De fijnstofheffing heeft al effect, maar is het ook het gewenste effect?
Veel dieselrijders werden in november opgeschrikt door een brief uit Den Haag die op de mat plofte. De strekking: met ingang van 2020 kun je 15% toeslag bovenop je wegenbelasting gaan betalen. In de praktijk betekent dit zo’n €225 euro extra per jaar. De diesel roettaks die al langer in de lucht hing, was er dan toch gekomen.
Voor veel mensen was dit aanleiding om hun wagen van de hand te doen. Dit blijkt uit cijfers van de RDW die BNR heeft opgevraagd. De overschrijvingen van diesels door roettaks stegen namelijk met 60%. Normaal gesproken worden er zo’n acht tot tienduizend van deze auto’s overgeschreven. In november en december waren dit er opeens veertien- tot zestienduizend.
Heeft de maatregel daarmee het gewenste effect? Niet direct, want de stinkdiesels blijven gewoon rondrijden in ons land. Het aantal gesloopte en geëxporteerde diesels in namelijk niet gestegen. De maatregel is vooralsnog goed voor de staatskas, maar niet zozeer voor het milieu.
We hebben het nu over het effect op korte termijn. Hoogleraar Systeem- & Regeltechniek Maarten Steinbuch verwacht dat de maatregel op lange termijn wél effect zal hebben. Naarmate de auto’s goedkoper worden gaat de diesel roettaks namelijk zwaarder meetellen. Op een gegeven moment gaan de auto’s dan toch naar de sloop, zegt Steinbuch tegen BNR. Hij verwacht dat het nog wel een jaartje gaat duren voordat het effect merkbaar is en de oude diesels in de shredder verdwijnen.
Via: BNR
Foto: kuifje op AutoJunk
pogostick zegt
Toch mooie positie heeft die Steinbuch verworven. @diesels, jammer, maar iemand moet ’t (roet)zwarte schaap zijn.
markie123 zegt
Meh… Ik heb een A3 1.9TDI met 4 ton op de klok. Euro 4, groene ümweltsticker. Hele fijne en betrouwbare auto met cruise control, gescheiden climate control, etc. Helaas is een jaar MRB ongeveer even hoog als de dagwaarde. Maar aangezien hij toch niet meer afschrijft en het onderhoud nagenoeg nihil is, blijf ik nog wel even doorrijden… Ook al betaal ik 15% MRB meer, onderaan de streep ben ik incl onderhoud, verzekering en afschrijving voor 2,5k per jaar klaar (zonder diesel).
seanxtype zegt
@markie123: euro 4 zou buiten de roettaks horen te vallen
markie123 zegt
Zou mooi zijn. Maar zal komen omdat er geen roetfilter op zit (af fabriek).
markie123 zegt
Ik weet overigens ook niet hoe betrouwbaar de cijfers op de RDW site zijn wbt geregistreerde uitstoot voor een auto uit 2006?
raoufff zegt
@markie123: held!! Dat zouden meer mensen doen!
jzaero zegt
@markie123: ik ook, Euro 4 330d e46 Touring. Geen roetfilter, wel groene sticker. Ding is niks waard en daarom rijd er bijna niks goedkopers. Op youngtimer regeling al helemaal niet. Btw terug van onderhoud en brandstof Kan wel 10 jaar oude diesel 330 of 335d kopen, maar dan betaal ik veel meer aan afschrijving en BTW als ik hem niet zakelijk rijd. Heb vaak zitten rekenen maar enige wat goedkoper is, is een paar klasses minder qua autoformaat, A-segment benzine, maar alsnog de afschrijving, daar rijd bijna niks tegenop
barendbotje zegt
@pogostick: t is nogal een simpele man, niet veel speciaals op media geilheid na
gregorius zegt
die 15% is een beetje hetzelfde als een pakkie peuken 6,70 eur maken. De roker gaat er echt niet van stoppen; de roker voelt het een beetje aan z’n portomonnee en vindt t vooral irritant. Voor het restaurant gaan ze vooral met andere rokers klagen over die kutoverheid.
Laat men in Europa gewoon een pakkie peuken 20 euro maken, en mensen gaan echt stoppen.
