Sinds Porsche heeft aangegeven een belang van maximaal 29,9 procent in het Volkswagen concern na te streven draait het roddelcircuit in autoland op volle toeren. Uiteraard gevoed door die eeuwige en existentiële vraag: Waarom? Het laatste hersenspinsel van de roddelende fantasten is dat Porsche uit is op Audi en eventueel de overige luxemerken van VW zoals daar zijn: Lamborghini, Bentley en Bugatti. VW zou dan overblijven met de massaproducten Volkswagen, Seat en Skoda.
E.e.a. zou vanuit financial engineering oogpunt zijn bekokstoofd. Porsche ontkent echter wederom in alle toonaarden. Bovendien stellen automotive ingewijden dat “Das ist absoluter Quatsch”, want “Ein solches Vorgehen macht aus industrieller Logik keinen Sinn.” aldus Berliner Zeitung. Maar goed, aangezien we zojuist met een roddelrubriek zijn gestart moest en zou ik hier van de redactie aandacht aan besteden, onder het motto: Waar rook is is vuur.
Ik denk persoonlijk dat het allemaal veel simpeler in elkaar steekt, namelijk dat Porsche zeggenschap wil hebben bij haar belangrijkste toeleverancier en logistiek- cq. ontwikkelpartner omdat de bedrijfsvoering bij VW niet altijd even soepeltjes verloopt. Dat en de wettelijke bepaling in Duitsland dat een aandeelhouder met een belang van 30 procent of meer een bod op de overige aandeelhouders moet uitbrengen verklaart de 29,9 procent. Niets meer en niets minder.
Maar goed, dat is slechts mijn mening. De comments staan weer wagenwijd open voor alle conspiracy theories en beursgevoelige info.
Xpro zegt
VW zou juist een bod moeten doen op Porsche en niet andersom,
en Porsche mag lekker verder dromen over een eventuele overname van de bovengenoemde grote merken dat onder VW valt…
Daar zijn ze simpelweg niet groot genoeg voor
PigPen zegt
Hoho, weet je wel hoe groot Porsche is. Ze verkopen wel niet de meeste auto’s maar maken wel de grootste winsten!
Ik denk dat dit geen verkapte kapitaalinjectie is, omdat het niet zo goed gaat met Volkswagen!
Ik roddel even mee.
Type-R zegt
VW zou juist niet Porsche moeten overnemen.
Porsche is nog een van de weinige sportwagen fabrikanten (zo niet de enigste) die nog niet van een groot moederbedrijf is!
JH zegt
Enig idee welke de grotere aandeelhouders zijn bij VW en Mercedes? de oliesjeiks; de tijden dat zulke grote bedrijven al het kapitaal bezitten zijn voorbij. Porsche is gezond, heeft genoeg eigenkapitaal en daarom kunnen ze “shoppen” bij VW. Kwestie van aandelen kopen en dan zijn ze de grootaandeelhouder en hebben zeggenschap bij VW.
edwin zegt
mmmmm, Porsche als eigenaar van Lamborghini en Bugatti.
Dat klinkt wel goed.
Btw, volgens mij betekent het moeten uitbrengen van een bod niet dat het een goed bod hoeft te zijn. Dus ze zouden een relatief laag bod uit kunnen brengen op heel VW of VAG???
VAG is toch de holding waaronder Volkswagen, Skoda, Seat en Audi vallen en is Audi niet de ‘eigenaar’ van juist de sportmerken? In dat geval zou Porsche misschien een buy out willen doen van de Audi tak en misschien hoeven ze dan helemaal geen bod te doen op het hele VAG of op de VW tak?
Maar ik ben geen jurist, ik hoop alleen dat Porsche gezond blijft en mooie auto’s maakt.
Abarth zegt
Die wet van 30% zal geschrapt worden door Brussel, dat is al in de maak geloof ik. Als Porsche daarna droog dorgaat met inkopen lijkt het me vrij duidelijk…
Verder is het niet onrealistisch dat Porsche zich inkoopt puur en alleen om een leverancier onder de duim te houden: de volkswagen groep staat bekend als een politiek beladen bedrijf (interne conflicten).
Een Audi overname zie ik niet gebeuren; wat moet Porsche met SEAT en Lamborghini?!
mvagusta zegt
Het is wel duidelijk toch dat ze naar Audi kijken! Ze nemen nu al de LED techniek van de A6 over! :)
alfa156 zegt
@Xpro,
Ik denk dat jou stelling net andersom moet zijn.
