De afgelopen paar maanden vonden er veel ongelukken plaats op de A15. Tijd om de boel wat veiliger te maken.
De A15 is een belangrijke snelweg voor de Rotterdamse haven. Hierdoor rijden er veel vrachtwagens op de smalle tweebaansweg, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Personenauto’s halen in met een groot snelheidsverschil. In Duitsland is dit (doorgaans) geen probleem, maar hier in Nederland vinden vrachtwagenchauffeurs het heel leuk om hun truck ervoor te gooien omdat zij zo nodig hun collega in moeten halen. Waarom? Omdat zij wel 1 km/u sneller kunnen en dit dan ook willen bewijzen. De nietsvermoedende automobilist moet vol in de ankers, met alle gevolgen van dien.
De ANWB heeft deze ellende lang genoeg aangezien en heeft verkeersminister Melanie Schultz van Haegen gevraagd iets te gaan doen aan de situatie. Een verbreding van de A15, met name tussen Deil en Valburg, zal al heel wat schelen. Ook zouden er matrixborden geplaatst kunnen worden, mogen op- en afritten beter en kan de maximumsnelheid omlaag.
Daarnaast is het een idee – en hier ben ik groot voorstander van – om het inhaalverbod voor vrachtwagens uit te breiden. Echter, Transport en Logistiek Nederland (TLN) is hier kritisch over. Door het inhalen voor vrachtwagens te verbieden onstaan er grote groepen trucks die achter elkaar blijven hangen en de snelheidsverschillen tussen hen en de personenauto’s vergroten. TLN stelt dan ook voor dar er een dynamisch rijverbod wordt ingevoerd. Als het druk op de weg is, wordt er dan op de matrixborden een inhaalverbod weergegeven. Zodra het rustiger wordt, kunnen de lampjes weer uit. (Via De Telegraaf)
spidermann zegt
Maw trukkie trukkie tukkie tukkie (of rukkie rukkie zo u wil).
smartass zegt
Het idee van een inhaalverbod klinkt leuk maar wie gaat dat handhaven?
Gisteren nog op de A15 bij Rotterdam, 3 baans dus 3 vrachtwachels naast elkaar.
Gevolg? Een lint van gefrustreerde leasehokken die bang zijn hun afspraak niet te halen.
Face it, we leven hier met te veel op een te klein stukkie land waar geven en nemen een verdraaid ingewikkeld goed geworden is.
heidi zegt
@smartass:
’s Morgens kom jij zeker bij de transplofdienst binnen met moggel?
saxoke zegt
@smartass: in belgie wordt t redelijk gerespecteerd. Gewoon een hoge boete erop zetten en de truckertjes stoppen er vanzelf mee.
(In belgie mag een +3.5tons voertuig geen ander voertuig inhalen. Behalve landbouwvoertuigen en op wegen met meer dan 2×2 rijstroken. Bvb op een 3baans snelweg mag het wel.)
porschekiller zegt
Het komt grotendeels door die lease bakken met die zogenaamd interesante bellen/of wat dan ook bestuurders die niet opletten en op het laatste moment op de ren gaan en daardoor gevaarlijke situaties veroorzaken
TimoBac zegt
@porschekiller: Ja absoluut. Ik merk zelf ook dat ik aan het einde van een telefoongesprek in de auto af en toe even goed moet kijken waar ik ben want het gaat toch vaak op de automatische piloot als het telefoongesprek enige concentratie vereist.
aallex zegt
Beste oplossing klinkt toch als 3 baans. En zo hoort het eigenlijk ook op een snelweg.
Emile_Benz zegt
Smal? Vind ik niet hoor. Rij er dagelijks op. Verlaging maximum (overdag is nu 120 km/u, zou dan 80/100 worden) zie ik niet zitten… Een inhaalverbod daarentegen…
Bovendien: de A44, DIE is pas smal (incl. korte in- en uitvoegstroken). Een vrachtwagen en een grote middenklasser kunnen daar op sommige delen niet eens naast elkaar rijden. En dan met name op de viaducten…
En daar gebeurt bijna nooit wat…
pleiades zegt
@Emile_Benz: Daar is het volgens mij nooit echt druk. Alleen maar forenzen uit de bollenstreek en een paar Duitsers.
