Helaas voor Louwman vissen ze ook achter het net wat betreft Rolls-Royce: na het faillissement van Hessing hebben de Engelsen Duitsers besloten in zee te gaan met een andere partij voor het dealerschap in Nederland. Rolls-Royce Nederland wordt voortaan geleid door een dame. Een jongedame zelfs.
Cito Motors is het geworden. De organisatie uit Eindhoven verwacht later dit jaar de eerste Rollsjes aan de man te kunnen brengen. Het luxemerk krijgt een geheel nieuwe showroom samen met Aston Martin, waarvan Cito al dealer was in Nederland.
Na Bentley is nu dus ook Rolls-Royce ontglipt aan de handen van Louwman Exclusive, dat nog wel in onderhandeling is met Lamborghini en Bugatti. Nadeel voor Louwman is dat vrijwel alle VAG expertise in dit land momenteel onder één dak vertoeft bij Pon, dat ook in onderhandeling schijnt te zijn over het vertegenwoordigen van deze luxemerken in Nederland. Daar is ook Bentley heen gegaan en het zou ons niet verbazen als ook Lamborghini en Bugatti binnenkort aankondigen dat ze verhuizen naar Leusden.
Met Rolls-Royce haalt Cito Motors een succesvol merk binnen, Rolls-Royce verkocht afgelopen jaar meer auto’s dan ooit. Hein van Laarhoven, directeur van Cito Motors: “Voor ons is het natuurlijk geweldig uitverkoren te zijn om dit absolute topmerk, icoon van stijl en succes, te vertegenwoordigen. Wij hebben er alle vertrouwen in dat de Spirit of Ecstasy een gezonde en duurzame zakelijke ontwikkeling in Nederland tegemoet gaat.”
Rolls-Royce is natuurlijk zelf ook in haar nopjes, aldus Joylon Nash, Sales and Marketing Director van Rolls-Royce Motor Cars en Member of the Board of Management: “Cito Motors heeft vele jaren ervaring in het luxury car segment en is daardoor als geen ander in staat om een service te verlenen die geheel naar de zin is van een bevoorrechte groep automobilisten, onze klanten.”
Dus voortaan moet u naar Eindhoven als u een nieuwe Phantom of Ghost (hoe spreek je dat eigenlijk uit met een zachte G?) wilt bestellen. De opening van het nieuwe pand zal in de tweede helft van dit jaar plaatsvinden door Marissa van Laarhoven die is aangesteld als directeur van Rolls-Royce Motor Cars Eindhoven. Marissa (31) is de dochter van Hein van Laarhoven (die naast eigenaar van Cito ook BMW dealer is) en studeerde onder meer aan de IVA, Universiteit Nyenrode en BMW Business School in München. Ze is een jaar of vijf actief binnen Cito.
atakan zegt
“Wij hebben er alle vertrouwen in dat de Spirit of Ecstasy een gezonde en duurzame zakelijke ontwikkeling in Nederland tegemoet gaat.” – Niet de ecstasy die ze bedoelen dat ik in m’n gedachtes heb hoop ik.
motoragent zegt
“Ghost (hoe spreek je dat eigenlijk uit met een zachte G?)”
Ik denk zoals de Engelsen het eigenlijk bedoeld hebben. In plaats van Chhost zoals de rest van Nederland doet..
Megakix zegt
@motoragent: Joost ? …mag het weten ! :lol:
blacksquad zegt
@motoragent: Nou knul het word met een zachte G meer Shost! En ik denk niet dat de Engelsen het zo bedoeld hebben! Sowieso achterlijk die zachte G, praat gewoon normaal!
Rik3 zegt
@blacksquad: Nou knul, jij hebt ook het licht niet uitgevonden hè?
blacksquad zegt
@Rik3: Nee ik heb inderdaad het licht niet uitgevonden knulletje, jij wel ;)?
9000cse zegt
@blacksquad:
Beetje last van superioriteitsgevoelens?
Oliver zegt
@blacksquad:
Natuurlijk. Accenten bepaal je altijd helemaal zelf. Geez..
Megakix zegt
veelbelovend…maar, wie is die jongedame dan ? Hele stukkie 3x gelezen, geen enkele verwijzing naar een gelukzalig mokkeltje met eigendomspapieren…?!
CasperH zegt
@Megakix: F5 brother, F5! Ze is de dochter van Hein van Laarhoven, en ze is volgens onze voorzichtige schattingen ongeveer 30 jaren oud.
