De Chinezen staan niet stil, sterker nog, ze sprinten vooruit. Vooral bekend om hun copycat praktijken, maar daarnaast wordt er toch ook hard aan de weg getimmerd op het gebied van nieuwe ontwikkelingen: bijvoorbeeld rijden op waterstof. Chinese autobouwer Chery had al aangekondigd te werken aan een auto op waterstof maar Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) heeft onlangs de ontwikkeling van de vierde generatie brandstofcel motor afgerond en deze ondergebracht in de Roewe 750.
De motor is ontwikkeld in samenwerking met de Tongji Universiteit en de prestaties doen steeds minder onder voor een normale verbrandingsmotor. Tong Qi’s New Energy Resources (een overheidsinstelling) en het bedrijf Shanghai Shen Li Battery Company hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de technologie van de accu’s. Het resultaat is een maximum snelheid van 150 km/u en een actieradius van 300 km.
SAIC had al een hybride aangedreven Roewe 750 en kan nu dus een model met brandstofcel aan de lineup toevoegen. Volgens de Chinese website Acspy kan deze Roewe al in 2008 in productie, maar het ontbreken van waterstof tankstations zal toch nog even een probleem blijven.
(via: motorauthority)
Andy.R zegt
Toch wel raar om te zien, zo een motor.
RenJie zegt
Nou, het is in ieder geval beter dan wat Rover in al die tijd gedaan heeft :D
Mr. R zegt
En die achterkant oogt toch welhaast beter dan de originele achterkant! Wanneer komt ie nou eindelijk eens naar Europa? Heb zelf geen interesse, maar ik ben wel heel erg benieuwd of de verkoop een beetje gaat lopen!
Maar of ze nou trots kunnen zijn? Waterstof-techniek in een uit-faillisement-verkregen auto. Hm.
Rick dos zegt
Blijf het zeggen. Wacht maar af, over een jaartje of 10-15 zullen we niet meer zo denigrerend over Chineze auto´s praten.
Maar tot die tijd………… ;) :P
Andrew zegt
Nou nou, niet zo denigrerend over de Roewe. Het is een Rover 75 en dat is heus geen slechte auto, dus waarom zou de kopie dat dan wél zijn?
Ik had overigens geen idee dat de Chinezen daar zo druk mee bezig waren!
Let ook op de ‘uitlaat’ op de onderste foto. Tja, een conventioneel uitlaatsysteem is inderdaad overbodig. Dat wordt nog wat als over een paar jaar echt alle olie op is en ook Ferrari’s het met waterstof moeten doen… Krijg je dan 4 van die slangetjes, maatje afvoerpijp?? :-)
Dude zegt
dan gaan ze lopen op een of ander brandbaar gas dat ook goed is voor het milieu en heb je hopelijk nog een goed geluid.
Jappy zegt
Ik vind die Roewe er helemaal niet uitzien, maar toch goed van ze dat ze een hybride ontwikkeld hebben!
]M[ zegt
Heel mooi dat ook de Chinezen met deze nieuwe techniek gaan bezighouden… zo niet, dan kunnen we ’t begrenzen van het opwarmen van de aarde wel vergeten :S… ik hoop dat ze ook genoeg onderzoek doen voordat ze deze auto’s voor consumenten beschikbaar stellen, ik las vandaag nog een ander artikel over auto’s op waterstof, maar dan merken als bmw en als Toyota, GM enzo… daar zeiden ze dat de komende jaren nog wel wat problemen zouden moeten worden opgelost om het veilig toe te passen…
Andrew zegt
Problemen, jaja, dat is mijns inziens allemaal gelul (ik weet niet of dit taalgebruik door de filter komt maar goed). Ik word een beetje moe van het geneuzel van al die autofabrikanten als het gaat om alternatieve brandstoffen en dan met name waterstof.
Als er echter een nieuwe conceptcar moet komen, worden alle registers open getrokken. Om daar vervolgens – voor veel geld – een nietszeggende, moedeloze, grijze middenklasser van te maken waar niemand op ziet te wachten is ook geen probleem. Tevens is het geen probleem om – voor nóg meer geld – een gloednieuwe fabriek uit de grond te stampen om dat niemendalletje te maken.
