Of enorm fout, dat ligt eraan hoe je de Rolls-Royce Ghost ‘Series II’ samenstelt.
Opgepast, houd je hart vast: Rolls-Royce onthult de facelift van één van hun modellen. We zeggen dat met enige voorzichtigheid, omdat het merk recent bewees dat het beide kanten op kan gaan. Bij de Phantom veranderde er in theorie weinig maar krijg je nu de optie voor epische putdekselvelgen. Nice! En bij de Cullinan… tsja. De pompeuze SUV van Rolls-Royce voelt een beetje alsof de airco in de ruimte van het kleimodel niet aan stond en ze de volgende dag daar pas achter kwamen, maar ze ‘m alsnog gewoon in productie hebben genomen. Of Rolls-Royce vroeg of nieuwe ontwerper Domagoj Dukec, bekend van de hele huidige generatie BMW, al vast eerder kon beginnen. Kan ook nog.
Rolls-Royce Ghost Series II
Wanneer er dus met een vrij grote plof (het is een grote auto) een brief van Rolls-Royce op de virtuele deurmat valt getiteld ‘Rolls-Royce Ghost Series II’, houd je toch een beetje je hart vast. En het resultaat is:
Helemaal niet gek! De Ghost stamt uit 2021 en is dus eigenlijk nog lekker fris, maar een kleine facelift tussendoor moet de auto weer even op stoom helpen. Het maakt eigenlijk nooit uit welke kleurcombinatie Rolls-Royce kiest voor een auto in het persmateriaal, want potentiële klanten willen hem toch wel in Afrikaanse Nijlpaardentongroze met Koh-i-Noorwitte bekleding. Toch is deze nieuwe blauwe keur die Rolls-Royce heeft ontwikkeld voor de Ghost niet te versmaden als je het ons vraagt.
Wat is er anders dan? De voorbumper is opnieuw getekend, om mee te beginnen. De koplampen van de Rolls-Royce Ghost Series II zijn ietsje anders van vorm en donkerder getint, om meer aandacht te richten op de grille. Dat blijft natuurlijk de iconische chromen “Pantheon”-grille van Rolls-Royce. Aan de achterzijde zijn de achterlichten hetzelfde van vorm als voorheen, maar dan met twee verticale LED-stroken als signatuur. Deze nieuwe koplampen en achterlichten trekken de Ghost ietwat gelijk met de toonaangevende Spectre. Oh ja, en er zijn twee nieuwe velgdesigns die je mag kiezen. Die op de foto zijn erg fraai, je kan ze ook nog als Diamond Cut-krijgen. Ons advies: doe dat niet.
Interieur
Rolls-Royce pitcht de Ghost Series II als ‘de stuurmans-Rolls’. Het interieur is echter net zo opulent als dat van een Phantom. De uitdaging voor een merk als Rolls is natuurlijk dat je het allemaal erg klassiek wil houden, maar ook niet weg wil blijven van moderne technologie. De digitale klokkenwinkel is dus lekker simpel en elegant gehouden, het middelste scherm is rustig ontworpen en alles aan oplaadpunten zijn allemaal tevoorschijn te toveren of weg te stoppen, zo u wil. Uiteraard heeft Rolls-Royce de software allemaal geüpdatet voor de Series II en zaken toegevoegd als Bluetooth-connectiviteit voor koptelefoons achter.
Uiteraard moedigt Rolls-Royce je, zoals gezegd aan, om vooral lekker individualistisch te kiezen wat betreft je Ghost-specificatie. De mogelijkheden zijn dus eindeloos, qua bekleding, qua kleurstelling, qua wat je in de ‘galerij’ aan de passagierskant wil: alles. Zo lang je zakken maar diep zijn.
Black Badge
De keuze begint echter heel basaal: wil je een Rolls-Royce Ghost Series II, of een Ghost Series II Black Badge? Ja, Rolls-Royce updatet ook gelijk hun ‘sportversie’ van de Ghost, waar al het chroom de zaal verlaat om heel veel gelakt zwart het podium te geven. Om met collega @RubenPriest te spreken: fouter dan fout. Al is zo’n Black Badge in een kauwgumkleur en het hardste contrast wat je kan vinden als bekleding stiekem wel tof.
Uiteraard communiceert Rolls-Royce geen prijzen voor de nieuwe Ghost, want dat is voor arme mensen. Je zal een Ghost-eigenaar ook nooit tegen een Lidl-cassièr horen zeggen dat de tomaten echt 2,55 per kilo waren terwijl ze aangeslagen worden voor 2,60. Ja, het is een wereldje apart wat Rolls-Royce bedient.
papa zegt
Erg fraai, het enige dat ik minder vind is de vorm van de koplampen, had het mooier gevonden als ze gewoon rechthoekig waren
waterisnat zegt
Dito, mooie auto. De weer grotere koplamp units (ipv huidige trend naar dunne streepjes) is schijnbaar ook te vinden op volgende generaties BMW, dus ze maken ons hier warm voor deze stap.
tenaci zegt
Heel geslaagd. Knap dat het nog echt een Rolls is zonder het protserige dat ze soms kunnen hebben.
mjpamsterdam zegt
Kan het niet betalen en wil het geloof ik ook niet echt hebben. Maar bij 1e foto dacht ik wel : Dat is fraai.
anthwan zegt
Zeker graai maar toch…
De voorkant lijkt steeds meer op een 7-serie en de achterkant lijkt wel Lancia.
En die uitlaat sierstukken lijken wel scheef
te zitten.
brammetjedeb zegt
Gezien de kwaliteitscontrole bij RR denk ik dat jij ernaast zit wbt de uitlaten… verder wel met je eens. Vooral die achterlichten…
cdlop01 zegt
Niet echt imposant of fraai, vind de facelift, zeker voorzijde niet geslaagd, te weinig uitstraling. Vind de oude RR’s, Corniche, Spirit, Spur, vele malen fraaier, nog steeds, echt RR’s, de laatste.
styns zegt
Wat vind ik dat blauw/groen een prachtige kleur zeg! “Ingetogen” luxe.
zjos zegt
Ja, ze kunnen het dus toch nog! Vond veel Royces van de laatste tijd niet mooi maar deze mag er wezen, zeker in deze blauwgroenige kleur.
MetalLaires zegt
Met ongeveer 2 inch minder grote velgen zou ik hem, denk ik ,eleganter vinden op de fotos.
potver7 zegt
Lichtsignatuur vóór doet je in het donker dus denken dat er een Opel Astra aan komt rijden. Beetje jammer…
flow82 zegt
Erg fraai! Wel de gewone Ghost en geen BB. Ik denk dat er echt een hele gedistingeerde spec van te maken is. Mooi donker groen bijvoorbeeld of heel donker blauw. 👌🏼
rrk147 zegt
Als je wat langer kijkt, is ie eigenlijk helemaal niet zo fraai. Zoals als vermeld, beetje Lancia achtig. Daarnaast zitten de wielen te diep in de wielkast, qua ronding.
mashell zegt
Van buiten zien te blauwe er goed uit maar de bekleding in kinderpyjama motief kan echt niet. Over de witte wil ik niet eens praten.
GielMK1 zegt
Lijkt op een vierkante 2010-2017 Audi A8 (D4/4H)
cossiekiller zegt
Kijk BMW, zo kan je je typische grille van je modellen ook vormgeven.