Als je een oude stinkdiesel rijdt omdat je het goed uitkomt met een wegenbelasting van 1500 per jaar, dan kan je dat ook nog wel met een wegenbelasting van 1725 per jaar (waar we het hier overhebben).
Die 60% meer zijn gewoon mensen die weer even wakker zijn geschud en toch maar die bende verkopen.
Als je de ouderwedse stinkdiesels die dagelijks rijden echt het land uit wil hebben; doe dan 30% in 2020. Nog eens 30% in 2021 en nog eens 30% in 2020. Die 30% weet je wel te verkopen, maar na 3 jaar zit je niet op 190% maar al op 220% tov 2019. Op en oldtimer license kan je af en toe je oude stinkdiesel uit de garage halen en voor de dagelijkse gebruiker die echt 3300 euro per jaar wil betalen: prima. De rest zorgt wel dat de MB 190d op de boot naar Mauritanië gaat.
smijsie zegt
@gregorius: een hoop woorden om te zeggen dat je eigenlijk gewoon een totalitaire staat nastreeft
ako6 zegt
Eerder een staat die ervoor zorgt dat we niet meer in dit soort toestanden hoeven te leven: https://www.nytimes.com/2017/02/28/nyregion/new-york-city-smog.html Dit is ook alleen maar veranderd omdat een overheid milieu-wetgeving serieus heeft genomen.
stekie zegt
@ako6: Mooie vergelijking…dat had niets met diesels te maken. “Many power plants in the city were fueled with coal and heavy grades of oil, which led to noxious emissions.”
ako6 zegt
Toen niet, maar er zijn vele vormen van vervuiling. Diesel is er daar een van. En ook dat veroorzaakt schade.
Waar het om gaat is dat het belangrijk is te waarderen wat overheden kunnen realiseren via dit soort maatregelen. Zonder overheidsacties zaten we met z’n allen in een grote rotzooi. Bedrijven en individuen gaan echt niet uit zichzelf hun gedrag aanpassen, “heeft toch geen zin als ik de enige ben”…
alfahart zegt
@gregorius: dat is nou net waarom die hele regelingen alleen maar voordelig zijn voor de staat en niet voor het milieu. Hier rijden ze 15000km per jaar op schone brandstof. De totale uitstoot is dus voor Nederlandse begrippen behoorlijk hoog. In Mauritanië rijdt diezelfde oude diesel 50000km per jaar op slechte, vuile diesel en krijgt die hele kar geen onderhoud meer. De uitstoot daar is dus nog vele malen hoger dan hier. De actie van de overheid zorgt er dus voor dat alleen de staat MRB misloopt en de wereld er niet beter op wordt.
maotje zegt
@alfahart: even heel simpel gedacht van
Mij. Als ik de vuile diesels hier in nl weghaalt en verplaats naar mauritanie dan word de lucht daarmee toch hier in nl schoner?
mar10us zegt
@maotje: ja, en de enige echte oplossing is dus de eigenaar van een diesel die niet meer voldoet aan de milieueisen verbieden de auto te laten exporteren. Dus dan moet de auto wel gesloopt worden en krijgt hij geen tweede leven in het buitenland. Ikzelf ben de gelukkige eigenaar van een Octavia 1.9 TDI met 370k en zou hier dus enorm de dupe van zijn, maar zou het wel begrijpen.
maotje zegt
@mar10us: waarom zou je dat moet verbieden? Wij hebben toch niks te maken met de luchtkwaliteit daar?
Luchtvervuiling is toch niet egaal verdeeld over de wereld.
mar10us zegt
@maotje: klopt, maar wat jij doet ik korte termijn denken. Moet ons probleem het probleem van een ander deel van de wereld worden? Slopen van vervuilende voertuigen is de enige oplossing. Ook al zou ik daar zelf de dupe van worden.
maotje zegt
@mar10us: wat wil jij dan in 1 dag omschakelen wereldwijd. ? Je snapt zelf tovh ook dat zoiets onmogelijk is. Gewoon starten daar waar je kunt. Gerft vanzelf een domino effect in de loop van tijd.
mar10us zegt
@maotje: nee, wereldwijd is een utopie, maar de Nederlandse overheid kan dit wel verplichten voor alle Nederlands gekentekende voertuigen. Dan kan Nederland aantonen dat zij hun probleem niet verplaatsen naar een ander land/continent.
maotje zegt
@mar10us: onmogelijk. Wamt dan is je voertuig van de ene op de andere dag van waarde naar waardeloos. Kan niet. Iemand zal dat moeten gaan bekostigen. Dat zou dan de overheid moeten doen aangezien die de regel in werking zou stellen.
