Ben je toevallig de gelukkige bezitter van een Rolls-Royce Ghost? Let dan maar op dat je geliefde limo niet spontaan in de fik vliegt!
Het is lijkt wel recall woensdag vandaag, want niet alleen Maserati roept auto’s terug naar de garage. Ook bij het Britse Rolls-Royce gaat er wel eens iets fout. En dat komt uiteraard door de BMW onderdelen die erin zitten.
Wat is het probleem? Bij Ghost’s die gebouwd zijn in de periode september 2009 tot en met september 2010 kan het gebeuren dat de elektrische waterpomp oververhit raakt en gaat smeulen. Dat kan vervolgens weer zorgen voor een brandje onder de motorkap met als uiteindelijke gevolg dat je hele auto kan uitfikken.
Alleen in de VS heeft dit al betrekking op 589 Ghost’s, wereldwijd zullen het er dus nog wel een stuk meer zijn. Dezelfde waterpomp is ook gebruikt in diverse BMW modellen met een geblazen V8 en V12 en die moeten dus ook terug naar de garage om de waterpomp te laten vervangen. Het gaat om de volgende bouwjaren:
MY 2011 5 Serie
MY 2010-2011 5 Serie GT
MY 2009-2011 7 Serie
MY 2010-2011 X5
MY 2008-2011 X6
In totaal zouden zo’n 32.000 BMW’s teruggeroepen moeten worden. En bij hoeveel auto’s ging het dan fout? Bij 102 BMW’s begaf de waterpomp het en slechts bij 2 auto’s ontstond er een brandje onder de motorkap. (via: insideline.com)
rotarypowah zegt
Nouja, beter voorkomen dan genezen.
Vraag me alleen iets af; dit is een ‘lagere’ klasse Rolls. Zijn er bij de ‘upperclass’ Rollers wel eens terugroepacties geweest? Of zullen die vermomd worden in het normale onderhoud?
robbie zegt
@rotarypowah: yep, die zijn er zeker geweest.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/01/bmw-roept-vrijwillig-350-000-autos-terug
En vroegah zijn er ook meer dan genoeg acties geweest. Niemand ontsnapt eraan ;)
rotarypowah zegt
@robbie: Kijk, dat wist ik niet. Thanks!
kevinc3 zegt
toevallig stond er afgelopen zaterdag een rokende 7-serie bij een tankstation .. misschien weet ik nu waarom
the-budel-guy zegt
@kevinc3: toevalig afgelopen zaterdag ook een rokende 7serie gezien maar dan langs de snelweg.
adyton zegt
Blijkbaar toch al veel Ghosts verkocht. Ik verschiet wel van dat aantal. Enkel nog VS dan.
E34M5Touring zegt
@adyton: Bij Braman in West palm beach (grootste Rolls Royce Bentley dealer van US) stonden er in Juli 25 op voorraad.
zakar36 zegt
Tja het lijkt inderdaad wel Recall dag vandaag. Maar goed dat moet ook gebeuren :D
vale46 zegt
Waarom verzwijgen ze zo een dingen gewoon niet? Gewoon bij het eerste onderhoud dat ding vervangen op kosten van bmw. Geen probleem, geen heisa, geen imagoverlies.
timberleek zegt
@vale46:
omdat je flink ruzie kan krijgen.
men gaat wel vragen stellen als er een paar afbrandden. en als dan blijkt dat je het al lang wist…
vale46 zegt
@timberleek: Ik denk dat een automerk liever 2 uitgebrande wagens vergoed dan dat het een slecht imago oploopt.
De kans op brand is immers uiterst klein zoals de statistieken aangeven. Er zijn er nog maar 2 uitgebrand op 2 jaar.