VW heeft geen geld om een goed draaiend bedrijf zoals Porsche over te nemen.
Porsche daarentegen zit op een stapel cash geld dat ze beter kunnen investeren dan aan de belastingen af te dragen. Dus ik denk dat Porsche wel degelijk in de mogelijkheid zit om VW of althans een onderdeel van VAG over te nemen. Denk zelfs dat VW hen met open armen ontving, ontvangt en zal ontvangen daar VAG dringend geld nodig heeft om haar resultaat op te krikken.
Of het voor Porsche een strategisch goede zet is om andere merken (lees Audi, Lambo, Bentley, …) over te nemen spreek ik mij niet uit maar denk wel dat het nodig is voor Porsche om verder te gaan overleven in de huidige autowereld.
Shall continue……
Rick zegt
Ten eerste is Audi niet een apart bedrijf zoals hier gesuggereerd wordt, Audi is slechts onderdeel van de VAG groep (Volkswagen Audi groep voor de leek). Dat Porsche dus een groter belang wilt in Audi is dus geen optie en dat het alleen de luxe merken van de VAG groep ambitieert is dus ook geen optie, TENZIJ de VAG groep ZELF akkoord gaat op een totaal bod van een van deze merken.
Ten tweede is de president-commissaris van VW, Ferdinand Piëch, telg uit de Porsche-familie. Dus het zou best kunnen zijn dat Porsche ‘gewoon’ een groter belang wilt in de VAG groep omdat ze denken dat de omzet en de winst in de komende jaren zullen stijgen. Want meer invloed in het concern zullen ze niet krijgen aangezien de VAG groep een wet heeft binnen het bedrijf die zegt: ‘de invloed van een aandeelhouder blijft beperkt ongeacht de grootte van zijn belang’.
De kans dat er dus voor een specifieke overname van het paradepaardje van de VAG groep Audi wordt gegaan is dus nagenoeg nul.
mark zegt
ik denk dat porsche binnekort gewoon mee onder VAG gaat vallen.
Porsche en VW werken al sinds de oprichting van het bedrijf met elkaar samen. Ze bouwen autos onder 1 dak als het ware, dus ist ook logisch om als 1 bedrijf verder te fungeren.
Bart zegt
@ mark
Klinkt een beete onlogisch he Porsche neemt aandelen in VAG niet andersom. Ik denk dat het gewoon bij een investering blijft, Porsche heeft veel in kas en kan dit beter investeren. Ik meen ook ooit gelezen te hebben dat de eigenaar van Porsche bang was dat VAG in buitenlandse handen zou vallen vanwege de lage koers. De eigenaar van Porsche schijnt nogal een nationalist te zijn en wil dit dus voorkomen.
mark zegt
@bart
Porsche kan onder de naam van VAG gaan vallen, ook al kopen ze aandelen van VAG. De aandeelhouders van Porsche zullen dan ook mede eigenaar worden van VAG. Maar globaal gezien zal Porsche onder de VW groep vallen.
Het is een mogelijkheid, het kan ook anders uitdraaien.
Dat de winsten van Porsche groter zijn dan van VAG, dat durf ik niet zeggen.
Porsche verkoopt weinig, maar verkoopt aan stevigere prijzen en kent ook minder kosten, maar anderzijds spreekt VAG meerdere markten, ook de markt waar Porsche zelf actief is. Het is een rechtstreekse concurent van Porsche.
Als Porsche aandelen binnen haalt van VAG, dan zal Porsche een maat van concurentie zien verdwijnen, want voor elke Bentley, lambo, bugatti die over de toonbank gaat, verdient Porsche lekker mee.
Roog zegt
Porsche is de meest winstgevende autoproducent te wereld. En al dat vermogen moet ergens worden opgeborgen want op de bank kost het teveel belasting. En ze zullen wel verwachten dat het rendement goed genoeg is. Je stopt je geld liever in een onderneming van een vriend. Kan je een aantal onderdelen toch weer goedkoper laten maken of inkopen.
En de Europese unie is druk bezig de uitzonderingsposities van duitste (ex)staatsbedrijven te verbieden. Als dat gebeurt is VW een makkelijke prooi voor elke vermogende buitenstaander. daarom is het voor Duitsland en VW beter als het bedrijf grotendeels is bekende handen is.
Barry330cd zegt
@Roog: Zo is het prima verwoord!
