De open Phantom staat namelijk helemaal in het teken van India’s nationale vogel, en dat is…
We waren er niet van op de hoogte, maar kennelijk is de pauw de nationale vogel van India. Rolls-Royce besloot iets met deze wetenschap te doen, en komt op de proppen met bovenstaande Phantom Maharaja Peacock Drophead Coupé.
Zoals we mogen verwachten van Rolls-Royce sijpelt ook bij dit model de klasse er weer aan alle kanten uit. Overal in de auto vinden we handgemaakte pauwmotieven, waaronder in de hoofdsteunen, gekleurd in Emerald Green en Cobalto Blue. Over het in Carerra White gespoten koetswerk loopt een subtiele dennengroene streep met pauw-embleem, en in het interieur past het toegepaste teakhout uitstekend in het kleurenspel. De kap (die we niet te zien krijgen) is in hetzelfde dennengroen uitgevoerd.
Als klap op de vuurpijl: ‘inspired by the idea of revealing the hidden beauty inside the car – when lowering the hood, the deck raises up in much the same way as a peacock reveals its feathers.‘
De ambachtslieden bij Rolls-Royce hebben weer uitstekend hun best gedaan op dit snoepje. Overigens zijn de Bengaalse tijger (algemeen) en de Gangesdolfijn (water) ook nog nationale dieren van India, dus Rolls kan makkelijk nog een paar speciaaltjes maken.
jaguarjunk zegt
Als ik dan zoveel geld heb voor een Drophead, kies ik wel een ander interieur..
C6_R zegt
Apetrots als een Paauw, hihi… Maar potdorie wat sjiek zeg, als ik een slumdog millionaire was zou ik het wel weten!
donvincenzo zegt
@C6_R: Nou, dat blauwgroene stuur had wat mij betreft niet gehoeven. Verder verdienen de designers wel een (pauwen)veer in hun reet.
mashell zegt
@donvincenzo: laten we dat blauwgroen gewoon turquoise noemen. Franse woorden met zijn heel erg premium.
pindakoning zegt
@C6_R: Zo apetrots als een pauw met zeven lullen
kilum zegt
Ik vind hem er mooi. Maar ben nu wel benieuwd hoed dat dak werkt. Als dat bij deze auto blijkbaar anders is dan andere dropheads. ” the deck raises up in much the same way as a peacock reveals its feathers.‘’
donvincenzo zegt
@kilum: Mja, we moeten eens even ‘uitvogelen’ hoe dat dak werkt…
Hainz zegt
Doe mij de Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé Waterspeed Collection maar!
centho zegt
Goed dat ze de heilige koe niet overal in de sloep verwerkt hebben.Gelijk maar voor de verandering naar Mansory.Wat is dit ding spuug lelijk.
Brokkenpiloot zegt
Oi, wat een combinatie! Dat stuur is toch wel heel erg fout.
Bespoke leeft zich lekker uit de laatste tijd, lijkt wel Bugatti.
rolov zegt
Koeien zijn heilig daar. Mag lederen bekleding wel dan als het van een koe Is?
danone zegt
@rolov: Dit is voor de autoindustrie dan ook een lastig punt.
Ze hebben er intussen wat voor gevonden; voor de markt in India pakken ze steevast ongelovige koeien.
Rob zegt
@rolov:
Principes vs. geld.
Religie vs. geld.
Één keer raden wat er wint.
gtwillem zegt
Niet mijn smaak. In dit segment vind ik een Bentley wat stoerder. Een Rolls is mij toch te fout. Jammer dat de Azure niet meer gemaakt word.
Rob zegt
@gtwillem:
Sorry, maar ik vind dit minstens zo fout…
http://www.conceptcarz.com/images/Bentley/bentley_Azure_2008-01-800.jpg
Misschien ietsiepietsie betere proporties als de Roller, maar daar houdt het ook mee op….
Dan is de Continental met open dakje toch een veel betere ontworpen auto? Die is inmiddels wel gedegradeerd tot een hele dure Opel Manta. Maar goed, het is nog altijd een keuze om je wel of niet druk te maken over het imago van een auto…
desjonnies zegt
@Rob:
@gtwillem
Eigenlijk vind ik dit allemaal fout, te groot, te zwaar en echt teutonisch.
Ik moet altijd denken da tik een Impreza STI 2-deurs in Inverness Schotland had gekocht en hem ging halen.
Heen vliegen naar Inverness, bandjes schoppen betalen en rijden, daar zijn die Subaru’s qua betrouwbaarheid gewoon top in.
Maar, wist ik veel, Inverness is echt Noord Schotland, middle of nowhere en een goeie dag rijden naar Newcastle voor de boot naar IJmuiden toe.
Wel 100% Impreza land : tweebaans wegen, kronkelend door het schitterende landschap heen, B&B genomen bij een Schotse whiskydistelleerderij, kortom alles erop en eraan.
Volgende dag zat er zo’n knots van een Bentley drophead voor me, kap open en de man zag die ordinaire working-class hero Impreza in zijn spiegels opdoemen en hij begon te scheuren.
Nu kon de beste man kon aardig goed sturen maar die Bentley was gewoon te lomp en te zwaar voor het hogere stuurman’s werk, ding had soms de breedte van de weg nodig, ik vond het te gevaarlijk worden en liet hem gaan, liet hij die tank terugzakken om te racen!
Op een gegeven moment kon ik hem te pakken nemen met de 300 Japanse paarden en rousde hem voorbij, maar dat hele zware gebeuren, nee het is niet mijn ding. Leuk voor op de boulevard, maar daar kom ik nooit !