Als de autofabrikanten zich echt serieus met het probleem van ‘global warming’ (zoals dat in het Engels zo mooi heet) bezig willen houden, dan zouden ze misschien wat meer tijd en geld in bijvoorbeeld waterstofprojecten moeten stoppen. Wat ook effectief kan zijn, is het bundelen van krachten. Laat Toyota eens met BMW en – ik noem maar wat – GM samenwerken om een serieus en schoner alternatief voor fossiele brandstoffen productierijp te maken.
Maar nee, ze klooien allemaal maar wat aan en blijven de ene na de andere ‘revolutionaire’ auto uitbrengen met wederom een doodgewone benzineslurpende otto of diesel voorin. Ondertussen nemen de beren op het waterstofstofpad alleen maar toe en verzinnen ze het ene kloteargument na het andere. Op die manier blijft het een kat en muis spelletje tussen de brandstoffabrikanten en de auto-industrie waar het milieu en dus ook wij de dupe van zijn.
Lebastille zegt
Wanneer houden de autofabrikanten nu eens op om met op waterstof aangedreven auto’s te komen? Waterstof is alleen een opslagmiddel geen energiebron. En wat er ook al in het artikel staat; de introductie wordt waarschijnlijk uitgesteld aangezien er nog geen waterstoftankstations zijn. Om waterstof te maken is nog altijd energie nodig. Het lijkt me verstandiger om voor diesel/benzine- electriciteit hybrides te gaan die je ’s nachts aan het stopcontact kunt leggen. De electriciteit kan dan opgewekt worden d.m.v. duurzame energie. De achterkant van die “Rover” is wel apart maar wel wat vlakjes, niet echt sprekend.
Andrew zegt
Je auto elke avond in het stopcontact steken… Denk je dat dat niet voor infrastructuele nachtmerries gaat zorgen? Ga maar eens elke parkeerplek in Nederland van een paaltje o.i.d. met een contactdoos voorzien.
Het is inderdaad wel zo dat de energie die op een centraal punt (in een energiecentrale) wordt opgewekt efficiënter en schoner is dan al die afzonderlijke pruttelende energiebronnetjes op de weg.
Echter, zo werkt het denk ik niet. Je lost namelijk niets op met electrische auto’s die je op moet laden. Het is een evolutie en geen revolutie. Bovendien: als je eens een avond niet thuiskomt, wat dan? Of als je op vakantie bent?
Overigens, je bent toch hopelijk wel een beetje op de hoogte van hybrides? Die hoef je niet thuis op te laden, dat opladen die je juist door middel van remenergie die anders verloren zou gaan.
LOWrider_NL zegt
OMG! die achterkant…. *snif*
RallyeNLD zegt
“Problemen, jaja, dat is mijns inziens allemaal gelul (ik weet niet of dit taalgebruik door de filter komt maar goed). Ik word een beetje moe van het geneuzel van al die autofabrikanten als het gaat om alternatieve brandstoffen en dan met name waterstof.”
“Maar nee, ze klooien allemaal maar wat aan en blijven de ene na de andere ‘revolutionaire’ auto uitbrengen met wederom een doodgewone benzineslurpende otto of diesel voorin.”
“Die autofabrikanten” en “ze” dat zijn gewoon (vaak) ingenieurs op de hoek, de buurman of buurvrouw, neven/nichten, kennissen etc. Vraag de mensen die er dagelijks mee bezig zijn maar eens hoeveel hobbels er nog genomen moeten worden en hoe moeilijk het is. Als je stelt dat het allemaal gelul is dan doe je die mensen zwaar te kort.
Het meest belangerijke nog is dat de auto niet vervuild, de bestuurder wel. Minder rijden heeft nog altijd het meeste effect. Denk dan ook dat de pijlen gericht moeten worden op de bestuurder/bezitter ipv de autofabrikanten.