VW is te arm om Porsche te kopen en Porsche heeft er alle belang bij dat VW niet in vreemde handen overgaat gezien de innige samenwerking.
mark zegt
@barry
zo rap zeggen dat VW te arm is,
beetje voorzichtig blijven.
VW is GM niet dat leeft op de rand van een faillissement
Barry330cd zegt
@Mark: Ik lees anders overal dat VW nu niet bepaald een winstgevende onderneming is momenteel. Dus ik durf mijn uitspraak nog steeds te doen. VW is te arm om Porsche te kopen.
GTI zegt
Het hele verhaal is idd een duitse- en familie aangelegenheid. De duitsers zijn als de dood voor Toyota. Die hebben nogal veel geld in de tas om een fabrikant over te nemen. De amerikanen draaien niet zo best, dus die willen ze niet. Volkswagen AG is dan een grote kanshebber om overgenomen te worden.
Als Porsche en de duitse overheid de aandelen in handen hebben, zullen ze die niet verkopen aan Toyota. Zo blijft Volkswagen AG duits.. (beter voor de werkgelegenheid etc). Verder speelt misschien de familieband Piech / Porsche nog een rol. Herr Piech staat nu niet meer zo lang aan het roer, misschien dat hij via Porsche nog wat in pap kan brokkelen bij Volkswagen AG?????
henk zegt
laat ze liever met al dat geld een concurrent voor de veyron maken
laat porsche de nieuwe uberauto produceren
marcus zegt
porsche is op dit moment ook eigenaar van een 350 dealerschappen in europa(in nederland oa Nefkens Peugeot)
Ze zijn veel groter als wij denken .
Wasmand zegt
Ik zie dat VAG vaak wordt vertaald als Volkswagen Audi Groep; dat klopt niet, want VAG staat voor Volkswagen AG (Aktien Gesellschaft), in feite een soort Volkswagen NV in het Nederlands.
Rick zegt
@ Roog
Het maakt niet uit of je geld op de bank zet of dat je het investeert, het blijft onder dezelfde Box vallen en je betaalt hier gewoon vermogensrendementsheffing over…
Rick zegt
@ Barry 330cd
Dat is absoluut niet zo wat je zegt, het gaat inderdaad momenteel wat minder met Skoda wat onder VW valt, maar je uitspraak over arm klopt van geen kant. Ik weet niet waar jij je op baseert, misschien op de omzetten, maar zelfs die zijn goed. Al ben je hiervan niet overtuigd dan moet je eens kijken wat ze bij VW aan roerend en onroerend goed hebben, daar wordt je echt eng van. Ik vrees toch wel dat je je woorden terug zou moeten nemen :).
Rick zegt
Sorry, ipv Skoda Seat…
Rick dos zegt
Hebben we een roddelrubriek hier?! Waar dan? Want ik heb nog een roddel over mijn buurman……….heel erg juicy……… :)
johann zegt
Het grote probleem van Volkswagen AG is, dat de kosten te hoog zijn. Het personeel van VW wordt het best betaald van alle autofabrieken in Duitsland. Een erfenisje uit de jaren 90, met dank aan de vakbonden. Haha, 28 uur werken en 40 uur betaald krigen! En natuurlijk de kosten voor nieuwe technieken die vervolgens door anderen worden overgenomen. Nog een wonder dat een Golf goedkoper is dan een A-klasse, of 1-serie! Maar daarom dus wel met minder marge.
Trouwens, VAG is in handen van de deelstaat Niedersachsen, Porsche en een aantal oliebaronnen.
Jachtmeester zegt
Het ligt allemaal aan Piech, hij was de man die in de begin jaren negentig het slecht lopende volkswagen over nam en besloot dat ze bij vw alleen moesten richten op winst maken met de polo golf en passat. dit ging heel goed volkswagen was weer een gezond bedrijf. Maar piech was een beetje een dromer zo besloot hij dat bentley een bugatti moesten worden gekocht en hij was de man die de eisen voor de veyron bedacht (+400 km +1000 pk, met behoud van enige luxe), ook de phaeton was zijn idee er moest een auto komen die beter en goedkoper was dan de s klasse. Maar rond de eeuw wisseling ging het weer wat minder met de VAG de styling bij een paar merken was te suf er werd amper geluisterd naar de trends in de markt (scenic en zafira waren al een tijdje aan het kingen toen eindelijk de touran kwam) en ook interne concurrentie en hoge prijzen waren debet aan de mindere jaren bij volkswagen samen met de algemene economische malaise wereldwijd. Piech besloot (onder enige druk) dat hij weg moest gaan het was tijd voor een nieuwe wind. Maar Piech ging helemaal niet weg hij was niet meer CEO maar voorzitter van de machtige RVC.