kenner zegt
@Emile_Benz: ik rij ook vaak rotterdam-nijmegen maar ik vind zeker verbreden. Overal 3 ipv 2 baans, dan 3, weer 2 en dan weer 3. Met al die vrachtwagens erbij is het gewoon een drama. Je kan haast nooit normaal doorrijden. En 80 km is helemaal geen oplossing, hele stukken zijn weiland dus verder geen overlast voor omwonenden
mercedesclk350 zegt
Yes! Alleen ik gebruik hem nooit :D
lambo4all zegt
De maximum snelheid omlaag… Straks mogen we zeker maar 70 op de a2 omdat oma niet harder durft?! Stelletje downies.
phaeton zegt
Ik ken het stuk snelweg niet, maar TLN heeft wel gelijk. Doordat vrachtwagens niet meer inhalen -soms is het verschil relatief best groot-, ontstaan er inderdaad lange treintjes. Dat maakt het ontzettend moeilijk om in- en uit te voegen.
mashell zegt
@phaeton: Op de A1 ken ik dat ook dat je soms tussen een muur van vrachtwagens moet invoegen maar dat ligt niet aan het inhaalverbod maar aan dat de vrachtwagens onvoldoende afstand houden. Als er een inhaalverbod is voor vrachtwagens dan heeft het geen in om 5m achter je voorganger te gaan rijden, dan is 50..100m afstand ook mogelijk.
arjontje zegt
Mooi en rijd dan gelijk door naar Bemmel als het verbreed is. En sluit met spoed de A15 op de A12 aan. Scheelt een hoop verkeer op de A50 A325 en de Pleyroute.
bempi zegt
Als je er nou voor zorgt dat de truckers verplicht 80 km/u rijden ( dus niet zachter of harder. gewoon op cruise control ) op de rechterbaan en de overige bestuurders verplicht 120 km/u te rijden op de linkerbaan, dan lijkt het probleem zo opgelost te zijn.
arjontje zegt
@bempi: Dat lukt niet. Vrachtwagens allemaal 80 laten rijden. Er zullen altijd snelheidsverschillen zijn.
bempi zegt
@arjontje: met cruise control niet flappie. Ken je niet lezen ?
patrickae86 zegt
@bempi: ooit gehoord van teller afwijking of (minimaal) verschil in band omtrek door slijtage? Verschil blijf je houden.
flippert zegt
Verbreden zodat de luxe woagens lekker de ruimte hebben en vervolgens een inhaalverbod voor trukkers met standrechtelijke executie bij het negeren van dat verbod. Dat zal ze leren, die trukkers met hun suffe ge-inhaal. Een landelijk inhaalverbod en verplicht een afstandsradard die 30 meter aanhoudt is de enige oplossing, Van de al die éénhersencellige trukkers hoef je namelijk niks constructiefs te verwachten. Fijn ook trouwens dat die Betuwelijn zo z’n vruchten afwerpt.. not..
arjontje zegt
@flippert: over 1 hersencellige gesproken. Ga jij maar elke zaterdag 1000 km rijden om je boodschappen bij alle boeren/fabriekanten op te halen. Als je een nieuwe auto koopt ga je dan ook op de fiets alle toeleveranciers langs. Denk even na.
flippert zegt
@arjontje: Trucks overdag is totaal overbodig. ze mogen ’s nachts rijden of alleen buiten de spits als het om echt vitale zaken gaat. En verder moeten ze zich gedragen, die graaiers verdienen grof geld dus een beetje meer fatsoen is wel op z’n plaats. Op de linkerbaan hebben ze gewoon helemaal niks te zoeken, punt.
arjontje zegt
@flippert: wat denk je dat een trucker verdiend dan. Dat is echt niet veel. Ga jij dan ook maar s’avonds werken dan heb jij ook geen last van ander verkeer.
En lekker midden in de nacht een vrachtwagen door de straat met loeiende koelmachine omdat hij de supermarkt moet bevoorraden.
arjontje zegt
@flippert: wat denk je dat een trucker verdiend dan. Dat is echt niet veel. Ga jij dan ook maar s’avonds werken dan heb jij ook geen last van ander verkeer.
Of ga lekker met de fiets ben je nog gezond bezig ook.
En lekker midden in de nacht een vrachtwagen door je straat met loeiende koelmachine omdat hij de supermarkt moet bevoorraden.
saxoke zegt
@flippert: ooit met een truck gereden? Moet je eens doen! Dan denk je meteen anders over vele automobilisten! K ben zelf geen trucker maar mn werkgever heeft me de kans gegeven om een opleiding voor rijbewijs CE te volgen. Een truck besturen is net iets anders dan een auto. Maar da kan jij als hersencel-loos puistekopje nog ni begrijpen.
