De nieuwe eis zou eigenlijk volgende maand ingaan, maar dat is nu op het laatste moment uitgesteld.
De reputatie van walmende diesels is niet al te best in milieubewuste kringen (en daarbuiten). Dat is niet helemaal onterecht, maar het scheelt een hoop als er een roetfilter aanwezig is. Dan moet die wel aanwezig zijn. En naar behoren functioneren.
Om dat te controleren is een extra eis bij de APK in het leven geroepen. Om door de APK te komen met een diesel moet er binnenkort een goed werkend roetfilter aanwezig zijn (als deze er af fabriek op zat). Deze uitbreiding van de APK werd begin vorig jaar aangekondigd en zou vanaf 1 juli 2022 ingaan.
Een blik op de kalender leert dat het vandaag 16 juni is, dus het is al bijna zover. Althans, dat was de bedoeling… De invoering van de nieuwe eis wordt nu echter op het laatste moment uitgesteld. Dat maakt de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat vandaag bekend. Er wordt nu pas vanaf 1 januari 2023 gecontroleerd op goed werkende roetfilters.
Vanwaar dit uitstel, vraag je misschien? Nou, veel APK keurstations hebben nog niet de benodigde deeltjesteller. En daarmee gaat het keuren een beetje lastig worden. De deeltjestellers zijn wel besteld, maar je raadt het al: er zijn leveringsproblemen van bepaalde onderdelen uit China.
Om deze reden heeft de Stiching Overlegorgaan APK (ook wel bekend als SO-APK) om uitstel gevraagd. De staatssecretaris heeft vandaag laten weten daar gehoor aan te willen geven.
Het resultaat is dat diesels zonder (goed werkend) roetfilter nog een half jaartje langer roetdeeltjes de lucht in kunnen slingeren. Maar daarna moeten ze er echt aan geloven. De staatssecretaris vindt langer uitstel niet verantwoordelijk “gezien het nadelige effect voor de luchtkwaliteit en de gezondheid.”
Foto: Alpina D3 Biturbo Touring, gespot door @KD-Producties
awesome zegt
Is hier ook iemand die wat kan zeggen over de gevolgen van het wegschrijven van de EGR klep?
Ik heb een VAG Diesel en de klep gaf eerder een storing, dus heb ik deze uit de software laten schrijven.
Gezien deze niet meer werkt lijkt het mij dat er meer uitstoot is dan gewenst/mag.
Dan krijg ik (en met mij vele andere dieselrijders met hetzelfde probleem) toch afkeur bij de APK in 2023?
Of is de oplossing dan een hogere MRB? Want dat zorgt natuurlijk voor een schoner milieu ;)
Robert zegt
@awesome: feitelijk is het wegschrijven van de EGR klep al een ongeoorloofde modificatie (want niet niet toegelaten conform type goedkeur), dus als men daar achter komt (RDW steekproef?), dan ‘hang je’. Ik denk dus eerder dat je een WOK status riskeert (met bijkomend ongemak en kosten) dan dat je een hogere MRB moet aftikken.
Ik hoor trouwens heel veel verschillende verhalen over de kosten van een EGR klep vervanging bij VAG dieselauto’s; zelf reed ik tot 2019 in een Passat B6 1.9 TDI, waarmee ik ook te maken kreeg met een falende EGR klep. Deze is vervangen en boven op de kosten voor de klep was er en kleine post arbeidsloon, omdat de klep makkelijk bereikbaar was. Maar ik hoor ook wel dat die dingen diep in het motorcompartiment verstopt zitten en dat je dan ettelijke uren aan arbeidsloon mag aftikken.
awesome zegt
Thanks! Voor zo ver ik weet mag dit voor de APK. Zolang er maar geen lampje brand, is het devies.
Ik kreeg het adres van het bedrijf zelfs van mijn APK keurmeester, dus het lijkt me niet dat er een WOK op zou komen.
Ik overweeg toch om de auto te verkopen, zeker met de huidige diesel prijs tov de benzine. Het kan eigenlijk niet meer uit.
sabrerator zegt
Bij een Jaguar S-Type ca. 12 uur sleutelen….
En een monteur die heeft gezworen nooit meer een EGR van een S-Type aan te raken.
kevindb zegt
Je stoot met een uitgeschreven EGR meer deeltjes uit. De eerste tijd ligt het limiet van die deeltjes nog op 1 miljoen. Dat gaat binnen afzienbare tijd naar de 250.000 deeltjes. Hoeveel je met een uitgeschreven EGR uitstoot durf ik niet te zeggen. Maar onze VW caddy uit 2016 stootte slechts 4500 deeltjes uit mét EGR. Grappig detail. De lucht die gewoon in de werkplaats hing op dat moment bevatte 6000 deeltjes….
