Burn!
Momenteel is Rolls-Royce druk met het testen van de Cullinan. De eerste SUV van het Britse merk dat ongetwijfeld een verkooptopper gaat worden. De Cullinan zal gaan concurreren met SUV’s in het luxe segment, met de Bentley Bentayga (rijtest) als zware tegenstander. CEO Torsten Mueller-Oetvoes ziet deze SUV echter niet als een echte Bentley:
“Wij (Rolls-Royce) gebruiken voor de Cullinan geen in massa geproduceerde body’s. Dit zou ons beperkingen geven qua design. Bovendien komt de exclusiviteit hiermee in gevaar. Het laatste wat je wil is een gecamoufleerde Audi Q7 in dit segment. Je wilt een echte Rolls-Royce”.
Daarmee deelt Mueller-Oetvoes een harde sneer uit aan Bentley. De Bentayga staat namelijk op het platform van de Q7. De Cullinan komt op het platform van de nieuwe Phantom te staan. Dit platform is door Rolls-Royce in eigen huis ontwikkeld en is dus niet afkomstig van BMW.
Een beetje flauw is de opmerking wel. Zo staan de Rolls-Royce Ghost en Wraith wel op een aangepast platform van het merk uit München. In dat opzicht zou Bentley kunnen stellen dat de Ghost ‘een gecamoufleerde F01 7 Serie is.’
De Cullinan zal volgend jaar het licht zien. De eerste klanten zullen naar verwachting begin 2019 hun exemplaar geleverd krijgen. (via Autonews)
Fotocredit: @mvdd via Autojunk
lincoln zegt
Rolls Royce kan helemaal geen platform ontwikkelen ..
En als ze het zouden kunnen dan is het op zeker veeeeel beroerder dan elke willekeurig baukast van VAG ..
tmenges zegt
@lincoln: komen vast met een ladder chassis aanzetten ;)
LaLancia zegt
Ouch! Nodig en nuttig is het niet, een sneer naar de ‘concurrent’, maar het blijft leuk.
vetnek zegt
Gelijk hebben ze, die Bentayga is ook gewoon een konijnenhok op wielen..
Ik zie qua looks liever een fijn uitgevoerde Audi SQ7 die bedoelt is als een Audi SQ7 i.p.v. een Audi Q7 die graag een Bentley wil zijn.
roppp zegt
@vetnek: een fijn uitgevoerde SQ7. Leg eens uit…… waar ben jij die ooit tegengekomen?
vetnek zegt
@roppp: in mijn optiek is dit een hele fijne: https://www.autojunk.nl/2017/07/oranje-sq7
vondick zegt
@vetnek:Ik heb helemaal niks met Audi, noch met SUV’s, maar als het dan toch moet is dit wel echt een hele dikke!
mcaa zegt
@vetnek: hij is zeker fijn
2wheeler zegt
Lekker salty
premiumduitser zegt
En die Rolls Royce SUV is gewoon een X5/X7, so who cares?
RubenPriest zegt
@premiumduitser: Psst. Naast een titel en plaatje staat er ook nog een stukje tekst!
mcaa zegt
@rubenpriest: sshhhtt.. verpest het nou niet
Edge zegt
Jaja, praatjes vullen geen gaatjes. Dat Rolls-Royce eerst maar eens met die Cullinan komt voordat ze de concurrentie gaan bekritiseren.
Rick-dos zegt
Is een sneer nog steeds een sneer als het gewoon de waarheid is?
Kan nou niet zeggen dat die Bentgegay qua looks zich heel erg onderscheid van de rest van VAG.
vonklausenburg zegt
@Rick-dos: Dus dat, ik heb altijd enorm het gevoel om er auto lampjes op te denken, en zie daar! Een Q7! Doodzonde is het wel, want ze hadden zoveel moois kunnen maken van Bentley.
v8t6t5 zegt
Dan ben je CEO van Rolls-Royce en dan vertoon je dit type kleutergedrag?! Ik moet maar hopen dat de Cullinan geen opgeblazen Phantom is.
schaap zegt
Ik had natuurlijk ook wel iets meer creativiteit van hun verwacht dan een Audi Q7 met Rolls Royce radiatorrooster en RR logo’s.
