Daar kan zijn grote broer nog een puntje aan zuigen! Rolls-Royce heeft bij het ontwikkelen van de Ghost blijkbaar geen halve maatregelen genomen en er voor gezorgd dat er een genoeg power onder de lange motorkap zit. We wisten al dat de geblazen 6.6 liter grote V12 meer dan 507 pk zou krijgen, maar wie had gedacht dat het maar liefst 570 pk zou worden?
Dat het meer zou worden dan de 544 pk en 750 Nm van de 760Li had ik al voorspeld, maar blijkbaar hebben ze nog wat extra’s gevonden. Al dit vermogen zorgt er voor dat de Ghost in 4,9 seconden naar de 100 kan sprinten zoeven en een (afgeregelde) topsnelheid heeft van 250 km/u.
Zoals we al wisten is de machtige V12 gekoppeld aan een 8-traps automaat van ZF (net zoals in de 760i). Op de IAA in Frankfurt zal Rolls-Royce de Ghost definitief onthullen, maar we kunnen nu al verklappen dat de productieversie slechts minimaal zal afwijken van de 200EX conceptversie.
Eind dit jaar zullen de eerste exemplaren uitgeleverd worden. In Nederland kost de Ghost zo’n 380.000 euro (incl. belastingen). Nu alleen nog eventjes de kleuren uitzoeken.
En Rolls-Royce heeft ook nog deze ‘spannende’ teaser voor ons:
Oscar zegt
BMW heeft een 4.4 V8 turbo met 555pk (in de X5M en X6M) waarom zou je dan een 6.6 V12 nemen die veel zwaarder is en meer verbruikt (denk ik, weet ik niet zeker) voor die 15pk meer?
Ties zegt
Zo erg lekker hoor! Zal veel harder gaan dan de Phantom.
w0o0dy zegt
Hard gaan is toch voor paupers die nog moeten werken voor hun centen? Very un-Rolls Royce m’dear
sacha zegt
Daar gaat de carbon-footprint van het BMW concern!
Goed dat ze niet zwichten voor de milieu-taliban.
robbie zegt
@Oscar, dat is heel simpel. De 4.4 V8 uit de X5 M & X6 M is een heel ander soort motor.
Die motor is ontwikkeld door M GmbH, oftewel de ‘hardcore’ afdeling van BMW. Het is dus een motor die vooral gericht is op hard rijden, snel door de toeren vliegen, etc etc.
Dat is nou niet echt een karakter dat past bij Rolls-Royce. Daar past een grote V12, met heel veel trekkracht, veel beter bij. Als je met je grote teen gas geeft wil je zijdezacht wegzoeven. Iets wat met die V8 niet zal lukken.
Daarom heeft deze V12 ook maar liefst 780 Nm en de V8 ‘slechts’ 680 Nm. Waarom denk je dat BMW ook een gloednieuwe V12 heeft ontwikkeld voor de 7 Serie met 544 pk en 750 Nm.
w0o0dy zegt
@sacha: zal wel efficiënt dynamics onder liggen of zoiets…. en met 2,5 ton gewicht kun je dan best wat energie opwekken tijdens het remmen ;-)
w0o0dy zegt
@robbie: geloof je het zelf? Die 4,4 M is gewoon de normale 4,4 v8 met een paar kleine wijzigingen. De grootste wijziging is dat de turbo’s meer druk genereren. woopieeeeeee een echte M-motor is het dus zeker niet.
Dat van het karakter klopt wel… een Rolls moet een zijdezacht lopende v8/v12 aan boord hebben die moeiteloos dat lompe grote hok met onwaarschijnlijk gemak naar de horizon slingert. Dat zal met die 4,4 “m” niet zo goed gaan werken.
corvettez06 zegt
@ oscar 6,6 liter heeft minder slijtage , en dat is iets wat ze zich met z,n merk niet kunnen en willen . kijk maar naar de amerikaanse v8 bijna onverwoeste bare blokken vooral de 350 454 472 , geweldige motoren .
Emile_Benz zegt
Uiteraard bestellen we deze auto in single tone silver hè mensen…
Omdat je het waard bent... zegt
Dit wordt weer een typische soccar… (voetbal auto)
Nu gaan alle Bentley eingenaren masaal overstappen naar RR..