Gaan ze natuurlijk nooit doen, want kost ze geld.
bertorelli zegt
Leuk om dan een W116 bij dit artikel te plaatsen.
Zet die maar voor de deur, want die is ouder dan 40 jaar en betaald dus géén MRB en ook géén fijnstoftoeslag.
vingers zegt
Hier ook polo 1.4tdi. Zo betrouwbaar als wat maar dagwaarde 500 euro. Dan maar 15% extra betalen.
Design_Driven zegt
Soms voel ik me echt geen Nederlander mee, dit doet me allemaal een beetje denken aan de kikkers die je als je ze maar langzaam genoeg kookt in de pot blijven zitten tot ze gaar zijn.
Ik woon als een kleine 15 jaar niet meer in NL en ik heb echt moeite om te begrijpen waarom er zo weinig weerstand is tegen die exorbitante wegenbelasting in NL. Natuurlijk is het ongewenst om massaal in oude diesels te rijden, en ja NL is heel druk maar wow.
Ik betaal zo’n £240 aan wegen belasting per jaar voor mijn Discovery. Ik rij die auto vooral voor de hobby. In NL zou ik daar volgens mij bijna 3k per jaar voor moeten betalen. Dat is toch niet leuk meer, en waar gaat het over.
Die 15% gaat echt het verschil niet uitmaken, zie zolang schonere en betaalbare alternatieven niet een stuk minder kosten.
markie123 zegt
Dat laatste dus. Ik wil best elektrisch rijden (ik ga niet weer overstappen naar een modernere diesel of benzine), maar met 30dkm per jaar en best wat ritten van 300-400 km enkele reis wil ik niet minder rijbereik dan 400 km. En het oog wil ook wat. Dus of doorrijden met m’n A3 uit 2006 en die 15% accepteren of tienduizenden euro’s stuk slaan op een andere auto… nee dank je.
noodlesoup zegt
@sketcher: Als overheid zijn er behalve financiële stimulering en straffen weinig mogelijkheden om mensen in beweging te krijgen. En wat betreft de wegenbelasting, de wegen zijn hier prima. Ik heb in voldoende landen gereden om vast te stellen dat NL bij de absolute top qua wegen kwaliteit zit. En als het ergens al beter is, dan is het vaak een tolweg. Hier twee diesels voor de deur, die gaan niet zomaar weg, al weet ik niet eens of ze onder die 15% vallen :)
smijsie zegt
@noodlesoup: terwijl maar 1/3 van de wegenbelasting okk daadwerkelijk aan infrastructuur uitgegeven wordt. Moet je nagaan hoe laag de wegenbelasting zou kunnen zijn.
karhengst zegt
@noodlesoup: De kosten voor de wegen worden bij een halvering van de gezamenlijke mobiliteitsbelastingen ook wel afgedekt, dus dat is geen argument.
Een overheid kan er ook voor zorgen op een andere manier inkomsten te vergaren zodat inwoners niet genoodzaakt zijn een aftands barrel te rijden.
Design_Driven zegt
@noodlesoup: Klopt de wegen zijn hier in het VK lang niet zo goed als in NL. Zou ik daar zoveel meer voor willen betalen? Nee absoluut niet maar als jij er geen probleem mee hebt prima. Ik kijk er alleen met verbazing naar van een afstandje.
