Commisie Roemer heeft een hoop adviezen waar de wegen ongetwijfeld veiliger van worden, maar een rijbewijs bemachtigen wordt er niet goedkoper op.
Het systeem van rijscholen is voor verbetering vatbaar. Vaak is het enige doel het examen halen, terwijl de bedoeling is dat je leert op een veilige, verantwoorde en volwassen manier deel te nemen aan het verkeer. Zoals we bij Autoblog ook altijd doen.
Om de rijscholenbranche weer op de juiste weg te krijgen heeft de overheid vorig jaar een commissie aangesteld. Emile Roemer (je weet wel, die voormalige SP-leider met zijn charismatische lach) heeft de eervolle taak om deze commissie te leiden.
Commissie Roemer heeft nu een rapport uitgebracht met de pakkende titel ‘Van autorijles naar autorijonderwijs’. Althans, dat hebben ze nog niet uitgebracht, maar RTL heeft het stiekem al wel gelezen. Wellicht was de commissie nog niet toegekomen aan een brainstormsessie over een betere titel.
Hoe dan ook: de strekking van het rapport is nu bekend. Uiteraard krijgt de rijscholenbranche er flink van langs. Er wordt alleen geleerd voor het minimale om te slagen (een zesjescultuur dus), het slagingspercentage is te laag en leerlingen worden naar examen gestuurd terwijl ze er nog niet klaar voor zijn. Kortom: het is een puinhoop.
Hoe moet het dan wel? Commissie Roemer stelt onder andere voor om meerdere theorie- en praktijktoetsen af te nemen in plaats van één theorie-examen en één praktijkexamen. Ook moet er een rijschoolautoriteit in het leven geroepen worden (los van het CBR). Die moet eisen stellen aan rijscholen en daar toezicht op houden.
Ze moeten ook de tussentijdse toetsen in de gaten houden, want die moeten de rijinstructeurs zelf afnemen. Het CBR kan dat er natuurlijk niet bij hebben, want zij kunnen niet eens fatsoenlijk de reguliere examens afhandelen.
Beginnende bestuurders die beter voorbereid de weg opgaan en hogere slagingspercentages: dat is natuurlijk alleen maar mooi. Dat gaat alleen wel wat kosten en dat komt waarschijnlijk (deels) op het bordje van de leerling terecht. Door de strengere eisen zal er ook minder concurrentie zijn. Dat is minder mooi, want het is al niet bepaald goedkoop om zo’n roze papiertje pasje te bemachtigen.
We moeten ook weer niet te veel op de zaken vooruit lopen, want het zijn momenteel nog adviezen. Maar er gaan ongetwijfeld dingen veranderen in de rijscholenwereld.
Bron: RTL
Foto: Stoofstraat
Honda NSX zegt
Het is niet te geloven……. Wij zijn al het duurste land om je rijbewijs te halen en dan gaan we het nog duurder maken. Iedereen weet dat je pas een betere chauffeur wordt na het behalen van je rijbewijs en na vele jaren rij-ervaring. Wat een ..!@#$!!
herve11f zegt
@Honda NSX: je hebt gelijk, maar men wil de auto weg, liefst zo snel mogelijk en alle paden om tot dit resultaat te kopen mogen worden bewandeld. Men is bezig alles zo duur te maken dat men in een klassenmaatschappij terechtkomt en dit is heel gevaarlijk. Het beste van al is dat vele hier op dit autoforum niet verder kijken dan hun neus lang is en met open ogen in de val trappen.
r3fl3x zegt
Lijkt me vermoeiend om overal een samenzwering in te zien.
Cuprafan123 zegt
Iemand die wakker is en het begrijpt!
Ot92 zegt
@hondansx Helaas ken ik nog best veel mensen uit mijn omgeving, die even lang als ik een rijbewijs hebben, maar goed + veilig auto kunnen rijden is ver te zoeken bij hen. Een rijbewijs kost misschien best veel geld in Nederland, echter is het ook best makkelijk om er aan één te kunnen komen.
