Bij Rolls-Royce denk je aan klasse, stijl, duur, exclusief, oude mannen en chauffeurs die dezen rustig en beheerst van A naar B rijden. Dat het ook anders kan bewees mode-icoon Nigo al eens. En aangezien niets heilig is zijn er ook mensen die de Roller gebruiken voor iets waarvoor hij totaal niet gemaakt is, namelijk het betere circuitwerk.
Het moet vast een raar gezicht zijn geweest om de statueske 2,6 ton wegende 6 meter lange Phantom door de bochten van een circuit in de buurt van Ottawa te zien gaan, maar aan de andere kant wil volgens mij iedereen wel eens uitproberen wat je kan doen met een 6,8 liter V12.
De baas van BMW Canada, Rob Dexter, zat op de achterbank en voor zover wij weten is John Leblanc, de Canadees die achter het stuur zat, achteraf niet gestenigd of aangeklaagd door zijn passagier.
Omdat beelden niet mogen ontbreken hebben we de video (met een stukje Wagner op de achtergrond voor ‘dramatic effect’) van deze vertoning er ook nog bij opgeduikeld. Doet een beetje denken aan de Maybach die over het Ascari-circuit werd gejaagd…
Lees het hele verhaal hier (via attuworld). Met dank aan Bart voor de tip!
M Freak zegt
Kom nou zeg, een RR is hier niet voor bedoeld, maar dat stond net ook al in de tekst. Waarom? Waarom die witte? En ook wel amateuristisch dat die ‘coureur’ werkhandschoenen aan heeft…
Maar vooral niet doen….
m5 zegt
ik denk dat ze nog een keer een rolls-royce phantom M gaan bouwen ;)
Sjefke zegt
Haha wat een logge bak op het circuit zeg.
Sander zegt
Hoe heet dat nummer dat op de achtergrond draait? Die MOET ik hebben :-)
Racer X zegt
Prachtig, dat dunne Rolls stuur!
Mercedes zegt
Je hoort wel veel geluid in die auto.
Zooooo stil is dan ook wel weer niet….
Gaat ook niet echt hard als je het mij vraagt.
Wouter zegt
Nice pica’s van een driftende Maybach:
http://www.autojunk.nl/pix/view/132489
M Freak zegt
@ Sander
Wagner met Ride of the Valkyries ;)
Tombnolz zegt
Doet hij verbazingwekkend goed!
Inderdaad, echt marginaal die werkhandschoenen… en een Rolls mijn god.
@ Mercedes: ik hoor nauwelijks die motor, terwijl nochtans tot het uiterste wordt gebruikt
Oxymoron zegt
Het is ook niet meer de ouderwetse RR; onderhuids een BMW Siebener, daar mag toch wel wat weggedrag van verwacht worden.
jamesBROWN zegt
Haha, wie doet er nu handschoenen aan om 1 rondje te rijden… IN EEN ROLLS!
koen zegt
We hadden tijdens de eerste MaartenMemorial ook een Phantom onder de deelnemende auto’s. Dat spookkasteel was een behoorlijke partij voor de Elise’s. Dat orgel ging ook driftend door de Tarzan. Magnifiek gezicht!
Luc zegt
dit is toch geen auto voor een circuit
Bentley zegt
Echt fantastisch!
Op zolder was er ook es ééntje, super gevoel echt.
Henk zegt
@ Mercedes
40sec voor tijd zie je ook dat z’n raam open staat
tweaker zegt
BELACHELIJK
neem een fiets, zet een helm op en rijd aan een slakkengangetje op een circuit met de muziek zo hard dat die alles overstemt…
ik kan me niet van de indruk ontdoen dat die RR niet harder gaat dan 30 door de bochten en het sportieve karakter van die wagen waar hij zo mee opschept een hoop zever is!
ze proberen de mensen een oor aan te naaien… maar niet hier hoor… wij zijn autoliefhebbers, geen RR knuffelaars
tweaker zegt
Tombnolz schrijft,
ik hoor nauwelijks die motor, terwijl nochtans tot het uiterste wordt gebruikt
dat is nu net m’n punt… waarom denk je dat? volgens mij gaat ie niet boven e 3000 rpm… zet de muziek nog harder… dan horen we zeker niks
Esprit_de_Flandre zegt
@ Iedereen die zegt dat dit geen auto voor het circuit is:
En dan? Een auto testen kan op alle mogelijke manieren. Waarom dan niet met een Phantom het circuit op?
Trouwens ik verwacht eigenlijk dat een of andere tuner eens een échte sportversie zal maken. Gewicht halveren, minstens 600 pk erin lepelen, een speciaal kleurtje, spoilersetje, velgjes en een prijs die alleen decadent rijke mensen kunnen betalen. Zou een ‘praktisch’ alternatief zijn voor bevoorbeeld een Lambo.
tweaker zegt
@ Esprit
Maar die Lambo zou tenminste vooruit gaan… hoeven ze niet te verdoezelen door loeiharde muziek
Julian zegt
dit nummer doet me altijd weer denken aan Apocalypse Now! Redux, wat een geweldige film is dat ook..
janmetdepetop zegt
wel grappig om te zien.. zou een coureur ook op het circuit gereden worden door zijn butler in zijn Rolls-Royce?!?!
Franco zegt
Wat een gezever om niets hier!
Dit is toch humor? Vooral die chauffeur met zijn werkhandschoenen, hahaha!
Of zijn het alleen de humorlozen, die reageren?
Jurgen zegt
Lol een racende gouden koets.
Prijs omrekenen naar euro’s, 435.000 dollar is op dit moment slordige 3 ton. Da’s leuker dan hem bij Hessing bestellen !
En ach, over die invoerrechten. Dan doe je toch net als Aurik Goldfinger in de gelijknamige James Bond film, voer je hem in onderdelen in en bouw je hem weer op :)
Roadronner zegt
Jammer van die muziek, ik had het motorgeluid veel liever gehoord.
VanNispentotSevenaer zegt
Ach wet stom, dom gelul. Je gaat het toch niet kijken hoe zo’n automobiel op het circuit is… Wat een regelrechte ONZIN.
Nick zegt
6,75 liter V12. ;)
Nu nog een DCT (dual-clutch transmission) er in, die zowel automatisch kan schakelen (zoals het een echte Rolls-Royce betaamt) maar ook handmatig bedient kan worden.
Beter voor het milieu, beter voor je portemonnee (ook al is dit allesbehalve belangrijk voor Rolls-Royce passagiers), beter voor de betrouwbaarheid zonder dat je de soepele acceleratie uit de ZF-automaat van de Phantom mist.
Een DCT is ook lichter dan een automaat.
Maar, ondanks de indrukwekkende 720 Newton-meters die de V12 ophoest, zou het toch beter zijn om turboladers aan de mix toe te voegen.
Die dempen de schokgolven van de uitlaatgassen, en geeft je motor d.m.v. drukvoering extra koppel.
Op die manier kan de Phantom met ~580-620 pk en misschien 1000 Newton-meter wat makkelijker tegen de Bentley’s en Maybach’s op.
TnT_250HP zegt
laat die Phantom waar hij thuishoort… niet op het circuit dus
zoek even op YouTube naar Cars & Coffee, dan weet je wel wat ik bedoel.
huh? zegt
ahhhhhhhh wat jammer