Bronnen die betrokken zijn bij de nieuwe “kleine” baby Rolls hebben aan het Britse Autocar gemeld dat het merk een dieselmotor zou overwegen. En dat is natuurlijk even schrikken voor de verstokte Rolls fans. Maar volgens de bron zou een dieselmotor prima binnen de filosofie van Rolls-Royce passen: “It would have all the important characteristics of the Rolls-Royce driving experience,” he said – “i.e. plenty of low-range torque and ‘waftability’.” Andere motoren die genoemd worden zijn versie van de nieuwe 4.4 liter twin-turbo V8 die we vinden in de X6 en de 6.0 liter V12 uit de 7 Serie. Wel zullen deze motoren als ze in de RR4 (interne naam) komen te liggen drastisch aangepast zijn zodat ze een waar Rolls-Royce karakter krijgen.
Hadden we eerst nog een paar vage foto’s van een zwaar gecamoufleerd exemplaar nu zijn er veel duidelijkere spyshots opgedoken. Die kan je HIER bekijken. Overigens is de combinatie tussen Rolls-Royce en diesel niet helemaal nieuw. Zoals je wellicht weet is Rolls-Royce in 1973 opgesplitst in een autofabrikant (Rolls-Royce Motor Cars ltd) en een bedrijf dat vliegtuigmotoren en scheepmotoren bouwt (Rolls-Royce Group plc). En die laatste bouwt onder andere dikke dieselmotoren voor schepen, maar ik ben bang dat ze weinig met die kennis kunnen (via: autocar).
NLX zegt
heel goed! nu nog een hybride, dat wil je toch, stil rondrijden in je rolls?
Floris zegt
De vraag is alleen, waarom? Zitten er RR-kopers op een diesel te wachten? Dat is net zoiets vreemds als een hybride Ford Expedition die ipv 1 op 3 nu 1 op 5 gaat rijden. Defeats the point.
Kyanite zegt
De huidige diesels zijn net zo goed en vaak beter als de benzine tegenhangers. Een enorme berg koppel, dus lekker soepel rijden. Geluid? De oude dieselgeluiden zijn er niet meer, dus dat is ook geen argument om niet een diesel Rolls te kopen.
WG zegt
Daar gaat weer een merk naar de knoppen..
Arnoud zegt
Wat zijn de voordelen t.o.v. een benzine uitvoering? De lagere kosten? Laat me niet lachen. Je koopt toch niet een budget Rolls? Dan koop je toch gewoon lekker de allergrootste S-klasse met de allergrootste dieselmotor?
En die opmerking over scheepsdiesels.. Scheepsdiesels zijn de modernste motoren die er zijn. Alles wat op auto’s geïntroduceerd wordt is al lang geleden op scheepsdiesels uitgetest. Variabele kleptiming bijvoorbeeld werd al in de jaren ’70 uitgeprobeerd door Burmeister & Wayne. Directe inspuiting is ook al zo oud als de weg naar Rome en turbo’s met variabele geometrie ook. Wel eens van VIT-regeling gehoord? Dat is de scheepsdiesel variant van variabele insuittijd. Uitgevonden door New Sulzer Diesel. Jaren ’80 stuff. Dus RR zal zeker wel baat hebben bij hun ervaring op scheepsdiesels.
VonStroke zegt
Dat Rolls er nog zal moeten aan geloven kan ik nog wel enigszins slikken. Een Rolls associeer je nu niet meteen met hoogtoerig schreeuwende monsters. Al is het natuurlijk ferm aanpassen qua mentaliteit. De diesels zijn al ver geëvolueerd en BMW zal vast wel topwerk afleveren.
Nu nog benieuwd of er daadwerkelijk iemand de optie zal aanvinken op zijn formulier mocht het er ooit van komen. Zeggen dat je een Rolls hebt maar dan ruiterlijk moeten toegeven dat er een zelfontbrander onder de kap zit, niet evident denk ik.
vincent#1 zegt
Kan iemand waftability voor me vertalen?
ik ben blij dat diesel er veel van heeft, maar ik weet niet wat het betekent. ik vind het wel een grappig woord
ESSAAAAAAAAAAAAAA... zegt
Moet het wel een 6,75 liter V8 diesel zijn natuurlijk… ;-)
Ejay zegt
Dieselmotor, tja, zolang hij fluisterstil is zelfs wanneer hij koud is (tot nu toe klinkt elke moderne diesel als een tractor wanneer hij koud is, zeker in de winter). Dit zal het rijconfort alleen maar ten goede komen.