Piech opvolger Pischetrieder was geen fan van de dure prestige projectjes die Piech had achter gelaten en wou het liefst eraf maar als snel kwam hij erachter dat er maar een baas was bij VW namelijk Piech. Pischetrieder mocht in de marge het dagelijks beleid voeren maar Piech was en bleef de man van de grote lijnen. Pischetrieder vertrok dan ook een paar maanden geleden na interne meningsverschillen u maag raden met wie hij botste!
Maar wat zou je doen als je de machtigste man bent bij een van de allergrootste bedrijven in Europa en dus de wereld? Dan doe je er alles aan om deze macht te houden en zoals cruijff het alleen kan zeggen is de aanval de beste verdediging.
Maar hoe kon Piech nou nog zijn macht vergroten? (vraag), (antwoord) Porsche! Piech is namelijk onderdeel van de Porsche familie. Zijn familielid ontwierp voor Adolf een wagen voor het volk een volkswagen. Efin niet veel later is de kever klaar samen met slim netwerk van snelwegen nog zo’n uitvinding waar we Adolf voor moeten danken. Deze twee uitvindingen moesten adolf verder helpen naar zijn droom Duitsland, een rijk wat volledig zonder invloed van buitenaf zou moeten florirseren. door de soldaat van oranje word uiteindelijk de wereld gered alleen de volkswagen blijft bestaan. ferdinand porsche deed wat elke automaker het liefst doet sport auto’s maken enzo verbouwde hij een kever tot de porsche 356 opgevolgd door de 911. Maar in de jaren tachtig gebeurde er opeens rare dingen(rubus kubus, grace jones, Ronald Reagon, wham!) men besloot dat de 911 geen toekomst meer had en begon auto’s te maken die de 911 moesten vervangen. Dit werkte rampzalig en moest zichzelf redden door alles te zetten op de good old’ 911 en later kwam daar ook de boxster bij dit zorgde voor extreem groot succes, zeker financieel.
mashell zegt
Jachtmeester heeft helemaal gelijk op 1 klein puntje na: “Het ligt allemaal aan Piech”. Nee, het is allemaal dankzij Piech. Dankzij Piech is Volkswagen qua bouwkwaliteit bijna op premium niveau aangekomen. Dankzij Piech heeft Volkswagen de Touareg, een echte premium auto en worden ze in dat segment ook serieus genomen. Dankzij Piech hebben ze de Pheaton waar dikke winsten mee gemaakt worden (immers de Bentley’s zijn gewoon Pheatons met andere koetswerken). Piech heeft natuurlijk ook wel fouten gemaakt, door bijvoorbeeld niet Porsche te kopen toen dat nog gewoon kon. Hij heeft Pischetrieder binnen gehaald, iemand die bij BMW gefaald heeft en het ook bij VW niet aan kon.
el español zegt
@Jachtmeester & @Mashel: Twee verschillende visies over dezelfde feiten. Erg interessant
@mashell: Dat VW met de Pheaton dikke winsten zou maken is natuurlijk een absoluut fabeltje. Die grote glazen fabriek in Dresden met een erg ineficiente logistiek (vanwege estetische redenen mogen er geen vrachtwagens tot aan de fabriek rijden) en de veel lager dan verwachte verkoopaantallen zorgen ervoor dat VW voor elke verkochte Phaeton flink geld bij moet leggen.
Geen paniek hoor, dit was bij de eerste Audi A8 precies hetzelfde. Duur Alu spaceframe, torenhoge investeringen…)
De phaeton is eerder een lange termijn investering. Laten we hopen voor VW dat die net zo goed uitpakt als de A8 bij Audi
mashell zegt
@el español
Natuurlijk maken ze op Pheatons met VW badge dik verlies. Maar diezelfde Pheaton verkopen ze als Bentley Flying Spur en Continental GT en daar betalen de mensen grif voor. Ik denk dat als je dit over een langere periode bekijkt het Pheaton project de ontwikkelkosten terug verdient en zelfs een net winstje maakt puur en alleen dankzij de Bentleys.