Aandelen RR kopen dus! Ik zeg doen =)
Laue zegt
How many cylinders does your rolls have young man?
sufficient sir,
Rouge zegt
Ik vind het gewoon vet!! Zoals Borat zou zeggen: I like!
Karel zegt
Waar is die goede oude tijd dat RR zelf in de tech specs en brochures bij ‘Vermogen’ ‘enough’ invulde en autojournalisten die op een rollenbank desondanks probeerden het vermogen te achterhalen, op een standje van de fabriek konden rekenen…
robbie zegt
@w0o0dy, uiteraard is het geen 100% M blok, maar het is wel een verMt blok natuurlijk. Loopt meer ‘op het randje’.
Laue zegt
@ Karel
dan stond er:
Sufficient. ;)
w0o0dy zegt
@robbie: Hoezo “uiteraard”? Eerder maakte men blokken die speciaal waren voor de m-versies…. nu komt men met een v8 uit het rack met wat meer turbo-druk…….volgens mij heeft de marketing afdeling het drukker gehad met dat blok dan de motorendivisie…. nuff said, it’s a faker.
Polov zegt
Ah, het mysterie van het rode logo boven de grille is opgelost: http://twitter.com/Quotenet/status/2756188628
frank zegt
570pk en dan in 4,9sec van 0-100, dan moet je als eigenaar ook wel zeggen dat de accelleration sufficient is, want als je het echte getal noemt vraagt iedereen zich af waar die 570 paarden dan naar toe zijn
w0o0dy zegt
@frank: ooit over het gewicht van deze kleine Rolls naagedacht?
Willem dL zegt
@ Frank, misschien naar de twee en een half duizend kilo die zo’n wagen schoon aan de haak weegt…?
midi zegt
frank,
4,9 seconden in een tank van 2500 kilo is mind blowingly fast zoals Jezza zou zeggen en bovendien met een Rolls ga je toch zeker geen stoplichtsprintjes doen?!
midi zegt
ohh laat maar te laat…
robbie zegt
@w0o0dy, duh uiteraard weet ik dat ;) Dat bedoel ik ook met uiteraard :D
YK zegt
@robbie,
Uiteraard ;)
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Fan-Bloody-Tastic!
Kan echt niet wachten totdat deze uitkomt, en ik hem in het echt kan bewonderen… Als het ze lukt ondanks het ‘kleine formaat’ er een echte Rolls van te maken, is dat nieuw, en knap!
En zelfs het design van de motor is geweldig…
kwijl
GOD zegt
@ w0o0dy
het blok is officieel ook geen ///M blok, het heeft ook geen engine code met een S als eerste letter.
het is gewoon een getuned blok door ///M zoals je zelf ook wel weet .
maar het is echt niet alleen de turbo druk opschroeven zoals jij dat zegt.
CSL zegt
lol
die sukkeltje w0o0dy die even de beste motor bouwer ter wereld probeert af te zeiken.
Even over die V12 6.6. Heerlijk blok zo te lezen. Extra speciaal voor de Rolls Royse. Waarschijnlijk is het maximaal koppel al vanaf stationeer tot aan de toerenbegrenzen beschikbaar.
Het zou me niet verbazen als een paar tuners met 700pk/1000nm+ varianten komen.Tegenwoordig is bij BMW alles boven de 500pk, geweldig gewoon.
De nieuwe M5 zal ongetwijfeld 600pk krijgen!!
Ik blijf het geweldig vinden dat BMW zoveel uit een V12biturbo eruit haalt maar toch ervoor zorgt dat ze niet meer C02 uitstoten dan een M3.
Hierdenaarje zegt
CSL:
Of je kunt je afvragen waarom het M3 blok dan zoveel CO2 uitstoot??
w0o0dy zegt
@csl: niet probeerde…. dat deed ik. Die nieuwe v8 is geen echte M-motor en dat weet iedereen met “half a brain” ook. En probeer in het vervolg de naam van het merk goed te schrijven… ik weet dat het een stuk moeilijker is dan de 3 letters van je favoriete merk maar als je een beetje je best doet dan zal het vast wel lukken (jij mag ook wel copy-paste gebruiken, niemand die je door zal hebben)
CSL zegt
@Hierdenaarje
Tja, M3 V8 is eigenlijk wel schoon. Hoogtoerig atmospherisch blok met meer dan 100pk/liter stoten gewoon veel CO2….
Turbo’s zijn gewoon efficiënter en schoner.