Andrew zegt
Ik ben zelf ook ingenieur (al woon ik niet op de hoek) en ik weet heel goed dat er bij het ontwikkelen van een motor op alternatieve brandstof heel veel problemen zijn die overwonnen moeten worden (overigens is het ontwikkelen van een nieuw dashboard al zenuwslopend, maar dat terzijde).
Maar wat ik wil zeggen is dat als de autofabrikanten ECHT een verandering te weeg willen brengen en niet alleen maar bakken met winst willen maken, maar ook ECHT wat willen doen aan het feit dat de aarde aan het opwarmen is en de olie straks ECHT op is, dan moeten ze wellicht wat harder aan de slag gaan. En niet alleen maar negatief berichten over auto’s op alternatieve brandstoffen hoe moeilijk het wel niet is en bla bla.
Doe gewoon als de Chinezen, pak een bestaande (prima) auto en steek de tijd en geld in de ontwikkeling van een alternatieve motor! Als ze de auto met waterstofmotor al in 2008 op de markt kunnen brengen: hulde! Dan zijn er al twee op de markt (zie BMW)! Het is een begin en al stukken beter dan het geklaag van de andere autofabrikanten, want die hebben nog geen enkele produktieversie op de weg gezet.
RallyeNLD zegt
“En niet alleen maar negatief berichten over auto’s op alternatieve brandstoffen hoe moeilijk het wel niet is en bla bla.”
Problemen moet je benoemen. De BMW is bij mijn weten een lease constuctie, en dus niet door iedereen te koop, of ik moet het verkkerd hebben.
RallyeNLD zegt
excuses voor de taalfouten!
CSL zegt
Rijdende bom.
Benny1 zegt
CSL dat zeiden ze vroeger ook al van de benzine auto ;)
Het kan een brilliante zet zijn van die Chinezen of juist ook weer helemaal niet, zal toch het meeste gaan afhangen van de hoeveelheid verkooppunten.
M Freak zegt
Hij is vooral snel… :P
ruben zegt
het is goed dat er werk word gemaakt van milieu vriendelijke wagens. ik lees hier veel dingen over practische problemen en dat soort onzin. natuurlijk gaat dat niet boem bats van de eerste keer, en ja het zal wat tijd in beslag nemen om alles goed uit te rusten en aan de nieuwe nadelen te wennen, maar toch zal en moet er heel wat veranderen. kijk maar naar de zomer van 2006 en deze “winter”.
Citrofiel zegt
Die Chinezen gaan wel érg hard zeg… Dat had ik niet verwacht. En die achterkant vind ik er beter uit zien dan bij de originele Rover 75:
LOWrider_NL zegt
@Citrofiel
ehh…nee!
een koreaanse achtige achterkant op een engelsman. dat gaat echt niet hoor.
Citrofiel zegt
@ LOWrider_NL; Niet? Oke, niet voor jou, wel voor mij… Zo goed? :P Maar het zal ook wel deels komen omdat die achterkant van de 75 gedateerd en bekend is, iets nieuws is daardoor al snel beter…
opiuté zegt
^prachtige wagen zeer in orde
harryindewarrie zegt
Jullie geven aardig af op de waterstofauto’s maar het is erg druk in ontwikkeling.
Alhoewel er nu ook accu’s (pakketten) zijn waarmee men tussen de 300 en 400 km kan rijden op 1 lading.Op dit moment kan de doorsnee electrische auto zo’n 70 tot 80 km per lading rijden.Dus de vorderingen zijn er wel
Het is een kwestie van geduld en dat de prijzen wat lager komen te liggen.
p.s. ik rij zelf een peugeot 106 electrisch.
freek zegt
toch fijn dat chinezen ook helpen onderzoeken wat betreft h2o en hybride auto’s…
’t duurt alleen allemaal zo lang (zoals meerdere mensen al zeiden) voordat je er een (of een fatsoenlijke) kan kopen…
’n nadeeltje van waterstof auto’s is de tankinhoud en het gewicht, maar dat terzijde…
Ford GT Freak zegt
-edit: laatste waarschuwing!- Kappen over ‘spleetogen’ en ga eens wat zinnigs schrijven.