Simon zegt
Op dit moment is Audi het meest winstgevende merk van het Volkswagen concern. Op zich zou Porsche hier dan wel interesse voor moeten hebben vooral omdat ze het redelijk goedkoop moeten kunnen krijgen. Het hele concern zouden ze dan op moeten splitsen in divisies en daarna apart verkopen. Want de merken Volkswagen, Seat en Skoda heeft Porsche weinig aan. Het rendement van Volkswagen en Seat is slecht en Skoda zal niet bij het premium imago passen.
Porsche zal dan samen met Audi ook nog eens een goede tegenhanger van Bmw en Mercedes kunnen zijn qua grootte. Ook de samenwerking zou goed moeten kunnen verlopen omdat allebei de merken in de premium klasse horen en Audi ook redelijk sportief merk is. Verder hebben ze nu al een aantal types waar ze veel mee delen.
Ook Bentley zou in dit rijtje wel moeten passen omdat het ook sportief is maar toch op een andere doelgroep richt dan Porsche. En Lambo zou interessant moeten zijn als ze zich iets hoger gingen positioneren dan Porsche en meer de tegenhanger van Ferrari blijft en echte sportwagens blijft bouwen. Want Porsche heeft eigenlijk alleen met de Porsche 911 turbo een echte sportwagen (jaja en de GT). Natuurlijk is de normale 911 ook snel en goed, maar is niks vergeleken een Ferrari of Lamborgini. En dat maakt niks uit want juist daar tussenin is veel geld te verdienen bewijst Porsche maar weer.
Porsche zou volgens mij dus goede redenen kunnen hebben om het VAG concern over te nemen. Maar zou ze het ook lukken. Dat word nog lastig omdat de deelstaat Nedersaksen een groot deel van de aandelen heeft. Mocht de deelstaat de aandelen willen verkopen dan staat er voor Porsche niks meer in de weg…..
Markus zegt
Tering hee, er worden nu al columns geschreven in de reacties????
Wat piemelt iedereen over overnemen. Een belang van 29,9% is niet hetzelfde als overnemen hoor. Dan mis je nog uhhhh…. ff rekenmachine pakke… zo’n uhhhh…. 70,1 procent dus.
En ik zie ook mensen tikken typen over VAG die Porsche overneemt…? Beetje raar dat Porsche dan VAG aandelen koopt, niet?
Barry330cd zegt
@Rick: Het spijt mij Rick, maar VW kampt met tegenvallende verkopen, ze verdienen bijna niets op een verkochte auto, Mr. P. mag weg omdat de saneringen niet voldoende zijn om de patient er weer bovenop te helpen en omdat ze met veel te hoge kosten kampen per geproduceerde auto, mag je toch wel stellen da het niet goed gaat met VW. In vergelijking met Ford en GM gaat het gelukkig beter, maar het houdt echt niet over. Dus kun je stellen dat ze niet veel cash meer hebben en in mijn optiek ben je dan “arm”. Maar jij mag het anders noemen hoor. Je bent het hopelijk wel met me eens dat het slechter gaat met VW t.o.v. een aantal jaren geleden.
Joostje zegt
Met bijna 30% van de aandelen heb je natuurlijk wel eea in te brengen in de AVA. Dus misschien een slimme zet van Porsche om de concurrent (VW) zo te sturen dat ze niet in het vaarwater van Porsche komen zoals ze nu doen. Cayenne voelt de hete adem van de Q7 en (de snellere) Toeraqs in de nek, daarnaast komt er een A5 coupe en cabrio ongetwijfels als S or RS versie welke de Cayman/Boxster bedreigd en je hebt de Audi R8, de Lambo’s en Bentleys die aan het 911 segment knagen. Ik denk dat Porsche VW meer wil sturen naar de massa productie en helpen met het creeren van Autos die Opel, Ford, PSA en de Aziatische producten het nakijken geeft.
mark zegt
@barry,
Dat GM het beter doet dan VW, daar mag je dik zeker van zijn dat VW het veel beter doet. Ilk weet echt niet waarop jij je baseert? GM kent pas echte verliezen in tegenstelling tot het amper verdienen bij VW zoals jij suggereerd.
Dat VAG amper verdient op een verkochte wagen, dat vind ik nu toch echt een domme uitspraak.
en by the way, laat een link van een artikel zien waarin staat dat VW aan verliezen lijdt?
http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/20/wanneer_gaat_general_motors_fa
@joost
helemaal mee eens.
