De Rolls-Royce Droptail is een extreem prijzig speeltje. Maar dan kun je wel aan iedereen aantonen dat ze simpelweg minder succesvol zijn als persoon.
Iedereen die meer verdient is een uitslover en iedereen die minder verdient werkt niet hard genoeg. Het menselijk brein kan ons dermate manipuleren dat we altijd een soort morele superioriteit hebben over alle andere mensen. Dit zodat we uiteindelijk de meest succesvolle versie van ons zelf geworden.
Dat is natuurlijk onzin, maar het voorkomt wel voor dat 5 miljard mensen depressief worden. Want als je heel erg hard je best hebt gedaan in het leven én veel geluk hebt (plus buitengewoon talent), dan rijdt je gewoon Rolls-Royce.
En als je een speciaal model hebt dat bijna niemand anders heeft, ben je een übermensch, denk aan de Rolls-Royce Boattail voor Jay-Z en Beyoncé. Ja, dat zijn betere mensen dan wij zijn en dat is helemaal niet erg.
Nieuw speeltje
Dit is het laatste speeltje van de Britse bouwer van edele automobielen. De auto heet de Rolls-Royce La Rose Noire en het is de eerste van vier verschillende versies van de Rolls-Royce Droptail. Uiteraard is het een heel erg arbeidsintensief wagentje.
Alleen al voor het hout (bestaande uit 1.604 delen) is men 2 jaar bezig geweest! Nu denk je dat we overdrijven met 1.604 delen en dat klopt. Het zijn er eigenlijk 1.603, volgens de Britse fabrikant.
Bijzonder: de Droptail is staat niet op het AOL-platform waar de andere Rollsen op staan. Het is dus niet een Boattail of Dawn met een ander koetswerk. Het is echter ook niet een open versie van de Spectre, daar de aandrijving verzorgd wordt door een 6.75 liter grote biturbo V12 die 600 pk en 840 Nm levert.
De 0-100 km/u sprint is voldaan binnen 5 seconden en de topsnelheid is 250 km/u, maar eigenlijk is het een beetje ordinair om over de prestaties te praten. Dat is net zoiets als vragen naar de politieke voorkeur van Stormy Daniels, dat is hoogst ongepast.
Prijs Rolls-Royce Droptail La Rose Noir
Ook hoogst ongepast om naar te vragen is wat deze Rolls kost. Het is wel een ouderwets aristocratishe bak, ondanks die foute two-tone velgen (kom op, dat is voor de Roemeense Autostyle gids uit 2003). Nee, we doelen op de prijs.
Het is namelijk niet zomaar een dure Rolls-Royce, het is een krankzinnig dure auto. Rolls-Roye gaat zoals gezegd vier stuks bouwen van de Droptail en verkoopt ze voor 25 miljoen euro per stuk. Ja, dat heb je goed gelezen: 25.000.000 willen ze ervoor hebben.
Maar dan heb je wel een zeer bijzonder voiture onder je corpulente bips met een weldadig fraai interieur dat enkel bestaat uit leer, hout en metaal. Plastic is veel te ordinair. Logisch, voor dat geld wil je het simpelweg niet zien.
Twee bijzondere dingen tenslotte: het horloge is een Zwitsers uurwerk van Audemars Piguet dat je kunt verwijderen en op je pols kunt binden. Oh, en er is een Champagne doos gemaakt van hetzelfde hout en leer met ruimte voor een flinke fles en twee flutes van kristalglas. Dat is altijd handig om te vieren dat je niet gestopt bent bij 1 miljoen, maar gewoon door ging met geweldig zijn.
Meer lezen? Dit zijn 17 auto’s met bijzondere deuren!
potver7 zegt
Eigenlijk vind ik ‘m gewoon extreem lelijk. Niet dat dat er ook maar iets toe doet natuurlijk, ik maak voor zover ik weet geen deel uit van de doelgroep.
cdlop01 zegt
500k om te maken, 24,5mln winst. Wat een duf ontwerp, niets bijzonders en wat een oplichting. Geeft maar weer aan hoe fout het zit met RR na overname door de Duitsers, commercieel succesvol dat wel maar heritage volledig verprutst.
