De controle op het roetfilter wordt verplicht, binnenkort. Vanaf 2022 wordt de controle van de werking van een roetfilter gecontroleerd op je oude diesel.
Het roetfilter is inmiddels alweer een tijdje onder ons. De naam beschrijft precies wat het ding doet: het is een filter dat roetdeeltjes opvangt. Heel erg handig, want die deeltjes zijn erg slecht voor de volksgezondheid. Volgens medisch expert @jaapiyo is diesel alsnog MOORD, maar met zo’n filter is het nog veel erger gesteld.
Roetfilter verplicht
Nu heeft zo’n ook filter ook nadelen. Het is een extra onderdeel dat kapot kan gaan. Ook ‘slikt’ het wat vermogen weg omdat de luchtflow niet optimaal is. Daarbij is het verbruik erdoor ook nog eens hoger. Roetdeeltjes zijn erger dan CO2, dus de tradeoff is te begrijpen. Veel fabrikanten monteerden een dergelijk filter al geruime tijd. Echter, op alle auto’s vanaf 2011 (zoals op onze 325d duurtester) zijn roetfilters verplicht.
Verwijderen verboden
Sinds 2017 is het overigens al verboden om het roetfilter te verwijderen of deze onklaar te maken. De grote uitdaging was dat het nogal lastig aan te tonen was. Zo kun je de behuizing laten zitten, maar de onderdelen in het filter verwijderen bijvoorbeeld. Dat is vanaf 1 juli 2022 niet meer mogelijk, dan is een werkend roetfilter verplicht. Dan wordt de APK controle uitgebreid met een deeltjesteller, ofwel een fijnstofmeter. Als je je roetfilter hebt verwijderd en de auto teveel fijnstof uitstoot, komt de auto dus niet meer door de APK.
125.000 auto’s
Volgens schattingen rijden er op dit moment zo’n 100.000 tot 125.000 auto’s rond waarbij het roetfilter is verwijderd of niet naar behoren functioneert. De hoeveelheid fijnstof die dan wordt uitgestoten is hoger dan toegestaan. Omdat een roetfilter verplicht is vanaf juli 2022, zullen die eigenaren er weer eentje moeten monteren of repareren.
Heel officieel is het nog een wetsvoorstel. De Tweede Kamer moet nog even goedkeuring ervoor geven. De RAI Verenging hoopt dat het kabinet nog voor het verkiezingsreces in maart een klap geeft op het voorstel.
petroldrinker zegt
Balen, dat word geen rolling coal meer in de toekomst….. dat is toch wel het enige leuke wat je met een diesel kan wat nu ook ontnomen word…
Janalleman zegt
@petroldrinker: kan je em niet ertussenuit halen, en dan alleen voor de apk weer ertussen zetten?
Dutchdriftking zegt
@Janalleman: Een kleppenuitlaat systeem wat je er softwarematig omheen laat blazen is dan wellicht handiger. EGR klep schrijft men ook softwarematig dicht. Je hebt meer vermogen en een lager brandstofverbruik. Maar het nageslacht he……
fanboy zegt
@dutchdriftking: Hallo, dit gaat echt niet om het nageslacht. Dit gaat om iedereen die achter je rijdt of in de stad woont waar je doorheen tuft. Nu.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: Je nageslacht groeit nú toch ook op? Op dit moment wellicht weinig gezondheidsklachten, maar als we zo doorgaan zal dat wel anders worden.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Als je al nageslacht hebt gemaakt ja. Maar zoals je het zegt lijkt het meer op toekomst gericht, en dat is CO2 / broeikas / global warming discussie.
Dit is echt een volksgezondheid ding, vooral in de stad. En de steden worden langzamerhand echt wel schoner nu, door het vervoer schoner te krijgen.
Ot92 zegt
@fanboy Een benzine motor zonder katalysator is net zo erg. Ook die stinken, soms zelfs erger dan een diesel zonder roetfilter.
fanboy zegt
Eh ja, die stinken ook. Ik weet niet of ze net zo erg zijn. Hoe dan ook, rijden die weinig rond. De meeste zijn oud en mogen ook milieuzone niet meer in (1992) en ja, er zullen vast een paar figuren zijn die hem er onderuit hebben geschroefd.