Als je een beetje kunt rijden en je theorie behaald, dan heb je ‘m zo.
Honda NSX zegt
-edit: welkom op de modlist!-
mats106rallye zegt
Yeah right, tijdens corona rijbewijs halen is een en al gezeik laten we het nog duurder maken
mustang750supersnake zegt
wááátttttttt??? achterlijke gladiool….diknek hoeft niks te betalen…krijgen ook de hals gewoon niet vol he…
AbdelJabbar zegt
Te makkelijk? Dat kan. Te duur? Kerel waar heb je het over..
moveyourmind zegt
Wij kunnen wel denken dat het wel meevalt…
Maar als politicus zal Emiel Roemer als geen ander weten hoeveel slechte bestuurders er wel niet zijn…
polpol33 zegt
@moveyourmind: 😄
vaakbenjetebang zegt
Er is heel veel voor te zeggen om het Nederlandse systeem van rijopleidingen eens kritisch tegen het licht te houden. Mijn B-rijbewijs heb ik nu een jaartje of 25, en een paar jaar geleden heb ik CE daaraan toegevoegd. Ik stond er oprecht verbaasd van hoe weinig er eigenlijk veranderd is in de rijopleiding (zowel theorie als praktijk), terwijl er in die tijd qua verkeersbeeld, infrastructuur en techniek echt heel veel is veranderd. Daarbij denk ik zeer zeker ook dart er in de rijschoolbrnche nog veel te winnen valt, zoals het artikel ook al aangeeft. Dat blijft toch een wereld die te veel ‘vrije jongens’ aantrekt, zogezegd. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. En waar ab-so-luut spoedig een keer grondig de bezem doorheen moet, is het CBR. Dat is al zo lang een gênante chaos, daar lusten de honden geen brood van.
polpol33 zegt
@vaakbenjetebang: Hoewel ik graag alles af wil fakkelen wat deze communist uitkraamt denk ik dat hij wel een beetje gelijk heeft…
vaakbenjetebang zegt
@polpol33: Ik heb ook niks met die ‘rooie rakkers’ en ik heb dan ook de Pavlov-reflex om het per definitie met Roemer of met het huidige clubje van Lilian Jong-Un oneens te zijn, maar ja… zoals dat in het Engels heet: “when you’re right, you’re right…”.
Honda NSX zegt
Dit betekent juist dat het rijbewijs goedkoper kan en de rij-opleiding beter…… Echter degenen die dit veroorzaakt hebben, gaan het niet oplossen. Als het mislukt krijgen ze of jaren wachtgeld, of een mooie nieuwe positie of een gouden handdruk van een miljoen.
flatsix010 zegt
@vaakbenjetebang: Helemaal waar, zie alleen niet in waarom de klanten de rekening moeten betalen.
vaakbenjetebang zegt
@flatsix010: Dat is uiteindelijk hoe het werkt, het geld moet ergens vandaan komen. Maar het is ook een beetje ‘piepen voor je geslagen wordt’ natuurlijk.
Als je nu het slagingspercentage ziet bij de eerste poging (52%, als ik mijn bronnen goed heb), en het percentage van mensen dat vier keer of meer zakt (dat is schijnbaar rond de 20%!!! Dat houd je toch niet voor mogelijk?), dan kan ik daar wel een redenering van de koude grond op loslaten.
