Een moderne Rolls-Royce is niet bepaald een vedergewicht, terwijl de trend tegenwoordig is dat ook de grote, zware auto’s flink op dieët gaan. Helpt een koolstofvezelkuur de toekomstige modellen af te slanken?
Carbon, of beter gezegd, CFRP, is de laatstse jaren het toverwoord in de automotive industrie. Wanneer het qua kosten uit kan wordt er graag mee gewerkt, aangezien het licht en zeer stijf is. Het nadeel is dat het na een crash moeilijk te repararen is.
De BMW Group, waar Rolls-Royce onderdeel van uit maakt, heeft een grote rol voor CFRP gereserveerd in zijn i-lijn, en heeft bovendien een belang in een van de producenten van het goedje, SGL Carbon. Waarom dan de toepassingen niet over de rest van het concern uitsmeren?
Rolls-Royce lijkt een geschikte kandidaat, zo laat een ingenieur van de de Britten weten aan Edmunds, doch niet in eerste instantie vanwege de eerder geopperde gewichtsbesparingen. Je moet bij een toekomstige toepassing eerder denken aan een toepassing in de koets van nóg exclusievere limited-editions op basis van het huidige gamma. Het maakt de klanten immers doorgaans niet zo heel veel uit of hun Phantom nou 400 of 380 gram CO2 uitstoot, en die paar extra kilo’s zullen ze ook een zorg zijn.
Denk bij CFRP-toepassingen aan panelen die momenteel nog van aluminium of staal worden gemaakt, en die makkelijker uit een carbon-mal te vormen zijn. Met dergelijke modellen zou Rolls-Royce de oude dagen, waarin praktisch elke auto coachbuilt was, een beetje doen herleven, maar dan met een concern dat dit in eigen hand houdt. En dat doet je exclusieve imago natuurlijk geen kwaad. In ieder geval minder zo dan wanneer je een SUV bouwt.
Foto: Phantom van symbolic motors, met een neppe carbonwrap.
jelmer zegt
Hoe is het gewicht van diverse klasses auto’s eigenlijk opgebouwd? Wat weegt de carrosserie, de motor, aandrijflijn, interieur – bijvoorbeeld? Dan is een beetje in te schatten wat het besparingspotentieel van CFRP is.
towi1989 zegt
@jelmer: Dat het toevallig ook nog eens licht is is voor hen bijzaak. Meer geld kunnen verdienen, daar gaat het om.
hispanosuiza zegt
wat kost een metertje Koolstofvezel?????
motoragent zegt
@hispanosuiza: Dat kun je zo gek maken als je zelf wil ;)
Prijzen voor een vierkante meter starten rond de 50 euro, maar lopen op tot enkele duizenden euro’s afhankelijk van het type hars, weving en voornamelijk het type vezel. Bovendien moet een lay-up uit enkele lagen bestaan (denk aan een stuk of 5 of meer voor een carrosseriedeel afhankelijk van hoe stijf het paneel moet zijn), dus reken maar uit.
midasracer zegt
@hispanosuiza: Bij Polyservice op dit moment 41,75 per m2:
http://polyservice.nl/Koolstofkeperweefsel-200–p-16394.html
Maar dit is zo te zien niet een pre-preg, dus daar komt nog epoxyhars bij.
mout zegt
Dat is nou precies wat ik tegen koolstofvezel heb.
Als lichtgewicht constructiemateriaal met zeer hoge torsiestijfheid is het top. Racefietsframe, monocoque van een Aventador of F1 auto: Doen! Vooral waar het staal en alu vervangt. (overigens is er dan ook nog wel iets op tegen: Als het een klap heeft verwerkt en het lijkt te hebben overleefd, kan je vrijwel niet achterhalen of er verborgen schade is. Voor mij geen tweedehands carbon fiets.)
Voor andere toepassingen heeft het vrijwel geen voordelen. Wat boeit het of een spatbordverbreder of bumper van ABS, glasvezel of koolstofvezel is?
Treuriger is het nog in het interieur. Klanten zijn gék op zachte kunststoffen. Maar nog mooier is het als er een laagje koolstofvezel op het plastic zit. Want? Dat voelt zo lekker? Dat is zo mooi? Als het lekker zou voelen, kon je er beter kleding of beddegoed van maken. Als het zo mooi was, kon je net zo goed vinyl met koolstofvezelprintje toepassen.
En dat is dus precies de kant waar RR heen gaat: Niks gewichtsbesparing, niks mooi of weelderig gevoel, maar puur behang.