Porsche voelt dat er geprutst wordt aan hun marktaandeel door de opkomende concurentie van VAG.
Greg zegt
Guys please…!! Mark heeft gelijk. Waar komt het toch vandaan dat mensen denken dat VW zo diep in de shit zit??
Iedereen kan op de internationale site van VW de VAG jaarrekening 2005 downloaden. Een blik werpen in de kerncijfers en je ziet dat VAG een gezond bedrijf is. VW is bezig miljarden te investeren in een nieuwe fabriek in India. Verder hebben ze op het laatste moment afgezien van de overname van Proton uit Maleisie. Dit zijn dingen die bijna failliete bedrijven echt niet kunnen doen! Je hoort niet dat Ford en GM op overname pad zijn of nieuwe fabrieken openen. Omdat ze in de shit zitten. VAG daarentegen groeit mensen en is gezond.
Barry330cd zegt
@Mark: Dat je blind bent voor naakte feiten mbt VW dat is pas dom.
Greg zegt
@Barry330cd
VAG kan idd de marge vergroten op hun producten, maar please.. denk niet dat VAG in de shit zit.. Lees mijn comment hierboven nog maar een keertje. De naakte feiten zijn dat zowel VW als Audi op het punt staan om nieuwe modellen te lanceren die het succes alleen nog maar verder zullen boosten. Als ik alleen naar VW kijk.. eind 2007/begin 2008: nieuwe Golf, nieuwe Polo, nieuwe Scirocco en Tiguan. Dit zijn modellen die hun gang naar de klanten binnen no time vinden. VW is de grootste van Europa en zal dat voorlopig ook blijven.
Joostje zegt
Wij zijn natuurlijk allemaal experts, without a doubt :)
Maar om ook de visie van anderen te delen..hierbij een artikel waarin financieel analisten hun mening geven. Conclusie: kans op een overname door Porsche lijkt zeer gering. enne Simon, interresant voor jou..Audi het meest winstgevende merk van VAG?? in Europa wellicht ja.. in de VS hebben ze een marktaandeel van 1.9 %!!!! Lada heeft een hoger marktaandeel in NL :) enne….de dollar werkt ook niet mee.. maar goed genoeg geluld. ik blijf bij mijn eerdere statement.
http://www.finanznachrichten.de/nachrichten-2006-11/artikel-7387592.asp
Rick dos zegt
@Greg
Ik denk dat je dit maar eens moet lezen. Straight from the horse´s mouth:
http://www.spiegel.de/international/spiegel/0,1518,401197,00.html
Greg zegt
@Rick Dos.. Rick rick rick… :-)
Uit de praktijk: ik werk bij “de bank voor ondernemende mensen”… toen de huidige bestuursvoorzitter begon aan zijn klus waar ik werk, kwamen er ook zulke persberichten uit. Dit is klassiek, niet alleen bij VW maar bij elke nieuwe CEO die wil gaan reorganiseren. Dit bericht zegt totaal maar dan ook echt totaal niets (afgezien van het feit dat de productiekosten bij VW inderdaad veel te hoog zijn door de factor arbeid)
Die bank waar ik werk heeft ongeveer 2000 man bedankt voor bewezen diensten, omdat we anders in problemen zouden kunnen komen… om vervolgens miljarden in de Formule 1 te gaan pompen.. (zo nijpend was de situatie dus ook weer niet)
Kortom.. die nieuwe baas van VAG wil in de kosten snijden.. de makkelijkste manier om de aandeelhouders mee te krijgen en ook de publieke opinie is een doemscenario weergeven.
Greg zegt
Als VAG echt zo diep in de shit zou zitten was SEAT allang in de etalage gedaan (en misschien Skoda ook) en zou men echt geen miljarden investeren in productiefaciliteiten in India..
Rick dos zegt
@Greg
Ik zit met grote ogen je post te lezen. Je hebt toch wel door, dat door het probleem te negeren c.q. bagataliseren, dat het probleem -die VW is- niet minder groot is of weg is?!
En je weet ook de problemen bij de fabrieken in Belgie en Brazilie?
Hier nog wat info.
http://www.volkskrant.nl/economie/article370943.ece/Porsche-clan_verstevigt_greep_op_Volkswagen
w0o0dy zegt
@rick dos: greg heeft wel degelijk een punt. Iederen nieuwe bestuurvoorzitter wil graag punten scoren dus gaat de bezem door de tent en na een paar jaar (liefst vlak voor zijn vertrek ) worden dan recordwinsten neergezet.