Begin nu niet te zeggen dat een brandende auto gevaarlijk is, als je rook van onder de motorkap ziet komen sta je meestal al lang stil en kan je het blussen voor je hele wagen in de fik vliegt.
timberleek zegt
@vale46:
je kan het zeker wel blussen, maar dan nog sta je als bouwer slecht.
helemaal in dit geval, je hebt flink vermogende klanten. je moet er niet aan denken dat er iets gebeurd.
en overigens gaat de pomp eerst smeulen dus het kan best zijn dat je hem al smeulend in de garage zet en naar bed gaat…
als je alleen al zag wat een gezeik ermee kwam met oa toyota. Dan loop je als fabrikant liever even je auto’s na. En echt imagoschade doet dit niet imo. men leest het nu en over een maand is iedereen het weer vergeten.
doen ze het niet. dan krijgt RR straks dezelfde naam als ferrari en lambo –> ‘staan altijd in de hens’
lambo4all zegt
@timberleek: als onze eigenlijk sir smokeheelveelal de remmen van een S8 kan laten affikken. hoe makkelijk is het dan om een hoogtoerige V8/V10 die achterin geplaatst is, dus moeilijk te koelen, te laten oververhitten. en helemaal omdat we op AB vaak genoeg mensen tegenkomen met meer geld dan verstand.
euro95 zegt
@lambo4all: Had ik maar meer geld en minder verstand (A) :roll:
kaasboerin zegt
@timberleek: Inderdaad, en zodra ik rook vanuit m’n motorkap zie komen laat ik hem lekker af fikken, klaag ik rolls aan voor poging tot doodslag, en hoppakkee nooit meer werken. Nee, een re-call is geheel logisch, als dit probleem gebeurt vóórdat er ge-recalled wordt, ben je als autofabrikant goed de lul zodra het de media in wordt geslingerd.
sdk16420 zegt
*moeten mijn Rolls Royce en m’n 7 serie naar de garage, dan moet ik met de 458 naar het werk*
sdk16420 zegt
*moeten mijn Rolls Royce en m’n 7 serie naar de garage, dan moet ik met de 458 naar het werk*
luuktb zegt
@sdk16420: Of dan moet je de S65 , CL65 , S8 en natuurlijk je veyron SS naar school *uch*
luuktb zegt
@sdk16420: ;) :p
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
@sdk16420: haha, lol :lol:
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik blijf me bij dit soort zaken altijd verbazen hoe weinig ’terugroepacties’ de gemiddelde mens nodig heeft… En die zit nog iets ingewikkelder in elkaar! Knap toch…
speedlimit zegt
bmw maakt rijden geweldig gaat hier dus even niet op ;)
Toch wel fijn dat ze hier zelf mee komen want voorkomen is beter dan genezen.
Sciurida zegt
Die van mij heeft nergens last van hoor. Ow wacht, dat is een modelautotje…
Northwestern zegt
Het zou je maar gebeuren!
norge zegt
Alle BMW’s roken toch?
JustinV zegt
@ Vale46; die rekensom hebben ze in het verleden al eens eerder willen maken…. was niet zo’n succes….
http://www.engineering.com/Library/ArticlesPage/tabid/85/articleType/ArticleView/articleId/166/Ford-Pinto.aspx
En kijk dan vooral even naar de cijfers onder ‘summary table’. En dan hebben we het nog niet eens over imagoschade inderdaad…
euro95 zegt
Leuk geschreven! voornamelijk “uiteraard door de BMW onderdelen die erin zitten.” Meesterlijk verwoord! Altijd datzelfde gezever dat Bmw zo goedheilig is als de paus! Heerlijk dat Bmw nu eens moet zweten! Doet mij aan dit denken :D
406_v6 zegt
Mmmmm…. dus dure luxe/sportieve auto’s zijn een verkapte manier om je zwart verdiende euro’s te verbranden? Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce… ze branden goed zeg maar :mrgreen:
vale46 zegt
@timberleek:
1 fikkende BMW gaat echt het imago niet zo veel beschadigen als een recall die in alle kranten staat, á la Totota.
