De Rolls-Royce Aero Cowling is een directe kopie van de Renault Mégane uit de jaren ’90. Althans, bijna.
Rolls-Royce was niet heel erg goed in cabriolets rond de period van de jaren ’90 tot ’05. Logisch, het merk zat in een spagaat door de overname van Volkswagen. Daardoor werd er één Rolls-Royce Cabrio model gelanceerd, de Corniche. Dat is nog altijd de enige Bentley die later werd omgedoopt tot Rolls-Royce in plaats van andersom.
Exotische tweezitter
Renault daarentegen deed het uitstekend met cabrio’s in precies die periode. We doelen niet op de Mégane CC, een onding dat geen enkel nut heeft gediend, behalve irritatie opwekken. Nee, zijn voorganger. Die was namelijk briljant. Je kon namelijk de ‘Roadbox’ bestellen.
Dat was een soort tonneaucover als vervanging voor het achterbankje, waardoor je spullen eronder kon bewaren én je Mégane er uitzag als een exotische tweezitter. Gaaf!
Rolls-Royce Aero Cowling
En zo komen we uit op de Rolls-Royce Aero Cowling voor de Dawn. Nu moeten we zeggen dat Rolls-Royce de bijzondere opties en accessoires waanzinnig mooi kan brengen. Dat is met de Rolls-Royce Aero Cowling niet anders. Uiteraard is het een verplicht nummertje als je een open Roller gaat bestellen. De Cowling maakte in 2018 zijn debuut en was te zien op speciale edities, of commissions, zoals Rolls-Royce het zo mooi noemt. Dit is de eerste ‘gewone’.
Consumentengoederen
Je gaat ook geen Mac Pro kopen met XDR monitor zonder stand (999 euro) en zonder die wieltjes (399 euro). Het is de hoogste klasse als het gaat om consumentengoederen. Er is geen logische redenering om de aanschaf goed te praten. Je wilt het gewoon hebben. Dat is met de Aero Cowling voor de Rolls-Royce Dawn precies hetzelfde.
Accessoire
Deze kun je bestellen als optie of accessoire voor je Rolls-Royce Dawn. De Rolls-Royce Aero Cowling is gemaakt van koolstofvezel, leer en aluminium. Uiteraard, kunnen we wel zeggen: ze doen niet aan plastic bij Rolls-Royce. In het meubelstuk heb je ook wat opbergruimte voor de twee inzittenden. Ja, twee: de achterbank is uiteraard niet meer te gebruiken.
Tweedehands Mégane Cabrio
Wat je kwijt bent voor zo’n Roadbox van Rolls-Royce, is niet mals: zo’n 30 mille (beetje afhankelijk van specificatie waarschijnlijk). Grote kans dat je voor dat bedrag zo’n beetje alle tweedehands Megane Cabrio’s met roadbox (in Nederland) kunt kopen. Ook leuk.
mashell zegt
Het is eigenlijk enorm seksistisch om je auto van twee bulten te voorzien om deze aantrekkelijker te maken. Maar het werkt natuurlijk wel.
tymo zegt
@mashell: nou die plastic bulten mag je houden!
tortuga zegt
@tymo: dan heb je er hier 2 van carbon alstublieft
competition102 zegt
Zeker doen ze wel aan plastic bij Rolls-Royce, ook bij onderdelen waar je het niet verwacht. De radiateur en de portiergrepen? Gewoon verchroomd plastic..
wimof zegt
En dat was dan het einde van een periode, verchroomd plastic in een Rolls Royce, laten de twee heren zich ronddraaien in hun graf. Heb ooit eens een deurklink van een Silver Shadow in mijn hand gehad, als teken van respect heb ik het op een rood fluwelen kussentje gelegd.
pomoek zegt
Klopt, maar ik denk dat de grille van plastic is ivm voetgangersveiligheid.
tenaci zegt
@competition102: ik hoop de grill en niet de radiateur, al weet je het nooit met die verdomde Britten
Dutchdriftking zegt
Destijds vond ik de Megané echt een sportwagen door die bubbels, er was overigens ook een leuke coupé, Toch maar eens kijken wat zo’n rammelkast tegenwoordig kost. Ideaal voor een budget roadtrip.
eklasse zegt
@dutchdriftking: In deze tijden extra voordelig nu je alleen wegenwacht dekking in Nederland nodig hebt.
arhanso zegt
Vast niet meer als een tank benzine.. ;-)
Het was toen wel een meesterzet van Renault. Een coupe die net zo duur is als 5 deurs. De coupe is tof. De cabrio is…..nah…
alloallo zegt
Met 2.0 16V beste een rap karretje
flyerbunch zegt
Deze horen enkel op de Porsche Speedster of Spyder?
thomcarspotter zegt
@willeme De Aero Cowling is al sinds 2018 te bestellen voor die prijs. Ook voor een gewone Dawn.
danmar zegt
De Renault 19 16 valve had ook van die bultjes. Maar – eerlijk is eerlijk ik moest het even opzoeken – de achterbank bleef te gebruiken. Nog altijd een guilty pleasure van me, al zal het waarschijnlijk rijden met de stijfheid van een gemiddelde Jumbo croissant:
https://cloud.leparking.fr/2019/07/09/02/30/renault-r19-cabriolet-renault-19-cabriolet-karman-94-azul_6959419488.jpg
henkp1 zegt
De Renault 19 cabrio had standaard twee van die bultjes, nog achter de achterbank. In mijn ogen nog steeds een hele fraaie viersitscabrio (vier volwassenen zelfs hè).
roverbmwdriver zegt
De gewaardeerde scribent Willeme van deze site begint bovenstaand met:
“Rolls-Royce was niet heel erg goed in cabriolets rond de period van de jaren ’90 tot ’05. Logisch, het merk zat in een spagaat door de overname van Volkswagen. Daardoor werd er één Rolls-Royce Cabrio model gelanceerd, de Corniche. Dat is nog altijd de enige Bentley die later werd omgedoopt tot Rolls-Royce in plaats van andersom.”
Of Rolls-Royce in de genoemde periode niet goed was met cabriolets is een subjectieve mening (denk bijvoorbeeld ook aan de Bentley Azure in die tijd). Ik maak echter bezwaar tegen de opmerking dat Rolls-Royce, doordat zij in een spagaat met VW zou hebben gezeten de Corniche zou hebben geïntroduceerd. Dat is echt onzin: de Corniche werd in 1971 geïntroduceerd en werd voorafgegaan door de Silver Shadow Drophead Coupé. In die tijd was het absoluut ondenkbaar voor de Britten, dat de producent van het Kevertje indertijd dit merk zou gaan overnemen, laat staan de aanleiding om de Corniche te introduceren. Ja, de tijden veranderen, maar de eerste alinea van dit artikel is historisch misplaatst.
henkp1 zegt
Precies!
nout zegt
Dus, de Cowling of zes Mégane cabriootjes… twijfel twijfel twijfel.