Waar ik meer problemen mee heb is de baby-rolls. Iedereen met enige affiniteit voor auto’s weet de volgende vuistregel:”Een Bentley rij je zelf en in een Rolls Royce laat je je rijden.” Ook al zijn het niet meer dezelfde carroseriën die ze gebruiken moet ik zeggen dat dit nog steeds geldt. Een baby Bentley kun je dus mee wegkomen, want je gaat toch niet achterin zitten. Een baby-Rolls daarentegen. Hopelijk is de beenruimte achterin voldoende.
nick zegt
Waar gaat het heen met deze wereld.. Zal de rolls ook wel een ton duurder worden ivm de slurptax, want het zal vast geen 2.0d uit de schappen van bmw worden..
Alwood zegt
lol… lenen ze de diesel uit de Hummert(H1) :P
wel strak… zo’n iets bereikbaarder rollertje. Vraag ik me alleen af of toch de 7 serie verkopen daarmee sterk teruggedrongen worden. En het kleine zie ik er ook niet echt in terug :?
moky zegt
volgens mij zijn er wel een aantal voordelen aan een zware diesel verbonden die goed bij een Rolls Royce zouden passen zoals een rustige loopcultuur, het enorme koppel dat over een breed toerental ter beschikking staat, de normaliter betere hernemingen, en op de koop toe houdt het lager verbruik ook in dat je langer kan rijden op één tank wat erin resulteert dat je minder vaak moet stoppen onderweg om bij te tanken..
waarschijnlijk trek je met een benzine motor van gelijke grote wel beter op maar denk niet dat dat hoog op het verlanglijstje van Rolls Royce bezitters staat.
Racer X zegt
Ik vertrouw het BMW wel toe. Ze hebben met de Phantom en de Drophead ook al mooi werk afgeleverd zonder dat er (al te veel) sporen van BMW in terug te vinden zijn. Het is in ieder geval geen VW/Conti GT verhaal…
Was betreft diesel: Ten eerste maakt BMW briljante dieselmotoren die op geen enkele manier afbreuk hoeven doen aan het RR gevoel. De motor hoor je in die auto’s toch al nauwelijks, en op het koppel van een diesel kun je lekker voort rollen. Ten tweede kan ik het me voorstellen dat je in een reiswagen als Rolls Royce veel kilometers achter elkaar wilt maken zonder om de haverklap bij de pomp te staan. In dat geval biedt een zuinigere dieselmotor natuurlijk uitkomst.
Het idee van een Rolls met dieselmotor is wel even wennen, maar rationeel gezien hoeft het absoluut niet verkeerd uit te pakken.
midi zegt
@ Arnoud
wat je zegt over scheepsdiesels is waar ja. Alleen heeft de Rolls Royce groep van de vliegtuigturbines en scheepsdiesels niets meer met de auto tak te maken. BMW heeft zelf ook wel redelijk wat ervaring met diesel motoren voor auto’s. Ik neem aan dat ze geen compleet nieuwe motor voor RR gaan ontwerpen. BTW grote scheepsdiesels zijn vaak 2 takt motoren vanwege de grotere efficientie en de zeer lage toerentallen.
Joe zegt
Past goed bij die Mack-truck neus die de tegenwoordige Rolls modellen hebben.
bakkerst zegt
@ vince # 1
waftability is volgens mij een woord dat door RR zelf geintroduceerd heeft.
wat het precies inhoud weet ik niet maar het heeft te maken met hele stille motoren en een hele zachte rit, het gevoel dat je zweeft zegmaar,
soepele acceleratie, zonder schokken, het volledig gladstrijken van alles in de weg enz..
zie ook: (en scroll wat naar benenden of gebruik Ctrl+F om even te zoeken op waftability)
http://www.motorsportscenter.com/article_607.shtml
ZOEF zegt
Geluid? De oude dieselgeluiden zijn er niet meer, Zegt Kyanite.