Ik heb hier een muur in huis met glasvezelbehang. Die is net zo makkelijk met koolstofvezel te behangen. Bij carbonwinkel.nl zie ik dat ik voor €200,- die hele kamer kan behangen met ‘koolstofvezelmat 8 g/m2’. Dan heb ik wel lekker lichtgewicht behang!
rood zegt
@mout: @mout: Wat is je probleem eigenlijk? Als klanten het mooi vinden/willen, en Rolls Royce kan er wat aan verdienen, dan heb je toch gewoon een win-winsituatie? Het schaadt niemand, dus leven en laten leven zou ik zo zeggen, carbon is nu eenmaal in de mode.
mightymike zegt
@mout: Wat is er mis me Carbon? Denk je dat als je met een Rolls of wat voor een auto dan ook crasht die nog gaat maken? 90% van die bakken zijn gelijk afgeschreven. En wat dan nog? Carbon body is maar een body, we hebben het niet over mansory style ofzo. Je kan prima over Carbon heen spuiten zodat je er niks meer van ziet
kaasboerin zegt
@mout: Wel knap.. Iets tegen een materiaal hebben.. Nog lastiger dan iets tegen een fabrikant hebben..
mout zegt
@kaasboerin @rood: OK, ik kom blijkbaar wat opgefokt over.
– Ik heb niks tegen carbonvezel als constructiemateriaal.
– Als gimmick vind ik het treurig. Zoals er mensen zijn die liever geen strips hout in auto’s zien, zie ik liever geen strips carbonfolie in auto’s. Het dient eenvoudigweg geen doel. Technisch niet omdat er niets steviger of sterker wordt. En voor beleving niet omdat alcantara, houtwerk, leer en andere materialen meer luxe, uitstraling en verwennerij bieden.
– Voor mij valt het daarom in de categorie ‘Halfords-tuning’, met ’turbo’ stickers, booskijkers, vinyl ‘bra’ op de motorkap.
kaasboerin zegt
@mout: Ik snap je punt eckt wel, ’t zat ook in de gts van m’n pa, die weet niet eens wat ’t is joh, maar vind het er op zich wel leuk uitzien.
… En dat is ’t ‘m nou juist, net als een ring, geen functie (integendeel), ziet er wel leuk uit, maar dan kun je ook gelijk zeggen dan 440 peekaa geen nut heeft in NL, kost je enkel ’n zooitje BPM.
Maar als wij allemaal genoegen namen met een Up! en een huis met 60m² dan hadden wij geen economie. Allemaal luxe dus.
En als een fabrikant roept dat carbonlijsten serieus schelen in het totaalgewicht (en dus rijgedrag) dan liegt hij, maar je product aankleden is de normaalste zaak vd wereld.
rood zegt
CFRP staat overigens voor carbon fiber reinforced plastic/polymere en is dus niet hetzelfde als ‘gewoon’ carbon, moest je het nog niet weten (: .
motoragent zegt
@rood: CFRP wordt in de volksmond gewoon carbon of carbon fiber genoemd (net als met glasvezel vaak een GFRP bedoeld wordt), CFRP bekt nu eenmaal niet zo lekker. Dat daarmee eigenlijk maar één van de toegepaste materialen genoemd zien we maar even door de vingers.
nibor zegt
@motoragent: gewoon carbon is het spul dat nu het meest gebruikt wordt, als ik me niet vergis tenminste. CFRP is een soort kunstof met vezels erdoorheen, erg stijf en licht kunstof dus.
berlinetta zegt
Ik vind die carbon strips in het interieur anders maar lelijk, al helemaal in zo’n luxe sloep. Zwarte pianolak ofzo, dat straalt een luxegevoel uit.
motoragent zegt
@berlinetta: Ik vind carbon in een racewagen gaaf om te zien, vooral om het feit dat het dat het zo’n fantastisch materiaal is. Maar mooi kan ik het inderdaad echt niet noemen.
berlinetta zegt
@motoragent: Ja, maar sinds wanneer maakt RR racewagens? In een hardcore sportauto past het inderdaad ook. Daar hoef je niet met houtstripjes aan te komen.
motoragent zegt
@berlinetta: Ik bedoel inderdaad dat je het voor het mooie niet toe hoeft te voegen. Als het puur functioneel is vind ik het echter wel ‘gepast’, maar mooi wordt het nooit ;)
midasracer zegt
Voor dit soort toepassingen is CRF echt voor de show. Veel sportauto’s hebben de monocoque van koolstof, maar de panelen van glasvezel (LFA bijvoorbeeld). En als je het door gaat rekenen, heb je zelfs voor de dragende constructie geen koolstof nodig.
awesome zegt
Als je carbon op je RR wil, dan neem je toch contact op met Mansory?
Stoplichtsprintertje zegt
Ziet er trouwens niet eens zo verkeerd uit…
jayamg zegt
erg mooi en goedkoop….. zeker