Grofweg de helft van de mensen doet dus 2 keer examen – ongeveer de helft van alle examens zal dus een herkansing zijn (misschien is het wel meer dan de helft, met mensen die voor de n-de keer examen moeten doen…). Dat alleen geeft al een flinke overbelasting van het hele systeem, en dat zorgt weer voor kosten en gedoe bij het CBR. Ook die kosten worden uiteindelijk door de leerling en wellicht ons allemaal betaald, zowel direct (extra lessen, extra examen) als indirect (het hele CBR-apparaat moet ook vreten – ik weet eigenlijk niet of die club zijn eigen broek moet ophouden of dat dit van belastinggeld wordt bijgepast). Hoe minder examens (hetzij eerste, hetzij herkansingen) er afgenomen moeten worden, hoe minder mensen er bij het CBR hoeven te werken en/of hoe minder achterstanden daar ontstaan, dus door het slagingspercentage bij het eerste examen significant op te krikken, sla je meerdere vliegen in één klap. Voor de helft van de mensen die nu in één keer slaagt zal het dan nominaal misschien duurder worden en wat langer duren (al kan dat meevallen, afhankelijk van hoe het systeem wordt ingericht), maar voor de andere helft die 2 keer of meer nodig heeft, wordt het misschien juist goedkoper en zal het korter duren.
karhengst zegt
Een instantie die financieel gebaat is bij het laten zakken van leerlingen en leerlingen die al zenuwachtig worden bij de gedachte aan nóg hogere kosten indien ze het examen niet helemaal perfect doen.
Waar zou het mis kunnen lopen.
vaakbenjetebang zegt
@karhengst: Dat is precies de situatie zoals die nu bestaat.
elemento zegt
@vaakbenjetebang: toch is het beter geregeld dan in de meeste buurlanden waar je bijna kan halen door 1 les te volgen
mashell zegt
@vaakbenjetebang: laatst heb ik ook mijn 25 jarig rijbewijs gevierd. Als ik terugblik dan is mijn conclusie dat in die 25 jaar autorijden een stuk gemakkelijker is geworden. Het is ietsjes drukker, dus trager. Je mag bijna nergens meer inhalen. Op alle moeilijke kruispunten ligt een rotonde. De maximumsnelheid is lager. Er zijn minder files. Je bestemming is dankzij navigatie veel gemakkelijker te vinden. Handsfree, licht en regensensor allemaal standaard. Het kabbelt allemaal een beetje voort. En natuurlijk ben ik zelf de innerlijke haast inmiddels ook wel kwijt. Dus waar is de noodzaak rijbewijzen moeilijker te maken?
vaakbenjetebang zegt
@mashell: ik zeg ook niet dat het moeilijker moet worden of dat minder mensen zouden moeten mogen aurorijden, maar dat het anders moet worden. Juist omdat het rijden en het verkeer veranderd is. Alle andere opleidingen die ik ken gaan juist bij uitstek met hun tijd mee, zij het soms wat laat. Bij de rijopleiding viel het me dus op hoe ontzettend weinig er veranderd is. Juist het gebruik van techniek als een licht- of regensensor zou aan de orde moeten komen, om maar eens wat te noemen.
toniominestrone zegt
Ach Roemer, als fractievoorzitter had hij al moeite met de feiten.
flutterby zegt
Laat die gehele commissie maar eerst eens zelf afrijden. Wedden dat het slagingspercentage onder de 10% ligt? Gewoon zonder lessen en op basis van hun tientallen jaren ervaring.
r3fl3x zegt
Als de kwaliteit tegenvalt dan moet de lat omhoog. Dat kan de overheid prima aan het CBR vragen, want het is een zelfstandig bestuursorgaan van de overheid. Schijnbaar zijn die cursisten van slechte rijscholen nog steeds capabel genoeg om te slagen. Lat omhoog, dan moeten de rijscholen ook beter werk leveren.
En ‘wij’ moeten ook accepteren dat kwaliteit geld kost. Waar heb je het over, een keer 1500-2000 euro en je hebt de rest van je leven automobiele vrijheid.
vaakbenjetebang zegt
@r3fl3x: Inderdaad, daar sta ik ook van te kijken. Gemiddeld schijnt het 2300 euro te kosten. Dat is natuurlijk veel geld als je 18 bent, maar dat iets veel geld kost betekent niet dat het duur is. Big whoop, je kunt dan 50 (of zo) jaar vooruit zonder verder lastiggevallen te worden. 50 euro per jaar, 4 euro per maand. Tenzij je jezelf als grote bink doodrijdt op je 19e. Dan was het duur.