Een trucker verdient redelijk zijn kost omdat ie achterlijk veel uren maakt. Als je gaat uittellen hoeveel t per uur is dan valt het vies tegen! En daarbij, de meeste huidige truckers zijn polen! Die draaien voor een paar honderd euro per maand aan da stuurtje van een DAFje.
flippert zegt
Dan moet je maar niet naast en supermarkt gaan wonen. Die worden nu ook al om 5 uur ’s morgens bevoorraadt dus ik mis je punt. En trukkers verdienen voor Poolse of Oekrainse maatstaven grof geld. De rijke stinkerds.
arjontje zegt
@flippert: kerel je hebt echt een blok beton voor je hoofd. Niet alle truckers zijn Polen of Bulgaren.
Verdiep je eerst eens in het vak voordat je zulke domme uitspraken doet. En praat niet met de rest mee.
flippert zegt
@arjontje: wel dus. Allemaal Oostblokkies met drie hersencellen. De Hollanders lopen de hele dag alleen maar te klagen, die zijn er allemaal uitgetieft omdat ze door en door verpest zijn door die stinkvakbonden. Die moeten ze trouwens ook verbieden, vakbonden. Achterhaalde onzin.
arjontje zegt
@flippert: Zeg je dan toch nog iets zinvols dat vakbonden verboden moeten worden. Maar voor de rest kraam je onzin uit.
Die Polen kunnen dan verdomd goed Nederlands praten dan.
smartass zegt
@arjontje:
Don’t feed the TROLL.
nielsvanderweiden zegt
De situatie op de A15 is goed vergelijkbaar met de A27 Utrecht-Gorinchem-Breda. Ook daar is de weg gewoon overbelast voor het verkeer dat er overheen moet. Gevolg: de kleinste verstoring leidt al snel tot een noodstop elders en dan is het weer formulieren invullen.
En dat is echt niet alleen de schuld van truckers die al dan niet illegaal inhalen. Ook automobilisten zelf kunnen er wat van. Invoegen bijvoorbeeld is tegenwoordig de kar met 70 de snelweg op smijten en de rest van het verkeer maakt wel plaats…
azenomei zegt
Je ziet tegenwoordig wel erg veel volk rondrijden dat niet meer vooruit kijkt. Laatste moment remmen en je maar afvragen waarom er zoveel klappers gemaakt worden. Om de 5 jaar herexamen doen voor je roze pasje. Dat helpt.
Frankypanky zegt
Quote…“maar hier in Nederland vinden vrachtwagenchauffeurs het heel leuk om hun truck ervoor te gooien omdat zij zo nodig hun collega in moeten halen”
Hier kan ik oprecht kwaad om worden!
Ten eerste rijden er ontzettend veel verschillende vrachtwagens uit vele landen door Nederland. En elke vrachtwagen is anders qua Vmax. Lading, motorvermogen, un so weiter.
Allemaal factoren die ervoor zorgen dat zelfs twee dezelfde vrachtwagens van een bedrijf, toch een behoorlijk snelheidsverschil kunnen hebben.
En hoe komt het dat het allemaal maar “vlug-vlug-vlug” moet? Jaahaa, daar houdt de “schrijver” zijn bek over dicht, he…
Als ik moet [eigenlijk moest] remmen op de snelweg, dan was dat negen van de tien keer een mongool die zijn luxeblik ‘gewoon’ op de weg knalt.
</i."Ja, want zo'n vrachtwagen is niet snel, dus hij kan best afremmen" , zegt zo’n sneu figuur dan! Moeilijk, he, de hand in eigen boezem steken.
Ja, er zijn ook idiote Polen, Bulgaren en Roemenen op de vrachtwagen. Die rijden in hun thuisland het examen met een Mercedes Sprinter met aanhanger, slagen en komen hier rijden omdat de Nederlandse werkgevers voor een cent op de eerste rij willen zitten.
Nou, van deze trucker zul je geen last meer krijgen op de weg. Na jaren lekker rijden en werken, de cabine voor het laatst afgesloten…Mijn werkgever kon niet meer op tegen de concurrentie die met een VOC-mentaliteit, lekker Polen of Bulgaren laat rijden.
’s Nachts rijden? Dat lukt alleen als je van industrieterrein naar industrieterrein rijdt. En zelfs dan nog kom je vaak genoeg langs woonwijken. Mag dus weer niet. Let maar op al die verbodsborden op de openbare weg, die stellen dat je met je wagen na 1900 uur ergens niet in mag rijden!
