Het heet Black Falcon Cars en als je een keer met je ogen knippert is ‘ie weg. Uit het zicht verdwenen, naar de horizon of ontploft. Dit gaat zo hard en weegt zo weinig, dat kan niet goed gaan.
Natuurlijk hebben we hier te maken met een ‘Black Falcon’. Net zoals dat de Roemenen deze auto heel erg ‘gebouwd’ hebben. Waarom de aanhalingstekens? We hebben hier natuurlijk te maken met een enigszins herverbouwde Ultima. Een auto gemaakt volgens een ultiem klassiek recept voor performance. Ingrediënten zijn een licht Brits sportautootje en zwaar Amerikaans motorblok.
Je zit in een bescheiden met dun aluminium behangen buizenframe. Comfort is ver te zoeken maar het rijklaar gewicht van de auto blijft beperkt tot 1340 kg.
Stuwkracht komt van een 7 liter twin turbo, door Nelson Racing verbouwde Chevrolet V8. Die geeft via een door Black Falcon Cars hevig aangepaste Porsche GT3 versnellingsbak zijn kracht door. Afhankelijk van de brandstof die je er in stopt perst dit zware maar oersterke blok er 1215 pk bij 5850 tpm (Euro98) of 1750 pk bij 5650 tpm (115 octaan) uit. Tegelijkertijd staat er 1000 Nm koppel klaar van 3900 tot 6500 tpm. Ruim genoeg om de 335/30 R18 achterwielen tot op hele hoge snelheid te laten roken.
Volgas, blijf je staan in een dikke rookwolk en overleef je de krachtexplosie waarschijnlijk niet. Met een zijden voetje en extreem nauwkeurige bediening is het mogelijk in 2,6 seconden naar 100 km/u te accelereren en door te stuiven naar een top van 402 km/u.
Hoewel onderdelen van over de hele wereld komen bouwt Black Falcon Cars deze supercar met de hand in Roemenië. Daarmee hebben ze een vette streep voor op zo veel andere supercar-projecten want het eerste exemplaar rijdt en kan echt heel hard. Videobewijs op autojunk.nl.
jrk68 zegt
Niks roemeens aan een Ultima, gewoon een lomp blok daarin hangen kan elke hersenloze zigeuner….
Frankypanky zegt
@jrk68: Staat ook in de tekst aangegeven…
jrk68 zegt
@FrankypankyV8:
No shit…, sherlock….
Frankypanky zegt
@jrk68: Waarom dan iets herhalen wat al staat aangegeven. Alsof de gemiddelde autoliefhebber niet zou weten wat een Ultima is en waar dat wordt gebouwd?!
Pfff…
joejojo2012 zegt
@jrk68: Wellicht niets Roemeens aan deze wagen, maar het stoort me dat je onnodig denigrerend doet over en Roemenen en zigeuners.
Toegegeven: laatstgenoemde hebben niet een jofele reputatie opgebouwd in het westen (en ook eigen land) en hebben een prachtige beeldvorming van alle Roemenen gecreeerd (NOT!)
Kom eens naar Roemenie, dan zul je zien dat juist Roemenen echte techneuten zijn (auto’s en software-techneuten) Dan vermoed ik dat je die denigrerende houding zeker zult aanpassen/wijzigen.
P.s. Prachtig land, mooie (berg)wegen (volgens Topgear) en prachtig vrouwvolk -spreek uit ervaring ;)
heidi zegt
@joejojo2012:
Ik kan ook helemaal niks goeds verzinnen over oostblokkers!
joejojo2012 zegt
@heidi: Ik vraag niet om iets goeds op te noemen over Roemenen. Mij gaat het erom dat sommigen zonder enige kennis groepen wegzetten als oud vuil en ‘minder’.
In mijn optiek bijzonder gevaarlijk. Er was eens een man in de jaren dertig van de vorige eeuw die dit ook deed. De rest is history.
Nogmaals: Een kleine groep Roemenen (en zigeuners uit Roemenistan) vergallen het voor de rest van hun landgenoten. Alsof er in NL geen minder-representatieve-Ollanders wonen….
roemeen013 zegt
@jrk68: Ik vind het best beledigend dat je zo over Roemenen denkt, maar aan de andere kant kan iedereen dit wel ja.
xiran zegt
@jrk68: ik ben liefhebber als het kan wil ik er een bouwen in me schuur. 500 pk is voor mij meer dan voldoende overigens.
Rick-dos zegt
My balls of steel just shrunk a little….
402 km/u in dit brikkie. Nee, dank je de koekoek….