Dat is niet zo hoor, ze zijn beter gedempt da’s al en het geschud wordt gecompenseerd met beter motorophanging.
Daarbij denk ik altijd als ik zoiets lees: “hoe lang zou het geleden zijn dat Kaynite nog ‘ns met een benzinewagen gereden heeft?”
Heb je al eens je motor proberen te starten terwijl die al draaide? KRRRR!!!!
Dat gebeurt alleen bij moderne benzinemotoren, zelfs kleine viercylindertjes.
WAFTABILITY:
To waft: zweven, waaien, voeren, dragen.
mag ik er een gooi naar doen met een dichterlijke vrijheid?
Voorbijglijdendheid. Liefst voorafgegaan door adjectieven als adellijk, koninklijk, weledelhooggeboren edm.
Graaf H. zegt
Het is niet omdat je een RR koopt dat je niet economisch (acologisch) mag denken over het verbruik.
Ik vind het goed nieuws. Ik zat er laatst nog aan te denken, waarom maken ze geen V12 diezel bij BMW en dus ook RR. Ze hebben dus mijn idee op telepatische manier kunnen ontvangen.
Ik verkies een diezel boven benzine. Ik vind dat een diezel (moderne) zelfs beter past bij RR dan benzine, het draait veel rustiger.
Het is kortzichtig om tegenwoordig nog altijd en minderwaardig stigma op diezels te kleven. Rij eens in een 745d, je merkt niet eens dat er een motor in zit, laat staan dat je een verschil kunt maken tussen diezel of benzine.
Maar hopelijk blijft het een V12, minder is toch niet echt RR-waardig.
Met de uitstekende basistechnologie van BMW (beste motorfabrikant tegenwoordig, jaja audi doet het ook goed) en de piekfijne motorkennis die ze hebben bij RR (meest Gerenommeerde motorfabrikant van de voorbij 100 jaar) komt het heus wel goed. Al maken ze een motor op koeienmest, het zal nog altijd perfect zijn.
DRU zegt
Make money and destroy! Zo niet duurzaam. Bastards.
denny zegt
geen 123d uit de 1 serie? jammer hehe
Ejay zegt
@ Graaf H. Diesel is met een s ipv een z, vernoemd naar dhr. Diesel. Tis dat u het weet.
Citrofiel zegt
Ik wilde bijna zeggen: Het zou tijd worden. Een diesel rijdt toch vaak wat relaxter en comfortabeler dan een benzineauto, en dat past dus goed bij Rolls Royce. Maar RR heeft natuurlijk die benzinemotoren ook al verschrikkelijk relaxt en comfortabel gemaakt, dus dat geldt niet echt. Dan is een benzinemotor toch juist weer soepeler.
Het is iig jammer dat/als RR hier minder exclusief van wordt. Bentley heeft de stap gemaakt naar een kleinere auto, dus dan moet Rolls wel volgen. Jammer dan van de exclusiviteit. Maar een diesel is toch een te grote stap naar massagedoe. Van mij hoeft het toch maar niet.
eMilt zegt
Een dikke V8 of V10 common rail diesel met een CVT versnellingsbak. Volgens mij de ideale combinatie voor cruisen in een Rolls.
DAT zegt
waft (wäft, wft)
v. waft·ed, waft·ing, wafts
v.tr.
1. To cause to go gently and smoothly through the air or over water.
2. To convey or send floating through the air or over water.
v.intr.
To float easily and gently, as on the air; drift: “It was a heat that wafted from streets, rolled between buildings and settled over sidewalks” Sarah Lyall.
SimonMc zegt
Wat een diesel??Waarom?Iemand die zo’n auto kan kopen kijkt heus niet op een litertje meer in verbruik hoor.
Ook het “bergen koppel” argument is dikke BS als je het mij vraagt.
De enige reden dat een diesel zoveel koppel heeft, is door de turbo’s.
Plaats diezelfde turbo’s op een benzine, en die heeft plots ook een berg koppel.
