Maar met hoeveel procent?
Roest is per definitie iets dat je moet proberen te vermijden, maar bepaalde auto’s zijn er nu eenmaal vatbaarder voor dan andere. Mocht je nu een auto hebben die niet vies is van een geoxideerd stuk metaal hier of daar, houd er dan rekening mee dat je er in het geval van een ongeluk vrijwel altijd slechter vanaf komt.
Dit blijkt uit onderzoek van een Zweedse verzekeringsmaatschappij. Folksam, dat het onderzoek deed met de organisatie Villaägarnas Riksförbund, verdiepte zich in de veiligheid van auto’s, naar mate deze aangetast worden door verroest plaatwerk.
De Zweden deden *schraapt keel* uitgebreid onderzoek met twéé verschillende auto’s. In het onderzoek werden een Mazda 6 en een Volkswagen Golf aan de tand gevoeld. Vervolgens werden beide auto’s om beurten tegen de muur gesmeten, om uit te vinden in hoeverre roest de kans op overlijden vergroot. De Golf kwam er aardig vanaf. Waar de auto oorspronkelijk 33 punten scoorde, verliet hij de test ditmaal met 32 punten. De Mazda 6, daarentegen, viel door de mand. De auto scoorde oorspronkelijk 26 punten, maar liep ditmaal met hangend hoofd en slechts 18 punten naar huis. Hieruit concludeerden de onderzoekers dat de kans op overlijden 20 procent groter is, wanneer er een roestige auto bij het ongeval is betrokken.
Aangezien met name de Mazda 6 behoorlijk gehavend uit de bus kwam, is het een wonder dat de dood slechts 20 procent dichterbij komt. Er moet dan ook gezegd worden dat de auto’s onderworpen zijn aan tests naar dezelfde eisen als in 2003. Mochten de tests hedendaagse standaarden volgen, dan waren de resultaten ongetwijfeld nog veel slechter. Laat die verroeste okkazie dus lekker staan, en geef je hardverdiende pegels uit aan een iets duurder exemplaar. Tenzij je zin (en tijd) hebt om hem helemaal op te knappen.
Meer lezen? Bekijk HIER de top 10 meest roestige auto’s.
munchburg zegt
Maarja, je hebt roest en je hebt roest.
Ik neem aan dat het hier dan om roestschade gaat die hier volgens APK-regelgeving afkeurenswaardig is.
Ook na reparatie heeft het materiaal ingeboet aan sterkte.
Op zich is dit wel een interessante, want in hoeverre heeft de kwaliteit van het schadeherstelwerk invloed op de uitkomst van de botsproef? Komt er een tijd waarin men niet meer in staat is met schadeherstelwerk de originele eigenschappen van veiligheidsconstructies terug te brengen?
Auto’s worden op steeds complexere wijze in elkaar gezet, en zijn dus ook steeds moeilijker te repareren.
davelepeef zegt
@munchburg: ff afhankelijk van de mate van schade kan de goedkeuring van een auto worden ingetrokken. De auto moet dan opnieuw gekeurd worden voordat deze weer op de weg mag worden toegelaten.
Dat scheelt iets. Daarnaast moeten kritische delen volgens mij altijd volledig vervangen worden ipv hersteld.
gove zegt
kom niet op 20% hoe ik ook reken
joejojo2012 zegt
Een Mazda die roest?!!! Dan moet het al een schadewagen zijn geweest die belabberd is opgeknapt. En hebben ze ook een roestvrij exemplaar tegen de muur gezet om te kijken en te vergelijken?
lekbak zegt
@joejojo2012: Ahum, een mazda 6 van meer dan tien jaar oud is zelden roestvrij. Ik zie ze zeker nooit rijden in ieder geval. Het zijn dan ook de grootste roestbakken die de afgelopen tijd gemaakt zijn. Maarja, ze zijn wel betrouwbaar en ze rijden goed…
coffeecup zegt
@joejojo2012: waarom zouden ze nu weer een roestvrij exemplaar moeten testen?
ik mag hopen dat de test in 2003 met een roestvrij exemplaar is gedaan……
lekbak zegt
@coffeecup: Om vermoeidheid en slijtage door kilometers uit te sluiten/mee te nemen in de berekening.
coffeecup zegt
@lekbak: goed punt
ukbob zegt
@lekbak: kijk, iemand die nadenkt!
techniekmeneer zegt
@joejojo2012: Een Mazda die roest? Lol, zijn gigantische roestbakken.
