Het begint interessant te worden op de markt voor navigatiesystemen, en Nederland lijkt het speelveld. Zo lazen we vorige week over de gratis mobiele navigatie van Nav4All, maar nu schijnt durfinvesteerder en voormalig Philips-bestuurder Roel Pieper zich ook te gaan bemoeien met navigatie-produkten. Hij lanceert daarvoor de Road Group…
Als eerste stap heeft de Road Group het bedrijf MyGuide overgenomen, een grote spelers op het gebied van navigatiesystemen in Europa. MyGuide werkt vanuit Zwitserland en boekt jaarlijks een omzet van ongeveer 50 miljoen euro. Er werken tussen de 25 en 30 mensen.
De Road Group verwacht dat concurrenten als TomTom en Garmin zich op korte termijn aan de nieuwe online mogelijkheden zullen moeten aanpassen, nu er steeds meer innovatieve diensten zijn die gebruikt kunnen worden in combinatie met de bekende digitale kaarten.
De producten en diensten van de Road Group zullen bestaan uit online services, zoals informatie over tolwegprijzen, ‘friend finders’ en dynamische, webgebaseerde content. Daarnaast wil men ook ‘Geo-Tagging’-oplossingen aanbieden, waarmee locatiegegevens kunnen worden toegevoegd aan websites, afbeeldingen en andere online informatiebronnen.
Oprichters van Road Group zijn Roel Pieper en Ad Bastiaansen. De laatste zal de functie van president en ceo vervullen. Bastiaansen heeft 17 jaar gewerkt bij TeleAtlas, een leverancier van digitale kaarten dat onlangs door TomTom is overgenomen en waar hij een van de senior-managers was. Bastiaansen zal ook CEO worden van MyGuide. Roel Pieper wordt chairman of the board van beide bedrijven (bron: fd.nl).
Sysopje zegt
Moet de titel niet worden verandert naar “Roel Pieper wil concurreren met Garmin”, aangezien TomTom geen marktleider meer is. Maarja meeste mensen zien TomTom eerder als navigatiesysteem dan Garmin. Maar ik ben benieuwd hoe het met dit bedrijf verder gaat.
autoblogger zegt
@Sysopje: scherp! ;)
Maar TomTom is inderdaad een synoniem geworden voor navigatie. En dat heeft zowel voor- als nadelen…
Arodin zegt
En wat blijkt straks ….. Goh, dit systeem sluit wel heel erg mooi aan op functionaliteit die nodig is voor rekeningrijden. Een handeltje waar Pieper al jaren op zit te azen …
tweaker zegt
volledig off-topic, maar wil dit ergens kwijt:
je merkt het snel als je je abonneert op een artikel, sommige mensen reageren hier op artikels die meer dan een jaar geleden gepost zijn, best wel grappig!
westerstraat15 zegt
@ autoblogger
Leuk dat jullie ook aan dit ‘soort’ berichten aandacht besteden.
Ben uiterst benieuwd, temeer omdat de commerciele (en globale) mogelijkheden ongekend zijn. Laten we trots zijn op deze (deels) Nederlandse onderneming die een van de grote wereldspelers kan worden!
autoblogger zegt
@westerstraat15: bedankt voor je compliment! Ben ook erg benieuwd.
@Arodin: slimme zet van Pieper…
Pomoek zegt
Ik word werkelijk niet warm of koud van de extra diensten die ze willen gaan aanbieden. Ik ben ook niet kapot van het idee om navigatie online aan te bieden. Draadloze netwerken zijn, ondanks het sucses van GSM, nog weinig betrouwbaar. Eerst maar zorgen dat draadloos helemaal in orde is, dan dromen we verder.
Furby C-Rules zegt
Naast dat de techniek op orde moet zijn…is het verder uit ontwikkelen van het online paradijs natuurlijk erg…irritant…
Rij je lekker over de snelweg, te genieten van je navigatie…krijg je een pop up…bij de volgende afslag: Mc donalds, Mc donalds…(aangezien we tegenwoordig allemaal video mogelijkheden hebben, inclusief filmpje van een mooie hamburger)…Maar…jij rijd door…direct een foutmeldingsgeluidje met een andere pop up: Mc Donalds zou graag uw mening willen hebben over de Mc Donalds op afslag 13, waarom reed u deze mc donalds voorbij? 1. Ik heb geen honger, 2. Ik eet geen hamburgers, 3. Ik was met mijn Wii aan het spelen, en had niet door dat ik af moest slaan… … … … .. .
Krijg je een paar honder meter een ongeluk, je auto belt gelukkig direct 112…en daarna –> op je online navigatie: Even apeldoorn bellen… en daarna een reclame voor Care schadeservice en Carglass…die trouwens door de automatische melding via je online navigatie eerder ter plaatste zijn dan de politie en de ambulance…
AAAAAAAAAAAAAAAAA, stop nou eens met het integreren en samenvoegen van functionaliteiten…IK WIL GEEN ONLINE NAVIGATIE…IK WIL ONGESTOORD VAN A NAAR B…lol
Chief_S5 zegt
ROFL @ Furby C-Rules
Tja, ik heb gehoord dat het merk RoadNavigator het wel goed doet. ( http://www.roadnavigator.info/ ). Niet al te duur, en in een test konden ze bijna geen fouten vinden (volgens mij eigenlijk helemaal geen :) )
Xoun zegt
Ik hoef niet zonodig al die gadgets in mijn navigatiesysteem. Enige wat ik nu wel eens mis is het navigeren naar een specifieke winkel of type winkel (zoek de dichtsbijzijnde Hema of zoek een winkel die een bepaald product verkoopt), maar voor de rest zie ik het nut niet van al die opties. Als ik een kennis zoek dan bel ik wel. Daarvoor ga ik mijn navigatie niet aanzetten. En een groot nadeel van die online diensten is dat het alleen in Nederland nuttig is. Ivm hoge prijzen voor mobiele data is het in het buitenland echt niet interessant.
Suspic1ous zegt
@ Xoun,
Je slaat de spijker op z’n kop! De menselijke basisbehoeftes zijn al lang en breed bevredigd. Dus wat gaan bedrijven en ondernemers doen? Zij gaan behoeftes creeeren! Vroeger kon iedereen prima af met z’n huistelefoon. De mobiele telefonie werd geintroduceerd en iedereen denkt dat deze gecreeerde behoefte noodzakelijk is. Hetzelfde geldt voor vele luxegoederen, ze zijn niet nodig maar wel interessant.
Ook met dit product zal je zien dat de animo in het begin laag is, maar naarmate de diensten vorderen en de eerste gebruikers er zijn, zal het gebruik steeds verder toenemen totdat het volledig geintegreerd is in ons bestaansleven. Dit gebeurd natuurlijk alleen als de investeerders hierin niet voortijdig failliet gaan.
Hubert zegt
@Suspic1ous
Helemaal mee eens. Maar als je het doortrekt naar auto’s, is het ook onnodig om meer dan 100 PK te hebben en een top boven de 130kmh.
Suspic1ous zegt
@ Hubert
Dat is het ook. Maar het is wel leuk om een snelle auto te hebben. Dat is weer hetgeen dat automobielfabrikanten creeeren bij ons en de menselijke drang om het toch altijd net iets beter te doen als de rest.