Dutchdriftking zegt
Zullen er veel getunede diesels nog even een verse APK krijgen in december?
Variomatic zegt
Mag pas twee maanden voor afloop oude apk :-)
maotje zegt
JE mag toch gewoon op ieder moment apk keuring laten uitvoeren? Al is die vorige maand gekeurd en ik wil nu weer maakt dat toch niks uit.
Die 2 maanden voor verlopen van de apk datum heeft toch enkel de meerwaarde dat de oude datum van verstrijken apk blijft staan maar dan voor het jaar erop. Dus ipv 12 maanden 14 maanden geldig.
Variomatic zegt
Ik dacht alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals bij verkoop.
Richmond zegt
Nee je mag op elk moment je auto keuren, alleen voor behoud van dezelfde datum moet het binnen 2 maanden van afloop.. als je te laat bent verspringt de datum ook.
En al die hokken die zonder roetfilter rijden en nu snel een apk willen,, is alleen maar uitstel van executie
Dutchdriftking zegt
@Variomatic precies wat @maotje zegt. Keuren mag altijd. Als je binnen 2 maanden voor verloop APK datum keurt verschuift de datum niet en pak je maximaal 2 maanden voordeel. Doe ik al jaren. Heb je altijd 2 maanden de tijd om reparaties uit te voeren of een andere auto te kopen.
Variomatic zegt
Wordt een flinke kostenpost voor iedereen die z’n DRF heeft laten verwijderen.. ik kan me nog een grote verhuurder van busjes herrineren die ze allemaal had laten verwijderen..
Svenska II zegt
Terecht toch? Sowieso een schande om te verwijderen. En de reden al helemaal. ‘Anders gaat ie stuk’… Dieptriest dit volk
HZW zegt
Het Nederlandse milieu beleid is echt om te janken, wat een amateurisme.
maotje zegt
Hoe bedoel je?
realhustler zegt
Mijn diesel moest voor apk, en dat kost extra voor een diesel, bij veel apk stations. Ik dacht vanwege de roetmeting. Tot mijn verbazing werd hij alleen uitgelezen, geen storing = ok. Maar wel diesel toeslag op de factuur.
Afhankelijk van je auto kan je voor weinig zelf je auto uitlezen, en fouten resetten, en sommige fouten komen pas terug na een tijdje. Mijn auto was ok, maar ik heb al jaren een bluetooth scan + reset tool, dus kan het met mijn telefoon resetten.
Goed dat ze fysiek meten.
Btw, de EGR is niet zozeer tegen roet, maar het koelt de verbranding en daarom is er minder NOx. In de lucht zit stikstof (N), Normaal bindt dat niet met zuurstof, maar wel bij hoge temperaturen. Door uitlaatgas opnieuw in de motor te leiden is er minder brandbaar mengsel en wordt de verbranding minder heet dus minder NOx.
Vooral bij diesel verstopt de EGR wel door de roet die in de uitlaatgassen zitten. Want ze pakken uitlaatgas voor het filter, niet erna, dat is te omslachtig.
melv zegt
Het gaat enerzijds om het uitlezen van foutcodes inderdaad, maar er word ook gekeken naar het afronden van de zogenaamde Readiness test. Wanneer jij jouw fouten reset en vervolgens direct naar de APK rijd, zal deze test nog niet al zijn puntjes hebben afgerond, met als gevolg dat er alsnog een roetmeting of 4-gas test word uitgevoerd.
Over dat prijsverschil ben ik het overigens met je eens. Dat hebben wij bij ons in de garage dus ook aangepast. Benzine of diesel keuring kost bij ons evenveel, tenzij er dus daadwerkelijk een roetmeting uitgevoerd dient te worden, dan kost dat bij ons € 15,- extra.
melcon zegt
@machielvdd Kleine aanvulling, het gaat om alle diesels waarbij het roet filter af-fabriek gemonteerd is. Dus ook de euro 4 diesels met roetfilter af-fabriek (tik maar eens de 50-gjk-7 in op http://www.rdw.nl en kijk bij het stukje Af Fabriek Roetfilter APK & Milieuklasse EG
machielvdd zegt
Dank voor de aanvulling, heb het aangepast!