Megakix zegt
@Megakix: oh….vergat ff door te scrollen….(/ignore)
Jokkebrok zegt
Nog nooit van “cito motors” gehoord…
E34M5Touring zegt
@Jokkebrok: voorheen van Laarhoven BMW Eindhoven. Big boy wel hoor heeft oa ook Aston Martin
robbie zegt
@E34M5Touring: de BMW (en MINI) dealer heet nog steeds Van Laarhoven BMW hoor.
Alleen de Jaguar & Aston Martin dealer heet Cito.
E34M5Touring zegt
@robbie: Oh dacht dat BMW ook onder de CITO groep viel nu, excuse moi.
jack_abarth zegt
Oké, waar blijft de humor over een cito-stick…
upstream zegt
Wat gaat Louwman dan wel nog verkopen?
stationcar zegt
@upstream:
Een leeg, lelijk en kaal pand?
Megakix zegt
@upstream: schoenmaker blijft bij uwe leest…kortom, het wordt een veredeld Toyotahok ;-) . Beetje zoals wij die zielige Hessing afzeken op dezelfde gronden (schoenmaker).
meneersander zegt
@upstream: lexus CT200H, want alle andere koopt niemand hier.
stationcar zegt
Onvoorstelbaar! wat kunnen ze bij Cito motors beter dan bij Louwman, waar dezelfde verkopers werken als destijds bij Hessing? Ik heb ook nog nooit van Cito gehoord, en al helemaal niet van dochterlief. Nouja, ik hoop dat de klanten van RR ze wel weten te vinden. Maar dit is al de tweede gevoelige tik voor Louwman!
Heeft Hessing even met zijn contacten in Engeland gebeld miscchien???
Megakix zegt
@stationcar: heeft wellicht iets met ‘vrouw + lange benen + jong’ te maken ? ;-)
upstream zegt
@Megakix: Wsch speelt het een rol dat ze liever bij een BMW dealership aansluiten… In België zitten ze ook bij een locale BMW verdeler (Ginion)…
dawwg zegt
@upstream: Ik denk dat RR geen zin had om haar goede naam te verbinden aan Louwman; zijn manier van zakendoen mag dan mogelijk ‘legaal’ zijn (afwachtende de onderzoeken tegen hem achten we hem onschuldig), maar helemaal ‘gentlemen’ (aka netjes) was het natuurlijk niet … en zoiets ligt gevoelig in de RR markt ;)
stationcar zegt
@dawwg:
En Hessing was wel helemaal netjes?!? Hahahahaha
dawwg zegt
@stationcar: Nee, maar juist daarom gaat dat argument nog beter op; slechte ervaringen in het verleden met cowboy-ondernemers, en dus wil RR zich niet 2x aan dezelfde steen stoten :P
robbie zegt
@upstream: dat weet ik wel zeker. BMW wil uiteraard dat een van hun “eigen” dealers Rolls-Royce verkoopt. Ze zitten er niet op te wachten dat het bij Louwman (of Hessing) zit.
Dat RR bij Hessing zat was meer historisch zo gegroeid. Het faillissement was wat dat betreft een geschenk uit de hemel gok ik zo.
Hubert zegt
@stationcar:
Dus omdat jij Cito niet kent, zou het niet goed zijn?
Ze verkopen daar in Eindhoven ook al jaren Landrover en Jaguar.
En zoals eerder vermeldt ook Aston Martin.
Dus ze weten echt wel waar ze mee bezig zijn.
raoulkroes zegt
Jammer, ik gok dat het pand van Louwman dus weer leeg komt te staan als ze niet snel andere merken vinden…
E34M5Touring zegt
Ik snap steeds minder goed waarom Louwman die hut heeft overgenomen. Alle merken gaan zowat naar Pon. En om nou een paar aygo’s en Yarissen in dat pand te zetten…….
kaasboerin zegt
Had Louwman dat niet eerder kunnen bedenken? Rolls is van BMW, Bentley van VAG, tuurlijk willen die niet dat hun producten door de concurrent (Toyota o.a.) wordt verkocht. Kinderachtig maar zo gaat dat.
norge zegt
Wat een blunder van BMW zeg,geholpen worden door een jong meisje wil je niet als oude knar ,oh wacht even……
lambo4all zegt
@norge: ik denk dat ze er daar ongeveer één van verkopen in 5 jaar dus ik denk niet dat ze alleen van Pagani’s kunnen bestaan:)
robbie zegt
@lambo4all: 1 Rolls-Royce per 5 jaar? Je hebt werkelijk geen idee waar je het over hebt. Er worden tegenwoordig zo’n 10 auto’s per jaar verkocht. Vooral door de komst van de Ghost natuurlijk.