@w0o0dy
Ik snap dat ik je een trap in je ballen heb gegeven (mocht je die uberhaupt hebben)
–edit: doe mar even rustig aub-
w0o0dy zegt
Hahah, grappig kereltje ben je. Jij komt waarschijnlijk niet eens hoog genoeg om iemand tegen z’n ballen te trappen.
Ik weet dat de feiten pijn doen…. de M-divisie is nog slechts een tuningbedrijfje dat andere veren en dempers en wat spoilers mag monteren…. daar gaat je reason d être als die-hard m-fan….. geeft niet hoor, ook jouw wereldje zal door blijven draaien, nou alleen nog zorgen dat jij dat zelf niet doet. Sterkte.
Emile_Benz zegt
@ CSL: Niet overmoedig worden hè… De beste motoren (diesel en benzine) komen van Mercedes… Kijk maar wat er in de Pagani Zonda ligt…
CSL zegt
“de M-divisie is nog slechts een tuningbedrijfje dat andere veren en dempers en wat spoilers mag monteren”
Moet ik hier nou op gaan reageren. Het doet juist geen pijn en ik moet alleen keihard lachen op een sukkeltje die denkt iets te weten. En er alles aan doet om een machtig merk als BMW en Rolls Royce af te breken. Dat laat weer zien dat je hier op Autoblog niets te zoeken hebt. Autoblog moet zich voor jou schamen.
CSL zegt
@Emile_Benz
Ik winst niet dat er een Diesel in Zonda lag :) lol
Kijk wat er in 1992 in Mclaren F1 lag.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Nou nou, een beetje on topic mag ook wel weer heren!
midi zegt
Fan boy alert! Evacuate the building! This is not a drill! I repeat this is not a drill!
w0o0dy zegt
@CSL: ik hoef er niet alles aan te doen dat kunnen bmw en figuren zoals jij veel beter…
“Machtig merk” lol misschien toch eens wat meer zuurstof naar die hersentjes laten vloeien.
Laten we het maar niet hebben over wie er wel of niet gewenst is op deze site… lijkt me sterk dat je 10 reguliere bezoekers kunt vinden die jouw bijdragen zouden missen.
CSL zegt
@Svenska_Aeroplan_AB
Tja iemand moet die wanabee’s een opstoot geven.
bozewolf zegt
Aan de ene kant ben ik het eens met de notie dat BMW mssn wel de beste motorboer ter wereld is, aan de andere kant is die 4.4 turbo V8, afgezien van een prima motor, toch een beetje “mwah”
CSL zegt
@w0o0dy
Ik reageer tenminste niet onder de naam van Autoblog en breng die niet tot schande!!
Benz.. zegt
@Emile_Benz
Precies.. ;)
OT: Dus toch weer redelijk wat peekaa’s er bij.. Dit had ik niet verwacht. 570 pk en 780 Nm koppel. Dat zijn gewoon Lamborghini waarden en ik ben bang dat deze Rolls te overpowerd zal zijn. In de Phantom ligt er een 6 liter V12 in met 460 pk en ik dacht iets van 570 Nm koppel. Kan er naast zitten hoor..
Ook ruim voldoende en de Phantom is zwaarder en groter/langer. Maargoed, ik denk dat de Ghost ook qua comfort, opties, accesoires luxe enz.. weer eenzaam aan de top komt!
Btw.. Sommigen hebben het over de ”kleine Rolls”. Bedenk wel even dat die ”kleine Rolls” nog altijd groter/langer is dan de langste 760 Li uitvoering is. Het blijft dus nog steeds een flatgebouw. (bij wijze van..)
Benz.. zegt
@w0o0dy & CSL
Mensen.. alles leuk en aardig maar ff ontopic weer..?!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ CSL: lees WOoOdy’s profiel eens: ‘hekel aan fanboys’. Misschien verklaart dat e.e.a., want je scoort wel hoog op de fanboy-ranglijst!!
MDA zegt
Klink goed! Het eeuwige probleem met biturbo V12’s (zie bijvoorbeeld de AMG 65 modellen, of brabus), is dat je al dat koppel nauwelijks op de weg kwijt kunt. Zeker niet in een zacht geveerde, luxe sedan van 2500 kg…
Maar dit zijn wel getallen die het woordje ‘sufficient’ weer op de specs lijst zou moeten toveren… Toch mooi die oude RR verhalen.