Maar met diesels is het probleem veel erger. Neem roetfilters, maar ook EGR, en natuurlijk chiptuning. Er wordt van alles gedaan om de motor beter te laten lopen met meer vermogen, alles ten kosten van de uitstoot, die alleen maar erger wordt. Geen van deze gemodificeerde wagens voldoet nog aan de Euro normering / uitstoot normen waarmee ze op de weg zijn gezet. Net als bij de dieselfraude.
Dat gebeurt echt massaal. Er was zelfs een verhuurbedrijf (ik dacht Bo-rent of Boels ofzo) die al hun Mercedes Sprinters zonder roetfilter reden. Die voldoen dus allemaal niet aan hun typegoedkeuring.
Van de weg ermee zeg ik, fijn dat er gehandhaafd gaat worden.
En dan snap ik wel het technische verhaal, dat diesels beter lopen zonder al deze zaken. Maar dat is dan ook de reden dat diesel het niet meer gaat worden.
Veel te complex geworden om aan normen te laten voldoen, dan nog is hij minder schoon dan benzine, en inmiddels ook nog eens veel minder betrouwbaar.
Ot92 zegt
@fanboy Ik heb toevallig ook een diesel, een euro 6. Deze is gechipt, maar EGR staat aan en het DPF is aanwezig. Na het chippen is ie beter gaan lopen, maar ik kan nog altijd gerust ermee in een gesloten garage staan zonder het gevoel te krijgen alsof ik vergast wordt. :)
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Maar die stoten weer vooral andere (giftige) stoffen uit dan roet.
maotje zegt
@Ot92: daarom mag je ook je katalysator niet zomaar verwijderen. Dat geeft ook afkeur voor apk.
petroldrinker zegt
@moatje niet perse waar, als je de uitstoot haalt en er zit iets onder wat erop lijkt is het al goed…. doen zoveel lui…
Ot92 zegt
@dutchdriftking Een EGR klep die dicht staat zorgt niet voor meer vermogen he, tenminste niet voor zover ik weet. Het dichtzetten van de EGR zorgt er alleen voor dat de boel schoner van binnen blijft. Men zegt tegenwoordig ook dat het dichtzetten van de EGR niet handig is vanwege het roetfilter, blijkbaar gebruikt het roetfilter 1 van de 2 kleppen om de flow te meten.
Een maat van me heeft dezelfde auto als ik, bij hem staat de EGR klep softwarematig wel dicht, tot zover heeft ie geen problemen ermee gehad.
Dutchdriftking zegt
@Ot92: De EGR (Emission Gas Recirculation) laat bij warme motor een gedeelte van de uitlaatgassen nogmaals door de motor gaan. Deze worden dus bij het inlaat systeem weer ingezogen. Dit zorgt voor minder uitstoot. Echter ademt je motor op deze manier vuile lucht welke minder zuurstof bevat. Dus dit zorgt weldegelijk voor vermogensafname.
Bij koude motor (en wellicht nog wel meer omstandigheden) deze unit wordt afgesloten met een klep. Deze klep kan je software matig dus bedienen en chiptuners maken hier handig gebruik van. Als je een auto privé bezit en deze lang wilt rijden is het in het kader van de duurzaamheid dus verstandig om dit te doen. Je zal wel iets hogere uitstoot hebben.
towi1989 zegt
Standaard gaat de EGR dicht bij vollast om afname van het vermogen te voorkomen. Bij deellast is die open om emissies te reduceren. De reden om ‘m volledig dicht te laten staan is ivm inwendige vervuiling van de motor wat op termijn kostbare reparaties tot gevolg kan hebben.
fanboy zegt
@petroldrinker: Sorry, wat was precies leuk? Zwarte roetwolken produceren? Of vermogenswinst?
dirkv zegt
@fanboy: Het roetfilter zorgt er voor dat de motor vanbinnen vervuild. Lekkende injectoren of verstuivers komt ook vaak voor. Kortom het roetfilter zorgt voor minder uitstoot maar ook vaak voor meer onderhoud aan de motor.
fanboy zegt
@dirkv: Ja dat is de moderne dieselmotor, een complex compromis.