En dat zijn alleen nog maar de auto’s die op Nederlands kenteken worden gezet. De auto’s die op Belgisch, Monegaskisch of Luxemburgs kenteken komen zitten daar nog niet eens tussen.
lambo4all zegt
@robbie: mijn reactie moest @jack abarth ! sorry foutje.
jack_abarth zegt
Ach er bestaan nog genoeg merken naast Rolls.
Neem bijvoorbeeld Pagani, kunnen ze gelijk die hele toko vol met HoeraHoeras zetten.
RickB zegt
Had BMW het wel gegund eigenlijk! Jammer!
RoT___ zegt
@RickB: Rplls-Royce komt nu ook juist in handen van iemand die bekend is met BMW?
E34M5Touring zegt
@RickB: Van Laarhoven is DE BMW dealer van Brabant. Die weet wel hoe het werkt.
fit4fun zegt
En hoeveel nieuwe Royces worden er gemiddeld in Nederland per jaar verkocht? Vier? Ik neem aan dat Louwman al lang had ingecalculeerd dat VAG en Toyota elkaar bijten, en dat zowel RR als Lamborghini en Bugatti nauwelijks verkopen in ons land. Zal hij niet bepaald wakker van liggen schat ik zo..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@fit4fun: marge is het sleutelwoord jongen… Voor die ‘4 Rollsen’ moet je 5682957190 Toyota’s verkopen om hetzelfde te verdienen!
dawwg zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Hehe, liever 1 RR in de hand, dan 10 Toyota’s in het land :P
robbie zegt
@fit4fun: wel wat meer hoor. Denk tegenwoordig een stuk of 10. En vergeet niet dat ze ook veel auto’s verkopen aan “buitenlandse” klanten.
Oftewel auto’s die ze verkopen aan rijke Nederlanders die meteen naar Monaco of Belgie gaan. De netto prijzen zijn in Nederlands immers lekker laag.
bobb zegt
Lamborghini ook nog naar Leusden? Ze hebben daar niks met Italianen of is het al “Duits” genoeg.
RoT___ zegt
@bobb: Enige dat ze over laten aan de Italianen is het design. Onderhuids zijn het Audi’s.
fit4fun zegt
@Svenska: die vissenkom heeft jarenlang verlies geleden, dus de marges waren blijkbaar nog niet hoog genoeg..
the-budel-guy zegt
Ze wachten tot het pand weer te koop staat dan koopt de Eindhovense auto handelaaressen het pand en pleurt er de rollsjes in. Top idee lijkt me.
Hubert zegt
@the-budel-guy:
Nee hoor, die van Laarhoven blijft lekker met z’n voetjes op de grond staan.
Ze zitten daar prima op de Woenselse heide.
(ging vroeger ieder weekend op het fietsie langs om bij allerlei dealers naar binnen te gapen…)
lincoln zegt
nou .. dan zal Cito wel meer betalen ..
want die zogenaamde “gun-handel” is net zulke bullshit als “vaderlandslievend” in deze industrie ..
petrolgirl zegt
Leuk, zo’n pappie die je een mooie baan kan geven. Misschien is ze wel heel erg goed, maar ik blijf het toch niet helemaal eerlijk vinden. De meesten van ons moeten jarenlang knokken voor een topfunctie, om deze dan voor de neus weggekaapt te zien worden door een jongedame of -heer. Ik spreek niet uit ervaring omdat ik zelf nog een jongedame ben, maar ik kan mij voorstellen dat de promotie van Marissa heel wat frustraties teweeg heeft gebracht.
lincoln zegt
@petrolgirl:
en zeker omdat algemeen bekent is dat de “zoontjes/dochters van” ALTIJD meer werken en ALTIJD minder verdienen dan hun collega,s ..
RuVi zegt
@petrolgirl: dit is toch geen topfunctie? Klinkt leuk maar stelt geen reet meer voor dan verkoopleider bij een andere willekeurige dealer.
Die paar auto’s die ze jaar verkopen, advertentie plaatsen in de quote 500, standje op de miljonairsfair en klaar ben je.