CSL zegt
@Svenska_Aeroplan_AB
Hij is zelf de grootste wanabee fanboy die er is. Vandaar dat hij dat erbij zet :)
Emile_Benz zegt
@ CSL: Hey Bimmer-fanboy, kun je nu ajb weer ONTOPIC reageren? Je bevuilt de boel hier… Maar da’s weer inherent aan bimmer-fanboys…
CSL zegt
@Emile_Benz
Ik vraag me af of dat bevuilen is, of zeggen dat een Zonda diesel de beste motor ter wereld is!!
Heb je nog steeds niets op de Mclaren F1 uit 92 kunnen vinden zeker? ;)
Emile_Benz zegt
@ CSL: jij begreep me daar dus verkeerd. Ik bedoel dat de beste motoren van Meredes komen. Zowel de diesels als de benzinemotoren. In de Zonda hangt natuurlijk ’n benzinemotor…bijdehandje…
Tja, en toen zijn ze na 1992 tot inkeer gekomen en zijn ze in zee gegaan met Mercedes… Van fouten leert men…
Diederik zegt
w0o0dy, je bent een betweterig kereltje.
C6_R zegt
Heeft iemand nog een argument waarmee WoOdy z’n opmerking gecorrigeerd kan worden? Of hebben jullie geen punten maar slechts denigrerende opmerkingen?
570 pk uit een 6,6 liter V12 mét turbo…
Prima waarden lijkt me voor een Ghost! Effortless power heet dat toch?
CSL zegt
@Emile_Benz
“Van fouten leert men”
En daarom is die SLR zoveel duurder dan de Mclaren F1??!!
Mclaren F1 rijdt rondjes om de SLR. (de GTR uitvoering niet eens meegeteld :) )
Emile_Benz zegt
De SLR is ’n luxespeeltje, de F1 niet… Da’s dus appels met peren vergelijken…
ferrari599xx zegt
veel vermogen maar waarschijnlijk weer een 10 tonner
Emile_Benz zegt
…mja, dat zou ik – als ik jou was – ook doen om gelijk te kunnen krijgen…
hiscox zegt
Ik ben ervan overtuigd dat men niet gelukkig gaat zijn bij Bentley en Maybach over dit speelgoed voor de rijken.
Nog meer kopzorgen voor de heren van Piech en de technoboys in Stuttgart
w0o0dy zegt
@ Diederik
praat maar stoer achter je toetsenbord, jij ondeugende cowboy.
Mr.Beckham zegt
Fan-boys heb je van ieder merk, jammer dat ik me schamen moet voor deze mensen die een merk als BMW een slechte naam geven. Ik ben zelf erg op BMW gesteld en kan zeker kritiek waarderen zolang het maar onderbouwd is! En soms moet men eens accepteren dat meningen verschillen.
OT: Dit wordt zeker een mooie auto, ook die motor lijkt me erg geschikt voor dit zware beest. Zeker een goede vervanger voor RR cabrio van Mr. Beckham.
Pieter zegt
Ik denk inderdaad, zoals iemand anders al opmerkte, dat deze auto het goed gaat doen in de Premier League, waar “iedereen” nu Bentley Continental schijnt te rijden. Daar zullen ze best gevoelig zijn voor wat vers autobloed en dit past daar prima bij. Jammer natuurlijk, maar aan de andere kant moeten ze wel aan iemand verkocht worden.
w0o0dy zegt
Wellicht ten overvloede die opmerking richting Diederik komt niet van mij.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ ferrari 599xx: precies, en zo hoort het bij een luxe top-sedan!
Karaya zegt
CSL
‘Machtig merk’?
Waar blijft die Formule 1 titel?
sebastianchubasco zegt
‘machtig’ en ‘schande’
…heeft cslletje weer naar ivanhoe gekeken? volgende keer op tijd naar bed en televisie uit!
BananaFlip zegt
Doen we een ‘kleine’ Roller tussendoor, met een dikke V12… ;)
Lekker hoor, dat zal heerlijk comfortabel voorbijglijden, zeker met een 8-traps automaat.
tibor zegt
@ csl
kap eens met die onzin, je wekt zo echt de indruk dat je 12 bent.
ontopic: zeer mooie waarden, mooie auto en van o naar hondert in 4.9 seconden in zoon auto is echt vreselijk snel. dan versla je dus een cayman s !
weet iemand of deze auto 4 of achterwiel aangedreven is?