Henk zegt
En wat als je auto fabrieksaf geen roetfilter heeft?
Johanneke zegt
Maar als zo’n filter gaat regenereren stoot ie alles wat opgevangen is toch weer uit. Heeft netto dan geen nut lijkt mij.
993carrera4s zegt
@Johanneke: grootste deel van het roet wordt dan toch verbrand, wordt dan geen fijnstof meer?
Johanneke zegt
Heh..?
Johanneke zegt
Waarom kan ik nergens vinden of een roetfilter überhaupt nut heeft. Of je de fijnstof nu eerst opvangt en daarna met regenereren weer de lucht in gooit, dan had je toch net zo goed GEEN roetfilter kunnen hebben…???? Het is niet zo dat de fijnstof magisch verdwijnt tijdens het regenereren.
maotje zegt
@Johanneke: het word dan voornamelijk onder vollast uitgetoten. Vollast geven doe je niet wanner het druk is en veel mensen in de buurt zijn. Op een snelweg is dat niet erg daar lopen geen mensen
Ot92 zegt
@4g63 Bij het regenereren wordt het als CO2 uitgestoten.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@ot92 Niet helemaal. @johanneke Bij het regeneren (gebeurt in het roetfilter) blijven asdeeltjes achter in het roetfilter. Na verloop van tijd raakt het roetfilter dus vol en zal je een foutmelding krijgen. Het is de bedoeling dat een roetfilter een autoleven lang meegaat, maar in het slechtste geval moet je een roetfilter dus professioneel laten reinigen of zelfs vervangen op een gegeven moment. Hier info met plaatjes: https://www.digicar.nl/blog/roetfilter-wat-houdt-regenereren-roetfilter-in/#:~:text=Regeneratieproces%20%E2%80%93%20'Regenereren'&text=Hierbij%20wordt%20het%20opgeslagen%20roet,het%20roet%20in%20het%20roetfilter.
Ot92 zegt
@f36gc Laatst nog een open geslepen roetfilter van een 16 jaar oude diesel van binnen gezien. Er zat nauwelijks as in. Houd in gedachte dat er maximaal 80 gram as in kan zitten, dat is niet veel.
Mijn diesel heeft al 125dkm gelopen, die zit voor nog geen kwart vol. Ik moet er ook bij vermelden dat ie iedere 350km regenereert. Of te wel, dat ding heeft al circa 357 keer geregenereerd.
Circa 500dkm met een roetfilter vind ik prima trouwens.
e38ossie zegt
@F36GC: zeker moet een roetfilter vervangen (of gereinigd) worden. Gewoon een serviceonderdeel. Net als een luchtfilter. Die gaat écht geen autoleveringen mee. Tussen de 180.000 en 240.000 km moet je er echt aan geloven. Afhankelijk van hoe de auto gebruikt is.
roadster zegt
Ik zie een nieuw verdienmodel. Topless’ roetfilter verhuur service.
monsieurleloure zegt
Zwaar terecht in mijn ogen.
Rijd zelf ook een Vito met roetfilter overigens, uitlaatje ruikt heerlijk moet ik zeggen,,,
theblazerunner zegt
@monsieurleloure: dan wil ik niet weten hoe je vriendin ruikt
bbfix zegt
Fijnstof is het gevaarlijkste voor de mens, en dat wordt voor een groot deel niet opgevangen door een roetfilter maar gaat er gewoon door. Verzameld roet in het filter wordt dmv hoge temperatuur van rond de 450-550 graden verbrand in het roetfilter tijdens het rijden. Daar zal wat extra uitstoot vanaf komen, maar overall dus een stuk minder roet dan zonder filter. Maar dan zit je als nog met het fijnstof verhaal. Als iemand daar meer van weet…?