Goed, smakeloze grappen terzijde: als je kijkt wat al de andere opleidingen kosten die je volgt tot en met je 18e is het een schijntje, dus inderdaad: waar hebben we het over? Het is dezelfde orde van grootte als een jaar collegegeld, als ik het wel heb. En dat moet je zelfs 4 of 5 jaar ophoesten, of nog langer. Plus boeken en dictaten en wat al niet.
Volgens mij vinden veel knulletjes (m/v) het een soort geboorterecht om zo snel en goedkoop mogelijk na hun 18e (of tegenwoordig 17e, toch?) verjaardag een rijbewijs te halen. (Gek genoeg is er dan daarna ineens vaak wel meer dan 2300 euro beschikbaar om een nodeloos luidruchtige hatchback te kopen). Helaas voor hen en gelukkig voor de rest van de wereld is dat niet het geval. Het is een voorrecht, en dat is iets heel anders.
FeRaRi zegt
@vaakbenjetebang: wat ben je nou allemaal zuur aan het s
okdoei zegt
Dit probleem is deels door de overheid zelf veroorzaakt.
Het UWV raadde mensen, die op straat kwamen vanwege de financiële crisis, jaren geleden aan om maar een rijschool te beginnen.
Vaak konden zij heel goedkoop lessen aanbieden maar hadden/hebben ook 0 ervaring en wellicht ook niet de passie als de “echte” rij instructeurs.
Ik zou beginnen die waardeloze rijscholen op te doeken.
tiemegommer zegt
Ben ik blij dat ik mijn rijbewijs afgelopen jaar gehaald heb…
PunicaOase zegt
Elke 10 jaar een verplichte praktijk- en theorietest voor iedereen lijkt me ook top.. op kosten van de Staat.. geen geld voor maar toch..
lekkerlinksrijden zegt
@punicaoase: op kosten vd staat, betalen we het toch ook zelf?
406_v6 zegt
@punicaoase: en waar denk jij dat die staat z’n geld vandaan haalt?? 🙄
spidermann zegt
Ik verbaas me vaak hoe slecht sommige mensen rijden, bijvoorbeeld met onvoldoende snelheid invoegen, afgeleid zijn met de telefoon, slapen voor het stoplicht enz enz. Ik vraag me dan af hoe het rijexamen is afgelegd, of na het examen te weinig (geen?) kilometers meer maken. Ik ben bang dat moeilijkere/duurdere examens het probleem niet gaan oplossen.
grandmasterb zegt
@spiderman: dat krijg je in een land met de laagste snelheidslimieten van Europa, dat is slaapverwekkend en angstaanjagend en maakt mensen minder alert.
bfvo zegt
Het is in ieder geval duidelijk dat z’n voormalige achterban het dan helemaal niet meer kan betalen.
goodvibrations zegt
Tjah.. Eerst maar eens standaard afrijden met Camera’s in de auto waarbij je kunt challengen op basis van een second opinion.. (Ik had wel gekeken…).
Motorrijbewijs gelukkig in 1 keer alles gehaald.. Maar auto de 3e keer pas..
Vond het super discutabel allemaal.. Iets wel hebben gezien maar “niet hebben gekeken”. 1e keer.. 2e keer “te overdreven kijken” je wilde het te goed doen.. Hoe verzin je het.. Derde keer je rijdt zo goed alsof je het al lang doet, ja meneer al meer dan 30 lessen..
Denk dat het tijd wordt meerdere bedrijven toe te staan examens af te nemen en toe te zien op kwaliteit. Bij het CBR verdenk ik ze nog steeds van sturing op slagingspercentages.. Ze hebben geen concurrentie waardoor ze wegkomen met slechte kwaliteit tegen hoge bedragen..
por100 zegt
Wat lijkt me dat klote zeg! Te overdreven gekeken… pfff.