tymo zegt
@techniekmeneer: vergeet de Mazda 3 uit die periode niet, vrienden van mijn ouders hadden al roest 2 jaar na aanschaf.
faalhaas zegt
@joejojo2012: Dit type/modeljaren is onder GM gebouwd en zijn bekend als roestbakken
LaLancia zegt
@faalhaas: je bedoelt Ford?
neleev zegt
Trap maar in die open deur
lekbak zegt
Wat ik me vooral afvraag is wat voor een leven beide auto’s hebben gehad. De mazda is een fijne en zeer betrouwbare auto, prettig om veel mee te rijden dus. Als deze heel veel km’s op slechte wegen heeft gemaakt heeft dat zeker invloed op de constructie van de auto. Het metaal word ook gewoon moe natuurlijk.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat de drempels hier ook zo’n effect hebben. Snel afschaffen dus!!
dutchneon zegt
@lekbak: Heel sterk punt, afschaffen die drempels en rotondes… wil heel graag een onderzoek zien naar de uitstoot door rotondes en drempels!!! met de 18 verkeersdoden die we daarmee voorkomen gaan er namens de uitstoot waarschijnlijk meer als 2800 dood
dutchneon zegt
@dutchneon: En dan is het nog vrij onmogelijk om te berekeken wat de hele keten van vervangingsonderdelen uitstoot. Al die schokdempers, draagarmen, fuseekogels en lagers die vervangen moeten worden door die tering drempels
coffeecup zegt
Folksam heeft eigen veiligheidslijsten die openbaar te downloaden zijn. Hierin kun je terugvinden wat de échte veiligheid van je auto is.
Dit na jarenlang onderzoek doen naar ongevallen waar bij Folksam verzekerde auto’s bij betrokken waren.
str8six zegt
Ja en brandweerwagens zijn rood.
Rudy zegt
Stichting opendeur. Een auto die een flinke schade heeft gehad, en rechtgetrokken is zal ook minder stijf zijn (zul je terug vinden in dit soort testen).
Jochempie zegt
Ik had zo’n zeldzame Focus ST170 Wagon, in dat mooie Imperial Blue van Ford. Bleek twee weken voor de APK, na het verwijderen van de wielkastbekleding, dat er een gat van 3 centimeter in een chassisbalk zat. Dat voelde toch niet lekker in een auto waarmee ik een kruissnelheid van 170-180 km/u tussen Zwitserland en Nederland aanhoud, dus ik heb ‘m maar weg gedaan.. Schijnt op de boot naar Libië gezet te zijn, dus ik voel me niet meer zo slecht over een roestplekje als de auto door eem bom uit elkaar gereten zal worden :)
rollingstoned zegt
“Roest is per definitie iets dat je moet proberen te vermijden”
Je lichaam heeft anders ijzer nodig hoor, dus dat je het per definitie moet proberen te vermijden lijkt me niet zo handig anders krijg je last van ijzertekort. ?
https://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/136905-ijzertekort-aanvullen-ijzer-in-voeding-tabel-hoeveelheid.html
Design_Driven zegt
Als je het hele raport leest zie je dat ze helemaal niet zo zeker van hun zaak waren. Ze vergeleken de crash constructie aan de voorzeiden van de Mazda 6 en kwamen tot de conclusie dat hoewel deze ernstig verroest waren ze eigenlijk nauwelijks meer vervormt waren dan origineel. Ook hadden ze te weinig data van de originele crashtest om een goede vergelijking te maken. Lekkere clickbait maar verder dus een nietszeggend onderzoek.
pielemuis zegt
Heb je dus niets te vrezen met een Alfa . Die waren al rot toen ze uit de fabriek rolde.
maotje zegt
Appels met peren vergelijking.
Je vergelijkt twee auto’s met roest. Hoeveel roest hadden ze? Kan nooit gelijkwaardig zijn aan elkaar. Ook de plaats waar de roest zit kan nooit gelijkwaardig zijn. Hoe zit het met eventuele schade verleden van beide auto’s? Daar lees je ook niks over. Dus een totaal doelloze vergelijking.
LaLancia zegt
Dat wordt wat met je dikke E-Klasse of Sprinter.
ikleesookoverautos zegt
@lalancia: of je Lancia
jerudo zegt
Ik heb een tetanus spuitje gehad, dus doodgaan van die roest zal wel meevallen dan.