mashell zegt
TNO beweert dat een roetfilter 95-99% van de fijnstof opvangt. Zie: https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/mobiliteit-logistiek/roadmaps/sustainable-traffic-and-transport/sustainable-mobility-and-logistics/verbeteren-luchtkwaliteit-door-monitoring-werkelijke-uitstoot/uitstoot-van-fijnstof-door-dieselvoertuigen/
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ook de fijnstof van de banden en remmen? Knap…
Robert zegt
@mashell: klopt. Er zit alleen één ‘maar’ aan: die 1-4% aan fijnstofdeeltjes die wél aan het roetfilter ontsnapt, bestaat uit zulke kleine deeltjes dat deze bij inademing voor veel meer gezondheidsschade zorgen dan de ‘gewone’ roetdeeltjes. Bij dieselmotoren zonder roetfilter zouden die ultra-kleine deeltjes als het ware verkleven aan de iets grotere deeltjes, maar als deze het filter kunnen passeren, dan kunnen die dermate diep in de bronchiën van je longen gaan zitten, dat ze het risico op longkanker enorm verhogen.
Iets anders, wat @dutchdriftking ook al aangeeft, is dat het (softwarematig) uitschakelen van de EGR klep ook een steeds normalere gang van zaken lijkt te worden. Dat zouden ze dan gelijk mee moeten pakken in de APK controle. Met de nu aangenomen APK regelwijzigingen loopt de overheid dus nog steeds achter de feiten aan.
mashell zegt
Dat klopt, dat is een beetje de algemene trend met verbrandingsmotoren. Ze worden steeds efficiënter en de uitstoot wordt steeds minder maar wel steeds gevaarlijker.
Johanneke zegt
Geloof je het zelf. TNO de gekochte onderzoeken.
https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzoek-diesels-1-000-keer-vervuilender-tijdens-regeneratie-roetfilter/#:~:text=Moderne%20diesels%20stoten%20mogelijk%20tot,Dit%20blijkt%20uit%20Brits%20onderzoek.
Ik heb gewerkt voor TNO. Ze publiceren alles zoals de klant wil zolang de klant betaald.
karhengst zegt
Het wordt daarom ook wel een partikel filter genoemd, roet is de meest grove en zichtbare vorm van partikelen die er uit gefilterd wordt. Het klopt wel dat de kleinste deeltjes het schadelijkst zijn en het lastigst zijn om af te vangen. Maar dat zou niet af moeten doen aan het feit dat het filter alsnog een hoop van de schadelijke, niet zichtbare deeltjes opvangt.
Roetfilter als naam dekt dus eigenlijk niet de lading.
993carrera4s zegt
Goede zaak. Meer dan 100000 auto’s is echt serieus veel. Dat doet meer dan die domme 100km regel.
Richmond zegt
@993carrera4s: hetzelfde zou met katalysator gedaan moeten worden en alle andere systemen die vanwege de uitstoot erop zitten. Omwille van beetje extra geluid en vermogen wordt het eraf gesloopt.
theblazerunner zegt
@benja01: Dat is allang d.mv. de viergassen test, niet leuteren als je geen idee hebt.
maotje zegt
@993carrera4s: de 100 km regel is niet in het leven geroepen tgv fijnstof maar stikstof. Wel even bij de les blijven.
soundgarden zegt
Dat waren de tijden man met m’n verlaagde Leon 1M TDI met ARL blok, EGR afdoppen, inlaat reinigen en chiptunen. Dat reed zo mooi, zo sterk en veel koppel onderin. Gewoon veel duurdere karretjes compleet zoek rijden. En nog relatief zuinig ook nog! Het kon allemaal… Vroeger… (((
soundgarden zegt
@soundgarden: en natuurlijk het roetfilter ertussen weg, lol
fanboy zegt
@soundgarden: Ja vroeger was alles beter, tenminste nou ja he, we geven nu tenminste wat meer om volksgezondheid.
tge2 zegt
@fanboy: Ja. Volksgezondheid sprak men terwijl er scheepsladingen Chinese plastic troep voor achterlijke lage prijzen de halve wereld over worden gevaren en gevlogen. Volksgezondheid mijn reet. Doe gewoon wat langer met je spullen.
fanboy zegt
@tge2: Dat is inderdaad erg en op heel veel manieren milieubelastend. Volksgezondheid is daar maar een klein deel van, als zo’n ranzige boot aanmeert in een stedelijk gebied.