Als een examen je dan 300 of meer kost en je moet tekens 2 maanden wachten kan het hele roze pasje je zomaar 4-5000 euro gaan kosten.
rob5nismo zegt
Wat een gezeik die is niet helemaal lekker in zn bovenkamer
elemento zegt
Cbr etc lopen geld mis. Dus we kunnen nieuwe idieeen introduceren. Niet onderbouwd. Geen onderzoek vooraf.
Friez zegt
Los van wat deze commissie geconstateerd heeft, moeten we sowieso af van het idee dat iedereen ‘recht’ moet hebben op een rijbewijs. Als ik al zie, in een programma als ‘De slechtste chauffeur van Nederland’, hoe slecht sommige mensen rijden en wat voor gevaar ze zijn voor medeweggebruikers, dan kun je bij diegenen maar beter het OV adviseren voor de rest van hun leven. Sowieso is het belachelijk dat je middels een staatsexamen, vrijwel altijd slaagt. Levensgevaarlijk.
dvaerden zegt
Ik kan niet spreken voor Nederland, maar hier in België heeft een vroegere buurvrouw van me meer dan 30x haar praktijk examen gedaan en telkens gefaald. En dat was 20+ jaar geleden toen het nog een stuk eenvoudiger was dan vandaag. Ik snap echt niet dat mensen dat zelf niet op een bepaald punt denken “dit wordt niks” en dat examen oneindig x opnieuw gedaan kan worden. Al was dat ook wel ver voor de tijd dat er na x-aantal keer falen x-aantal uren rijles gevolgd moesten worden.
Gekste van het hele verhaal is dat zij daarna gewoon de rest van haar leven met een brommobiel heeft gereden want dat kon gewoon met scooter rijbewijs. Elke 2jaar reed ze dat ding compleet bij elkaar en ze was een gevaar op de baan, maar op papier deed ze niets wat niet mocht.
mashell zegt
Voor dat “staatsexamen” gaan mensen op die prima kunnen autorijden maar verdomd slecht zijn in het examen doen. Daar wordt minder examen stress gecreëerd, het zou vreemd zijn als daar nog mensen voor zouden zakken.
Laten we eerlijk zijn, autorijden is simpel en wordt steeds eenvoudiger, dan kan ook vrijwel iedereen wel. Het gevaar wordt dankzij de hulpmiddelen ook steeds kleiner. Je bent gewoon te veeleisend.
sinaasboom zegt
Misschien hebben we in de toekomst wel helemaal geen rijbewijs meer nodig en kunnen we in onze zelf rijdende elektrische voertuigen van a naar b.
jeroenm83 zegt
Een andere naam?
Van rijles naar verkeersles. Graag ook een goed tarief voor mensen die al een rijbewijs hebben.
Ja, heus. Zegt de Audi-rijder. Dank. Of was het: waarvan akte?
grandmasterb zegt
Roemer was als politicus geen succes, in zijn nieuwe functie zo te zien ook niet.
Ik heb zelf een studentencursus gevolgd in 1974 van 14 lessen incl. examens voor omgerekend 110 euro In Utrecht, dat was toen al drukker dan menige provinciestad nu, en ik ben 1 keer geslaagd. Volgens mij en mijn familieleden rijd ik prima..
Zoals in een reactie eerder al geschreven, leer je pas echt goed rijden in de praktijk na het examen.
