![](https://www.autoblog.nl/files/2020/01/300-SL-roest1-817x612.jpg)
Het is dan ook niet zomaar een Mercedes…
Deuren kunnen soms vrij interessant zijn. Ik weet het, vreemd begin van een artikel, maar het gaat ergens naar toe. Bij praktisch alle auto’s die een normaal mens koopt, zijn alle deuren hetzelfde. De scharnier van de deur zit richting de neus en de deur zwaait horizontaal open, richting de motorkap.
Maar als je geld genoeg hebt voor een speciale auto, wil je dan ook niet speciale deuren? Neem Lamborghini’s, Rolls-Royces en de Mercedes-Benz AMG SLS AMG, alle drie bijzondere auto’s met bijzondere deuren. Maar de auto die het meest bekend staat om zijn iconische deuren, is wel de Mercedes-Benz Gullwing. Ofwel de 300 SL.
De 300 SL waar we het vandaag over gaan hebben, is niet die iconische Gullwing. Het gaat namelijk over de Roadster. Dat betekent een iets ander lijnenspel, praktischere deuren en – in het geval van deze Roadster – nogal veel roest. Deze Merc uit 1961 is namelijk onlangs gevonden in een schuur en is daarna voor het eerst in 50 jaar tijd te koop gezet.
Voordelen van deze 300 SL? De blauwe kleur is nog origineel, evenals het interieur en alle boekjes. De nadelen? Laten we maar zeggen dat je er de komende tijd niet mee naar een Concours d’Elegance kan. Toch vond iemand de auto mooi genoeg om te kopen, want hij is bij Beverly Hills Car Club van eigenaren veranderd voor 800.000 dollar. Of, in een valuta dat we beter kennen, 716.878 euro. Miskoop van de eeuw, of juist een slimme investering?
Met dank aan Flyer Bunch voor de tip!
“De blauwe kleur is nog orgineel”
Tsja wat daar dan de meerwaarde van is als duidelijk te zien is dat deze compleet overgespoten moet worden…
@evdw: Kan je een stukje eraf pellen en dan paint to sample laten overspuiten.
@evdw: hij is meer waard met de huidige “patina” dan geheel overgespoten. Niks meer aan doen, zou ik zeggen.
@vroaaaaaaaaaar: Ja en dat snap ik niet echt. Het einddoel is toch altijd om zoiets uiteindelijk weer in concours staat te krijgen dus wat is dan de meerwaarde daarvan?
@evdw: concours staat hoeft niet ieders doel te zijn; smaken verschillen. Persoonlijk vind ik m zo ook wel wat hebben, alleen voor dat bedrag, moet ik er nog eens ernstig over na denken
Nieuwe olie, bougies, en benzine er in en rijden maar.
Patina….
@arta: precies! Had je reactie nog niet gelezen…
@arta: ik ben vóór. Deze optie staat of valt echter met de algemene staat van de dragende delen onder het plaatwerk.
Dat in ogenschouw nemend, ik durf de schatting wel aan dat als er nog eens een paar ton in de restauratie wordt gestoken, dat voor deze auto nog steeds economisch rendabel kan zijn. Een snelle zoektocht op internet leert dat een 300SL Roadster nu al tussen de één en anderhalf miljoen ‘doet’.
@rrrobert: De 300SL heeft geen zelfdragende carroserie maar een buizenframe. Als je dat aanpakt kun je de carresoriedelen laten voor wat het is. Natuurlijk niet vergeten om de trommelremmen tevreviseren.
@arta: Na een cursus automekaniek kijk je er wel anders tegenaan.
Blanke lak erover. ‘lovely patina!’
Niks meer aan doen!
Directe benzine inspuiting, lang voordat Flodder opgenomen werd.
Als petrol head en autoblogger zou je toch beter moeten weten wat er momenteel betaald word voor éénzelfde in concours staat ? Mits je het natuurlijk leuk vind om ons lezers als kleine kinderen te zien en ala Fabeltjeskrant het nieuws te willen brengen.
@autopetje: Ja, zelf Googlen is voor de doorsnede reaguurder natuurlijk te moeilijk…
Lekker laten zo.
Als het roestige de prijs zou bepalen dan zou elke Mercedes en vermogen waard zijn.