Het is ook een onhoudbaar systeem.
Vooral omdat plastic zich uiteindelijk ook niet eens perfect laat recyclen.
Maar goed, dat doet allemaal niets af aan het feit dat het gewoon een slecht idee is om met vuile auto’s in dichtbevolkte gebieden rond te rijden.
mpgc zegt
Goede zaak.
LaLancia zegt
Eindelijk! Denk dat er daardoor een hoop (oude) dieseltjes gaan verdwijnen. Ik was dit jaar 580 voor een nieuw vaatje van de regeneratievloeistof kwijt, en moest t roetfilter laten reviseren a 650 euro. Ja, doet nog steeds pijn…
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Een litertje DPF-refill kost inkoop ongeveer 3 tientjes (ex btw), dus of je hebt een roetfilter op een slagschip, of je bent enorm genaaid.
net10 zegt
Eindelijk wordt er wat gedaan aan mensen die bewust enorm het milieu verpesten met dieselauto’s met verwijderd roetfilter. Deze grote vervuilers hadden al lang geleden aangepakt moeten worden.
Hopelijk verdwijnen deze vuile dieselauto’s zonder roetfilter snel naar de sloop.
dhrr zegt
@net10: die gaan elders in de wereld rijden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Aangezien uitlaatgassen en roet vooral lokaal effect hebben op de luchtkwaliteit en gezondheid is dat voor Nederland lekker prima natuurlijk.
jdbn zegt
Dus als ik het goed begrijp moet de daadwerkelijke beslissing nog genomen worden (moet nog goedgekeurd worden door de tweede kamer) en verwachten ze dat alle keuringsstations/garages een dik jaar later allemaal zo’n meter hebben? We zullen het zien hoe dat loopt.. Ben er overigens wel voorstander van hoor, ondanks dat het mij toch behoorlijk wat kan gaan kosten mocht er iets mis zijn met het roetfilter van mijn auto (2011 335d).
Henkie zegt
Het verplicht hebben van een deeltjesteller was al bekend bij de garage houders. Het is alleen een jaar uitgesteld. Dus de garages hadden veel meer tijd om te voldoen aan de eis. Tevens als een garage de deeltjesteller niet heeft mag die gewoon nog apk’s uitvoeren. Alleen geen diesel voertuigen.(zelfde regel als vroeger als men geen roettester had)
Het is dus een berekening die je moet maken als garage/dealer.
appeltaartislekker zegt
Ah, gelukkig mogen brommers en scooters door blijven stinken en uitstoten. Koekoek.
fanboy zegt
@appeltaartislekker: Nou ja, de eerste scooter milieuzone is er al.
Maar goed, waardeloos ontwerp, zo’n 2 takt ding, en het niet kunnen filteren op z’n klein apparaat.
b00st zegt
Dus er mag niet 1 probleem aangepakt worden als ze niet allemaal tegelijk aangepakt worden volgens jou?
appeltaartislekker zegt
@b00st: scooters en brommers zijn te weinig aangepakt, terwijl voor auto’s steeds nieuwe regels komen.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als ik zie hoe snel tradtionele scooters en brommers vervangen worden door elektrische (deel)scooters denk ik dat we binnen een jaar of 5 tot 10 nauwelijks nog scootertjes zullen zien met een verbrandingsmotor.
smijsie zegt
Voor welke auto’s is het dan apk-verplicht? Auto’s vanaf 2011 of alle auto’s die er oorspronkelijk mee uitgerust zijn?
bmwm8gc zegt
@smijsie: inderdaad
Richmond zegt
@smijsie: bij alle auto’s die gebouwd zijn sinds de regel van kracht is. Is de auto uit de tijd dat het niet verplicht was niet. Ook al zit het er misschien wel op.