Maar voor het navigatiesysteem bv zullen ze wel het zelfde als BMW gebruiken alleen een klein beetje aangepast natuurlijk.
trustmeiamanengineer zegt
Ik betwijfel of de beste man dit zo gezegd heeft. Tijdens de presentatie van de nieuwe Phantom liet hij namelijk de namen van de concurrentie juist achterwegen…
mopar zegt
@trustmeiamanengineer: Waarschijnlijk omdat met het wegvallen van Maybach (het huidige Maybach is gewoon een verlengde S-klasse) een Phantom niet echt concurrentie heeft.
cossiekiller zegt
Beter goed gepikt dan slecht bedacht denk ik dan…
rufctr01 zegt
Heeft RR niet stiekem gelijk? Zeker als ik naar bovenstaande plaatje kijk dan zie ik een Q7 met andere achterlichten.
Maar goed, BMW en Audi zijn ook erg goed om elkaar een hak te zetten, dus van mij mogen er ook humoristische marketing trucjes uitgehaald worden tussen Bentley en RR.
mashell zegt
@rufctr01: de Bentayga lijkt inderdaad gewoon een tikkie teveel op een Q7. Je zult zien dat andere Q7 varianten (Touareg en Cayenne) een stuk meer afwijken dan de Bentayga. Voor de Bentley was er gewoon een beperkt R&D budget waarschijnlijk omdat het onduidelijk was of de wagen überhaupt zou aanslaan.
LaLancia zegt
@mashell:
Ik denk dat je dan teleurgesteld zal worden. De eerste twee generaties Touareg en Cayenne delen al vrijwel de gehele kale carrosserie en deuren met elkaar. Dat zal met de derde generaties niet anders zijn.
draadloos zegt
Zijn er al ombouwkits voor de q7?
piquet1986 zegt
Owja? Menen ze dit nou? Wat was dan het verhaal dat de nieuwe Rolls Phantom het platform van van de nieuwe generatie 3 serie zou hebben. Dus de nieuwe Cullinan heeft het chassis van de Phantom wat dus weer het chassis van de 3 is. Lekkere onzin om dan over audi te beginnen.
jorden zegt
@piquet1986: u heeft wel eens een RR Phantom zien rijden? De nieuwe is niet kleiner geworden iig. Je kan een platform wel iets aanpassen, maar van 3-serie naar Phantom lijkt mij toch een brug te ver. Als is maar omdat de phantom altijd een V12 in het vooronder heeft liggen.
piquet1986 zegt
@jorden: zoek maar op het artikel over “de nieuwe Rolls Royce lekt uit” het zogenaamde CLAR platvorm van BMW is de basis van deze Rolls. Het platform welke ook als basis zal dienen voor de nieuwe 3,5 en 7 serie.
wernerv8 zegt
Het is ook een Q7 in een premium jasje niet meer niet minder
thomasthomas zegt
Mijn Skoda dealer zei dat mijn Kodiaq eigenlijk een Bentley Bentayga is, wat een liegbeest!
saxoke zegt
en ja hoor ….
hier in het dorp rijd er inmiddels 1 rond. k had verwacht dat het langer zou duren voor er eentje door onze straten zou rijden….
Rob zegt
Achja, het blijven ongelofelijke prietpraters en roeptoeters die lui van Rolls Royce. Moeten wel de meest vermoeiende mensen ooit zijn. Ik hoop dat ik er nooit ééntje van mijn leven hoef te spreken…. De horror…
drdre1 zegt
Prima marketingspraat. Je wil je als luxemerk afzetten tegen je concurrentie, voor de buitenwereld. Intern overleggen BMW en VAG met elkaar hoe ze hun producten en winsten kunnen afstemmen en optimaliseren.
Capibaro zegt
Ze zeggen toch niets dat Volswagen niet zelf overal loopt te roepen. Dat ze alle bakken, motoren, MQB onderstellen etcetera delen. Als klant van die club weet je dat ook gewoon. Een Audi is een Volkswagen met luxere materialen, een Bentley is een luxe aangeklede Audi. Opeens zou je dat niet mogen zeggen als concurrent. Zeker de merken die onder de BMW vlag vallen. Waar VW probeert zoveel mogelijk markten te bedienen met min of meer hetzelfde product, kiest BMW ervoor om het karakter van de merken (mini, Rolls, etc) juist te behouden en zo een groter afzetgebied te vinden.
anders zegt
Beetje mosterd na de maaltijd, maar afgezien van de onderlinge bitchfight tussen de Engelsen. Correct me if I am wrong, maar de Q7 (waarop de Bentley is gebaseerd) is de tegenhanger van de X5. Rolls gaat een eigen platform gebruiken. Dus niet het platform van de grotere broer van de X5, (de X7) maar nog een slag groter (aanname). Dus wordt die RR niet 1 slag groter dan de Bentley, maar meteen 2??? De Phantom is al ongeveer even hoog als een Q7. Wat voor een gevaarte wordt dit dan????