Dat is bijna een unicum, een roestvrije Jaguar XJR. Standaard kreeg deze XJ van deze generatie roest in de dorpels mee, net als getint glas, centrale deurvergrendeling en stuurbekrachtiging.
Toevallig kwam net de Chrysler 300C voorbij zetten, een limo met atmosferische V8. Het is een oprechte coole sedan zonder pretenties. En de styling is nog altijd uit de kunt: een echte hot rod met vier deuren. Nadeel: je moet ‘m uit de VS importeren.
En vanwege de leeftijd moet je ‘m ook invoeren en dus BPM gaan betalen. Dan wordt die 55 mille ineens het dubbele als het niet meer is. Maar als je een dikke sedan uit de VS wil importeren, kun je ook kiezen voor deze waanzinnig gave en bovenal roestvrije Jaguar XJR.
Het is namelijk de tofste Jaguar XJ-generatie ooit, de X308. De X300-serie werd onder regie van Ford ontwikkeld en is aanzienlijk beter dan de voorgaande generaties. De X308 is de faceliftversie van de X300. Het belangrijkste is dat de zes-in-lijnmotoren en V12’s vervangen werden door de AJ-V8.
Deze kwam er in drie smaakjes, een kleine 3.2 V8 (Sport en Executive), 4.0 V8 (Sport en Souvereign) en de 4.0 Supercharged (XJ en Super V8). Die laatste motor zit in deze auto die je op de afbeeldingen ziet.
Supercharger
Het is namelijk een XJR. Dat betekent dus met de Eaton-supercharger onder de kap. Deze zorgt voor extra vermogen en koppel, zonder dat de driveabilitiy daaronder lijdt. De respons op het pedaal is direct, in tegenstelling tot een turbo waarbij je altijd even moet wachten.
Dit is misschien wel het hoogtepunt van de XJ’s. Het model hierna is weliswaar veel moderner, maar eigenlijk veel te goed. Die auto was een rechtstreekse BMW 7 Serie-concurrent, terwijl deze generatie qua gewicht, maatvoering en rijeigenschappen meer richting een dikke BMW 5 Serie aanschurkt.
Een bekend nadeel van deze auto’s is dat ze enorm kunnen roesten. Zeker als de vorige eigenaar een tikkeltje gierig is (dat zijn Jaguar-eigenaren stiekem heel erg vaak) en het niet op tijd heeft aangepakt, kan het al snel uit de klauw lopen.
Roestvrije Jaguar XJR
Dit exemplaar heeft gelukkig keurige dorpels. Dat komt door twee dingen. Ten eerste is het een auto die weinig heeft gereden. Ten tweede komt de auto uit de staat Arizona. Daar strooit men weinig en het is er vaak erg droog. Perfect dus als je een de wielkasten van een Kadett-E wil preserveren voor het nageslacht. Of een Jaguar XJR.
De auto staat op dit moment te veil op Bring-A-Trailer. Het apparaat heeft 32.000 mijlen gelopen, dus iets meer dan 51.000 km. Oorspronkelijk komt ‘ie uit Texas en Californië, wederom vrij ‘droge’ Staten. De roestvrije Jaguar XJR is uitgevoerd in het zwart met zwarte bekleding en notenhout.
Met het overdadige chroomwerk en de 18 inch Asteroid-velgen ziet de auto er klassieker uit dan dat deze is. Kortom, een briljante dikke sedan met V8. Het huidige bod staat op slechts 6.308 dollar. De advertentie kun je hier bekijken!
Uiteraard hebben we ook bewegende beelden van je. Check hoe heerlijk smerig die V8 klinkt:
Meer lezen? Dit zijn 13 auto’s met een karige motor op een rij!
cdlop01 zegt
Totale onzin, dit was juist een redelijk goede Jag, met voor die tijd marktconform lakwerk en anti roestbehandeling.
willeme zegt
@cdlop01: Oh zeker, het waren hele goede Jaguars! En behoorlijk betrouwbare auto’s. Maar 20 jaar later hebben veel auto’s problemen met roest bij de dorpels. Is niet Jaguar specifiek hoor. Ook veel Japanners en Benzen van die leeftijd willen graag roesten. Is ook een beetje de leeftijd. Maar die dorpels zijn echt een bekend issue bij deze auto’s. Ook na de facelift. Marktconform: wellicht. Nu roestvrij: absoluut niet ;-)
Dutchdriftking zegt
Dikke sjaak zeg! Deze lust ik wel.
bietje zegt
Zucht… de mooiste Jaguar die ik ken en deze uitvoering is ook perfect, deze velgen, kleur…
Echt enorme klasse boven patsen…
…maar ja… Murica… 🤷🏻♂️ 😢
sabrerator zegt
Verdorie! Moet ik weer het kwijl van mijn iPad dweilen…
kniesoor zegt
@sabrerator: Wat lees ik nou, ben jij ‘een tikkeltje gierig’ ?
mjpamsterdam zegt
Even de aanstellerij van de motorkap en dan : HEBBEN!
danmar zegt
Het belangrijkste van de facelift vind ik eigenlijk het totaal andere dashboard, die van voor de facelift is van broodtrommels gemaakt.
rijnounsdoor zegt
Namaste Howard!
monsieurleloure zegt
Ha, Howard Hamlin.
Paar gram coke op de bijrijdersstoel en gaan, die was er goed ingenaaid
lefty00 zegt
En dan met een Namast3 nummerbord. Kan je gewoon op amazon vinden. Voor de better call saul fans.
z4coupe30si zegt
Held!
baardmijt zegt
Ja. Heerlijk. Doe maar.
Tenzij er een gat in de motorkap overblijft als die malle leaping cat er af is.
tenaci zegt
Wat een dikke blepper. Dit is wel een hele gave. Het liefst nog in zilvergrijs met rood leder. Maar qua motor, velgen en uitrusting verder helemaal top!
Jagris zegt
Het geluid van de supercharger op de v8 is echt verslavend. Ik ben het er volledig mee eens dat dit de meest iconische XJ is die er is. Nu al jaloers op de toekomstige eigenaar.
monsieurleloure zegt
@Jagris
Heerlijk geluid inderdaad.
Tegenwoordig met die 4 cilindertjes is het huilen met de pet op, mijn sluitspier maakt nog mooier geluid dan dat (-;
cloverleaf zegt
Ik had juist deze auto op het oog. Toen kwam een baan met 35000km per jaar ipv 9000…. Eeuwig zonde
cossiekiller zegt
Ik heb er ook nog naar gekeken. Wel het laatste facelift model, van na 2004. Maar voor mij was de enige spelbreker de onhandige kofferbak (voor een mtb).
Anders had er zeker eentje gestaan.
Volvo_440_turbo zegt
@willeme misschien wel betrouwbaar maar onderdelen vervangen is bijzonder prijzig, een buur van me heeft eentje, een financiële leegloper als ik hem hoor vertellen, de beste man heeft er gelukkig wel het geld voor.
dunhozzie zegt
Ik vind hem erg mooi, ik krijg hem er thuis alleen niet door. En ook in NL heb je mooie XJRs zoals deze x350:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xjr-xjr-4-2l-aut-schuifdak-luchtvering-benzine-blauw-496a0d24-782e-4dbd-8ac3-a3fa1f127397?utm_source=android-share
406_v6 zegt
Daar wordt je hebberig van.. 😛