smijsie zegt
Dus 2011 en ouder niet onderhevig aan de nieuwe controles? Dat haal ik nog niet helemaal uit het artikel. Voor zover ik weet heeft mijn 2009 325d gewoon een filter trouwens.
vacano zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dieseltor zegt
Ik denk dat ze het steekproefsgewijs moeten gaan testen. Naast de belastingdienst, douane en politie staat ook de rdw op zo grote parkeerplaats/tankstation langs de weg. Heb je geen roetfilter, krijg je een WOK en dien je deze binnen een x aantal weken/dagen te monteren. Er hoeft niet meteen bij de eerste keer bekeurd te worden, want de onderzoekskosten van de RDW spekken de staatskas al. Bij de tweede keer is een bekeuring wel op zijn plaats.
Stel dat ik nu geen roetfilter heb. Dan koop ik er een, laat ik die in de schuur staan en laat ik die voor mijn apk monteren. Na mijn apk verdwijnt de roetfilter weer in de schuur tot de volgende APK.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Mijn kinderen bedanken jou voor hun astma! Held!
Richmond zegt
@dieseltor: dat is met alles toch? Als je met de apk afkeur punten wil sjoemelen kun je van alles monteren / demonteren om de auto door de keuring te laten komen. Zodat die de rest van het jaar herrie maakt / harder loopt. Maar waarom zou je steeds die moeite doen?
theblazerunner zegt
@dieseltor: De meeste roetfilters haal je er niet eventjes voor je lol 2x per jaar onderuit
Bij veel auto’s moet het voorste subframe los en soms de versnellingsbak er zelfs af
bmwm8gc zegt
Geldt die leeftijd van 2011 nu al of is dat het nieuwe voorstel, een beetje onduidelijk
langeharry zegt
Tijd dat ze dan de uitstoot van auto’s van arbeidsmigranten ook eens controleren, dacht dat als die een bepaalde tijd in NL werkten en woonden ze een NL kenteken moesten aanvragen, maar ik zie al jaren dezelfde stinkbakken met grote zwarte roetwolken rondrijden door het dorp hier….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Binnen de EU geldt vrij verkeer van personen en goederen, dus zolang de auto geregistreerd en verzekerd is in een EU-land en de bestuurder/eigenaar een geldig rijbewijs heeft, mag deze gewoon rondrijden (helaas). De meeste arbeidsmigranten wonen niet permanent (minder dan 4 van de 6 maanden) in Nederland en dus hoeven ze geen Nederlands kenteken aan te vragen of MRB/BPM te betalen.
Sterker nog, in mijn straat woont iemand die voor een Duitse werkgever werkt en ook een Duitse lease-auto heeft. Die auto heeft Nederland nog nooit verlaten, maar heeft gewoon een Duits kenteken, en mijnheer rijdt er ook privé mee. Mag gewoon.
Edit: hier staat alles uitgelegd https://www.dezaak.nl/auto/mijn-auto-van-de-zaak-met-buitenlands-kenteken-en-de-belasting/
qqris zegt
Fantastisch plan
Ot92 zegt
Potverdomme… Waarom moeten ze altijd ons hebben? @willeme
willeme zegt
@Ot92: ik moet zeggen, ook met DPF was er redelijk wat winst te halen, gelukkig. Meer dan 100 paardjes. Zoals ze zeiden bij Van Vught: je bumper is nog mooi wit, lekker laten zitten dat filter ;-).
Alleen met een turbo-upgrade gaat het wel lastig worden. Het kán wel, maar hij gaat dan wel iets meer roeten.
Ot92 zegt
@willeme Mwa… CR diesels roeten nauwelijks, tenzij je teveel brandstof inspuit. Je kan ze zelfs bijna rookvrij krijgen zonder DPF. Van die van mij weet ik in ieder geval dat ie rookvrij is als ie nog stock is zonder DPF. Met 44pk erbovenop roken ze wel een beetje, maar hierdoor ga je echt geen zwarte bumper krijgen, zo erg is het ook weer niet haha.
