Nee, dit is niet de nieuwste bodykit voor de Rolls-Royce Cullinan. Dit is de facelift.
De Britse luxemerken pakken uit vandaag, want na de Bentley Batur Convertible komt Rolls-Royce nu met de Cullinan Series II. Facelifts zijn bij Rolls-Royce meestal uiterst subtiel, maar in dit geval kunnen we in één oogopslag zien dat de Cullinan een paar cosmetische ingrepen heeft ondergaan.
De neus van de Cullinan Series II is best wel een stijlbreuk voor Rolls-Royce, want normaal zien we alleen horizontale en verticale lijnen. De ontwerpers zijn nu echter ook aan de slag gegaan met diagonale lijnen. Dat is eh… even wennen. We hebben een beetje het gevoel dat we naar een foute bodykit zitten te kijken.
Wat verder opvalt zijn de koplampen, waarbij de dagrijverlichting nu een omgekeerde L vormt. De zij- en achterkant heeft Rolls-Royce grotendeels met rust gelaten, op de uitlaatsierstukken na. Deze zijn nu een stuk groter, bijna vierkant, geworden.
Het interieur is qua opzet hetzelfde gebleven. In principe zit alles nog op dezelfde plek, maar nieuw is een glazen paneel wat over het dashboard loopt. In het midden van het dashboard is er ook een vernieuwd Centraal Informatie Display. Dit is gekoppeld aan het nieuwe SPIRIT-besturingssysteem wat geïntroduceerd werd op de Spectre.
Links naast het scherm (rechts bij de Britten) is een analoog klokje geplaatst met daaronder een metalen Spirit of Ectasy. Deze dame is nu dus niet alleen op de motorkap te vinden, maar ook in het interieur.
De Rolls-Royce Cullinan Series II is er ook weer als Black Badge (de witte auto op de foto’s). Die kun je herkennen aan – je raadt het al – de zwarte accenten. Ook heeft deze uitvoering speciale 23 inch velgen. Op motorisch front is er geen nieuws. De V12 levert in de standaard Cullinan nog steeds 571 pk en in de Black Badge 600 pk. Van downsizing of elektrificatie is voorlopig nog geen sprake.
Prijzen van de Cullinan Series II vermeldt Rolls-Royce natuurlijk niet, laat staan de Nederlandse prijzen. Ongetwijfeld zal de Cullinan weer een stukje duurder worden. Om een idee te geven: van de exemplaren die nu op Nederlands kenteken staan loopt de prijs uiteen van €411.376 tot €623.126. Dat is dus de orde van grootte waaraan je moet denken.
lekkerlinksrijden zegt
Geen Chinese kloon?
bietje zegt
Oeff… ook mijn allereerste gedachte… wow nee… deze lijnen voelen meteen al niet oke, maar soit… ik kan ‘m toch niet betalen.
Dutchdriftking zegt
De ontwerper van Mansory heeft een nieuwe baan?
panam1 zegt
Ze weten hoeveel van die wagentjes nieuw door tuners worden afgenomen – en ik denk dat ze relatief zijn ‘geschrokken’ van het aantal, vandaar een meer ‘gepimpte’ look. Als ze een standaard model voor 400k (ex btw / bpm) verslijten aan mansory en mansory plakt er wat dingen op en vraagt vervolgens 800k , dan weten ze dat ze ergens omzet mislopen. Dit was ook de reden voor de black-badge lijn destijds
harrie zegt
Die faux-Gallardo bumper geeft hem wel een lekker goedkope Lolls Loyce vibe.
utregcity zegt
Hij kijkt een beetje droevig, maar dat zou ik doen als ik er zo wanstaltig uit zou zien.
mattr zegt
Een beetje zoals die nieuwe elektrische MB vrachtwagen
petroldrinker zegt
HAHAHAHAHAHAHAHAHA het lijkt net een Peugeot met die koplampen zo,
Papageno zegt
Het is wachten op de claim van Hongqi (?) dat hun ontwerp gejat is.
vopo zegt
Precies dat was ook mijn eerste gedachte.
a_buis zegt
Ach, de Brenninkmeijertjes zullen smullen van deze Lambo achtige Rolls; hoewel het eerder op een Bentley te ver(w)achten was.
mashell zegt
De uitlaatstaarders komen weer goed aan hun trekken.
rulefollower zegt
Droopyhead…
spec zegt
De Cullinan was een lelijk hok, is een lelijk hok geworden en zal altijd een lelijk hok blijven.
alfamail2018 zegt
zo lelijk, erger dan auto’s van de chinees…
maar ach voormalig campingbaas Hatseflats zal m wel kopen…
Gulli zegt
Christus op een houtvlot wat een verschrikking. Dit is echt heel erg, zien ze dat zelf niet?
Het is een beetje als een foute komiek in de jaren 60 die een Chineesje nadoet 🤦🏻♂️
drdre1 zegt
Beetje alsof een Sint Bernard’s-hond een Peterbilt heeft gedekt.
Polo Fun zegt
Als ik naar de RR Cullinan kijk, dan hoop ik stiekem op een hatchback van het merk.
mokummaser zegt
Rolls Royce Cunnilingus
degrotemuis zegt
BMW group ziet klanten liever een X7 kopen? Wat een onevenwichtig design zo zeg!