En daarbij, een benzine heeft die turbo’s niet eens nodig voor een serieus koppel te hebben.Rolls Royce plaatst toch altijd al massieve motors met een grote cilinderinhoud in hun auto’s, dus het koppel is er al.
Kijk bv maar naar de 6.2 liter V8 amg: 630 Nm.En als het nog niet genoeg is, dat ze er dan maar een turbo of een kompressor opsmijten.
Trouwens, werkt rolls royce niet met V12’s?
AMG’s 6 liter V12 braakt al een 1100 Nm koppel uit, welliswaar met 2 turbo’s, maar dat zal zonder die turbo’s nog steeds niet slecht zijn.
Conclussie: een diesel in een rolls leggen is heiligschennis én overbodig.
Arnoud zegt
@SimonMc:
Dat een diesel meer koppel heeft komt niet alleen door de turbo’s. Maar veel meer door de hogere verbrandingsdrukken (gemiddeld 2x zo hoog).
Verder ben ik het eens met de Citrofiel. Diesel is wel erg massa gericht. Ik zat bij mijn eerste post al te denken waarom een RR diesel me zo tegenstaat. Maar dat is het! Diesel is voor de massa verkoop.
mashell zegt
Die foto’s onder het woord HIER zien er veel belovend uit. En die diesel jongens, die dient niet echt om de portemonnee te sparen (hoewel dat altijd mooi meegenomen is) maar er komt gewoon minder CO2 uit.
Netel zegt
Ok, ik snap de redenen voor wel, en zie de loopcultuur van een diesel wel passen met een RR.
Het probleem ligt echter enkele jaren verder denk ik: De gemiddelde levensduur van een RR ligt (gemm) iets hoger dan die van een (vb) Golfje. Ik wil niet in de buurt zijn als een 20 tot 30 jaar oude diesel wordt gestart, ook al zit die in een RR.
Kyanite zegt
@ZOEF
Kyanite rijdt nog op regelmatige basis in een benzine-auto, maar privé is het een diesel.
Nu vraag ik mij af of ZOEF recentelijk nog een diesel heeft gereden?
Rick dos zegt
Mja, nou zullen we dat maar even niet doen BMW?
ZOEF zegt
Jawel Kyanite!
Een 1.9 JTD van Alfa Romeo. Na het starten staat er ontegenzeggelijk een motor te draaien, je zal ‘m nooit proberen te starten als ie al draait, zoals ik met de Ford Edge V6 3.5 die ik op een reisje door de States huurde, bijna dagelijks deed.
Het moet gezegd: op kruissnelheid is het dieselgeluid draaglijk. Bovendien hoor je zo het windgeruis nauwelijks.
Benzinemotoren lijken meer last van windgeruis te hebben, maar da’s natuurlijk omdat de motor te weinig lawaai maakt :-)
Bij accelereren voel en hoor je de diesel helemaal zoals het een taximotor betaamt. Een indrukwekkend wapengekletter komt uit het vooronder. Voor milieufanaten moet het een reuze geluid zijn, want het gerommel doet helemaal niet aan een draaiende motor denken, eerder aan een beer die je middels het gaspedaal in zijn achterste prikt.
Ik vervoer wel eens een ouder echtpaar die geen eigen vervoer hebben. Ik neem de oudjes dan mee en rij dan ook heel rustig, nooit harder dan 110.
Die geven me voortdurend complimenten. Ze rijden wel eens met andere mensen mee, regelmatig zelfs, want aangezien ze zelf geen vervoer hebben doen ze regelmatig beroep op welwillende vriendien voor dit doel. Maar niemand heeft zo’n “zoete” wagen als ik. “die alfa van jou die lóópt zo zoet”, zeggen ze dan.
Een andere keer nam ik hen eens mee in de Citroen C5 van mijn Pa (2.0 benzine, ook LPG) en weer kreeg ik datzelfde compliment.
Laatst nam ik hen mee in het autootje van mijn zoon (Peugeot 207 1.4 benzine, uiteraard LPG) en toen waren ze nog verbaasder: Hoe kan dat toch dat jou auto’s altijd zoveel zoeter lopen dan al die andere?
Kan je nou een betere referentie verzinnen dan het onbevangen oordeel van zulke twee oudjes?