Het is een tijdje geleden dat de Duitse autofabrikant in de schijnwerpers stond. Nu zijn ze terug met de Roadster R1.
De bijzondere cabrio kwam voor het eerst in 2012 aan het licht. De lichtgewicht auto, ontwikkeld door Roding Automobile, deelt veel techniek met BMW. Ook bij de nieuwe R1 is dit niet anders. Zo zit achterin een optionele N54 zes-in-lijn, die BMW zelf onder andere heeft gelepeld in de 335i en de 1M.
De Roadster R1 zal bestelbaar worden in drie smaakjes. Als basis beschikt de tweezitter over een M TwinPower Turbo motor met 340 pk en 450 Nm. Voor wie dit niet heet genoeg is, biedt Roding ook twee gepeperde varianten. De LS 1 variant beschikt over diezelfde motor, maar dan met 408 pk en 540 Nm aan koppel. Goed voor een top van 300 km/u. De nog extremere LS 2 variant heeft de zojuist besproken N54 aan boord. 450 pk, 620 Nm en 310 km/u. Deze constructies zijn in samenwerking met het Zwitserse Daehler Design & Technik GmbH ontwikkeld. De Roadster 1 weegt 995 kg.
Prijzen, beschikbaarheid en andere opties zijn helaas niet bekend gemaakt. Zoals wel vaker met kleine autofabrikanten worden deze zaken uitsluitend met de klant besproken.
volvologisch zegt
Ik loop er niet echt warm voor, maar je hebt wel een unieke wagen mocht je hem of één of andere redden willen aanschaffen.
allesmetturbo zegt
Vet! Ziet er ook wel goed uit. Dat N54 blok uit de 335i is fantastisch, zeker in een auto van onder de 1000kg :)
Dutchdriftking zegt
Het idee van een BMW motor in een lichtgewicht sportwagen is natuurlijk super. Maar waarom is dat hok meteen zo lelijk?
norge zegt
Geef maar aan mij dan…Ik vind het prachtig..
erik64 zegt
Een R1….. Hoelang gaat het duren voordat Yamaha aan de bel gaat trekken.
clarkson zegt
Sorry maar ik vind hem er verschrikkelijk slecht uit zien. Wie dit heeft verzonnen heeft te veel need for speed gespeeld met die carbon motorkap en dak. De prestaties zullen best gaaf zijn. Maar de styling is toch echt heel erg fout hoor.
Dutchdriftking zegt
@clarkson: Het is inderdaad net een 350Z uit NFS Underground 2 …..
leemster zegt
@clarkson: zo kun je dat wel van bijna elk merk zeggen. Lamborghini heeft te veel naar Batman gekeken en Ferrari te veel naar transformers. Ik vind hem er wel brutaal uitzien in vergelijking met die flamboyante merken
clarkson zegt
@leemster: Nou Ferrari en Lamborghini liggen toch wel op een heel ander niveau qua design. Maar dan echt een HEEEEEEEEEEEEEL ander niveau.
gtwillem zegt
@clarkson: Eens. Het lijkt alsof we hier bij AB allemaal compleet zijn doorgeslagen met protesteren tegen de gevestigde orde. Italiaanse auto’s? Zeer betrouwbaar. Duitsers: bizar slecht. Als iemand liever geen Japanse auto wilt hebben is het onwetende amoebe. Alle Ferrari’s en Lamborghini’s zijn saai en lelijk maar bovenstaande auto is een ware designparel.
OT: betreft de auto: ik ben bang dat het een kansloos project is, mede dankzij zijn uiterlijk. Het is gewoon een auto die met een geodriehoek en een fles Talisker lijkt te zijn ontworpen. Door twee ontwerpers die elkaar nooit gezien of gesproken hebben. En Led dagrijverlichting is voor mij meteen al een grote nee. De dimensies zijn an sich niet onaardig, dus er is nog hoop om er wat van te maken.
Vlak design niet uit, prestaties alleen zijn niet voldoende. Alhoewel het verfrissend is dat er een BMW zespitter in hangt. Maar zou je dit verkiezen boven een Wiesmann? Ik niet.
clarkson zegt
@gtwillem: Hahaha je zou het bijna zeggen ja!
En over dit Roding apparaat. Volgens mij is het nog net zo kansloos als een aantal jaar gelden. Ik vraag me ook wel eens af of ze zelf niet zien dat dit nooit gaat lukken? Dit moet toch verschrikkelijk veel geld kosten voor de gene die dit willen verwerkelijken?
Rob zegt
@clarkson:
BAC. KTM. Wiesmann. Spyker. Ariel. Donkervoort. Radical. Gumpert. Pagani. Burton. Koenigsegg. Panoz. Noble. Ascari. Caparo. Zenvo. Saker. Saleen.