Uiteraard wel netjes je klanten behandelen, maar dat zou overal moeten. Het is niet dat ze aan het hoofd komt van honderen werknemers, hooguit 20.
joosthoeve zegt
@petrolgirl: Je kent de beste dame neem ik aan? Voor de buitenwereld is het wellicht raar. Maar als die vader een bedrijf heeft opgezet, gaat hij dat niet laten leiden door zijn dochter als die niet goed genoeg daarvoor is. Daarnaast is waarschijnlijk heel haar leven al betrokken bij het bedrijf, kent ze de meeste klanten / relaties al dus kan het veel voordelen hebben. En natuurlijk ligt het aan de cultuur van het bedrijf of het veel frustatie te weeg heeft gebracht.
Daarbij worden veel topfuncties bezet door vriendjes van. Ik wens u succes met die instelling te veranderen. ;)
pasbuy zegt
@joosthoeve: Ik ken de beste dame en ze is inderdaad al bijna haar hele leven betrokken in het familiebedrijf waardoor ze vrijwel alle klanten en relaties kent. Iedereen daar respecteert het ook dat ze daar de leiding neemt omdat ze zich ook al een aantal jaar naar boven werkt. Haar vriend/man weet niet meer precies heeft laatst een Tesla-showroom geopend binnen het pand en degene die bij cito altijd al belangrijk waren zijn nog steeds belangrijk gebleven dus je hebt gelijk het hoeft niet altijd zo te lopen. Voor de rest: Cito/Van Laarhoven heeft al jaren ervaring in het sport en luxe/premiumsegment want het verkoopt al jaren jaguar, land rover, bmw en Aston Martin en sinds vorig jaar zijn ze ook nog officieel M-dealer geworden. Rolls Royce zal het bij Cito prima doen.
bobb zegt
@pasbuy: Tesla NL wordt toch door Kroymans jr gedaan? Al zie ik de logica nu ook wel weer.
kaasboerin zegt
@petrolgirl: En nu?
Hubert zegt
@petrolgirl:
Niet zo gefrusteerd!!!
Is heel normaal dat je je eigen kinderen (als ze bewezen hebben capabel te zijn) een fatsoenlijke functie in je bedrijf biedt.
highperformance zegt
@petrolgirl: Nepotisme, niets mis mee. Wel lekker een typische reactie. Je kent de situatie niet, zegt zelf geen ervaring mee te hebben en dan waarom die achterdocht uitte. Zucht, tis een virus aan het worden hier…
Kvgorp zegt
haha een die F-you naar Louwman. Eindhoven de gekste. Cito is een mooi bedrijf. Ben er wel een binnen geweest. Ze zijn gewoon super aardig ook al weten ze dat je nog geen sleutelhanger kan betalen. Ze verkopen naast Aston Martin ook Landrover en Jaguar. Mooie Engelse aanvulling dus.
dawwg zegt
@Kvgorp: Dat is goed te horen; ik ben juist expres een aantal keer onschoren in m’n zaterdagochtend kloffie (trainingsbroek) bij verschillende merk-dealers naar binnen gelopen om een gloednieuwe 40K+ auto uit te zoeken, maar bij 1 dealer werd ik glashard genegeerd en een andere wilde ‘de garantie dat ik de auto kocht voordat ik een proefrit kon maken’ (hij had de juiste auto niet op lokatie en was dus te beroerd dat te regelen).
Erg stom van die 2 merkdealers; ik ben naar de concullega’s gegaan waar ik wel correct geholpen werd en heb daar dezelfde auto besteld ;)
Uiteraard wel even een offerte bij die 2 bevooroordeelde merkdealers opgevraagd ter vergelijking, om ze vervolgens direct af te poeieren wegens de slechte behandeling en ze in te wrijven dat hun concullega ook nog 6K aan opties mochten inbouwen (= goed voor premie verkoper).
En dan ben ik nog blank ook, stel je voor dat ik een – ongeschoren – allochtoon was geweest, volgens mij hadden ze de politie gebeld …
gearhead zegt
Door een vrouw geleid? Parttimer dus? Dat sluit ook beter aan denk ik. Voor die 3,5 Rollses die verkocht worden in dit land is een 40 urige werkweek teveel van het goede denk ik.
gerard1710 zegt
Ik zie Lamborghini en Bugatti ook nog wel vertrekken. Misschien kunnen ze er beter een exclusive occasions-dealer van maken…
Joel_D zegt
Ze hebben toch ook nog Maserati?
RuVi zegt
@Joel_D: daar zijn al genoeg andere dealers van in NL
bobb zegt
@Joel_D: Is weer terug bij Kroymans.
robbie zegt
@bobb: nee hoor. Kroymans is alleen officieel Maserati reparateur. Ze zijn (nog) geen officieel Maserati dealer.