Dezexrapperbak kan niet in de schaduw staan van een Corniche, Spirit.
drdre1 zegt
Zoveel mensen die heeeel aandachtig aan het schuren zijn. Dan moét het wel een goede auto zijn. Hij is in ieder geval überglad.
fransananas zegt
Jammer dat hij niet mooi is
pomoek zegt
Er is geen enkele reden om 25 miljoen voor deze auto te vragen. Al zou het inderdaad “an elevated statement of true connoisseurship” zijn. wat het niet is.
Het is simpelweg onmogelijk om een auto te maken die 25 miljoen kost. Zelfs niet als de “rozenblaadjes” door de artiesten met hun genotsknop op de auto zouden zijn geschilderd. Het kan gewoon niet. Ik kan geen inschatting maken van wat de daadwerkelijke kostprijs is van dit ding. Maar als een AM Valkyrie 3 miljoen kost om te maken, dan kan het niet meer dan 5 miljoen zijn. De koper betaald dus 20 miljoen te veel. En daar is het ‘m waarschijnlijk ook om te doen.
De reden van deze auto is dat ie 25 miljoen waard is. Dat is het. De eigenaar wil een auto die 25 miljoen waard is. Kunnen zeggen dat je 25 miljoen uitgeeft aan zoiets futiels als een auto. Een jet, boot of een appartement naast Central Park heeft mogelijk nog een intrinsieke waarde die de koopprijs benaderd.
Maar deze auto niet. En daar gaat het dus om. Dat het je als koper niet uitmaakt dat het ding dat niet waard is. En dat je dit niks kan schelen omdat je nu eenmaal zoveel geld hebt. Dat je je niets aantrekt van de rest van de wereld. Deze auto is de ultieme middelvinger naar iedereen en alles.
Het is de ultieme paupermobile.
Richmond zegt
Waarom heeft een boot meer waarde dan deze Rolls? Waarom zou een 50m lange Yacht, of hoe groot die dingen ook zijn. wel hun weldadigheid in geld waard zijn? Omdat het groter is? Omdat je er mee de oceaan op kan? Omdat je er 50 extra in kan meenemen en feestjes op kunt houden? En een appartement naast central park, heeft meer waarde omdat het uitzicht heeft op het park? En dan is het wel 25mil waard?
Een iphone is ook niet de 1000 euro waard die het kost, een Ferrari ook niet de 400k die het kost. Waarom is godsgruwelijke kleding van Louis Vutton 2000 euro waard?
pomoek zegt
@Richmond: Ik zeg ook niet dat 25 miljoen voor een appartement te verantwoorden is. Het is voor mij alleen, iets, beter te verantwoorden dan 25 miljoen voor dit autootje. Wat deze auto bijzonder maakt is de prijs. Niet het ontwerp, nog de afwerking, nog wat dan ook. Dit is gewoon wat de gek er voor geeft.
Het is niet ondenkbaar dat ze straks komen met een auto voor 50 miljoen. En straks een voor 100 miljoen. er is vast wel ergens een sjeik of internet miljardair die dat gaat bestellen.
bietje zegt
Voor een unieke klassieke auto, 250 GTO, Uhlenhaut SLR, you get my drift, snap ik dat dit soort bedragen mogelijk zijn en zelfs een McL F1 LM ofzo, maar dat soort wagens kunnen in feite gezien worden als klassiek en/of automobiel kunstwerk.
Voor een moderne one-off van RR, hoe knap gemaakt ook, gaat dit echt nooit op, omdat dit al gemáákt is als ultieme fuqyou auto… Hele andere herritage en daarom misschien interessant voor rijken in het midden-oosten of ‘influencers’ etc …om de gewrapte Urus te vervangen.
tjorque zegt
24,9 miljoen dat beter aan het personeel uitbetaald werd…
Of beter, niet van de bevolking gestolen werd.
Of niet ten koste van andere mensen verdiend werd.
Maar verder wel mooi hoor…
bietje zegt
Ik vind ‘m met de kap eraf nog net gaan (maar niet heel bijzonder eerlijk gezegd) en met kap erop is hij idd extreem, nee bizar, lelijk.