De één succesvoller dan de ander, maar je hebt gelijk: allemaal kansloos spul!
Rob zegt
@gtwillem:
Of, of, of zullen we eens ophouden met alles maar te vergelijken met ‘de gevestigde orde’? Ik denk dat ‘we’ daar in doorgeslagen zijn….
Zoals laatst met de nieuwe motor van Aston Martin: 600pk is schamel, want Ferrari sus en zo. En dan hebben we het nota bene over Aston Martin, hoe bedenkt je het?!
Of Artega toentertijd: interieur van een Porsche was toch mooier. En, uiteraard, veel te weinig péékáás…. Of Tesla Model S: potverdikke net nieuwe fabrikant, maar bugs in de software of het ontbreken van een stukje leer zijn doodzondes…. En zo kan ik wel even doorgaan….
En serieus, wat is nu het nut om dit ding te vergelijken met een tot op de millimeter uitontwikkeld product van Ferrari of Porsche? Dan moet je inderdaad maar lekker “Ferrari is veul beter hoor!” blijven roepen. Ik vind het knap dat Roding een product (geen fotosjop!) weet neer te zetten. Met serieuze specs. Tuurlijk, Porsche heeft mooiere LEDjes en ze hebben doordachtere ontwerpen. Vergeet alleen niet dat Porsche ooit begon met een uit de hand gelopen Kever, om het maar even te illustreren…..
gtwillem zegt
@Rob: Volkomen gelijk, er moet ruimte zijn voor de nuance, en die wordt uiteraard door @Rob gebracht, waarvoor hulde!
De Artega vond ik een schitterende auto, nog altijd zonde dat ie het niet heeft gehaald. Deze Roding is weliswaar sneller, maar als totaalplaatje vind ik de Artega een véél geslaagder product. Ben ook benieuwd naar de nieuwe TVR: ziet er zeer veelbelovend uit!
leemster zegt
@clarkson: kan, maakt me eigenlijk niks uit. Smaken verschillen nou eenmaal en van mij hoeft een auto er niet altijd gelikt uit te zien. Mij gaat het meer om het plezier wat ik er mee kan hebben en ik vermoed dat ik hier meer plezier in kan hebben dan in een Ferrari of Lamborghini. Ik houd gewoon niet zo van die patserige merken.
clarkson zegt
@leemster: Nee grote chrome glim velgen en carbon delen zijn natuurlijk niet patserig.
pjotr zegt
De jaren negentig belden: ze willen hun ontwerper terug…
Ram-G-maN zegt
@pjotr: Het ziet er niet uit, maar de afwerking is wel dik in orde moet ik zeggen. Heb de coupé kunnen aanschouwen in Jaarbeurs ooit.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Elke keer als ik weer eens zo’n bericht lees over een een of andere nieuwe sport/super/hypercar fabrikant denk ik bij mezelf “ja, leuk maar wie gaat dat nu werkelijk kopen. Wie zegt nu van nee doe mij maar geen Porsche of McLaren of Ferrari Of AMG-GT of Aston Martin of F-type of R8 of Lamborghini of Corvette of Pagani of ga zo maar door. Doe mij maar iets van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Als je echt succesvol wil zijn met je nieuwe autobedrijf moet net zoiets doen als die gasten van Local Motors en iets gaan bouwen wat gewoon nog totaal niet bestaat, een compleet nieuw type voertuig ontwikkelen zodat je ook geen last hebt van die moordende concurrentie.
dgk1993 zegt
Staat op foto 21 niet het gewicht van de gepeperde 450pk versie?
-edit: scherp! Check ;)-
bussie88 zegt
Net iets uit GTA 5…
redneckdarian zegt
bij ls denk ik toch echt aan small block v8’s. Geen 6 cilindertjes
janmetdelangeachternaam zegt
Exterieur ziet er als een creatie van leepu uit
berlinetta zegt
Die kleine autobouwers hebben altijd van die foeilelijke kermisverlichting gemonteerd. Doet afbreuk aan de hele auto.
De techniek lijkt me daarentegen wel heerlijk.
dutchcorvette zegt
Leeluk
carsofnl zegt
Man die roosters aan de achterkant zijn net van de aventador.. slaat nergens op dit
mellie zegt
Vind dit wel een dikke wagen hoor.
Ben echter toch wel benieuwd naar de prijs.
En dan nog geen 1000KL wegen dit moet garant staan voor fun(en een hoge aanschafprijs en verbruik maar who cares).
undifined1 zegt
Toyoto mr2? Maar dan sneller
Hupke zegt
Niks is goedkoop zegt men. Al vind ik dit ding precies maar niks en het zal alles behalve goedkoop zijn… wie koopt er nu zo iets?