
Zo goed zijn moderne auto’s bestand tegen roest.
Auto’s worden steeds beter. Althans, dat zou een logische aanname moeten zijn. Met de kennis van tegenwoordig moeten fabrikanten toch in staat zijn om perfecte auto’s te maken? We weten vanuit allerlei betrouwbaarheids-onderzoeken dat dat zeker geen gegeven is. Integendeel, omdat auto’s telkens complexer worden, gaat dat ten koste van de betrouwbaarheid. Enfin, dat is puur qua storingen. Vandaag kijken we naar een ander fenomeen dat slecht is voor een auto: roest.
Maar bestaat roest dan nog? Jazeker! Het is helaas een fenomeen dat nog steeds voorkomt. Natuurlijk is het veel minder erg dan vroeger. Dat je na drie jaar de bodem van een auto moest tectyleren was vrij normaal. Tegenwoordig zijn auto’s vaak economisch al afgeschreven alvorens het roestspook zijn intrede doet. Of niet?
AutoBild publiceerde vandaag een verslag naar aanleiding van een Zweeds onderzoek. Daar werden auto’s onderzocht op hoe goed ze bestand zijn tegen roest. De auto’s werden grondig bestuurdeerd, zowel van binnen als buiten. Ook de ingewanden van de auto (zoals de chassisbalken en dergelijke) werden minutieus onderzocht. Roest is niet alleen lelijk, maar doet ook afbreuk van de veiligheid van de auto. De uitkomst van dit soort onderzoeken is natuurlijk fascinerend, super-interessant en zo relevant als mijn mening over Formule 1 (Max had Ocon moeten laten gaan). Maar ter vermaak en voor de discussie is het uiteraard wel uiterst geinig.
Dit was de uitslag. Hoe meer sterren hoe beter. Geen één auto scoorde slechts 1 ster. De slechtste scores hebben we cursief geschreven, de beste scores staan vet gedrukt. Gek genoeg deed er geen Alfa Romeo mee.
- Audi A4 (4 sterren)
- Audi A6 (5 sterren)
- Audi A8 (5 sterren)
- BMW 1 Serie ( 4 sterren)
- Citroen C3 Aircross (3 sterren)
- Citroen C4 Cactus (2 sterren)
- Dacia Duster (3 sterren)
- Ford Ecosport (2 sterren)
- Ford Focus (2 sterren)
- Ford S-Max (2 sterren)
- Honda Civic (2 sterren)
- Hyundai i30 Stationwagon (3 sterren)
- Hyundai Ioniq Electric (3 sterren)
- Jeep Compass (3 sterren)
- Kia Ceed (3 sterren)
- Kia Stonic (2 sterren)
- Lexus LS500 (4 sterren)
- Mercedes-Benz A-Klasse (4 sterren)
- Mercedes-Benz S-Klasse (5 sterren)
- Nissan Leaf (2 sterren)
- Nissan Qashqai (2 sterren)
- Opel Grandland (3 sterren)
- Opel Insignia Country Dinges Geval (4 sterren)
- Peugeot 308 SW (3 sterren)
- Renault Espace (5 sterren)
- Renault Mégane Estate (4 sterren)
- Seat Arona (4 sterren)
- Skoda Karoq (3 sterren)
- Subaru XV (2 sterren)
- Volkswagen Golf
- Volkswagen e-Golf (4 sterren)
- Volkswagen Passat Variant (4 sterren)
- Volkswagen Passat Alltrack (4 sterren)
- Volkswagen Tiguan (4 sterren)
- Volkswagen Tiguan Allspace (4 sterren)
- Volkswagen T-Roc (3 sterren)
- Volvo V60 (3 sterren)
- Volvo XC40 (3 sterren)
Conclusie. De merken waarbij we vaak de betrouwbaarheid prijzen (de Aziatische merken) blijken dus behoorlijk roestgevoelig te zijn. De Duitse merken die tegenwoordig nog weleens geplaagd worden door elektronische malheur zijn over het algemeen superieur. Uitzondering en zorgenkindje is toch wel Ford, want veel bestsellers scoren gewoonweg te laag.
Fotocredit: @thomcarspotter via AutoJunk.nl
“Nissan Leaf (2 sterren)”
De auto van de toekomst…
@720s: accu’s en water gaan ook niet lekker samen ;-)
@str8six: was gewoon elektrolyse die roest. Opgezet spel…
@720s: Das een milieu dingetje. Biologisch afbreekbaar enzo.
@720s: cradle to cradle
@jochen:
Ja van mandje naar mandje ?