Ik weet ook niet wat wijsheid is maar het verbaast me gewoon.
noodlesoup zegt
@sketcher: Ik denk dat er een aantal punten van belang zijn in deze discussie. Volgens mij is het veilig om te stellen dat een reden voor het grote verschil in mrb is dat andere landen te weinig vragen. Voorbeeld van sketcher is treffend. Ik denk zelfs dat in veel landen ze veel meer moeten vragen doordat het niet zo compact is als NL. De buitengebieden moet je allemaal onderhouden. Twee, de mrb is idd niet alleen voor wegen onderhoud. Het is simpelweg niet mogelijk om voor elke uitgave van de overheid een belasting te heffen,dus haal je die op inkomsten en specifieke uitgaven. Daarbij moet gezegd worden dat in NL voor de meeste mensen een auto minder noodzakelijk is dan in landen met grote buiten gebieden als VK, FR en Dui. Het extra belasten van een auto in die landen beperkt mensen zeer sterk in hun vrijheid en ligt dus gevoelig. En als laatste, het argument van bpm, mrb ervoor zorgt dat mensen oude auto’s rijden. Ik denk dat NLers gemiddeld genomen zich liever diep in de schulden steken voor een huis dan dat ze geld aan een auto uitgeven. Omdat in veel landen een auto meer een noodzaak is, geven ze er ook meer geld aan uit. En de woonkosten zijn in veel landen lager waardoor er meer maandelijks budget is. Al met al, lift het naar mijn mening war genuanceerder
karhengst zegt
@sketcher: Verdeel en heers. De Nederlandse regering beheerst het tot in de puntjes.
cappie zegt
@sketcher: Dat komt omdat Nederlanders ja knikkers zijn ze pikken alles. Ik betaal op Curaçao omgerekend een kleine 200 euro per jaar ik rij op benzine waarneer je Diesel zou rijden dan betaal je omgerekend 550 euro per jaar!!!. Er wordt niet gekeken naar gewicht dus iedereen betaald het zelfde.
punt666 zegt
@sketcher: herkenbaar verhaal… Woon zelf al 15 jaar in Duitsland en betaal voor mijn Golf 6 diesel 208€ p jaar wegenbelasting. De Peugeot 108 van mijn vrouw kost 32€ p jaar en de Golf 1 Cabrio kost me 70€ p jaar aan belasting.
Begrijp ook niet dat iedereen het allemaal maar pikt in Nederland….
maotje zegt
@punt666: wegenbelasting in duitsland vergelijken met nederland is wel een enorme appels met peren vergelijking.
Kijk eens hoeveel auto’s duitsland heeft geregistreerd en hoeveel km snelweg, aantal bruggen, tunnels aquaducten, viaducten en ecoducten.
Vergelijk dat met de cijfers van nederland. Dan krijg je een heeeeeeel ander beeld. Daarnaast hebben we in nederland in het westen te maken met slappe bodem waardoor de wegen sneller zakken en dus ook sneller onderhoud nodig hebben.
bartsss zegt
@maotje: daarom zouden ze eigenlijk het westen af moeten sluiten van de rest van Nederland. Komen wij er niet alleen beter vanaf qua wegenbelasting maar ook meteen qua criminaliteit. Mooi 2 vliegen in 1 klap!! Ik zeg doen!!
maotje zegt
@bartsss: dan
Zou de rest failiet gaan. In t westen zit de economie van het land.
bartsss zegt
@maotje: dat zouden ze misschien denken. Hypocriet volkje. Alles wat er dan verdiend wordt zal rechtsreeks uitgegeven moeten worden aan de uitkeringen.
maotje zegt
@bartsss: dan is t maar goed voor jullie dat er geen werklozen zitten in groningen.
smijsie zegt
@maotje: slechts 1/3 van de wegenbelasting wordt besteed aan infrastructuur dus dit argument gaat niet op
maotje zegt
@smijsie: waar haal jij die info vandaan?
maotje zegt
@smijsie: uiteraard zal er geld op verdiend worden door de overheid. Maar dat is toch met alles zo? Denk je dat een 1,5 liter melk ook niet een heel stuk minder kost dan waar het voor weg gaat in de supermarkt. Zak aardappelen idem dito. De kosten daarvan zullen nog veel minder zijn dan een derde.