Frankypanky zegt
Ja, ze [her]gebruiken een Ultima…Maar als zelfs [s]Opel een Lotus-chassis mag gebruiken voor haar Speedster. Denk niet dat de fabrikant van de Ultima ontevreden is of zo. Verkopen is verkopen…Maar zelf de 1250 pk bij Euro 98 is IHMO gewoon onzinnig…
jasperd zegt
Nu alleen het design nog
hoshi zegt
Lelijk en bijna onbestuurbaar… Next!
ej20g zegt
Leuk apparaat dit. En het zal ongetwijfeld betrouwbaar zijn omdat het blok van NRE af komt.
nissangtrr35 zegt
1750pk is echt gekkenwerk. Alleen vind de auto bepaald niet mooi en je zou niet zeggen dat hij 1750pk heeft als je hem ziet. Maar goed.. 2.6 sec naar 100 mag er zijn.
norge zegt
Vind 1340 kilo eigenlijk zo licht nog niet.
ej20g zegt
@norge: een goede 350 kg zwaarder dan de versie met 541 pk en 715 Nm koppel die maar 990 kg weegt. Valt nog best mee als je meerekent dat het 7.0-liter blok een stukje zwaarder is dan het 6.3-liter blok en er ook nog 2 turbo´s en ander spul bij zit.
Alwood zegt
@ej20g: liggen vast ook stenen achterin, simpelweg omdat je het ding anders echt niet aan de grond houdt ;-)
jrk68 zegt
@Alwood:
Achterin? Dat lijkt me in dit geval niet handig, die gewassen grinttegel ging bij de Simca Rally’s immers ook voorin om die wielen enigszins hun werk te kunnen laten doen.
norge zegt
@jrk68: Lag er bij ons vroeger ook voorin, anders durfde mijn moeder er niet mee te rijden.
rotarypowah zegt
Hier ’t zelfde filmpje (wat uit 2011 stamt) maar met een toevoeging van NRE.
http://www.youtube.com/watch?v=aAVagNqaT7I
lemans96 zegt
Op Le Mans komt meestal een gast met zo’n Ultima in een felrode kleur met, in witte golvende koeieletters(zoals op ’t blikje/flesje), ‘Coke’ op de zijkant gestickert. Echt humor. XD
Vincegail zegt
@lemans96: Op welke camping? Ik heb hem nog nooit gezien. Ook niet op Saint Saturnin.
lemans96 zegt
@Vincegail: Meestal gezien op camping Bleu. ;-)
ropbp zegt
Ik vind het wel een gaaf ding hoor. Ze bouwen daar tenminste hun droomauto gewoon. Hier zitten alleen af ze kende dromers….. #watiserger?
sirmustang zegt
@ropbp: hastags gebruiken buiten Twitter
ropbp zegt
@sirmustang: #watprobeerjetezeggen?
heidi zegt
@ropbp:
Dat jij een #debiel bent?
jrk68 zegt
@heidi:
Nog steeds ongesteld????
Stefan-Venema zegt
Ziet er zowaar nog netjes afgewerkt uit ook. Het interieur is misschien wat simpel, maar wel erg netjes gedaan. Goede vingeroefening voor een eigen ontwerp.
Vincegail zegt
Ultima. Eentje voor de lottery-list. Maar 550-600 pk zal ook wel voldoende zijn.
xiran zegt
@Vincegail: voor 50 k heb je een tweedehands
Vincegail zegt
Ene meneer Gordon Murray was zo onder de indruk van de Ultima, dat hij er 2 gebruikte om de motor van de McLaren F1 in te testen zolang het chassis van de F1 nog niet af was:
http://www.ultimasports.co.uk/Content.aspx?f=history2
Vincegail zegt
@Vincegail: Edward en Albert :)
midasracer zegt
@Vincegail: En helaas na gebruik verplicht in de crusher gegaan. Zonde.
midasracer zegt
Mooie details, maar de motor is volkomen overdreven. Geweldig ding die Ultima, maar standaard al meer dan een handvol. Ik kan me ook niet voorstellen dat het Ultima chassis dit vermogen aankan.
generalmotors zegt
Dit ding staat al best lang op het YouTube kanaal van Nelson racing “NRE”, staat nog veel meear moois op
tmenges zegt
Die roemenen zijn wel een volk van uitersten zeg… Of een dacia met 60 pk, óf dit kreng met 1250 pk…
norge zegt
@tmenges: +500
yajouri zegt
Ik vind hem vet! Wat maakt het uit waar het vandaan komt, lichtgewicht, veel power..das bruut!
bmwe46csl zegt
Als niemand m dan wil neem ik hem wel hoor..
alem-m5 zegt
Misschien een tikkie overdreven. En wat willen ze daarmee bereiken?? Je hebt er geen zak aan