Is het die rare Chinezen dan eindelijk gelukt? Hebben ze een auto ontworpen die er (naar Chinese begrippen) aardig uit ziet en ook nog eens veilig is?
Afgelopen maand heeft de Chinese variant van EuroNCAP (C-NCAP) een aantal Roewe 550’s gecrashed en na een heleboel rekenwerk kreeg de 550 zomaar 5 sterren toegeschoven. Niet verkeerd lijkt me zo! En voordat jullie allemaal gaan roepen dat die Chinezen niet weten hoe ze een auto moeten testen, dan moet je maar even in je achterhoofd houden dat de Chinezen uitgebreid samenwerken met het Europese EuroNCAP. (via: C-NCAP)
PS Voor de mensen die het niet weten. De Roewe 550 is gebaseerd op een ingekort onderstel van de good ol’ Rover 75.
De verschillen tussen een Europese crashtest en een Chinese op een rijtje:
De exacte eisen kan je HIER lezen.
mikey zegt
Er zijn nog benen te zien bij de bestuurder dus een vooruitgang is het sowieso!
W!d zegt
hehe, kreeg net een mailtje dat je hier al mee bezig was!
Noem hem MG, doe die 1.8 turbo erin.. prijs hem rond de 22.000 euro en laat hem maar komen!
Sorcerer zegt
Dit was de test met crash @ 30 km/h? :+
PCCB zegt
Het is/was een kwestie van tijd voordat ze met veilige auto’s op de proppen gingen komen daar in China.
Wanneer de veiligheid op punt staat, mogen ze hun budget transfereren naar R&D, om de eigen creaties wat beter vorm te geven. Al ziet deze Roewe er niet echt verkeerd uit. Saai, maar niet fout.
Esprit_de_Flandre zegt
Dat verwondert me. Niet omdat het Chinees is hoor, maar omdat het op basis van zo’n oud onderstel nog altijd zo goed presteert. Chapooo.
robbie zegt
@Sorcerer, nope de snelheden waren 50 km/u en 56 km/u…
A-Alpina zegt
5 Chineze sterren!!! Hoeveel echte NCAP sterren zijn dat 2 of 3 ofzo… nee geintje, eindelijk gaan ze de goede kant op qua veiligheid :)
Emile_Benz zegt
Snifsnif, ik ruik propaganda…
robbie zegt
Nog een informatief filmpje over hoe C-NCAP te werk gaat:
http://www.autojunk.nl/clips/view/150237
W!d zegt
De snelheid van 40% overlap dinges 8 km/h minder.. dan nog lijkt het me sterk dat dit tot gevolg heeft dat de auto veel minder sterren zal krijgen van de euro ncap.. Ik denk dat dit voor de europese consument een erg positieve invloed heeft over de gedachte over chinese auto’s, mede doordat het een doorontwikkelde europese auto is.. als 1 merk het in europa binnen de komende jaren zou kunnen maken is het SAIC. Ze hebben al enige ervaring met Ssangyong en hebben een “Europees” merk in handen, daarbij hebben ze relatief mooie modellen, die nog relatief veilig zijn ook. Nu nog een moderne motor er in..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
56 of 64 km/u is nogal een verschil!
Scheelt nog wel een sterretje dunkt me…
Toch komt het ECHT wel goed hoor, met de veiligheid van de Chinezen.
Waarom? GELD!
Er worden miljarden gepompt in de ontwikkeling, binnenkort kopen ze alle Europese engineers en designers op, en worden ze groter dan groot.
appieflappie zegt
Chinezen kunnen een enorme inhaalslag maken juist omdat er veel meer geld in wordt gestoken dan wat in de Japanners/Koreanen is gestopt de afgelopen 30 jaar. Het zou me niet verbazen als we over een jaar of 5 veilige en mooie chinese auto’s kunnen rijden.
Meganized zegt
In die 40% head on scheelt het bij 50 km/u ongeveer 50 kN ofwel bijna 30% in kinetische energie (als je uitgaat van een massa van 1400 kg). Ik vind dit nogal wat.
Buyck zegt
Ziet er zeker behoorlijk uit. De Chinezen zullen komen met alsmaar betere kwaliteit we gaan nog zweten!
JPM zegt
Goed voor ze. Moge dit een voorbeeld zijn voor de rest van China.
mashell zegt
Poewee, 5 sterren Chinezen, die Michelin sterren zijn ook niet meer wat het geweest is ;)
WieAndersDasAuto zegt
Het gaat wel snel vooruit met de Chinezen. Over 10 jaar zitten ze op het Japanse niveau verwacht ik.
Alleen ik zou nooit een Chineese auto willen kopen…
Rolf zegt
Exterieur ziet er smakelijk uit!!!
Larrs zegt
Zal de toekomst dan toch echt rozenkleurig uitzien voor de Chinezen? Ze zeggen ook wel de aanhouder wint en de aanhouder zijn nu dus de Chinezen.
robbie zegt
@Rolf, voor of na de crash ;)
Citrofiel zegt
Al zou de Chinese test minder zwaar zijn dan de Europese, dan heeft hij er in de EuroNCAP vast nog wel 4, en dat is geen score om je voor te schamen, zeker op zo’n oude basis en met een (vanzelfsprekend) scherpe prijs. Ik zie deze auto nog wel aanslaan in NL. Niet extreem, maar er is zeker een markt voor.
appieflappie zegt
@ Das Auto
10 jaar?? Grappemaker. De chinezen zijn zeker nog geen 2/3 jaar bezig met autos ontwikkelen. En ze zijn nog geen jaar serieus bezig normale en goed uitziende auto’s te ontwerpen. Ik verwacht dat ze binnen 2 jaar de markt zullen binnenkomen met veilige autos. Kwaliteit is kwestie van prijsklasse. De kwaliteit in japannertjes of koreaantjes van rond de 10.000 zijn ook niet om naar huis te schrijven. ;)
lincoln zegt
@Appieflappie .. (ter ondersteuning van @Das Auto)
wel eens van disipline vernomen ?? nee ??