Sta je dan ook bij de kassa tegen de kassiere nee sorry maar de kosten van t pak melk zijn nog geen 25% van de verkoopprijs.
punt666 zegt
@maotje: Kijk eens naar het Ruhrgebied met al z’n bruggen en viaducten. Veel meer hoogteverschillen en grotere afstanden die overbrugt moeten worden en dus heel veel geld kost. En ja, er rijden hier veel meer auto’s rond, dat betekent dus ook extra belasting voor de wegen. Plus al het transport wat Duitsland doorkruist….. En toch lukt het met het lage wegenbelasting tarief
maotje zegt
@punt666: en hoe groot is t ruhrgebied tov heel duitsland? Hoeveel % beslaat dat van duitsland? Wij zijneen rivierenland. Procentueel gezien hebben wij hier veel meer snelweg, meer bruggen tunnels enz. Je moet t wel in de juiste verhoudingen bekijken en niet enkel naar cijfers.
punt666 zegt
@maotje: Ben met je eens dat het Ruhrgebiet maar een klein deel is van Duitsland. Maar wel zo ongeveer het drukste. En ja, Nederland heeft rivieren, maar die heeft Duitsland ook. Daarbij komen de hoogteverschillen die overwonnen moeten worden wat ook niet onderschat moet worden wat Nederland niet heeft. Feit is dat de wegenbelasting in Duitsland en autorijden in het algemeen veel goedkoper is. Dat de wegen qua kwaliteit in Nederland beter zijn staat buiten kijf
emping zegt
@sketcher: je Nederlands is er ook niet beter op geworden. En je typisch Nederlands geklaag ook niet. Lekker daar blijven.
johnwaters zegt
En weer het bewijs dat Rutte er op uit is om in opdracht van de EU zoveel mogelijk geld uit onze zakken te kloppen.
RiKe zegt
@johnwaters: dat daar nog geen extremist (echt)succesvol bij is geweest snap ik echt niet, zowel Brussel als Rutte.
Lekkerrijden zegt
Nou denk ik niet dat Rutte er persoonlijk op uit is zoveel mogelijk geld uit onze zak te kloppen, dat zal meer bij sommige coalitie genoten vandaan komen. Hij rijdt immers zelf een oude Saab (ok, geen diesel).
Dat mijn bolide geen roetfilter heeft, en dus ik wat meer zou vervuilen (wetenschappelijk blijven de meningen daarover verdeeld) en dat ik daar, in het licht van de vervuiler betaald, wat meer voor moet dokken, vind ik nog tot daar aan toe.
Maar trek die lijn dan door en doe dat eerlijk. EV’s zijn zwaarder en hebben zo veel koppel, dat het fijnstof van banden en remmen aanzienlijk meer is dan van auto’s met motoren die door fossiele brandstoffen voortbewogen worden. Daarnaast zijn er vele EV,s die aan de stekker liggen en dan met kolen opgewekte ampères naar binnen werken.
Dan ook daar verhoogde vervuiling, maar die worden juist beloond om dat te doen …….
Het blijft een raar land, tof en gaaf misschien, maar echt raar!
pogostick zegt
@barendbotje Mwoah simpel… hoogleraar en heeft volgens mij redelijk kijk op automotive ontwikkelingen. Ik kom zelf uit de automotive en zou het toch best leuk vinden om steeds meer kennis te vergaren en op een gegeven moment als ‘autoriteit’ op dit gebied gezien te worden. Al is het maar omdat je dan nog veel meer info en kennis krijgt. Leuk man. #leron
Systeemleer is dan weer helemaal niet mijn ding, dus daar ben ik niet jaloers op.
pogostick zegt
@sketcher en hoeveel betaalt een jongere daar als ‘ie een Golf GTI koopt aan verzekering?
Design_Driven zegt
@pogostick: Wat is je punt precies? Dat het VK ook niet perfect is?
Klopt, een verzekering voor jonge brokken piloten is erg duur hier. Daar moet ik ook wel bij zeggen dat het erg af hangt van de soort auto en uitvoering. Die gene met het grootste risico betaald, het betekent namelijk ook dat de verzekering voor ouwe lullen zoal ik in trage auto’s wat lager is omdat ik minder van het risico van opgeschoten jeugd in te snelle auto’s moet dekken.
schuimbekje3 zegt
moeten we dit echt aan een hoogleraar gaan vragen? dat zijn per definitie mensen die niet in de echte wereld leven maar in een wollig ambtenaren wereldje waar ze zoveel mogelijk geld bij elkaar willen sprokkelen en dan als een soort robin hood aan de armen geven. of eigenlijk multinationals uit het buitenland eigenlijk.