Iedereen aan carbon!
@str8six: Zal je zien dat sommige fabrikanten het zelfs voor elkaar zouden krijgen om roestend Carbon te gebruiken.
Uiteindelijk is roest nog lichter dan carbon. Dus na enkele jaren ben je je Ford gewoon gratis aan het upgraden met lichtere onderdelen.
\0/ renault Espace !!!! Heerst…
Bij de golf staat niet een aantal sterren?
@spotcrewda: dat moeten denk ik 5 sterren zijn, want het is door Autobild gepubliceerd.
Wat zijn de criteria dan? 2 sterren staat gelijk wat precies?
@pv544: Die roest 2 sterren per jaar.
@pv544: dat ie een beetje sneller roest als een 3 sterren.
Er staan auto’s bij die nog maar amper op de markt zijn (T-Roc, Karoq, XC40, V60) dus ben wel benieuwd hoe ze dat dan vastgesteld hebben. Lijkt mij stug dat ze de auto’s daadwerkelijk “van binnen en buiten” en “de ingewanden” hebben bekeken. Denk dat dit meer een papieren studie is op basis van de specificatie van de gebruikte materialen en afwerking.
@vroaaar: ik heb het artikel gelezen en het gaat gewoon om onderzoek naar de dikte van de lagen roestpreventie verflaag. Er is ook met een endoscoop in de ingewanden gekeken en bekeken waar de fabrikanten wel en niet aan roestpreventie doen.
@mashell: dus geen feit maar verwachting
@lekkerlinksrijden: voor de mensen die een nieuwe auto kopen is dat ook wat relevanter dan een statistiek dat Mazda’s uit 2000 meer roesten van Volkwagens uit 2000. Het gaat er om wat je nu koopt, hoe lang dat roestvrij blijft. En een dikkere laag roestpreventie op meer plekken is dan gewoon beter.
@mashell: dan is het dus een probleem van mensen die tweedehands kopen en niet van mensen die nieuw kopen. Ik ken maar weinigen die een nieuwe auto kopen en er langer dan 10 jaar in rijden, bejaarden daar gelaten.
@lekkerlinksrijden: Dit lijkt me waardevoller dan kijken hoeveel roestige Mazda’s er over 5 jaar zijn. ‘Feiten’ klinkt als extreem lastig aangezien de omstandigheden enorm variabel zijn. Wellicht zijn er over 5 jaar procentueel meer roestende Mazda’s dan Toyota’s, maar dat kan bijvoorbeeld ook komen doordat alle Toyo’s binnen staan, of beter onderhouden worden, etc. je snapt wat ik bedoel.
Dus de Golf is de Alfasud anno 2018???
Lachen een Zweeds onderzoek en er staat precies twee Zweedse modellen in en de Duitsers staan bovenaan. Klinkt toch iets meer als een Duitse interpretatie tbv Duitse autobouwers door een Duits autoblad.
Het verbijsterd me dat fabrikanten nog steeds beknibbelen op roestpreventie. Het kost bijna niks om dat goed te doen en de (imago)gevolgen van een probleem zijn enorm.
Ik ben bijvoorbeeld een groot fan van Mazda, maar het feit dat spatbordranden van relatief nieuwe 6-en regelmatig roesten zet mij toch aan het denken… Dat mag gewoon niet.
@dracae: Ps. dit bericht staat op de verkeerde plaats.. was geen reactie op Woody.
@dracae: om dezelfde reden dat smartphone fabrikanten gene nieuwe veiligere Android leveren voor nog prima te gebruiken toestellen. De fabrikanten hebben liever dat je een nieuwe koopt.
@mashell: nee, bij het maken van een auto is iedere euro van immens belang. Ook wel logisch, €1 x 100.000 auto’s is weer €100.000 extra winst. Het is ook nog eens heel gemakkelijk om te besparen op dingen die kopers bij aanschaf (of zelfs tot ze de auto weer weg doen) niet merken, daaronder valt dus o.a. roestpreventie, maar ook bekabeling en dat harde plastic onder het dashboard. Het zijn gewoon bedrijven die zo veel mogelijk winst willen/moeten maken.
Logisch dat ze Alfa Romeo niet mee lieten doen. Die zijn al weggeroest natuurlijk.
@viezefreddyw: Dan krijgt de rest in verhouding per definitie direct 5 sterren als Alfa mee doet
Wisten we toch al jaren dat die aziatische auto’s erg roest gevoelig zijn?
@carfreakjim: ja idd een Lexus ls500.. en gij geleuf da?
