Althans, we gaan ervan uit dat deze rode Porsche 944 een stuk beter de hoek omgaat.
Het nadeel van een oudere auto is dat, logisch, dat ze wat ouder zijn. Om te rijden zijn ze vaak veel leuker, maar na een paar jaartjes en flink wat kilometers gaan behoorlijk wat onderdelen slijten. Dat merk je aan de rijervaring. Het is dan allemaal wat wolliger.
Iets vertraging in de dempers, veren die te ver doorzaken, speling in de draagarmen. Je kan een auto dan wel fabrieksnieuw maken, in technisch opzicht blijft het een oude auto. Als je echt goede zaken wil doen, moet je de bewegende delen van de ophanging aanpakken. Alle rubbers vervangen doet wonderen (voordat je polyetheraan er tegenaan gaat gooien). Maar het beste is nog wel een setje veren/dempers of een schroefset.
Rode Porsche 944
Dat is ook de reden dat de auto’s van @martijngizmo en @wouter voorzien van nieuwe veren en dempers. Die rode Porsche 944 van @jaapiyo nog niet. Hij heeft een puristische, handgeschakelde, atmosferische 944 in zijn garage staan en “daar zijn geen upgrades voor te krijgen”. Maar we hebben goed nieuws voor de Elon Musk-fan, want KW Suspension heeft een ClubSport-onderstel ontwikkeld voor de Porsche youngtimer!
Het is bedoeld voor de echte purist. Dus de youngtimer-liefhebber die zijn auto regelmatig gebruikt. Niet alleen voor op de openbare weg, maar ook voor het gebruik tijdens trackdays schijnt het KW ClubSport-onderstel uitstekend geschikt te zijn. Het is een zogenaamde 2-way-schroefset. Je kunt de hoogte instellen, plus de ingaande én uitgaande slag.
Lager
Voordat men zegt: ja, maar je kan zo’n mooie rode Porsche 944-youngtimer toch niet ‘Tsjoeneren’ (Jaap zijn woorden, niet de mijne) wijst KW Suspensions ons er fijntjes op dat veel top-of-the line producten van Porsche Motorsport zijn voorzien van dempers van KW. Naast de demping, kun je ook de hoogte instellen. Aan de voorzijde kan de 944 zo’n 25 tot 55 millimeter worden verlaagd, aan de achterzijde is dat 20 tot 40 millimieter. Er zitten unibal topmounts op zodat je het camber ook kunt aanpassen.
Dus, heet jij Jaap of heb jij ook een rode Porsche 944, haast je dan naar de dichtstbijzijnde KW-specialist (of kijk even op de website van KW). De ClubSport schroefset is geschikt voor de Porsche 944, 944 S, 944 S2 en 944 Turbo. Het hoeft overigens niet per se een rode te zijn, een andere kleur mag ook.
StijnB zegt
Fantastische wagen (zeker als S2)!
henkp1 zegt
De echte purist houdt de 944 toch juist zo origineel mogelijk?
Overigens vind ik de 944 nog steeds een van de mooiste, zo niet de mooiste, Porsche ooit.
En dan helemaal zo een rode S2, waarvan ook de cabrio erg mooi is.
willeme zegt
@henkp1: ook een 944 kan verbeterd worden. Dit is niet een setje goedkope veren. KW is absoluut topspul en (veel) beter dan wat er af fabriek onder lag. Voor de originaliteit kun je de veren en dempers gewoon bewaren in een schuur, terwijl je enorm kan genieten van je auto ;-).
jaapiyo zegt
Er zijn wel upgrades te krijgen maar OEM heeft meer swag.
reactief zegt
‘Fabrieksnieuw’ is de nieuwe Tesla clickmagnet?
Bij een aftermarket kit lijkt me de term niet heel toepasselijk namelijk. Ach ja.
st33fie zegt
Ik ben benieuwd naar @wouter z’n 911. Er zaten zo te zien nieuwe velgen onder
tinnemans zegt
Het blijft een verlagingsset, dus blijft ’t tjoeneren. Of dat wel of niet kan moet iedereen maar zelf beslissen.
Als ik m’n spambox moet geloven is 20 tot 40/55m best veel.
paul944turbo zegt
Nice, ik neem aan dat het wel gepaard gaat met het verwijderen van de torsievering achter?
retsok zegt
Ik ben een voorstander van origineel houden maar een goede coilover set moet kunnen en is zeker de moeite waard!
porker zegt
@retsok: origineel houden en sportief en veilig gebruiken gaan niet altijd goed samen.
ko4n zegt
Ik heet geen Jaap maar ik heb dus wel een rode 944. Ik zal me maar eens gaan haasten denk ik.
rwdftw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Er is niks voor een 944NA” is wel een beetje erg kort door de bocht. Al vanaf zijn geboorte kon je kiezen voor een standaard onderstel of je kon wat anders kiezen. Niet alleen is er Koni geel, voor zowel de vroege als de late NA, er zijn ook diverse stabilisatiestangen, varrierend in dikte.
Aftermarket zijn er nog veel meer oplossingen die er een keihard en laag ding van kunnen maken.
Even gekeken en KW had al een set voor de 944NA/Turbo. Deze is alleen voor modellen vanaf 1986 (het ET52 onderstel). Die nieuwe is 500 euro duurder en deze is ook alleen voor het brede onderstel.