Gvd, heb er ooit één kunnen kopen voor zo’n 300.000 euro. Denk jaar of 8 geleden, ongeveer dezelfde staat. Toen om diverse redenen niet gedaan, nu toch wel beetje spijt van:)
@godfather: ik kon een jaar geleden een hoop Tesla aandelen kopen op een lage stand, maar niet gedaan. Nu toch wel een beetje spijt van.
Als ik toen wist wat ik nu weet kun je op oneindig veel zaken projecteren.
Met de kennis van nu….
@arta: die kans voor u komt nog wel terug. De kans voor de Godfather waarschijnlijk niet.
@arta: ik ben 5 jaar geleden getrouwd… Als ik toen wist wat ik nu weet…
@godfather: over weer zo’n 8 jaar kom je hier verkondigen dat je er eentje voor maar 7 ton kon kopen en dat je er spijt van hebt dat je het niet gedaan hebt. In 2028 kost deze 1.5 millioen.
Volgens mij is geen enkele oude brandstof auto nog een slimme investering gezien dat de Euronorm strenger worden en we in de toekomst helemaal niet meer op fossiele brandstoffen mogen rijden.
@venividivici: De wereld stopt niet bij Europa. En dat we niet meer op oliederivaten zullen mogen rondrijden klopt vooralsnog niet. Dat er geen ICE-auto’s (nieuw) zullen mogen verkocht worden, wel.
@BaRa: sterker nog: de ‘gewone’ benzine auto’s zullen langzaam maar zeker uit beeld verdwijnen, maar de klassiekers zullen altijd blijven.
@ukbob: Dan hoop ik dat m’n e46 M3 onder de blijvertjes valt :-)
@venividivici: murica
@venividivici: nou, dan stappen we toch over op synthetische brandstoffen!
@avdb55: idd, niet genoeg voor alle wagens, maar zeker de optie voor klassieke en sportwagens!! Veel te weinig aandacht voor vind ik.
Bij Goodwood revivals ooit begrepen dat hoeveel miljoenen je auto ook kost, dat je met ca drie ton aardig ver moet komen met repareren/restaureren als je je auto crasht
@pindakoning: Dat hangt natuurlijk helemaal af van de verkrijgbaarheid van onderdelen.
@frederik: da’s de lol, die zijn er niet, dus moeten ze worden gemaakt. En dat kost niet zo snel meerdere tonnen :)
@davelepeef: Goed punt!
@davelepeef: Mercedes heeft een speciale oldtimer afdeling waar alle onderdelen nog kunnen worden besteld. Juist voor dit soort auto’s.
@yippiekaye: dat is zo. Geen idee voor welke modellen, of tot welke oplagen en voor spare parts wordt voorzien, maar een SL is, hoe speciaal ook, niet een heel zeldzame auto. Dat maakt het meer rendabel. Als de carrosserieën van staal zijn, zijn ze ook niet handgemaakt, wat het ook makkelijker maakt. Dan geen idee of MB op aanvraag produceert of een voorraadje houdt. Geen idee.
Conserveren in de huidige staat en e-mails met foto’s sturen naar de Guggenheim LA en Metropolitan NYC musea sturen……deze merc. is een kunstwerk met een natuurkundig ouderdomsproces. Er zal vast een sponsor zijn die er een paar miljoen voor betaalt.
Moet je eens met een Tesla doen en dan over 60 jaar kijken wat er van over is.
@mercmeister: Plastic roest niet.
Flink project voor stipt….
@dutchdriftking: Voor zoiets moet je niet bij Stipt zijn hoor. Een droogijsstraler krijgt dat niet in concoursstaat.
Mooie icon derilect project.
Bij de Gallery staat er één voor ongeveer een miljoen, op het oog perfect gerestaureerd. Dus het lijkt erop dat deze te veel heeft gekost.
Een zogenaamde Barnfind zoals hier op de foto zijn erg in trek en leveren astronomische bedragen op. Nieuwe chassis eronder plus nieuwe gerestaureerde zitplaatsen erin. Een gerenoveerde motor en nwe kabelboom en verder de body niet meer overspuiten. Prachtige patina blijft zo behouden en de waarde gaat verder stijgen. De kosten zijn veel lager als de tot in de puntjes gerestaureerde versie.