De standaard rode 911 Turbo S is sneller dan menig hypercar. Met standaard bedoelen we de uitrusting, want de motor is dat niet helemaal…
De Porsche 911 Turbo is natuurlijk een supsersnelle auto, maar je zou er een boom over op kunnen zetten of het echt een supercar is. De basis is een modale Porsche 911 en het zijn gewoon relatief onopvallende en dagelijks bruikbare auto’s.
Logisch dus dat bedrijven als TechArt er garen bij spinnen om uiterlijke verfraaiingen aan te bieden voor de 911 en de 911 Turbo. Gewoon omdat het kan. PP Performance had een andere benadering. Die hebben namelijk helemaal niets gedaan aan het uiterlijk.
Rode 911 Turbo S
De basis is een vrij standaard ogende 911 Turbo S. Sterker nog, Indisch Rood is een standaard kleur op de 911!! Ook de velgen zijn standaard voor dit model. Het is heel verfrissend om te zien dat men geen vreemde PTS-kleur heeft uitgekozen. Als je een standaard 911 Turbo besteld bij de dealer, ziet ‘ie er min of meer gewoon zo uit. Eigenlijk toch ook heel erg gaaf? Er zijn overigens wel een paar opties aangevinkt: de onderkant van de spiegels zijn in kleur meegespoten, het Porsche-opschrift achter is zwart en we zien de sportuitlaten. Nerd alert!
Maar waar het om gaat is alles dat PP-Performance gedaan heeft van deze standaard rode 911. Standaard is een 911 Turbo S eigenlijk al vel te krachtig: 650 pk en 800 Nm zijn waarden waarvan zelfs @wouter zegt: meer is in principe niet nodig. Maar het feit dat het niet direct nodig is, wil niet zeggen dat het niet kan. Porsches 3.7 liter boxermotor is namelijk uitstekend geschikt om meer vermogen te leveren.
Upgrades
PP Performance monteerde twee TTE 1000+ turbocompressors met variabele geometrie. De firma Wagner (niet dat vreemdelingenleger) zorgde voor de luchtinlaat en een joekel van en intercooler. Verder is er een titanium sportuitlaatsysteem met 200-cels racekats.
Met al deze hardware moet de software erop afgestemd worden. Dat heeft PP-Performance gedaan en ze kwamen uit op…. 950 pk n 1.100 Nm! De 911 Turbo S was al een van de snelst accelererende auto’s op de markt, maar nu is er bijna niets dat in de buurt komt.
Prestaties rode 911 Turbo S van PP-Performance
De 0-100 km/u-sprint kan in 2,4 seconden achter de rug zijn, dat is sneller dan een Bugatti Veyron! Maar ja, op zich ook niet gek: die Bugatti had slechts 51 pk meer en is aanzienlijk zwaarder.
Van 0-200 km/u is zo mogelijk nog indrukwekkender: 6,6 seconden! Van 0-300 km/u is in 14,1 seconden achter de rug. Vervolgens kun je doorstampen naar de topsnelheid, die volgens PP Performance zo rond de 365 km/u moet liggen.
En de prijs? Minimaal 30 mille ben je zo kwijt en als je er garantie op wil (dat kan gewoon!) dan ben je 1.799 euro verder. Maar ja, 30-35 mille ben je ook zo kwijt aan opties. Dus laat die opties voor wat het is en ga voor die 950 pk.
Meer lezen? Deze 9 late modellen zijn briljante occasions!
kniesoor zegt
De standaard spex volstaan wat mij betreft. Dus die extra 30K voor de PP-verbouw zouden op de bank blijven.
cdlop01 zegt
Kijk dat is een echte Porsche, in mooi rood ook, geweldig.
Dutchdriftking zegt
De 911 Turbo is nog altijd mijn ideale 911. Prima geschikt voor elke dag, bloedje snel en relatief comfortabel. De GT modellen zijn gaaf, maar dit is meer mijn ding. Doe mij deze maar in het geel. En dan met de uitlaten van de non S, die vier vierkante pijpen zijn net wat mooier.
bietje zegt
Gewoon… omdat het kan 🤷🏻♂️
👊🏻
ralfast zegt
Ik kan me nog die enorme verhalen rond de Veyron herinneren waaruit bleek dat de Veyron een enorme exercitie was op gebied van engineering. De koeling was er zo een, waar qua ruimte en vernietigd vermogen een potente middenklasser verloren ging.
Deze tuning gooit dat verhaal in een klap omver, terwijl dit blok toch geen revolutionair concept is tov 911 uit dezelfde tijd als de Veyron. Hoe dan!?
(En ik geloof niet dat deze tuning veel minder levensduur heeft)
Pallas zegt
Deze gaat maar 365 km/h, vet langzaam! 😄
wernerv8 zegt
De soecs waren ook niet het problrem bij bugatti. Een auto bouwen die 400+ kan is niet zo “moeilijk”. Het probleem was dat piech had gezegd dat het prototype wat ze toen hadden die specs zou krijgen. En oja het moest ook luxe worden en oma van 80 moest er ook mee kunnen rijden en het moest ook nog een beetje heel blijven. Dan word het ineens een heel ander verhaal. Normaal begin je met chassis en motor en verzin je daar een koets omheen die voldoet aan de eisen qua specs koeling e.d. nu hadden ze een model waar dat hele pakket in moest passen das de omgekeerde volgorde. Het zefde had mclaren met honda. Hier is een auto ontwerp daar maar ff een motor in. Dat werkte dus niet. Daarom heeft bugatti dus zolang moeten ontwikkelen om al die specs in een bestaand model te krijgen wat dus echt wel een technolochisch hoogstandje is. Mede hierom werd er op de veyron ondanks het prijskaartje niks verdient.