Duur, duurder, duurst, Rolls-Royce Amethyst Droptail. Maar dan krijg je er wel een houten spoiler bij.
De wereld was geschokt met de komst van de Droptail nummer één van het weekend. Op de Monterey Car Week onthulde Rolls-Royce hun laatste creatie. Een compleet unieke auto, eentje die niet staat op het bekende AOL-platform (Architecture Of Luxury), maar op een geheel eigen basis.
Nu is dat niet direct onmogelijk. Wellicht is dit het eerste platform voor andere Rolls-modellen, dat hebben ze namelijk niet niet gezegd. Nee, het meest bijzondere is de prijs. Je bent ongeveer 25 miljoen kwijt voor één exemplaar kwijt en Rolls-Royce gaat er maar vier van maken.
Nummertje twee
Nu hebben ze na de eerste Droptail ook de Amethyst Droptail. Dat is de tweede van de vier Droptails, dus we verwachten hierna nog eventjes twee PB’s binnen te krijgen. De kleur is Amethyst, iets dat we helaas veel te weinig zien op auto’s tegenwoordig. Uiteraard is het een duotone, dus de motorkap is een diepdonkerpaarse kleur (fans van Britse rockbands zullen het waarderen.
Het interieur van de Rolls-Royce Amethyst Droptail ziet er eveneens zeer bijzonder uit. Er zijn twee soorten kleur: bruin en purper. Ook hier een klokje (een echte Les Cabinotiers Armillary Tourbillon) dat je mee kunt nemen en gebruiken als horologe of om Flava Flav na te doen. Er is een hele hoop openporig hout (Calamander Light) dat op een unieke wijze bewerkt is.
Achterdek Rolls-Royce Amethyst Droptail
Maar dan het unieke aspect van de auto. Het ‘achterdek’ van de auto is namelijk ook van datzelfde hout gemaakt. En ja, het ziet er briljant uit. Maar het zijn dus niet alleen toffe looks, het is ook functioneel. Volgens Rolls-Royce heeft deze houten plank namelijk aerodynamische eigenschappen!
Jazeker, dit houten achterdek zorgt voor een bepaalde hoeveelheid downforce. Hoeveel dat is, is niet bekend, maar reken maar dat deze auto op snelheid lekker stabiel op de weg ligt.
In technisch opzicht houdt Rolls-Royce de lippen nog stijf op elkaar (stiff upperlip enzo), maar de Rolls-Royce Amethyst Droptail is géén elektrische auto. Dus niet de open variant van de Spectre. Aan de andere kant is het ook niet een Dawn met afwijkend koetswerk. Dit is (sowieso voor nu) compleet nieuw en uniek. En daardoor 25 miljoen euro per stuk waard.
Uiteraard hebben we ook een videootje voor je:
Meer lezen? Dit zijn zeven roze auto’s in het straatbeeld!
harrie zegt
Ojee, na de forged carbon hype krijgen we nu waarschijnlijk een overdaad aan houten spoilers, splitters, diffusers en flapjes van onze Mansory vrienden.
kniesoor zegt
‘k Hou m’n hart vast . . .
kevindb zegt
je Houten Hart?
kniesoor zegt
Welzeker, van Dik Hout 🙂
tjorque zegt
Voor 25Mio moet er wel een kleine nucleaire reactor (SMR) in kunnen liggen en is het dus eentje met een stoomturbine als aandrijving 😂
Volledig trillingsvrij en actieradius groot genoeg om heel je dictatuur te bezoeken aan hoge snelheid en zonder stoppen. (Tanken en laden is voor het plebs).
Voila over de aandrijving moeten we niet verder speculeren…
pomoek zegt
Mja, sorry, ik sla deze keer de designtaal bullshit bingo video een keertje over.
Overigens niet eens zo uniek: https://carsguide-res.cloudinary.com/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_blog_large/v1/editorial/wood-spoiler.jpg
utregcity zegt
Zit wel een beetje Kia-styling in, vooral die achterlichten. Maar, als ik toch geld moest stukslaan op iets wanstaltig, doe dan deze Rolls maar. 😎
pietertjep85d zegt
Achterlichten vind ik wel een beetje lijken op die van de Hyundai Tucson.
utregcity zegt
Dat bedoelde ik ook. Haal die 2 merken altijd door elkaar… 🤨
ericc zegt
Mooi vakwerk maar veel te duur!
kniesoor zegt
Benieuwd wat voor audio-installatie er in zit, een niet onbelangrijke accessoire in dit soort vliegende tapijten, die je niet koopt vanwege het motorgeluid.
wimof zegt
Bowers and Wilkins is opgekocht,
Mark Levinson is opgekocht,
Rolls-Royce is opgekocht door den Duits,
Misschien een cassettelezer van ITT- Schaub-Lorenz of Grundig onder het dashboard schroeven?
kniesoor zegt
B&O, Naim, het onvermijdelijke Burmester, de keuze is (nog steeds) reuze. Het zal ongetwijfeld aangeduid worden als ‘Rolls Royce Bespoke’, maar zou wel eens willen weten welke transistorwinkel er feitelijk achter zit.
racerx zegt
Nee, dat visgraat PVC vloertje doet het ‘m niet voor mij. Deden ze met die drophead coupé wat beter (teak decking).
harrie zegt
De visgraat vloer plus zwarte stalen deuren trend is al een tijdje voorbij inderdaad.
Richmond zegt
Ziet er goed uit
Robert zegt
Knap hoe ze die iconische grille weten om te vormen tot iets wat aerodynamisch verantwoord is, en toch z’n grandeur weet te behouden. Is dit de voorbode van de nieuwe designtaal?
560pk zegt
Eindelijk weer een fabrikant die de verstandige keuze maakt een cabrio met een vast klapdak uit te rusten en zich niets gelegen laat liggen aan de softtop hype. Alleen een beetje buiten bereik. Maar wat is ‘ie mooi
maarteno zegt
twijfel ten zeerste of dit een klapdak is…denk dat die er los ende handmatig op en afgehaald moet worden.
ra-smit zegt
De auto lijkt met de vreemde dak een grote broer van de Mini Coupe
maarteno zegt
Vind hem echt heel lelijk allegaartje van stijl elementen