Waarom men nu dan 30-40 lessen op zijn minst nodig heeft om examen te doen is mij een raadsel, tenzij het erom gaat om zoveel mogelijk geld eraan te verdienen en dat ze het lestempo daarom zo laag mogelijk houden, en dan zijn er nog gesjeesde politici die de opleiding nog langer willen maken, dat is gewoon belachelijk, tenzij je helemaal geen aanleg voor autorijden hebt.
r3fl3x zegt
Jij hebt misschien aanleg en de wil om goed te leren. Jij ontwikkelt je dan zelfstandig. Maar voor mensen die eigenlijk niks met autorijden hebben en gewoon van A naar B moeten kan een beetje instructie geen kwaad. Ben ook niet perse voor meer lessen maar wel voor strengere eisen aan de examens, examinatoren en de opleiding. Als je aanleg hebt en goed kunt rijden fiets je dan nog steeds door dat examen heen.
Met een auto kan je een enorme puinhoop aanrichten, je mag m.i. daar best wat eisen aan stellen.
herve11f zegt
Mochten er minder borden langs de baan staan, zou het misschien ook logischer zijn dat er meer mensen slagen. Ik rij al meer dan 30 jaar en hier in België zijn er plaatsen waar ik met 30km/h er niet in slaag alle verkeersborden die ik nader in mij op te nemen. Wat verwacht je dan van een beginner? Laat er dan ook nog wat fietsers op los die van overal komen, met hun leven spelen, maar er in de volle overtuiging op rekenen dat jij remt, dan heb je de perfecte cocktail voor ongevallen. Komt er nog bij dat de zwakke weggebruiker steeds beschermt word waardoor je als automobilist steeds de pineut bent bij de verzekeringsmaatschappij en hopla, voor je het weet sta je terug zonder rijbewijs. Is dat de schuld van de jonge automobilist? Hou er je eigen mening op na, maar zou het ook niet kunnen dat België door geen infrastructuur heet om de auto en de fiets proper naast elkaar te kunnen doen functioneren? Het resultaat is dat, door onze lintbebouwing, de fietser meer en meer baan afneemt van de automobilist. Op bepaalde plaatsen gaat men dan de baan rood schilderen en mag je de fietsers niet meer voorbij. Je rijvak word dan voor bvb. Een halve km gedegradeerd naar fietspad. Het gevolg is meer files, meer tijdverlies voor de automobilist, meer haast, meer frustratie en meer nijd. Dit noemt men dan vooruitgang.
Niets tegen de fietser hoor, in Nederland is dit goed geregeld, dus OK. Hier is het een knip en plakboekje van de overheid. En men denkt steeds dat men door het rijbewijs duurder te maken zaken oplost, maar men vergeet dat de bevolkingsaangroei exponentieel hoger ligt. Mensen die in een auto willen rijden zullen dat zolang doen tot ze het kunnen betalen. Er zullen dus mensen verarmen die genoodzaakt zullen zijn de fiets te nemen, maar er zullen evenveel anderen zijn die het koste wat kost zullen betalen en in de auto blijven investeren. Alleen heb je als overheid twee bevolkingsgroepen gecreëerd die beide ontevreden zijn.
marcomanta zegt
Roemer; het heerschap heeft waarschijnlijk zelf zijn rijbewijs gehaald in een Simca 1000. Ik ben eerder voor een systeem om iedere 5 jaar een verplichte opfris cursus te volgen zowel in de praktijk als theorie. Soms zie ik borden waarvan ik totaal niet weet wat het betekent,zo zag ik pas een rood bordje met “cado”. Blijkt dus een calamiteiten doorlaatplaats te zijn.
niek1411 zegt
Even los van alle punten van kwaliteit van de rijscholen lessen etc.
Het nog duurder maken van het halen van een rijbewijs is een totale schande. Zeker Emiel Roemer, nota bene van de SP; een partij die pleit voor kansengelijkheid, wil het rijbewijs nog duurder maken. Dan krijgen we straks de situatie dat alleen jongeren met vermogende ouders nog een rijbewijs kunnen halen, dat lijkt me totaal onwenselijk.
Wat we ook niet moeten willen is dat mensen straks omdat ze geen rijbewijs kunnen betalen zonder gaan rijden, dan is het hek helemaal van de dam