The_Gent zegt
@Joel_D: dat is de familie Driessen, das een andere dealert. En bezit ongeveer half brabant:p
login zegt
Die dochter was best een mooie meid. Heb ik volgens mij wel eens voorbij zien komen met haar moeder in een Aston Martin….ze lijkt er i.i.g. verrekens veel op.
Van Laarhoven is, zoals ik hem eens heb ontmoet, een onplezierige kerel maar goed…dat is mijn mening. Misschien had hij zijn dag niet.
dawwg zegt
@login: Succesvolle zakenmannen zijn meestal (per definitie) niet sympathiek; anders waren ze ook niet zo succesvol geweest ;)
kaasboerin zegt
@dawwg: Jammer, veel comments waren netjes maar deze slaat toch echt nergens op.
Hubert zegt
@login:
Hoezo, zei hij geen goedendag tegen jou…?
Reinbergen zegt
Cool, een paar minuten hiervandaan.
Rivanov zegt
Mevr. van Laarhoven runt CITO Motors al. Dus ze is niet ‘zomaar’ iemand. Ze heeft Aston Martin, Land Rover en Jaguar al onder haar zich. Ze kan dus echt wel wat. ;)
maxx1 zegt
lekker voor Louwman! Die blijft ook niet lang op zijn poten meer staan. CITO wordt de bom.
agera zegt
Rolls Royce verdient de beste dealer met het mooiste gebouw voor een autodealer.
fit4fun zegt
“Uit de jaarrekeningen kan worden opgemaakt dat na 2008 de omzet significant is afgenomen als gevolg van een afgenomen vraag naar auto’s van de eerdergenoemde merken”
http://www.hvg.nl/download/faillissementverslag/Westerhof/Hessing_verslag1_09022012.pdf
(Als ik het goed heb begrepen komt de marge bij de meeste autobedrijven uit de werkplaats ipv de showroom, maar toch)
Welk luxe merk draait ook al weer uitstekend in Nederland? Iets Japans dacht ik? ;-)
nelly0183 zegt
mr Louwman heeft nu serieus een probleem, de twee merken die het best verkochten zijn eruit! en nu?
denk dat er gewoon een aantal lexussen en toyata landcruisers komen te staan…
mrdjm zegt
En terecht, dat krijg je er van als je moet willens een ander bedrijf kapot maakt!
mashell zegt
“en studeerde onder meer aan de IVA, Universiteit Nyenrode en BMW Business School in München”
Poepoeh, maar heeft ze ook de Cito toets doorstaan? Serieus: die naam Cito die rammelt. En verder waar is BMW Nederland in dit verhaal?
rechercheur zegt
PROEST****
Komt dadelijk @johanw weer met een heel betoog aankakken dat Louwman niet in z’n hemd staat. Mmmmwwwhahahaha …… mooie lege showroom !!
jerry1950 zegt
Laat Evert Louwman zich nou alleen maar met Corolla’s en Carina’s en ander Toyota spul bezig houden!
The_Gent zegt
Dag Evert, goede zet van je! Het wordt dus echt een Lexus dealer daar:p Cito Motors, gefeliciteerd, jullie verdienen het!!!
mepdenepper zegt
Ik heb het gezegd. Louwman heeft straks een mooie showroom, meer niet. En het gaat gebeuren. Zo zie je maar dat wanneer je wel geld hebt, je niet evenredig slim bent. Of Louwman is van plan een indoor kartbaan te gaan exploiteren.
grandmasterb zegt
Ik ben nog vorige week even bij de showroom van Louwman langs geweest, de meeste Lambo’s zijn verkocht, zo te zien wordt de zaak steeds leger. Geen verkoper gezien de eerste 15 minuten. Vlak om de hoek zit al een Toyotadealer, dus ik denk dat alleen Lexus misschien in aanmerking komt om in de showroom te komen of Louwman moet die Toyotadealer overnemen, maar dit pand past niet bij Toyota’s.
Cito is naast Kroymans de enige Aston Martin dealer in Nederland, daar past Rolls Royce prima bij qua imago. Dat de eigenaar ook wat met BMW te doen had heeft misschien ook wel een rol gespeeld, maar je zult die 2 laatste merken nooit samen zien omdat BMW in een veel lagere prijsklasse zit en een vrij modale auto is en, althans qua uiterlijk en zeker qua interieur, geen echte topklasse is.