Chinezen wel ..
lincoln zegt
maar dan met @Appieflappie en @Das Auto andersom ..
WieAndersDasAuto zegt
@ Appieflappie
Maar dan heb ik het niet alleen over veiligheid. En ik heb het ook niet over de prijsklasse van rond de 10.000… Ik durf wel te wedden dat als ze zo door gaan dat ze dan ”prima” auto’s bouwen. De prijsklasse zal automatisch omhoog gaan bij deze auto’s omdat ze dan dingen van andere merken (afkijken) leren ;)
Ze zullen automatisch beter worden in het bouwen van auto’s die straks kunnen concurreren met de japanse/europese auto’s. En met de veiligheid zal het wel eerder dan over 10 jaar snor zitten…
lincoln zegt
@Das Auto .. een bedrijf dat opereert in een land met 5X zoveel inwoners als Europa en een groeiende economie maakt zich op een gegeven moment niet zo druk meer om wat wij vinden .. en bepaald zijn eigen maatstaf ..
vandaag is het nog patenten kopen/stelen ..
en morgen is het verbeteren en patenteren ..
eerlijk gezegd ontbreekt het mij ook aan een glazen bol ..
maar wat ik wel weet is dat daar een stel ijverige knakkers rondstruinen ..
WieAndersDasAuto zegt
@ lincoln
Ten eerste wonen er in europa zo’n 750 miljoen inwoners (meende ik) en in china 1,2 miljard. Dus niks 5 keer zoveel inw. ;)
Wij Europeanen zijn rijk en welvarend ten opzichte van de rest van de wereld. Doordat ons gemiddeld inkomen (het westen dan) hoger ligt dan daar in China, hebben we ook meer te besteden.
Dus als we auto’s kopen stellen we bepaalde eisen, ze moeten veilig zijn, niet te vervuilend (boeiuuh) modern, het comfort moet goed zijn en noem het maar op.
Aangezien dat de auto’s uit China nog niet aan onze eisen voldoen, zullen ze ook niet veel auto’s in West-Europa verkopen. Als ze ons Europa willen veroveren met hun auto’s dan moeten ze toch eerst wat beter worden en aan onze eisen aanpassen…
En onderschat ze niet…
lincoln zegt
ik met me grote smoel .. 460 miljoen lees ik net ..
aardig in het midden dus ..
maar ik denk dat ze nog aardig wat kwijt kunnen in Azie .. al hebben Chineze producten daar (over het algemeen) een nog slechtere naam als hier in het westen ..
WieAndersDasAuto zegt
Oei dan zat ik er maar paar miljoen naast ;)
In Azie kunnen ze zeker wel wat kwijt omdat men daar over het algemeen niet zo veel te besteden heeft.
Die mensen daar zijn al blij dat ze een auto hebben…
Tja hoe hebben ze daar zo’n reputatie opgebouwd, ze bouwen toch goede auto’s :lol:
Thom V8 zegt
even het jatwerk op noemen Gril van Nissan interieur BMW 5-serie,(onderstel Rover 75)velgen Land-Rover
benen en hoofden zitten er nog op beter dan de vorige keer mischien over vijf jaar dat ze hier rondrijden(als iemand het durft).
robbie zegt
@Thom V8, het onderstel is niet ‘gejat’. SAIC is namelijk eigenaar van wat er nog over is van het MG-Rover concern.
lincoln zegt
@Das Auto .. in vrijwel alle azieatische landen rijden ze met 125 cc motortjes .. china produceert/marketeerd die dingen ook daar ..
toch gaan ze liever voor een 2de hands Honda/suzuki/yamaha dan een chinees geval .. chineze auto,s heb ik daar alleen nog maar in showrooms gezien .. ook wasmachines naaimachines en dat soort meuk ..
made in germany / made in Japan is de maatstaf .. ook in Azie ..
caross zegt
werk als koetswerkhersteller (universeelbedrijf),maar die Rover 75 was wel één van de sterkste wagens op de markt hoor. Die wagen zag eruit als een bompa-kar maar ik durf gerust beweren dat dat de meest rigide auto is waar ik ooit mee in contact ben gekomen. Komt daar nog eens de hoge gordellijn bij en je had een saaie maar beresterke wagen.
JzAero zegt
@ lincoln, ik kan je vertellen dat dat niet geheel waar is.
Autos als Chery enzo rijden daar al jaren rond.
Ik kon er sinds ik 12 jaar ben en ben nu 17. 5 jaar lang heb ik elke zomer verbeteringen gezien. Op ten duur zie je ook dingen komen en verdwijnen. Zij leren daar nu dat ze meer naar Westerse landen moeten kijken. Uiteraard rijden ze daar allemaal BMW of mercedes wanneer het kan, maar de lagere stand koopt echt wel de chery’s en dat soort meuk. Ik heb zelf in zon auto gezeten al wist ik toen niet wat die autos konden (of eigenlijk niet konden qua veiligheid).