Dat is tegenwoordig een tegenvallertje. Maar deze rode RS7 moet het er maar mee doen.
Het zijn vreemde tijden voor de petrolhead. Omdat auto’s telkens zwaarder worden en het geluid telkens minder, zien fabrikanten maar 1 oplossing: maak een auto sneller. Dat lost immers alle problemen op, nietwaar?
De pk-inflatie heeft ervoor gezorgd dat we niet meer opkijken van auto’s met meer dan 500 of 600 pk. Auto’s als de McLaren F1 en Mercedes CLK-GTR zaten rond de 600 pk en die auto’s waren sneller dan wat je ooit nodig zou hebben. Tegenwoordig moet je bij wijze van spreke je best doen om een Tesla met minder dan 600 pk te vinden.
Rode RS7 met flinke bodykit
Daarom was het een tegenvallertje toen we hoorden dat deze rammend ordinaire Audi RS7 van Keyvany slechts 735 pk heeft. Natuurlijk is 735 paarden veel te veel vermogen. Sterker nog, die 600 Pferden van de standaard RS7 zijn ook meer dan voldoende. Bij de Keyvany RS7 gaat het niet zozeer alleen om prestaties, maar meer om de stijl.
Nu kan de stijl wel of niet je smaak zijn, de uitvoering is wel precies hoe het hoort: alle onderdelen die je ziet op deze rode RS7 zijn van hoge kwaliteit en heel erg duur. Het gaat om een complete bodykit waarbij je zelf kunt kiezen welke onderdelen je wilt hebben.
Kleinere velgen dan standaard?
De motorkap, splitter, spoiler, nog meer spoilers, spiegelkappen, diffusor: alles is vrij fors uitgevallen. Maar omdat het van echt carbon is, valt het gewicht heel erg mee. Op een rode auto is het in elk geval duidelijk te zien welke onderdelen er later allemaal opgeschroefd zijn.
De velgen zijn K3-wielen, niet te verwarren met de op leeftijd gerakende Vlaamse maîtresses van Gertje. Ze zijn uiteraard gesmeed en erg duur. Voor zijn ze 9,5 inch breed en 21 in diameter, Achter 12 inch breed en 22 inch in diameter. Vreemd, een breedset op een auto die in basis voorwielaangedreven is. Overigens, bij Audi kun je 22″ rondom bestellen, dus voor het eerst in tijden heeft een tuner KLEINERE velgen dan normaal erop geschroefd door de fabrikant. Dat is misschien wel een noviteit op deze rode RS7.
Subtiele stijging
Dan tenslotte de motor. Middels een ECU-kuur is de 4.0 V8 goed voor 735 pk en 924 Nm. Geen wereldschokkende waarden, alhoewel de prestaties niet verkeerd zullen zijn. Reken op een 0-100 km/u tijd van net boven de 3 seconden een top van ruim 320 km/u. De sportuitlaten moeten zorgen voor een (nog) ‘sportiever’ geluid. Qua looks knapt deze rode RS7 er wel wat van op, die vier kleine pijpen zien er gaver uit dan die twee komische ovalen stortkokers (met daarin de ‘echte’ uitlaatjes).
Alle RS7 onderdelen zijn te bestellen op de website van Keyvany.
prop zegt
Technisch gezien is het onjuist dat in het artikel staat dat dit een auto is die in de basis primair voorwiel is aangedreven. Dit is het MLB platform. Een lengterichting motor die icm quattro (géén haldex zoals bij het MQB platform) primair de achterwielen aandrijft met 70% en dit tot 90% kan verdelen vanaf de vooras.
willeme zegt
@prop:
vroeger had je nog ECHTE quattro’s met vierwielaandrijving middels een torsendifferentieel. Tegenwoordig gebruiken ze een kastje die alles naar de voorwielen stuurt, tenzij er grip nodig is. Nu zal dat bij de RS7 standaard wel op minimaal 50% naar achteren staan, maar de auto is wel primair een voorwielaandrijver (ik hoop dat @jaapiyo niet meeleest ;-)).
torsen zegt
@willeme: De RS6/7 heeft ook gewoon een sperdifferentieel tussen voor en achter wielen alleen is het geen Torsen type meer.
Onder normale omstandigheden is de verdeling 40:60 tussen voor- en achterwielen wat het primair gewoon een vierwielaandrijver maakt.
Het differentieel kan maar maximaal 70% van de aandrijfkrachten naar de voorwielen sturen en 85% naar de achterwielen.
willeme zegt
@torsen: er zit volgens mij geen sperdiffiferentieel tussen de voor en achterwielen. Er is wel een sper mogelijk op de achteras.
Er zit een centraal elektronisch diff dat alles regelt, als ik mij niet vergis. Uiteraard heeft Audi ervoor gekozen om de auto als AWD in de markt te zetten, maar tegenwoordig hebben ze niet meer dat gave Torsen-diff (wat een quattro mijn inziens een quattro maakt). Met jouw nickname hoef ik dat niet uit te leggen ;-)
torsen zegt
@willeme: Er zit wel degelijk een sperdifferentieel tussen de voor en achter wielen.
Zoals je al aangaf elektronisch aangestuurd maar nog steeds mechanisch.
Het lijkt zelfs een combinatie van een traditioneler LSD met frictie platen en een LSD met tandwielen zoals het Torsen-diff.
