Had je iets anders verwacht?
Eigenlijk is het nog geheim, maar via de man met de lange regenjas hebben wij inmiddels vernomen wat de prijs is van de Rolls-Royce Cullinan. Zoals verwacht wordt de belachelijk luxe straatslee inderdaad de duurste SUV van Nederland. Momenteel is er geen auto op de markt die de Cullinan het vuur aan de schenen kan leggen. Met zijn instapprijs van 415.225 euro (incl. belastingen) is de Brit alleenheerser in het segment.
Het spreekt voor zich dat je voor dit bedrag een uitgebreid aangeklede SUV voor de deur krijgt. Rolls-Royce levert de auto maar met één aandrijflijn, maar omdat dit tegelijkertijd ook de enige configuratie is die er toe doet, is dit allesbehalve vervelend. De zeer capabele off-roader heeft onder zijn lange motorkap een 6,75-liter V12 met twee turbo’s liggen. Het pakket is in de praktijk goed voor 571 pk en 850 Nm. Middels een naadloze ZF8-transmissie schakelt de Cullinan door zijn versnellingen. Reken daarbij de vierwielsturing, zijn fenomenale onderstel (incl. ‘Magic Carpet Ride‘) en de hoge mate van luxe en u begrijpt dat ook de Cullinan door en door Rolls-Royce ademt.
Hoewel wij hadden verwacht dat de eerste SUV van de autofabrikant direct ook de duurste auto van zijn gamma zou worden, blijkt dit allerminst te kloppen. Sterker: met zijn prijskaartje van 415.225 euro is de Cullinan aanzienlijk goedkoper dan de nieuwe Rolls-Royce Phantom, die standaard geprijsd is op 545.000 euro. Uiteraard zal geen enkele klant van het merk daadwerkelijk eindigen bij deze prijs, want na het aanvinken van een handvol opties is de auto tienduizenden euro’s duurder. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs van de Phantom EWB, die dankzij zijn langere wielbasis een prijskaartje heeft van 635.190 euro.
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om de prijs van je toekomstige Cullinan in de buurt van de Phantom (video) te krijgen, door met de optielijst te knutselen. Toch is het niet helemaal vreemd dat de SUV goedkoper is dan de Phantom. Het is misschien lastig te geloven, maar de SUV is wel degelijk kleiner. Waar de normale Phantom een wielbasis heeft van 3,55 meter, moet de Cullinan vertoeven met minder dan 3,30 meter. Dat is 25 centimeter aan beenruimte die je mist. Goed, qua hoofdruimte zit het met de Cullinan (1.835 mm hoog) natuurlijk wel snor, maar eigenlijk komt de Phantom (tenminste 1.646 mm hoog) ook niets te kort. Zelfs qua gewicht scheelt het weinig. De Phantom weegt slechts 100 kg minder dan de 2.660 kg wegende SUV. Voor de krachtbron hoef je de SUV ook niet te laten schieten, want hij heeft dezelfde V12 als het langwerpige spook. Wil je meer Rolls-Royce voor je geld, dan kun je dus overwegen de Cullinan aan te schaffen.
Mocht er nog bruikbare informatie verschijnen in het persbericht dat binnenkort de online zal worden gesmeten, dan updaten we dit bericht zo snel mogelijk.
Meer lezen? Bekijk HIER onze geschiedenisles over de “voorvader” van de Cullinan.
fendercd60 zegt
Meer mensen die hem gaaf vinden? Ik in ieder geval wel.
jaso013 zegt
@fendercd60: ik moet mijn eerdere mening bijstellen. Ik vind hem bij nader inzien toch wel vet!
fendercd60 zegt
@jaso013: Ja toch, vind alleen de achterlichten niet zo geslaagd.
rhellema zegt
@fendercd60: ik ben het volledig eens met je!!
fendercd60 zegt
@rhellema: kan geen plusje geven, dus hier een plusje. ;)
skinnybmw zegt
@fendercd60: Mee eens! Wat een uitstraling en een tank maar toch ook redelijk ingetogen voor een Rolls.
Gulli zegt
@fendercd60: het hoekige dat bij Rolls Royce hoort staat hem wel, hierbij mag ook alles bizar groot zijn. Ik trek dit vele malen beter dan een Bentayga.
Ik vrees alleen wel met grote vrezen voor wat de tuners ermee gaan doen. Verlagen, nog grotere wielen eronder, Carbon frutsels, zeg het maar
lincoln zegt
In Amerika onder de 3 euro ton ..
Komt omdat Trump de hele wereld heeft verkloot met zijn Trump-tax ..
cossiekiller zegt
@lincoln: ok, Trump ben je ook niet. Je spreekt in de 3e persoon over hem. Ik schrap in mijn lijstje ..
Tenzij je schizofreen bent natuurlijk ..