Dit soort dom gelul haalt AB echt omlaag, IMHO. Of is nadenken geen vereiste?!
smartass zegt
@FrankypankyV8:
Quote…“maar hier in Nederland vinden vrachtwagenchauffeurs het heel leuk om hun truck ervoor te gooien omdat zij zo nodig hun collega in moeten halen”
Hoe zou het toch komen dat dit de algemene perceptie van automobilisten is?
Zou het misschien komen doordat je collega’s het niet zo nauw nemen met fatsoenlijk rijgedrag?
Als ik elke keer dat een vrachtwachel hem erbij mij voor tieft niet geremd zou hebben hadden ze mij al honderden keren kunnen begraven.
Wees gewoon eerlijk en steek je hand ook eens in eigen boezem.
flippert zegt
@smartass: haha, dit is AUTOblog, niet trukkerblog. En dat dwangmatige inhalen waar je geen seconde mee opschiet valt gewoon niet goed te praten, ‘m er lastminute tussen jassen al helemaal niet en dat gebeurt veel te vaak. Prutsers.
Frankypanky zegt
@flippert:
Ach, wat rottig…Een trolletje! Moet jij niet naar bed? Morgen fris weer op, om dan weer lekker dom te trollen?
smartass zegt
@flippert:
Hoi troll, als je mijn tekst nu even goed gelezen had dan had je misschien begrepen dat ik hetzelfde zeg.
Zo, jij hebt je blikje aandacht ook weer gehad.
Oogjes dicht en snaveltje toe, slaap lekker knul.
flippert zegt
@smartass: was ook aan frankypanky gericht..
smartass zegt
@flippert:
Link het dan aan de juiste persoon ei.
flippert zegt
@smartass: ja ja, dakpan!
Frankypanky zegt
@smartass:
Fatsoenlijk rijgedrag? Hoe moet ik dat gesnij en gerem dan noemen? Als bestuurder van een vrachtwagen wil je gewoon rustig rollen. En i.t.t. tot de meeste automobilisten, kennen de heren vrachtwagenchauffeurs WEL tijdsdruk…Of ga anders zelf een dagje op een Actros of P233 rijden.
Je papegaait maar wat, zonder de essentie van mijn betoog te hebben begrepen…kennelijk!
flippert zegt
@FrankypankyV8: tijdsdruk los je niet op door dat achterlijke inhalen met drie km snelheidsverschil of door met je molog 3cm achter een Prius te gaan rijden met een halfdode bejaarde achter het stuur die voor jou net iets te langzaam rijdt.. Als je zo lijdt onder de tijdsdruk moet je geen truck besturen, die twee dingen gaan gewoon niet samen, punt.
Frankypanky zegt
@flippert:
Ga lekker pitten, knul! Als je groot bent, zul je erachter komen dat je niet lui achterover kunt zitten op je reet. Tenzij je in de Tweede Kamer gaat “werken”…
smartass zegt
@FrankypankyV8:
Ik zit zo’n 50k/km per jaar op de weg, die (t)ruckers doen net zo goed waar ze zin in hebben. Dat jij het weigert om naar je eigen aandeel te kijken kan ik niet helpen.
Feit blijft dat ik vaker gesneden wordt door een vrachtwagen dan dat dat andersom gebeurd. Ik kijk immers wel uit, als jij niet kan remmen ben ik de pisang.
Inhalen is gewoon onzin in een vrachtwagen, ga jij maar eens uitrekenen wat je tijdswinst is als je 1 km/u harder hebt gereden dan je collega.
Juist, de tijdswinst is 3 keer 0 maar je hebt wel lekker het overige verkeer in gevaar kunnen brengen.
De hele toon die jij aanslaat in deze discussie doet mij het ergste vermoeden over jouw verkeersmentaliteit.
smartass zegt
@FrankypankyV8:
Lees het dan nog eens aandachtig terug, haal diep adem en denk er nog een keer over na.
Misschien, heel misschien dringt het door in je kersenpit dat ik eigenlijk niks geks zeg en al helemaal niemand napraat.
Verder moet ik Flippert gelijk geven op het punt tijdswinst, dat bereik je er namelijk niet mee.
Je zorgt met onnodig inhalen en snijden van automobilisten louter voor frustraties en een onrustig verkeersbeeld.
Slaap er anders even een nachtje over, ooit zal je inzien dat ik geen onzin verkondig.
Frankypanky zegt
@smartass:
Dus met andere woorden…Ik MOET jou gelijk geven en vrachtwagenchauffeurs zijn ALTIJD fout?!
Tuuuurlijk, jongen!