Ow die Bentley nooit meer gezien, die Impreza’s zijn voor mij nog steeds kampioen op dit soort wegen, niet ik, maar de Impreza !
Rob zegt
@desjonnies:
Ben het gewoon met je eens hoor. Het is ook eigenlijk totaal niet mijn ding, zo’n cabriolet in dit segment. Decadente boulevard cabrio’s zijn eigenlijk per definitie vaut. Maar de Conti vind ik nog wel “ok” ontworpen voor zo’n type auto…
Een decadente boulevard cabriolet die ik dan wel weer leuk vind is een knalrode Ferrari California. En dan eentje van voor de facelift, door velen verafschuwd, maar voor mij de enige moderne Ferrari die een duimpje verdient….
http://img2.netcarshow.com/Ferrari-California_2009_800x600_wallpaper_28.jpg
Die stuurt waarschijnlijk ook wat prettiger op Schotse kronkelweggetjes in een race tegen een ordinaire Scooby ;-)
gtwillem zegt
@desjonnies: een STI Impreza? Zijn we zowat broeders!!
Tweedeurs STI’s zie je niet veel. Zijn meestal Type-R’s of Type-RA’s. Op de 22B en P1 na dan. Welk type heb jij?
desjonnies zegt
@gtwillem:
Naar links stuur omgebouwde 98’er WRX STi type- R limited edition (dwz een Groep N wagen voor op straat blauw met het dakluikje )
gtwillem zegt
@desjonnies: Ah, een Version V! Zowel de sedan en coupe Type R/RA waren bijna raceklare Group N auto’s, net zoals bij de Mitsubishi Lancer Evolution RS.
Als ik mij het goed herinner zijn die standaard/origineel vrij karig uitgerust. Geen mistlampen, kleine remmetjes met slechts twee zuigers, geen afdekking van de kofferbak en 15″ wieltjes. Voor Group N ga je toch alles verwijderen en aanpassen. Ook hadden die volgens mij sterkere blokken met een gewijzigde turbo (van Mitsubishi nota bene!).
Zeldzaam leuk apparaat!
alfablog zegt
@desjonnies: leuke anekdote!
gtwillem zegt
@Rob:
Meer zoals deze:
http://www.automobilesdeluxe.tv/bentley-azure/
Rob zegt
@gtwillem:
Ik snap wat je er in ziet, maar voor mij is ie minstens een meter te lang om nog mooi te zijn. Die hadden ze best weg kunnen halen uit die gigantische overhang aan de achterkant….
Het geeft ook wel te denken dat zowel de Continental (coupe) en de Azure haast even lang zijn als de sedan, de Turbo…. Daardoor zijn de proporties bij de Conti en Azure een beetje zoek wat mij betreft. Als sedan krijgt ie van mij nog net een aarzelend duimpje omhoog ;-)
gtwillem zegt
@Rob: qua ontwerp is het rampzalig, maar nog wel een van de laatste echte Bentley’s. Voorin zitten met meer dan 1,90? Zit je met je kruin tegen het dak aan. Achterin kun je biet fatsoenlijk zitten boven 1,60m en de bagage ruimte is schrikbarend klein. Maar die oude Bentley cabrio’s vind ik wel wat hebben.
Maar een Continental GT is zo veel beter. Sneller, ruimer en goedkoper. En ziet er best goed uit (mits in de goede kleur/interieur/wielen combo).
stradale888 zegt
AB en de marketingafdeling van RR kunnen het nog zo mooi proberen te verwoorden, maar voor mij blijft het een smakeloze proletenbak die bedoeld is om nieuwe rijken uit opkomende landen geld afhandig te maken.
desjonnies zegt
@stradale888:
noemen ze handel………..
mashell zegt
@stradale888: Nieuwe rijken? Dit ding heeft in de naam: Maharaja. Dus duidelijk bedoeld door de Britten om de oude rijken in India het geld dat ze na de kolonisatie nog over hebben alsnog afhandig te maken.
kliko zegt
Ik dacht eerst nog: “Hmm, wel een sjiek model.”
Totdat ik het dashboard zag… Mijn god wat lelijk en druk!
woot zegt
Mooie auto voor dr. Peacock.
silenro zegt
Hierboven noemt iemand de auto een sloep.. Als ik zo de eerste foto bekijk had het ook een Riva kunnen zijn met een beetje misvormde boeg. Of ben ik de enige die dat zo ziet?
rolov zegt
@silenro: nee dat Is ook het idee van Rolls Royce. De auto moest boot invloeden hebben. Zoals dat achterdek.
philipf zegt
Dat stuur! Lelijk! Bah!
ter zegt
Drophead voor de droplul.
centho zegt
Smaak heeft Rolls al lang niet meer.Deze Drophead betekent drop your head when people notice you.Leuk voor een tokkie die net de staatsloterij heeft gewonnen.
henkhupelschoten zegt
Ik wil een speciale eindhovense vogel erop, een houtduif die flink aan de schijterij is…
marinepower zegt
Doe mij die andere bekende Indiase vogel maar, ook een stuk goedkoper trouwens: Kingfisher!
schellekens006 zegt
Die rolls royce die speciaal gemaakt worden dat lijkt wel een afdeling in de ghettos van india wat een lelijke uitvoeringen zijn dat toch. Rolls ga eens bij Kahn kijken die begrijpt het wel ( ook een Indiër )
mrrallycross zegt
Het gaat op Bugatti lijken. Zoveel mogelijk rare versies maken om maar wat te verkopen