Rolls-Royce is niet het eerste merk waarvan ik zou verwachten dat ze een snelheidsrecord zouden willen breken. Toch schijnt men voornemens een poging te gaan wagen.
Het is minder vreemd dan het klinkt, want in de jaren dertig verbrak Sir Malcolm Campbell met zijn door een Rolls-Royce vliegtuigmotor aangedreven Bluebirds ieder mogelijk snelheidsrecord.
Het draait hier om het snelheidsrecord voor auto’s die worden aangedreven door een zuigermotor en die kracht via wielen op het wegdek overbrengen. Eigenlijk is wegdek niet de juiste benaming, want de poging om dit record te verbreken zal worden ondernomen op de zoutvlaktes van Bonneville. Die zijn redelijk vlak en er is meer dan genoeg ruimte. Rolls-Royce zal voor het snelheidsrecord een turbo geblazen V16 gebruiken die ruim meer dan 1000 pk levert. Dat lijkt me overigens het absolute minimum, aangezien het record op 655 km/u per staat.
Ook JCB Dieselmax zal het record op diesel verder proberen te verhogen. Uitdagingen voor de beide snelheidsduivels zijn de banden. Deze krijgen enorme krachten te verwerken en anders dan bij de jetpowered Thrust SSC die aluminium wielen gebruikte. Helaas geven die te weinig grip en dus zullen er echte banden moeten komen die deze snelheden aankunnen.
Dennis zegt
Op de foto is die rappe Rolls zeker net voorbij…;)
KJ zegt
Lekker als je crasht en open wonden hebt…….
Riicharrd zegt
Ja, er is vrij weinig te zien daaro. Autovrije zondag?!
Citrofiel zegt
Met slechts ruim meer dan 1000pk? Kun je daar wel 655 km/h mee halen? Hoeveel pk had de huidige recordhouder dan?
Rick dos zegt
Is dit niet heeeellllllll toevallig een beetje flexen van de spieren van BMW?!
Zo van, wat VAG met de Veyron kan, kunnen wij ook, maar die van ons gaat veel sneller…….
vØlvØ frǽk zegt
@ Citrofiel
maar ik denk ook niet dat ze dit met een standaard Rolls gaan doen, maar met een speciaal gestroomlijnd model, maar dan nog is 1000 pk idd een beedje weinig.
ZOEF zegt
Ik denk dat Rolls Royce de Britse autowereld nieuw leven zou kunnen inblazen door automotoren te produceren exclusief voor Britse merken!
Leuk toch: Aston Martin, Jaguar, Rover, Lotus, Morgan, Austin etc…. allemaal met Rolls Royce motoren ipv Ford of Honda motoren…? Zou dat geen goeie marketingzet zijn?
Y. zegt
Hebben we het hier over Rolls-Royce Plc, de vliegtuigmotorenfabrikant, of Rolls-Royce Motor Cars, de autoproducent, dochter van BMW?
Lebastille zegt
Waar wil Rolls Royce eigenlijk de motor vandaan halen? Een 16 cilinder zuigermotor?? Ik neem aan dat het om de autofabrikant gaat, zuigermotoren worden echt al 40 jaar niet meer gebruikt in de vliegtuigindustrie. En hoezo geven aluminium wielen te weinig grip? Bij sneeuw en ijsrally’s worden toch bv. pinnen gebruikt? Kan me voorstellen dat dat genoeg moet zijn. Ze zullen wel een gestroomlijnd model gebruiken, maar 1000 pk en dan 650 + is wel heel snel voor zo weinig vermogen….
Jesko zegt
@ (bijna) iedereen:
Lees even goed, er staat ruim meer dan 1000 pk, dus het word méér dan duizend pk, niet minder, ook niet duizend.. maar meer.
maar t zou pas een stunt zijn als ze het met een Phantom flikken, en die zo te pompen dat die 670 gaat, niet dat dat realistisch is :P
Oul@ zegt
@Jesko
Wat zou de remweg van zo’n Phantom wel niet zijn met het normale gewicht, dat vermogen en je genoemde snelheid van 670km/u?
3,5 km?
Zoef zegt
Over snelheidsrecords gesproken: weet je wat ik een geweldig type autorace zou vinden? Een intercity snelwegrace! Amsterdam-Parijs of zo. Zonder technische reglementen. (nou ja, beperkingen bedoel ik he)
db zegt
@oul: een lamborghini murcielago LP640 met keramische remmen van 22.000€ staat wanneer je remt vanaf 200KM/h na 40meter al stil
Jesko zegt
@ Oul@
Korter.. ze gebruiken dan parachutes
JLJ zegt
@db
De Murcielago met keramische remmen heeft om van 100 naar 0 te vertragen ca. 32 meter nodig (zie diverse internationale tests), dus volgens jou maar 8 meter voor van 200 naar 100?? Lijkt me erg sterk!
BMW Freak zegt
@ ZOEF (14nov.) : Ik denk niet dat BMW daar akkoord mee zou gaan om die motor in de modellen van General Motors te gaan leggen. Want het zal dan toch overduidelijk zijn dat BMW helpt met de ontwikkeling van de motor. Dus wat je daar zegt is pure onzin.
db zegt
@JLJ , dat zal dan met de gewone remmen zijn, keramische remmen zijn ook gemaakt om beter te zijn, mag ook voor €22.000