Emile_Benz zegt
@FrankypankyV8: hier een oud topgear filmpje dat jouw verhaal beaamt:
https://www.youtube.com/watch?v=Jivjai9QgP0
Ik voeg altijd na een vrachtwagen in zodat hij niet op de rem hoeft (en terug moet schakelen met z’n halve versnellingen). Heb toch genoeg vermogen om hem daarna in te halen. En afentoe zijn ze best handig voor slipstream… ;)
Frankypanky zegt
@Emile_Benz:
Dat is nu het punt..Een auto kan vele malen sneller accelereren, maar heel veel mensen doen dat GEWOON NIET!
En niet alleen als ik op de vrachtwagen zit, hoor! Ga eens na hoe vaak iemand zijn/haar auto voor die van jou drukt, je moet afremmen…waarna die invoeger opeen WEL fors optrekt?!
Hoevaak maak je dat mee op de snelweg in je auto? En bedenk dan nu eens dat je in een zware en langzame vrachtwagen rijdt…
p924 zegt
Advies aan iedereen die af loopt te geven op vrachtautochauffeurs: Rij eens een paar dagen mee met zo’n chauffeur als je de kans hebt of neem eens een paar praktijklessen op een vrachtauto, en let dan vooral op het lompe gedrag van veel automobilisten die de ballen verstand niet hebben van wat zo’n ding allemaal kan maar vooral NIET kan.
barchetta zegt
@p924: ik spreek geen Pools helaas.
w0o0dy zegt
@p924: op zich wel eens met die opmerking met 1 flinke kanttekening… Bijna alle verkeersdoden diebop snelwegen vallen sterven omdat een vrachtwagen chauffeur fouten maakt.. Niet omdat een automobilist Wel op tijd kan stoppen bij een file..
alcantara zegt
@p924: Heb ooit een vrachtwagen mogen besturen en vond het gewoon een ontiegelijk lomp geval. Heeft ook niets meer met rijden te maken, alsof je met een boot over de weg vaart. Vrachtwagens zijn gewoon kut en ik heb er een bloedhekel aan als ze voor me rijden met een slome gedrag, bochten en rotondes zijn al helemaal een ramp.
mashell zegt
@p924: ik snap dat het eenzaam is in de cabine en bijrijders gewenst zijn. Maar nee, ik ga niet mee. Ik weet dat een vrachtwagen combinatie in 40m stil kan staan. Helaas weet ik ook dat die dingen traag als dikke ****** de berg op zijn en de chauffeurs vaak geen ZIN hebben om te remmen en daarom veelal onverantwoorde risico’s nemen.
flippert zegt
@p924: ok, dan rij ik een paar dagen mee, en dan? Ziet tergend langzaam en volstrekt onnodig collega’s inhalen er vanuit de cabine heel anders uit? En ‘m er nog snel even tussen gooien ook? Of caravans opduwen? Allemaal kulargumenten, dat ‘ga maar eens meerijden’ gezwam. Als trucks zich horkerig gedragen dan krijgen ze dat terug van automobilisten, terugpesten heet dat, zodat je je plaats leert kennen. Je moet gewoon engelengeduld hebben als trukker en als je dat niet hebt ver weg blijven van zo’n truck.
NicoLauda zegt
Zowel onder truckers als personenwagen bestuurders zitten idioten, die wel een rijbewijs hebben, maar eigenlijk geen verkeersinzicht hebben.
Maar, lekker brede rijbanen zou ook wel fijn zijn, scheelt ook wel wat ongelukken denk ik.
driescuit zegt
Stop met jullie wegennet te verbeteren aub. Wij Belgen zien er belachelijker uit met de minuut.
mashell zegt
Wat een onzin verzoek. Niet alleen is de A15 op dat stuk helemaal niet zo smal of druk (bij de Drechtsteden is het veel drukker). Maar er ligt hier een miljoenen project naast de snelweg. Ideaal om vracht snel en veilig te vervoeren. De oplossing kan dus veel goedkoper, we laten op de A15 alleen nog vrachtverkeer toe met bederfelijke waar en de hun bestemming unmittelbar aan de A15 hebben. De rest gaat gewoon met de BETUWELIJN!
flippert zegt
@mashell: precies, die trukkers kopen voortaan maar een treinkaartje…
p924 zegt
http://www.zondertransportstaatallesstil.nl/
stihl zegt
Niet om ’t een of ’t ander, maar truckchauffeurs zijn professionals en zouden zich ook zo moeten gedragen.
Een automobilist doet maar wat en daar hoort rekening mee worden gehouden vanuit de professionele kant.