mensen die een diesel rijden zijn over het algemeen mensen die veel kilometers rijden. daarom rijden ze nu juist diesel. het is overal verkrijgbaar, er is geen super of superplus of euro10 voor diesel. je hebt diesel of geen diesel en elke diesel brandstof verkrijgbaar bij tankstations werkt in elke diesel auto. ze zijn over het algemeen zuiniger dan hun benzine variant, hebben geen beperkingen in transportmogelijkheden (treintunnel, parkeergarages, sommige veerboten)als hun collega- veelrijders met LPG), verder heeft een diesel geen last van wisselen bougies vanwege hogere of lagere temperaturen dankzij LPG, geen verloopnippeltjes voor elke regio/land, vrijwel alle gangbare modellen zijn ook in diesel leverbaar, klepzetels en kleppen en koppen hoeven niet gehard te worden of gesteld elke 75.000km, en over het algemeen zijn diesels ook steviger gebouwd en rijker uitgerust. Met een turbo ook behoorlijk voorzien van trekkracht in koppel en daarom ook vaak geschikt voor trekken van aanhangers, caravans. Dat dan de wegenbelasting tot gemak 2x zo hoog is valt dan in het niet uitgesmeerd over de aantallen kilometers per jaar. immers, na 3 keer tanken in de maand is de meerprijs van benzine al vaak goedgemaakt met de lagere prijs van diesel en het lagere verbruik.
thomasthomas zegt
@schuimbekje3: en V power diesel dan…
maotje zegt
@schuimbekje3: dus de mensen rijden diesel omdat t lekker goedkoop is. Gek is dat dat het zelfde argument altijd bij ev’s word aangedragen door de tegenstanders ervan. Maar dan altijd in negatieve zin.
ako6 zegt
Eerder een staat die er echt voor zorgt dat we niet in dit soort toestanden hoeven te leven: https://www.nytimes.com/2017/02/28/nyregion/new-york-city-smog.html
Dutchdriftking zegt
Kort termijn visie….. al die goede duurzame auto’s vroegtijdig de shredder in.
kennone zegt
Mooie discussie voor rond december,, als roet niet meer mag moet het dan weer zwart worden?
piebepost zegt
Prima, maar doe dat dan gewoon in de randstad. De luchtkwaliteit is bijna nergens in Europa zo hoog als in Noord Friesland, maar toch moet ik weer eens meebetalen voor de gevolgen van al die gekken die hebben besloten om met z’n allen op een kluitje te gaan wonen.
kempenaer zegt
Burgers die excessief hoge belastingen proberen goed te praten, dat zie je echt alleen in Nederland.
Je wordt zwaar genaaid en dan ook nog zeggen dat dat heel goed is en dat iedereen genaaid moet worden.
Men pikt hier alles.
jometdebanjo zegt
Niet slim om dit artikel te schrijven. Hierdoor wordt het nog meer gestimuleerd. Schijt aan die klimaathysterie
ethylestra zegt
Als ze nu gewoon een inleverpremie deden, zeg 2500 inruilpremie op alle diesels tot euro 3. En dan vervolgens die diesels ook daadwerkelijk de schredder in gooien. In plaats van exporteren naar de karpatenlanden zoals Bulgarije en Roemenië, waar ze deze auto’s massaal inkopen en vervolgens hier seizoenswerk komen doen met van die roetwalm uitspuwende dikke diesels
neal zegt
Toch eens benieuwd wat er gaat gebeuren als de onderzoeken naar de nieuwe diesels (euro 6.2 Temp) algemeen worden bevestigd (minder CO2 naar buiten dan erin gaat).
Volgens mij is diesel nog lang niet dood. Het enige waardig alternatief is een hybride
met een verbrandingsmotor enkel als generator. Kan je die fijn op meest efficient toerental laten draaien op de milieuvriendelijkse brandstof, kan je nog overal gewoon tanken (rijbereik) en heb je het koppel van de elektromotor
ludie zegt
Wat ik niet snap is waarom Brussels euro zooitje de mond vol heeft van milieuzaken op mondiaal gebied, maar het wel ok vinden dat alle wrakken en rotzooi van Europa op de boot gaan naar Afrika. Wat voor een effect heeft het wel niet als we het probleem alleen maar verplaatsen. Hypocriet zooitje in Brussel.