@w0o0dy: En als het nou een 7 serie was geweest, geloof je het dan wel?
@e34m5touring: ik vind dat dan ook niet erg geloofwaardig maar wel eerder dan een Lexus Ls500. Kijk eens naar de ellende die je tegenkomt met nieuwe 7 series en zoek daarna eens naar problemen met Lexi….
@w0o0dy: Ja of nee was voldoende hoor. De rest kon ik zelf wel invullen….
Duitsers boven aan? Golf zonder notering, roest blijkbaar af fabriek. T Roc 3….. Hebben ze de Crafter/Sprinter en Caddy maar niet meegenomen anders hebben ze weer de rode lantaarn
Ford Onderdelen Roesten Dagelijks
Niet eerlijk! Mercedes heeft van z’n eigen al een extra ster
De grap is dat, wil je zo’n onderzoek houden, wat schier onmogelijk is, je onderhoud en stalling moet laten meewegen.
Een wagen onder een carport die staat wel droog en kan droogt door de wind die door de carport blaast,
Een wagen die drijfnat wordt weggezet in een afgesloten garage kan gaan roesten omdat het vocht niet weg kan.
En het reinigen van je auto, eigenlijk is het schoonspuiten van de wielkasten en de bodemplaat het meest belangrijk om toekomstige corrosie te voorkomen.
En hoeveel auto’s krijgen nog een ouderwetse poetsbeurt?
Of spoelt men het ’s winters het zout uit de wielkasten en de bodemplaat?
@desjonnies: even het artikel lezen had je een mooi stukje typen bespaart ??
Er is wel een verschil tussen roest en doorrotten..
Hé, zie ik zomaar mijn ex auto op de cover staan.
Heerlijk autootje was die Paseo; laag, ligt en speels. Overigens roestte ie niet bijzonder ernstig. Helaas weg moeten doen vanwege olielekkage lekkage op de koppelingsplaat.
Het Renault Ruimtewonder scoort zowaar de max?
Nou ja zeg!
Controleren op roestpreventie. Zegt niets of het daar ook daadwerkelijk gaat roesten. Alleen dat de fabrikant verwacht dat het daar kan gaan gebeuren. Je zou dus ook kunnen zeggen, hoe meer preventie, des te minder vertrouwen vanuit de fabrikant dat ze iets degelijks hebben gebouwd.
@airditude: Nee. Want staal roest nou eenmaal als het met zuurstof (en dat zit in de lucht) in aanraking komt. Om dat te voorkomen moet je het behandelen. Meer en betere behandeling verkleint de kans op roest.
@mashell: maar je weet niet wat de kwaliteit van de lagen is. Een KTL behandeling is van een heel ander niveau dan een keer primer dan lak spuiten (en dan is t ook weer afhankelijk van de kwaliteit lak) en dat is weer heel anders dan een verzonken carrosserie. En de voorbehandeling is in alle gevallen kritisch voor een juiste hechting.
En ik geloof niet dat ze het productieproces hebben gezien voor dit onderzoek.
En waar zijn de italianen?. Precies nergens, want die roesten tegenwoordig niet meer. HAHAHAHAHAHAHA BELLA AUTOMOBILI!!!!
Oke niemand? Dan maak ik hem wel.. Het zal mij aan mijn ster roesten..
@kle500: de s-klasse haalt 5 sterren de a klasse 4… als jouw ster roest is het zeker geen van die modellen! ?
@tjorque:
Gewoon een Vito, die roesten altijd als een debiel
Ford is idd erg slecht. Mijn zwager heeft een fokus uit 2013 en roest al op beide achterschermen, een voorscherm en de achterklep. Dealer zegt…geen garantie.
@booije: en ik dacht dat je door de VAG groep altijd in de steek werdt gelaten als het om garantie gaat.
@blo3to3t: vriend van mij (woont trouwens in engeland dus zou anders kunnen zijn als in nl) heeft een A6, en toen de auto 10 jaar oud was werden beide voorschermen nog gespoten onder coulance. Dat is dus niet gek
Jammer dat de Octavia er niet bij staat… had ik wel willen weten.
Als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen waarom er geen Italiaanse auto’s in dit rijtje staan.
Ooit een ford mondeo gehad uit 2001. Na 8 jaar waren de deuren krokant rond de kitnaden. Nu heb ik een Ford S-Max uit 2011. Zit nog geen pitje op of onder de auto.
Geen AR in het rijtje, die haalde de test niet zeker ;)
Nog meer bewijs dat de Cactus een échte Citroën is!
Honda Civic 2 sterren? Die zie je niet aankomen