Bestaat er geen hybrid turbo van jouw turbo? Als ik meer vermogen wil hebben voor mijn 2.0TDI EA288, dan kan ik kiezen om voor een hybrid turbo te gaan of voor een turbo van een Mk7 GTD. Beide leveren circa 1,9 bar turbodruk waardoor ik rond de 240pk zou moeten uitkomen. Alleen wat de toegevoegde waarde van de hybrid turbo t.o.v. de ietsjes grotere turbo van de GTD is weet ik niet.
willeme zegt
@Ot92: ja, er zijn hybride turbo’s. Ik zat daar wel naar te kijken, maar het kreng is nu zó snel, dat ik het wel goed vind. Daarbij, ik pak met een hybride turbo alleen meer vermogen in de top en het koppel verplaatst naar boven. (Mits ik DPF erop houd, als ik die eraf schroef is er veel mogelijk).
Ot92 zegt
@willeme Mehr ist besser hehe :)
Het voordeel van een hybride turbo is toch juist dat het spoolen van de redelijk gelijk blijft, maar dat de turbodruk iets hoger is, of heb ik dat mis? Dan zou het koppel in theorie niet of nauwelijks naar boven verplaatst moeten worden.
Houd die DPF maar lekker erop. Helaas hebben we geen vrienden daar in Den Haag zitten… :(
Friez zegt
Behalve dat het er ook onwijs armoeiig uit ziet, is het ook wel zo prettig voor de achterliggers, als er gewoon een (werkend) roetfilter gemonteerd is. Top!
gekkehenk zegt
Wat een wassen neus
gekkehenk zegt
Wat een wassen neus, alsof die auto’s niet gaan regenereren en alsnog alles in de buitenlucht blazen 🧐
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Nee, zo werkt een roetfilter niet.
HZW zegt
Als je echt een milieu stap vooruit wil zetten, dan wordt het gewoon hoog tijd dat alle niet Euro-6 brandstofauto’s totaal verboden worden, heb je geen Euro-6 diesel of Euro-6 benzine auto, dan is het gewoon einde verhaal voor de des betreffende auto, Euro-6 bestaat al sinds December 2013.
Ot92 zegt
@HZW Mooi gesproken, ik ben het volledig eens met u.
vacano zegt
Nou je oplossing is niet echt een serieuze milieustap hoor!
Alle verbrandingsmotoren verbieden op Nederlands grondgebied, inclusief die van de scheep- en lucht-vaart ( je zal het meteen merken in bv R’dam. 1 zeeschip vervuilt meer dan 60.000 Euro2 benzinewagens), alle centrales (steenkool, biomassa, afval, gas, olie), alle industrie, verwarming, bbq, open haarden, enz….
Als je het echt tip top wil doen moet je ook alle inwoners van NL euthanaseren ( incl. Rutte, Alexander en Hazes ).
Niet met gas doen hé, water is milieuvriendelijker! Kan je telkens opnieuw gebruiken
maotje zegt
@vacano: wat hebben al die dingen te maken met een roetfilter? Helemaal niks. Volledig onzinnig om scheepvaart enz te noemen.
theblazerunner zegt
@HZW: U leeft echt in dromenland
scrmeagle zegt
Aanpakken die vervuilers
Matc zegt
@jaapiyo Volgens medisch expert @jaapiyo is diesel alsnog Moord. Je bent geen medisch expert, je bent een malloot.
upp3rd0g zegt
@willeme wat is het verschil met het wetsvoorstel wat op 4 december 2020 is gesneuveld?
https://www.autoblog.nl/strengere-apk-keuring-voor-diesels-in-de-ijskast
volvofox zegt
En vergeet de kosten niet bij een defect roetfilter. 2x gescheurd/defect roetfilter gehad bij mijn Superb 1.6 TDI: ruim € 2.000 per keer.
maotje zegt
@volvofox: autorijden kost nou eenmaal geld. Is geen reden om de gezondheid van een ander extra schade toe te brengen.