Animatie met exploded view van het diff:
https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/animation-audi-rs-7-self-locking-center-differential-5327
Ik zal uiteraard de laatste zijn die iets negatiefs over het Torsen diff zal zeggen.
Maar de techniek staat niet stil. Dit af doen als een slechtere of inferieure oplossing klopt m.i. niet.
willeme zegt
@torsen: true, goed
Filmpje btw! Dus elektrisch open diff bij een Q5 (oid) en een mechanische op de Rs7. Dan blijft de basis van de auto overigens nog wel FWD, alleen de vermogensverdeling niet.
torsen zegt
@willeme: ja inderdaad, de marketing afdeling van Audi verstaat soms hun vak erg goed.
Of iets dan in de basis AWD, FWD of RWD is kun je denk ik lang over discussiëren.
Zoals ik het altijd begrepen heb worden de A4 en hoger altijd als AWD platform ontwikkeld.
Vandaar ook dat de aandrijflijn in die auto’s in lengterichting ligt en niet overdwars.
Auto’s die in de basis ontwikkeld worden als FWD hebben dit, in de afgelopen 45 jaar om en nabij, niet meer.
De Q5 en alle andere quattro’s vanaf het A4 platform hebben afhankelijk van het type versnellingsbak een eigen ontwikkeld mechanisch sper of een torsen middendiff (tiptronic).
Waarschijnlijk ondertussen alleen nog het eigen ontwikkelde systeem.
prop zegt
@willeme:
Leg dan eens goed uit waarom de basis een FWD is?
Ik denk dat veel mensen -waaronder ik- dit niet begrijpen obv het MLB platform welke is ontwikkeld voor achterwiel georienteerde vierwielaandrijving.
torsen zegt
@Willeme: overigens neemt dat niet weg dat @jaapiyo nog steeds genoeg munitie heeft om dit ding onderuit te halen.
De motor ligt nog steeds voor de vooras.
Hoe mooi de ‘cijfers’ over krachtverdeling ook klinken op papier je hoeft geen drifts te verwachten.
Het ding is 135kg zwaarder dan een M5 (en 200kg dan een M5 CS).
willeme zegt
@torsen: precies dat dus ;-).
prop zegt
@willeme:
De RS 7 is
achterwielaangedreven georienteerd doordat continue minimaal 70% van het vermogen via het zelfsperrende midden differentieel naar de achterwielen wordt gestuurd (tot 90% max).
Dit zelfsperrende middendifferntieel is de opvolger van het Torsen differntieel van twee generaties terug van deze quattro variant.
Vandaar het verwarrend is dat de schrijver van dit artikel abuis vermeld dat dit voorwielaandrijving betreft.
Dieseltor zegt
Ik zou graag mee willen lullen, omdat ik exact dacht wat je zei, maar zo veel kennis heb ik er niet van en dus bevestig noch ontkracht ik jouw bewering. Ben wel benieuwd naar wat @willeme hierop te zeggen heeft.
willeme zegt
@dieseltor: staat hierboven ;-)
mashell zegt
Bij de MLB wagens zonder quattro gaat alle kracht gewoon naar de voorwielen. Bij wagens met quattro gaat er standaard net iets meer naar achteren dan naar voren en dat kan door de elektronica bijgeregeld worden.
En dan heb je de e-tron, wel MLB maar standaard 100% naar achteren en voor alleen bijspringen wanneer nodig.
willeme zegt
@mashell: en die e-tron is misschien wel de fijnst rijdende MLB-auto. Wel zwaar, maar niet zwaar in de neus.
kareljansen zegt
@prop: Het feit dat je de A4 en A6 ook met aandrijving op 2 wielen kunt krijgen zegt eigenlijk alles al wel. In dat geval zijn het toch echt de voorwielen die aangedreven worden.
prop zegt
@kareljansen:
Klopt, als je aandrijflijn naar achter toe weghaalt zijn ze enkel voorwiel aangedreven maar dat staat hier los van. Dat zou hetzelfde zijn met een BMW x Drive. Ondanks daar een compleet ander concept wordt toegepast.
tdipower zegt
@kareljansen: Dat geld alleen voor de 4 cylinder motoren met haldex koppeling. De 6 en 8 cylinder motoren zijn altijd echte quattro`s
petroldrinker zegt
I like it, lekker in your face gehalte zo 🥰
procyon zegt
Wat mooi was was die eerste S4 van Audi. Dikker uitgevoegd en in een mooie kleur blauw.
Of de Porsche’s van die tijd met de turbo look met brede wielkasten.
Dit is toch een enorm schreeuwige en versjonniede kermisbak?
Enige wat hier nog mist is een gekleurde TL balk onder de vloer en hij kan zo in The Fast & Furious 16 meedraaien.
Ik deze schreeuwlelijk sta je helemaal voor lul als je ondanks de bling bling, spoilers en stickers zoek wordt gereden door een familiesedan van Tesla.
jarnobakker zegt
Die auto van bassie en adriaan zag er minder belachelijk uit
Bernadette zegt
Lijkt net ’n karper zo van voren.
connexie zegt
Dik vet lelijk. Helaas.
potver7 zegt
Meer show dan go dus. En ook nog eens foeilelijk. Next…
HZW zegt
Wat een lelijk opzichtig hok.