Ik laat hem nog even staan als mogelijke optie ..
lincoln zegt
@cossiekiller:
Prima .. jij blijft iig een Balkenende ..
tjorque zegt
@lincoln: balkende wat? Ezel?
imaginenl zegt
In had verwacht dat de RR neus zou werken op een type als de Cullinan maar dat doet het totaal niet. Jammer want verder is het ontwerp best ok.
lebeaunl zegt
toch wel een van de minst relevante en meest lelijke auto’s van deze tijd.
granlusso zegt
@lebeaunl: Minst relevante? De halve wereld wilt tegenwoordig een SUV of een Cross-over.
lebeaunl zegt
@granlusso: ik had het over deze auto, niet het type auto.
tjorque zegt
RR cuming-Jan porno-king mobiel.
Topklasse
marinepower zegt
Ik wacht nog wel even op de LWB versie.
potver7 zegt
@marinepower: of de Landaulet-uitvoering met dubbele achteras.
iphonistvongates zegt
Komt er geen Merc. G65 AMG van het nieuwe model meer? De vorige versie was redelijk aan de prijs op NL-kenteken.
lincoln zegt
@iphonistvongates:
Die trappen een Aston Martin op de weg ..
bassx zegt
@iphonistvongates: Gaat om de instapprijs van het model. Meest kale G klasse zit hier ver onder.
mashell zegt
Een groter compliment kan je de kleurenmenger bij Renault niet krijgen, dat zelfs Rolls Royce het prachtige “rouge flamme” namaakt.
cossiekiller zegt
Wat hiervan de toegevoegde waarde is tegenover een dikke aangeklede Range Rover met V8 is me een raadsel.
Waarschijnlijk de baaaadge
loserboi932 zegt
@cossiekiller: hetzelfde als de toegevoegde waarde van een dik aangeklede V8 Range tov een dik aangeklede Touareg.
tjorque zegt
@loserboi932: en wat dan tegen een dik aangeklede Kia ? ?
reactief zegt
@tjorque: Of een Duster
cossiekiller zegt
@reactief: Ik heb nog een fiets met een comfortabel zadel!
rhellema zegt
@cossiekiller: mijn vrouw een fiets zonder zadel.
cossiekiller zegt
@rhellema: Ik wil het niet weten
enjoypunani zegt
@cossiekiller: en die fiets schijnt gemaakt te zijn van 7 duims steigerpijp…
lavoro zegt
Heerlijke vakantieauto!
DAT zegt
Een Rolls met een neerklapbare achterbank?
Wanneer je alles hebt gezien…
tjorque zegt
@dat: dát had je niet verwacht he…
vroaaar zegt
@DAT: in 3 delen nog wel (zo lijkt het)!
DAT zegt
@vroaaar: ? gelukkig kan je ook nog de achterbank-fauteuils bestellen. Liever geen witte…
enjoypunani zegt
@DAT: viel mij ook op, top-punt van treurigheid. Kun je toch lekker op zaterdag naar de Ikea gaan en ‘gewoon’ doen. Kan alleen je chauffeur niet mee…
lotuselises2 zegt
En de lelijkste
dolledries zegt
Uitklapbare stoeltjes ineens een heel,ander begrip
kennone zegt
Mwa vind het nog best mee vallen qua prijs, ik wacht wel op de nieuwe Mercedes G Maybach Landaulet
rolov zegt
Prachtige auto en de prijs viel mij ook mee. Nu maar wachten wie hem het eerst bij Ikea spot ;)
wildewesten zegt
Ben je voor dat geld niet beter uit met een rr sport of q7 en een hele dikke Turbo S?
lippie zegt
@wildewesten: jawel, maar dan maak je niet zo de blits
rolov zegt
@wildewesten: dat is toch geen Rolls?
enjoypunani zegt
@wildewesten: dat is het hele punt nu juist. De afzetmarkt wil de duurste auto, niet de voordeligste. ‘Kijk mij dik doen in de duurste suv’!
jerudo zegt
Jammer van die vrachtwagenneus want voor de rest ziet het er erg goed uit.
freek1 zegt
Zijaanzicht is wel erg range rover. Imposante verschijning en ongetwijfeld populair bij rappers en voetballers… best raar dat een Phantom eens de meer elegante auto is.
appiejappie zegt
Leuke bak, alleen jammer dat Stevie Wonder het dashboard heeft ontworpen
martijndh zegt
Groot lelijk hok. Zonde.
karaya zegt
Vergeleken met de Bentley SUV een absolute schoonheid.
ralfast zegt
Een hoge instap. Prijs. Bij een SUV. Je verwacht het niet…
Alfarobert zegt
Mooie kleur leder (cognac) Verder lelijke bak. Binnenkort in Parijs Dakar?
thomasthomas zegt
Wat kost ie met LPG en grijs kenteken zoek nog een nieuwe bestelauto.