Kan het craftmanship dan wel weer echt waarderen, want het zal verder ongetwijfeld tot in uiterste perfectie uitgevoerd zijn.
JanJansen zegt
Voor dat geld verwacht je op zijn minst carbon velgen en niet van die ordinaire diamond cut wielen.
JelmerS zegt
Dit is simpelweg gewoon te duur voor wat je krijgt. Denk eens aan wat je allemaal wel niet voor dit geld kan kopen.
Richmond zegt
Dat is met elke auto.. of andere dure uitgaven.
Estate_of_mind zegt
Maken ze er dan ook 1 voor de crashtest of ben je daarvan ontheven bij 25 miljoen?
Richmond zegt
25 miljoen is natuurlijk niet de kostprijs. Die is maar een fractie.
tmon zegt
Is een coachbuild. Dus mooi plaatwerk over een normale drophead.
Dan hoeven de crashtests niet opnieuw, zolang je de veiligheids constructie niet aanpast.
Correctie, niet goed gelezen. Staat niet op een van de bestaande platformen… Vreemd.
Maar voor 100 miljoen kun je prima een 5e mockup auto maken om in de poeier te rijden
550maranello zegt
Bijzonder maar inderdaad niet echt mooi. Alle speculaties zijn eruit geperst met zijn prijs van 25 mio. Ga daar maar een overheen over een antal jaren. Maar ik geef RR gelijk om zich aan te passen aan de koopzieke Arabieren en te rijke artiesten. Lekker voorrijden in St Tropez, voor 100K eten en fooitje van 10000,- achterlaten. Lekker man.
nicolasr zegt
Dan win je dus de jackpot van de staatsloterij en heb je alsnóg 10 miljoen te weinig om zo’n ding te kunnen kopen.
potjak zegt
Zoveel geld en niet eens elektrisch.. Next..
kooss zegt
Grappig hoe smaken verschillen. Ik vind het een mooie verschijning waarbij ik met name de details kan waarderen. Dat is ook tegelijk het pijnpunt. Het stuurwiel (te oubollig vergeleken met de rest van het design), de binnenspiegel (veel te dik omrand, dat doen JLR en Volvo beter), en de parkeersensoren in de achterbumper (dat doet Tesla beter, door gebruik te maken van camerasystemen en de sensoren gewoon weg te laten).
ericc zegt
Voor dit geld ging ik naar Maranello…..
waterisnat zegt
Wij besteden tientallen miljarden aan niet bestaande problemen wat echt nul oplevert, buiten een arme samenleving en rijke bureaucraten rijk, dus wat het uit? Zolang mensen dit van hun zelf (eerlijk) verdiende geld kopen, mooi toch? Of koopt Brussel ze alle 4 op om Franske den eerste en z’n bezoek in rond te rijden?
cdlop01 zegt
Heel goed verwoord!
Janus zegt
Net als in mijn Z4 kan je hier ook met 2 personen in zitten. Gaaf! Dezelfde beleving. Bieden vanaf maar €1 mln 😁
Aon zegt
Keep up the good works
epo zegt
Wat een armoede, eerst je horloge afdoen en in een houder stoppen om tijdens het rijden te zien of het al tijd is voor champagne!
mashell zegt
Maar het is wel een mooie kleur rood!
En hoewel ook het rode interieur fantastisch van kleur is kan het de wagen niet redden. Het front gaat nog wel, dat dak is compleet mislukt en waarom de achterkant op een Hyundai Tucson moest lijken is me een raadsel.
rollingstoned zegt
@willeme Hier wat achtergrond info…
https://www.ad.nl/auto/niemand-weet-wie-de-eigenares-is-van-de-duurste-nieuwe-auto-ter-wereld~a91c281a8/
Janus zegt
@nielsvanroij: dit kan jij ook met een donor Rolls. Waarschijnlijk wel iets minder duur!
doublechevron65 zegt
Kijk dan lees je Auto Motor und Sport, daar lees je meer en preciezer waar het over gaat. De auto is in opdracht van vier klanten gebouwd met een compleet nieuw platform en alles wat daarbij hoort. Dan kom je bij zo’n bedrag…
willeme zegt
@doublechevron: staat gewoon in de tekst dat ‘ie op een uniek platform staat ;-)