Bij Toyota is er nooit echt iets mis gegaan, wat je ook geloofde van die pedalen die bleven hangen…
Mochten automerken nu gewoon eens zwijgen, dan rijden de klanten allemaal met een gerust gevoel rond en word er geen onnodige paniek of imagoverlies veroorzaakt.
timberleek zegt
@vale46:
nee 1 fikkende auto niet nee.
maar als het een paar keer gebeurt en men gaat op onderzoek uit. dan komt de aap uit de mouw.
het wordt een best schandaal als blijkt dat je je klanten laat rondrijden in een ‘gevaarlijke’ auto ondanks dat je op de hoogte bent van het probleem.
ja die recall van toyota heeft veel publiciteit gekregen, maar je kan zeggen wat je wilt, ze hebben wel werk gemaakt van het probleem. Ze hebben ‘alles’ gedaan om het probleem voor je op te lossen.
een stuk betere reclame als een rechtzaak nadat diverse auto’s zijn verongelukt door het probleem wat jij verzwijgt. op de lange duur kan het alleen maar goed doen
vale46 zegt
@timberleek: Elke auto komt ieder jaar toch wel eens in de garage.
Dus als men de eerste beste keer dat euvel verhelpt, dan zijn alle auto’s compleet veilig binnen het jaar. Zoniet kan je nog steeds een brief schrijven voor een recall.
Anders doe je er evengoed een paar maanden over.
Als er auto’s uitbranden, dan geef je die mensen een grote schadevergoeding, of een compleet nieuwe auto om ze tevreden te houden. Dan komt er geen rechtzaak.
Levensgevaarlijke frequent voorkomende dingen moeten wel direct gefixt worden natuurlijk!
Er mogen geen doden vallen.
Als iemand nu aan een prius denkt dan is het ‘gas die blijft hangen’, dat heeft ze véél klanten gekost.
timberleek zegt
@vale46:
nu je het zegt, misschien hebben ze het wel gewoon bij de dealers en garages neergelegd. maar lekken heb je overal.
ik zie eigenlijk niet de herkomst van het bericht.
kan gewoon iemand van een garage zijn die wat heeft gelekt
jzaero zegt
@vale46: In dit geval is het probleem misschien te overzien, maar zoals de recall van gister, waarbij de versnellingsbak van de Maserati’s nagekeken moest worden, gaat het al om een veel ernstiger probleem. Tuurlijk is er nog niets gebeurt, maar stel dat het gebeurt, even je achterwielen blokkeren bij overschakelen van 4 naar 5 op 200 km/u op de autobahn. Dan is het opeens een ander verhaal. Recalls zijn meestal bedoelt voor preventie, het gaat hier om machines die 250-300km/u kunnen halen, daar wil je gewoon niet grote problemen mee krijgen. Materiële schade is een ding, maar als er een gewonde of zelfs dode valt door een probleem dat bekend was bij de fabrikant, is dat volgens mij zelfs tegen de wet. Het verzwijgen van een bekend probleem dat levensbedreigend kan zijn is namelijk net zoiets als toekijken dat iemand mishandelt wordt, maar er niks van zeggen.
vale46 zegt
@jzaero: Voor de duidelijkheid, levensgevaarlijke mankementen (gordel, blokkerende aandrijving, airbags die spontaan ontploffen,…) moeten vanzelfsprekend direct terug naar de garage. Maar een kans van 1 op X(heel veel) voor een domme smeulende waterpomp… nu niet echt angstaanjagend dat mankement..
jzaero zegt
@vale46: Ik snap jouw punt niet. Het gaat hier om een auto van dik 350.000 euro, een concern dat miljarden per jaar verdient en graag hun klanten tevreden houdt. Elk mankement dat direct schade kan toebrengen aan de auto is toch een mankement dat verholpen moet worden of zie ik dat verkeerd? Een elektronicastoring wordt meestal door de klant aangegeven, dat wordt netjes gefixt in de garage. Maar alles wat fysiek schade kan toebrengen, door een mechanische storing, elektronische storing of wat dan ook, mag je gewoon niet verbergen. Wellicht gebeurt dat soms wel, maar daar hebben wij geen weet van dan natuurlijk, maar het hoort gewoon niet.
jzaero zegt
@jzaero: Oops, niet alles moest bold.
vale46 zegt
@jzaero: Mijn punt is: als er een klein mankement is, wat normaal geen kat merkt. Waarom zou je daarvoor in godsnaam heel je cliënteel ongerust maken, je personeel met extra werk opzadelen(recalls) en je imago beschadigen als het ook verzwegen kan worden en geen kat het merkt.
