Wanneer je niet genoeg poen hebt voor het echte werk, is dit een “betaalbaar” alternatief.
The Alvis Car Company mag dan niet eenzelfde traject achter de rug hebben als landgenoten Bentley en Rolls-Royce, anno 2019 leeft het nog altijd voort. Toegegeven, niet helemaal in zijn originele vorm – het bedrijf is enkele malen overgenomen en opgebroken en behoort tegenwoordig tot Red Triangle – maar op een of andere manier worden er sinds enkele jaren weer nieuwe (oude) auto’s ontwikkeld. Alvis heeft deze week bekendgemaakt zes nieuwe modellen terug te brengen.
De zes modellen worden netjes verdeeld over twee groepen: oud en zeer oud. Het gaat om voor- en naoorlogse auto’s. Het huidige Alvis heeft op basis van ruim 50.000 tekeningen, ontwerpen en andere overblijfselen van zijn verleden twee soorten chassis ontwikkeld. De een zal de basis vormen voor de vooroorlogse modellen, de ander wordt gebruikt voor de naoorlogse auto’s.
Wie interesse heeft in een vooroorlogs model kan kiezen uit een Vanden Plas Tourer, een Bertelli Coupe of een Lancefield Concealed Hood. De naoorlogse modellen hebben koetswerk van twee coachbuilders; in dit geval gaat het om de Park Ward Drop Head, de Graber Super Coupe en de Graber Super Cabriolet.
De zogenaamde ‘continuation cars‘ zijn voorzien van twee typen motoren: drieliter (post-war) of 4,3-liter (pre-war) zes-in-lijnmotoren, oorspronkelijk ontwikkeld door Alvis zelf. De motoren zijn nagenoeg exacte kopieën van de originelen waarop ze zijn gebaseerd, al hebben ze op bepaalde essentiële plekken onderdelen met hedendaagse techniek. Zo wordt de brandstofinjectie geregeld met moderne technologie en hebben ze een nieuw motormanagementsysteem. Daarnaast hebben ze goedwerkende remschijven en kunnen ze geleverd worden met airconditioning.
Het mag duidelijk zijn dat het niet de goedkoopste auto’s zullen worden. Alleen al aan de hand van het aantal manuren dat in één exemplaar wordt gestoken, zo’n 4.000 à 5.000 uur, kunnen we opmaken dat geïnteresseerden tamelijk diep in de buidel zullen moeten tasten. En dat klopt: volgens Alvis kost een auto uit de continuation series tenminste 250.000 pond.
karaya zegt
Zet maar voor de deur.
Dizono zegt
Zo’n Alvis TE 21 Super Graber Coupe als op de openingsfoto is een waar pareltje, maar ik vraag me ernstig af of de prijzen van echte exemplaren hoog genoeg zijn en de naam van Alvis sterk genoeg is om dit tot een commercieel succes te maken.
jeroenwz zegt
@dizono: Dat van die prijzen vraag ik me zeker af. Sterker nog: TD1’s staan te koop voor rond de € 30.000 tot € 40.000. Zie https://www.carandclassic.co.uk/list/2/td21/
On topic: blijven prachtige auto’s, zeker die met carrosserie van Graber.
tjorque zegt
Kijk, daarvoor is het gebruik van benzine nuttig…
(En niet voor kleine boodschappenwagentjes en 13/12 auto’s)
spacemoon24 zegt
Een kwart miljoen pond vind ik nog reuze meevallen als je na gaat hoeveel werk erin zit. Koopje!
vroaaar zegt
@spacemoon24: ja, lijkt mij net genoeg om de arbeidskosten te dekken….
rob5nismo zegt
@spacemoon24: je betaald misschien wel 80 pond per uur maar de monteur ziet er zelf misschien 20 pond bruto van de rest steekt de baas in zn zak
johnhert zegt
@rob5nismo: Juist ja, 60 pond pure winst natuurlijk. Hoeft voor de rest geen werkplaats te betalen, gas en licht, gereedschap, een buffer voor wanneer er een werknemer langdurig ziek is of een rustige periode. Etc. Etc. Etc.
moveyourmind zegt
Geweldig dat dit nog bestaat.
Net als Morgan zich stug vast blijven klampen aan modellen, techniek en productiemethodes uit een ver, heel ver verleden. En alleen aanpassingen doen daar waar het echt niet anders kan. Of het nou verstandig is of niet. Heerlijk Brits!
Toch denk ik dat een merk als Alvis nog mooier zou zijn als ze de vertaalslag naar het heden juist wél zouden maken. En handgemaakte automobielen zouden maken met de grandeur van weleer. Maar wel met een eigentijdse vormgeving.
Zoiets als de Mercedes Vision Convertible. Auto’s voor de puissant rijken der aarde. Voor wie een Bespoke Rolls Royce nog te standaard is.
vroaaar zegt
Hier een uitgebreider verhaal met veel meer foto’s.
https://www.roadandtrack.com/new-cars/a28507174/beautiful-long-dead-british-automaker-alvis-is-back-with-these-gorgeous-continuation-models/
Robert zegt
@vroaaar: mooie foto’s, inderdaad. Ik mag ook hopen dat de kwaliteit ook wordt aangepast aan de eisen van deze tijd. Als ik lees ‘aluminium body op staal chassis’, dan mag ik hopen dat men itt 50 jaar geleden, nu het chassis voorziet van een zinklaag en goede poedercoating, ipv enkel een lik verf uit de pot met loodmenie.
Maar mocht ik er m’n geld aan kunnen besteden, zo’n Alvis Graber Super Coupé, links gestuurd, nieuw en met garantie, nou graag.
Dutchdriftking zegt
Wat een plaatjes!
lincoln zegt
LOL ..
“Tenminste £250.000” ..
Ben geen kennis econoom maar het 8voudige lijkt me al aan de lage kant ..