







Had je iets anders verwacht?
Eigenlijk is het nog geheim, maar via de man met de lange regenjas hebben wij inmiddels vernomen wat de prijs is van de Rolls-Royce Cullinan. Zoals verwacht wordt de belachelijk luxe straatslee inderdaad de duurste SUV van Nederland. Momenteel is er geen auto op de markt die de Cullinan het vuur aan de schenen kan leggen. Met zijn instapprijs van 415.225 euro (incl. belastingen) is de Brit alleenheerser in het segment.
Het spreekt voor zich dat je voor dit bedrag een uitgebreid aangeklede SUV voor de deur krijgt. Rolls-Royce levert de auto maar met één aandrijflijn, maar omdat dit tegelijkertijd ook de enige configuratie is die er toe doet, is dit allesbehalve vervelend. De zeer capabele off-roader heeft onder zijn lange motorkap een 6,75-liter V12 met twee turbo’s liggen. Het pakket is in de praktijk goed voor 571 pk en 850 Nm. Middels een naadloze ZF8-transmissie schakelt de Cullinan door zijn versnellingen. Reken daarbij de vierwielsturing, zijn fenomenale onderstel (incl. ‘Magic Carpet Ride‘) en de hoge mate van luxe en u begrijpt dat ook de Cullinan door en door Rolls-Royce ademt.
Hoewel wij hadden verwacht dat de eerste SUV van de autofabrikant direct ook de duurste auto van zijn gamma zou worden, blijkt dit allerminst te kloppen. Sterker: met zijn prijskaartje van 415.225 euro is de Cullinan aanzienlijk goedkoper dan de nieuwe Rolls-Royce Phantom, die standaard geprijsd is op 545.000 euro. Uiteraard zal geen enkele klant van het merk daadwerkelijk eindigen bij deze prijs, want na het aanvinken van een handvol opties is de auto tienduizenden euro’s duurder. En dan hebben we het nog niet eens over de prijs van de Phantom EWB, die dankzij zijn langere wielbasis een prijskaartje heeft van 635.190 euro.
Het zal ongetwijfeld mogelijk zijn om de prijs van je toekomstige Cullinan in de buurt van de Phantom (video) te krijgen, door met de optielijst te knutselen. Toch is het niet helemaal vreemd dat de SUV goedkoper is dan de Phantom. Het is misschien lastig te geloven, maar de SUV is wel degelijk kleiner. Waar de normale Phantom een wielbasis heeft van 3,55 meter, moet de Cullinan vertoeven met minder dan 3,30 meter. Dat is 25 centimeter aan beenruimte die je mist. Goed, qua hoofdruimte zit het met de Cullinan (1.835 mm hoog) natuurlijk wel snor, maar eigenlijk komt de Phantom (tenminste 1.646 mm hoog) ook niets te kort. Zelfs qua gewicht scheelt het weinig. De Phantom weegt slechts 100 kg minder dan de 2.660 kg wegende SUV. Voor de krachtbron hoef je de SUV ook niet te laten schieten, want hij heeft dezelfde V12 als het langwerpige spook. Wil je meer Rolls-Royce voor je geld, dan kun je dus overwegen de Cullinan aan te schaffen.
Mocht er nog bruikbare informatie verschijnen in het persbericht dat binnenkort de online zal worden gesmeten, dan updaten we dit bericht zo snel mogelijk.
Meer lezen? Bekijk HIER onze geschiedenisles over de “voorvader” van de Cullinan.
Meer mensen die hem gaaf vinden? Ik in ieder geval wel.
@fendercd60: ik moet mijn eerdere mening bijstellen. Ik vind hem bij nader inzien toch wel vet!
@jaso013: Ja toch, vind alleen de achterlichten niet zo geslaagd.
@fendercd60: ik ben het volledig eens met je!!
@rhellema: kan geen plusje geven, dus hier een plusje. ;)
@fendercd60: Mee eens! Wat een uitstraling en een tank maar toch ook redelijk ingetogen voor een Rolls.
@fendercd60: het hoekige dat bij Rolls Royce hoort staat hem wel, hierbij mag ook alles bizar groot zijn. Ik trek dit vele malen beter dan een Bentayga.
Ik vrees alleen wel met grote vrezen voor wat de tuners ermee gaan doen. Verlagen, nog grotere wielen eronder, Carbon frutsels, zeg het maar
In Amerika onder de 3 euro ton ..