Er gaat allicht eens een waterpomp ‘van zichzelf’ kapot.
Zo’n kleine dingen verzwijgen brengt je
1) geld op, want tijdens een onderhoud effe iets verwisselen is meestal handiger dan een speciale beurt voor u probleem
2) een meer tevreden cliënteel, want hij denkt dan z’n auto lekker robuust is
3) een goed imago algemeen omdat de auto’s zogezegd nooit iets mankeren.
Er zijn meerdere merken die dat toepassen, o.a. Mercedes.
Onder auto heeft buiten ons weten ook al software-updates gehad, en bepaalde elektronische boxen zijn ook vervangen. Gratis, dat wel, maar je weet het niet.
Nogmaals: dingen die de veiligheid van de mensen in gevaar brengen moeten natuurlijk wel direct naar de garage teruggeroepen worden!!
BTW: ik heb eens geprobeerd “wel” in bold te zetten, hoop dat het gelukt is.
-edit: Misschien is het een goed idee om je code ook te “sluiten” nadat je het hebt geopend ;) –
jzaero zegt
@vale46: Ik ben meer tevreden over mijn auto als de fabrikant mij belt of laat weten dat er een mankement is en dat de auto terug moet naar de garage, dan dat ik op het nieuws lees dat er soortgelijke auto’s afbranden. Dan maak ik mij toch wel zorgen, het hoeft maar een klein aantal auto’s te zijn. Kijk naar het handjevol Ferrari’s dat afbrandt, zeker niet mis. Het is nu dus eigenlijk een initiatief van de fabrikant die ik top vind. Een auto rijdt 20-30 jaar door, deze auto is nu slechts 1-2 jaar oud, dus tot nu toe is de kans dat er iets gebeurd is klein, maar het kan binnen die 20 jaar natuurlijk wél gebeuren.
vale46 zegt
@jzaero: Dus als je jouw model ziet uitbranden op het nieuws, en 2 weken later krijg je een recall, dan ben je wel gerust?
Je gaat nog steeds vloeken dat je dat fikkende model hebt gekocht. Ik toch althans.
Maar, welk model van welk merk is nog nooit in brand gevlogen? Er vliegt er altijd wel eens eentje in brand.
Pas als er meerdere (tientallen) in brand vliegen begin men vragen te stellen en zal men eerder met een oplossing komen dan dat de pers het door heeft.
Voor kleinere merken zoals dit geval is 2 auto’s natuurlijk al genoeg.
Bij Ferrari… das een apart gevalletje, daarvan fikt er om de 5 minuten eentje op :s
BTW: brand is een van de ergste mankementen die er zijn, een smeulend waterpompje is echt peanuts!
jzaero zegt
@vale46: Weet je wat, we houden het hierbij. Volgens mij snap jij niet dat dit smeulend waterpompje kan leiden tot een brandje. Bij Ferrari’s gaat het vaak om ‘slechts’ een brandstofleiding die te heet wordt, tjah, het smeult alleen, maar dat doen alle brandjes in eerste instantie. Anyway, ik ben blijer als de fabrikant eerlijk is tegenover haar klanten dan dat ze tegen mij liegen. Dat is de voornaamste reden dat ik voor recalls ben. Het is vervelend dat je een dagje of twee niet kan rijden, maar beter dan dat ik mijn gehele auto in rook op zie gaan. Ik heb liever geen fabrikant die niet om mijn veiligheid geeft.
vale46 zegt
@jzaero: Ok, we stoppen er mee. Je vergelijking is niet echt relevant. brandstof & warmte = vuur. dat soort dingen zijn levensbedreigend.
jzaero zegt
@vale46: Zucht. Je bent wel lekker naïef bezig, er staat toch duidelijk dat de waterpomp overhit raakt, waardoor hij in de brand kan vliegen. Heb je überhaupt de tekst wel gelezen? Alles wat smeult kan in de fik en als je dat al niet inziet dan denk je wellicht niet helder na over de gevaren van overhitte onderdelen. Je kan je pc al in de fik laten vliegen door hem te laten overhitten, hij smeult eerst, maar waar rook is, is vuur.