BMW gaat een beetje schuiven met de gamma’s en dat gaat waarschijnlijk de Rolls-Royce Ghost kosten. Niet getreurd, er komt een alternatief.
De Rolls-Royce Ghost was met terugwerkende kracht een meesterzet. BMW had namelijk best veel hooi op de vork genomen toen ze Rolls-Royce overnamen. De Phantom is een briljant prestigeproject, maar dat kostte een hoop. BMW moest een uniek platform ontwikkelen en wilde geen cent besparen op luxe.
Ghost
Als de basis gelegd is, kun je kijken naar welke producten nog meer passen. Door de banden met BMW kon er een iets kleiner model onder de Phantom komen, die dan gebaseerd zou zijn op de 7 Serie. Dat werd de Rolls-Royce Ghost in 2009. Waarom ‘ie zo briljant is? Door het gebruik van het 7 Serie-platform was hij destijds een stukje goedkoper dan de Phantom en ook nog eens kleiner. Dat klinkt niet als iets waar je blij mee moet zijn bij een Rolls-Royce, maar goedbeschouwd is er weinig mis met deze strategie. Het oog voor detail en materiaalgebruik, alsook de souplesse van de 6.6 liter V12, is net zo Rolls-Royce als een ‘echte’ Rolls-Royce, maar dan wat voordeliger. En kleiner, tsja, Paleis Soestdijk is ook niet zo groot als de Taj Mahal, maar ruimte tekort komen doe je waarschijnlijk in Soestdijk ook al niet.
Gamma
Het resultaat is vrij simpel, de Ghost bleek een hit (voor Rolls-Royce-standaarden dan) en het is dan ook de ‘baby Rolls’ die de Wraith coupé en de Dawn cabrio liet ontstaan. Zo kon Rolls-Royce daadwerkelijk een modellengamma hebben en niet enkel leven van één nogal onbereikbare sedan. De Phantom bleef de ultieme Rolls, maar als je voor iets minder wilde settelen, dan kon ook jij een Spirit of Ecstacy op jouw motorkap krijgen.
Logisch dus dat er een tweede Ghost kwam in 2020. Deze houdt het voor nu nog prima vol en doet exact hetzelfde als zijn voorganger. Let op ‘voor nu’. Een verslag van Car&Driver toont aan welke richting BMW waarschijnlijk op wil en hoe ze moeten gaan snijden in het gamma. Volgens hun gaan er geluiden dat BMW een beetje gaat schuiven in het gamma. Dat gaat de Rolls-Royce Ghost kosten, die naar verluidt na deze generatie niet meer terugkeert.
Verschuiving
De reden daarvoor is heel simpel. De Rolls-Royce Ghost is niet Rolls-Royce genoeg. We hebben net uitgelegd dat het meevalt hoe veel je echt mist, maar let wel dat de Ghost altijd bedoeld is als een soort melkkoe. Die rol vervult de Ghost niet meer nu de Cullinan daar voor zorgt en die auto schuurt alweer dichter tegen de Phantom aan dan de Ghost. Bovendien beoogt Rolls-Royce een enorm opulent portfolio waar de Phantom en Cullinan hun enige ‘massaproducten’ zijn en ze voor de rest meerdere projecten kunnen lanceren als de Boat Tail, Droptail en dergelijken.
Alpina
Niet getreurd, er komt een Rolls-Royce Ghost die geen Rolls-Royce Ghost is. Nu BMW eigenaar is van Alpina, wordt het merk ingezet als een soort Mercedes-Maybach rivaal. Een beetje wat Audi probeert met het submerk Horch, zonder direct een Bentley te zijn. BMW wil de rol van een ‘junior-Rolls-Royce’ opvullen met de nieuwe Alpina B7. Dit wordt een lekker luxe versie van de 7 Serie met ook nog eens een flinke bak power aan boord.