Komt omdat Trump de hele wereld heeft verkloot met zijn Trump-tax ..
@lincoln: ok, Trump ben je ook niet. Je spreekt in de 3e persoon over hem. Ik schrap in mijn lijstje ..
Tenzij je schizofreen bent natuurlijk ..
Ik laat hem nog even staan als mogelijke optie ..
@cossiekiller:
Prima .. jij blijft iig een Balkenende ..
@lincoln: balkende wat? Ezel?
In had verwacht dat de RR neus zou werken op een type als de Cullinan maar dat doet het totaal niet. Jammer want verder is het ontwerp best ok.
toch wel een van de minst relevante en meest lelijke auto’s van deze tijd.
@lebeaunl: Minst relevante? De halve wereld wilt tegenwoordig een SUV of een Cross-over.
@granlusso: ik had het over deze auto, niet het type auto.
RR cuming-Jan porno-king mobiel.
Topklasse
Ik wacht nog wel even op de LWB versie.
@marinepower: of de Landaulet-uitvoering met dubbele achteras.
Komt er geen Merc. G65 AMG van het nieuwe model meer? De vorige versie was redelijk aan de prijs op NL-kenteken.
@iphonistvongates:
Die trappen een Aston Martin op de weg ..
@iphonistvongates: Gaat om de instapprijs van het model. Meest kale G klasse zit hier ver onder.
Een groter compliment kan je de kleurenmenger bij Renault niet krijgen, dat zelfs Rolls Royce het prachtige “rouge flamme” namaakt.
Wat hiervan de toegevoegde waarde is tegenover een dikke aangeklede Range Rover met V8 is me een raadsel.
Waarschijnlijk de baaaadge
@cossiekiller: hetzelfde als de toegevoegde waarde van een dik aangeklede V8 Range tov een dik aangeklede Touareg.
@loserboi932: en wat dan tegen een dik aangeklede Kia ? ?
@tjorque: Of een Duster
@reactief: Ik heb nog een fiets met een comfortabel zadel!
@cossiekiller: mijn vrouw een fiets zonder zadel.
@rhellema: Ik wil het niet weten
@cossiekiller: en die fiets schijnt gemaakt te zijn van 7 duims steigerpijp…
Heerlijke vakantieauto!
Een Rolls met een neerklapbare achterbank?
Wanneer je alles hebt gezien…
@dat: dát had je niet verwacht he…
@DAT: in 3 delen nog wel (zo lijkt het)!
@vroaaar: ? gelukkig kan je ook nog de achterbank-fauteuils bestellen. Liever geen witte…
@DAT: viel mij ook op, top-punt van treurigheid. Kun je toch lekker op zaterdag naar de Ikea gaan en ‘gewoon’ doen. Kan alleen je chauffeur niet mee…
En de lelijkste
Uitklapbare stoeltjes ineens een heel,ander begrip
Mwa vind het nog best mee vallen qua prijs, ik wacht wel op de nieuwe Mercedes G Maybach Landaulet
Prachtige auto en de prijs viel mij ook mee. Nu maar wachten wie hem het eerst bij Ikea spot ;)
Ben je voor dat geld niet beter uit met een rr sport of q7 en een hele dikke Turbo S?
@wildewesten: jawel, maar dan maak je niet zo de blits
@wildewesten: dat is toch geen Rolls?
@wildewesten: dat is het hele punt nu juist. De afzetmarkt wil de duurste auto, niet de voordeligste. ‘Kijk mij dik doen in de duurste suv’!
Jammer van die vrachtwagenneus want voor de rest ziet het er erg goed uit.
Zijaanzicht is wel erg range rover. Imposante verschijning en ongetwijfeld populair bij rappers en voetballers… best raar dat een Phantom eens de meer elegante auto is.
Leuke bak, alleen jammer dat Stevie Wonder het dashboard heeft ontworpen
Groot lelijk hok. Zonde.
Vergeleken met de Bentley SUV een absolute schoonheid.
Een hoge instap. Prijs. Bij een SUV. Je verwacht het niet…
Mooie kleur leder (cognac) Verder lelijke bak. Binnenkort in Parijs Dakar?
Wat kost ie met LPG en grijs kenteken zoek nog een nieuwe bestelauto.