Goed nieuws voor mensen die bang waren dat Rolls-Royce hun machtige benzineslurpende V12 aan de kant zou schuiven voor een paar elektromotoren. Het Britse merk heeft (zoals we weten) een elektrische Phantom gebouwd om te kijken wat klanten er van zouden vinden. En de boodschap was duidelijk: Stick It Where The Sun Doesn’t Shine! Daarnaast gaf de baas van Rolls-Royce nog wel wat andere hint over toekomstige modellen.
Begin vorig jaar werd de elektrische Phantom (102EX) onthuld in Genève om vervolgens een trip rond de wereld te maken om (potentiële) klanten eraan te laten wennen. Zo’n 500 personen hebben erin gereden en hoewel de meeste mensen onder de indruk waren van de stilte en acceleratie waren ze minder te spreken over de tijd die nodig was om de accu’s op te laden en de afstand die kon worden gereden.
En dus heeft Rolls-Royce in al haar wijsheid maar besloten om de plannen voor een (volledig) elektrische auto ‘eventjes’ in de ijskast te parkeren. Rolls-Royce CEO Torsten Müller-Ötvös zegt dat er wellicht op de lange termijn wel nagedacht kan worden over een plug-in hybride bijvoorbeeld.
Ook babbelde Torsten nog een beetje over toekomstige modellen van Rolls-Royce en hij vertelde dat de nadruk de komende tijd vooral op de Ghost zal komen te liggen. En een coupé en cabrio versie daarvan liggen zeer voor de hand. Ook sluit hij uit dat Rolls-Royce met SUV op de markt gaat komen zoals concurrent Bentley van plan is:
“Rolls-Royce stands for the best sedans in the world, magnificent coupes and convertibles, and we really would like to retain this identity. I have a difficult time imagining an SUV for our brand.”
Een model dat kleiner is dan de Ghost hoeven we ook niet te verwachten. Wel zou Müller-Ötvös graag coachbuild opties aanbieden en one-off’s bouwen, maar dat is helaas niet erg winstgeven en zeer lastig ivm regelgeving. Tot slot hoopt hij dat er meer concurrenten komen in het segment waar Rolls-Royce actief is.
“I believe this segment is strongly driven by supply. I don’t have a problem with more competition and new brands. I wonder how credible their heritage would be. But that is for [those brands] to answer.”
Zeker omdat Maybach na dit jaar verdwijnt zal het daar nog rustiger worden. Gelukkig heeft Bugatti wilde plannen voor een vierdeurs auto dus dat gaat helemaal goed komen. (via: caranddriver.com)
mercedesamg zegt
Beter. Al da elektrische plannen gingen een beetje te ver
james125 zegt
Hulde! Ken je merkwaarde! Ook geen diesel hoop ik.
bmwpowerm5 zegt
kijk nergens meer van op RR is in handen van bmw
agera zegt
@bmwpowerm5: Goddank ben ik blij dat RR is overgenomen door BMW.
560pkferrari zegt
Geen elektro RR, geen SUV. Rolls Royce weet dat er niemand zit te wachten op een auto met een kleine range of lelijke SUV. Goed bezig!!
kaasboerin zegt
Ik zou zeggen wees niet eigenwijs en doe het wel.. Je moet je toch gaan ontwikkelen en aanpassen aan de technologie van de toekomst als je je concurrentie bij wilt gaan houden/doelgroep(en) verliezen aan je concurrent.. Shitty but true.
kaasboerin zegt
@kaasboerin: Even een correctie; Bedoelde niet dat zij hun V12 aan de kant moeten zetten voor die elektromeuk, maar eerder aan uitbreiding van het assortiment moeten doen.
anakiet zegt
Ben sowieso benieuwd hoe je auto’s zoals de nieuwe Tesla s wilt gaan opladen. Zag net dat hij max 85 kW/u als accupakket heeft, dan moet je wel een hele brute snellader hebben, of heel veel tijd.
baasbas zegt
Opzich is een grote auto die toch al zwaar is en die toch al duur is een ideaal testbed voor de techniek. Zware en dure accu’s hebben procentueel gezien een veel en veel kleinere impact op de prijs/kosten?
objectieveautofan zegt
Tsja, de fabrikanten geloven zelf nauwelijks in de elektrische “wonder” auto. Zonder subisidies zouden er zelfs geen 10 rondrijden.
Wees niet eigenwijs? Juist wel.
lincoln zegt
Rolls Royce stands for bla bla bla ..
flikker toch op .. als de sultan van Brunei morgen 10 RR Bulldozers wil hebben dan zijn ze vanavond gewoon aan het overwerken hoor ..
kaasboerin zegt
@lincoln: En terecht.
objectieveautofan zegt
Trouwens, zo’n Rolls wordt toch al niet gebruikt om duizenden kilometers mee af the haspelen.
KaCh1ng zegt
elektrische met een 3.0D als range extender , zou ideaal zijn, maar RR badge onwaardig
kickass zegt
Een elektromotor vind ik ook niet echt in een Rolls passen, maar een SUV had misschien wel leuk geweest.
drivingpleasure zegt
RR blijft een pracht merk! als je voor stijl en luxe gaat moet je hier toch zijn.
agera zegt
@drivingpleasure: Absoluut zeker waar, veel en veel liever een RR Ghost of Phantom dan een Rapide, Quattroporte, Mulsanne of Bugatti Galibier.
ytrewq zegt
verstandig.
agera zegt
Prachtig nieuws dit, Rolls Royce misschien wel het mooiste merk wat er bestaat. Wat ben ik blij dat ze vooral geen SUV bouwen. De visie en de kijk van BMW verschilt gelukkig van die van VAG.
Rolls is de beste en moet de beste blijven door de Ghost en de Phantom.
lincoln zegt
@agera:
dit is geen nieuws .. dit is een bestaande situatie ..
agera zegt
@lincoln: Dus??? is het nieuws, op school zeker nooit geleerd wat nieuws is.
priusredbenzine zegt
Gelukkig maar.. Co2 uitstoten a.u.b.
fluvioglacialeafzetting zegt
Mooi zo, geen SUV!
norge zegt
Hoe gaan ze dan de gemiddelde co2 naar beneden brengen? Een 1 serie met Rolls logo ?
jzaero zegt
@norge: De uitstoot geldt voor het gehele concern. Een 116i compenseert voor de Rolls Royce V12, bij wijze van.
desoper zegt
@norge: In die V12 motoren vindt vanaf nu geen volledige verbranding meer plaats. Dus veel minder co2 en meer zwaveldioxide en koolstofmonoxide. De oplossing is vaak simpel
cesarestevao zegt
Heel goed van Rolls royce, blijf doen wat jullie altijd al doen!!
tarquesh zegt
Zolang het niet hoeft is het goed. Hoeveel rolls royces met v12 rijden er globaal rond? Niet zoveel als huis en tuin hb’s met een uitstoot van rond de 130 g/km co2.
Ook een fluitje van een cent om een Phantom ethanol proof te maken. De heer champagne en de rolls geniet ook een drankje.
akrapovic zegt
Bmw weet gewoon hoe ze een merk in hun waarde moeten laten!