De Rolls-Royce Ghost gaat ons dus verlaten, maar de Alpina B7 kan min of meer hetzelfde. Daarmee zijn al je problemen opgelost.
William zegt
Een Alpina met de prijs van een Rolls Royce wordt een moeilijk verhaal. Het lijkt er op dat de winstmarge van de Ghost niet hoog genoeg was. Te weinig “bespoke” kleurtjes en zo. En de markt gaat al een poos richting crossovers en SUV’s. Zo gezien zijn twee grote sedans teveel van het goede bij RR?
rwdftw zegt
Ergens gaan ze nat denk ik. De reden heeft alles te maken met de badge. De Spirit of Ecstasy kan je niet vervangen voor een BMW logo, Al is het een 7 serie met Alpina striping. Bij Rolls Royce draait het om “Wafting along” waar Alpine de huis*tuner* van BMW is.
LoutervanPlezier zegt
Zoiets dacht ik ook. Alpina is meer als Brabus, dat kan luxe en snel zijn. De Spirit of Ecstasy is een heel ander fenomeen en die vervang je inderdaad niet zo maar door een embleem van BMW, of Alpina. Daarbij was de Ghost bedoeld voor de mensen die van de tradionele vormen van de laatste Rolls Royce hielden en niet zo hielden van het extravagante van de Phantom, die overigens briljant is, maar dat is de Ghost ook. Zeker de huidige uitstaling van de Ghost is magnifiek en die rare huidige BMW 7-serie is een heel erg slap aftreksel van de Ghost.
BMW zou er dus goed aan doen, om de huidige Rolls Royce Ghost gewoon een mooi vervolg te geven, een fijne luxe sportieve auto die, meer de luxe kant opgaat en daarnaast kan prima een Alpina B7 bestaan met luxe en sportiviteit, die meer van het sportieve is. Dan dicht je alle gaten in het segment en is iedereen tevreden.
iphonistvongates zegt
Wellicht een indicatie dat men bij BMW geen langetermijnvisie heeft voor de Rolls Royce stamboom en haar iconische status. Sie machen es kaputt!
HzR zegt
Ik krijg eerder het gevoel dat ze geen langetermijnvisie voor Alpina hebben
mashell zegt
Als ze die gewoon op de band kunnen bouwen (doen ze in Noord Amerika al jaren) zijn het gewoon hoge marge versies met relatief kleine aanpassingen.
Maar ik denk dat de Alpina styling (die erg 80s is) maar beperkt aanspreekt en eerder krimp dan groei in de klantenschare veroorzaakt, ze zullen dat merk dus moeten ontwikkelen.
dtwo zegt
Briljant idee. Nu alleen nog “””even””” zorgen dat de naam Alpina net zoveel prestige krijgt als de naam Rolls-Royce.
1 April is vroeg dit jaar.
rrk147 zegt
Daarbij dacht ik dat de 7 serie ook al fors gegroeid was, in formaat maar ook met bijv 2 tone lak. Maar die moet dus nog hoger de markt in, met een ander label. Bijzonder, ik zo het er niet voor over hebben.
G09 zegt
Je zou ook anders kunnen denken:
De opvolger van de Ghost wordt hoger in het RR-gamma gepositioneerd, blijft de kleinste echte RR. De Alpina komt boven tussen de 7 en de RR in.
Waarom: in Nederland bijvoorbeeld kan mijn partner serieus niet in een RR aan komen rijden, terwijl zakelijk een Alpina wel geaccepteerd zou worden. Dat zou niet alleen voor haar een prettige automobile invulling kunnen zijn, maar ook voor de BMW-Group een mooie afdekking van het (zakelijke) topsegment zijn, zeker voor de markten waar je niet mag/kan laten zien dat je best wel goed je best hebt gedaan.
mashell zegt
Met andere woorden, wie vroeger een grote sedan koos die kiest nu liever voor een grote SUV. Ondanks al dat geld zijn de rijken uiteindelijk toch ook maar gewone mensen als iedereen.