Maar VAG heeft ook wel degelijk problemen (zoals trouwens de meeste autobedrijven dat af en toe hebben). Door een aantal minder verkopende modellen en steeds hogere ontwikkelingskosten is de druk hoog. Audi doet het erg goed qua winstcijfers, maar VW iets minder (door wat minder succesvolle modellen als de Bora, Phaeton, Lupo/Fox). De groep heeft last van hoge kosten voor de productie in Duitsland en door de koerstijgingen is de productie in Brazilie nauwelijks nog winstgevend….
Oftewel reden genoeg om wat zaken aan te pakken, maar geen reden tot paniek, zoals dat bij GM en Ford zeker wel zo is…..
Greg zegt
Rick
Ik rij al jaren VW, en ben liefhebber van VW en hou me (zelfs tijdens kantooruren.. m’n baas moest t eens weten :-) ) enorm veel bezig met VW. Ben zo af en toe bij mijn dealer en daar wissel ik ook van gedachten met mensen die meer inside info hebben.
Ik volg de persberichten zeer nauwkeurig. Ik weet wat er in Belgie aan de hand is. Overcapaciteit.. (mogelijk dat er Audi’s zullen worden geproduceerd daar, waardoor de overcapaciteit weer nivelleert) Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat de fabricage kosten van VW niet te hoog zijn.. Als ze zo doorgaan zullen er wellicht echte problemen voor VW komen. Het punt waar we het nu over hebben is dat een hele grote groep mensen denkt dat VW in een diepe crisis zit. Dat is wat ik bestrijd! VW houdt een groot project dat alleen maar verliezen draat: Bugatti Veyron gewoon in de lucht om prestige. Dit soort dingen doen bedrijven niet die in diepe crisis zitten. VW balanceert echt niet op het punt van faillisement of diepe crisis… wel moeten er nu stappen worden ondernomen om efficienter te produceren. Dat staat in ieder geval vast
Rick dos zegt
@w0o0dy
Ja, natuurlijk is dat zo. Alleen hebben we hier natuurlijk met een hele andere situatie te maken. De noodklokken luiden al een tijdje bij VW. De laatste jaren maken ze weer winst, maar er zijn jaren geweest dat ze miljarden euro´s en zelfs marken verlies leden. En dit is VW niet in de koude kleren gaan zitten.
Dat de problemen niet zo groot zijn als bij GM en Ford dat geef ik meteen toe. Maar dat was ook niet de richting waar mijn punt opging.
Laten we wel wezen en dat is eigenlijk meer mijn punt zoals het nu gaat is VW (VAG) een tikkende tijdbom.
Rick dos zegt
Uhm Greg….ik denk dat we het in grote lijnen eens zijn! :)
Greg zegt
die conclusie trek ik nu ook ja.. bij t lezen van je 1 voor de laatste comment! ;-)
cool!
w0o0dy zegt
je moet denk ik een onderscheid maken tussen VW en Seat (die beide niet zo gooed doen ) en Audi en Skoda (die het eigenlijk heel erg goed en redelijk goed doen). VAG als geheel gaat niet dramatisch slecht dus de groep zal het wel redden. VW heeft idd wel forse problemen, maar ook een aantal “assets” zoals een sterk merk met merkentrouw en een goed modellenprogramma gebaseerd op gedeelde techniek dus ook redelijk lage ontwikkelingskosten voor bepaalde componenten.
Er is best hoop, maar er moet wel wat gebeuren.
Greg zegt
Wel opvallend om te zien dat de geschiedenis zich weer herhaalt.
Namelijk; Audi is steeds het bedrijfsonderdeel dat VW in financieel opzicht veel baten oplevert. In 1965 toen VW, Auto Union met Audi overnam, waren het de modellen van Audi die ervoor zorgden dat VW niet omviel.
Greg zegt
@Woody
Hele mooie samenvatting van de situatie!
mark zegt
@barry
laat me deze naakte feiten zien
Vorst dat krimt? dat noem ik niet leven op rand van een faillissement
Vorst krimt, waar het elders dan weer groeit.
De Golf wordt gewoon verhuisd naar een vesteging dat meer produceert, thats it
Vorst krijgt een nieuw model, dus echt arm zou ik VAG niet noemen.
Denk je dat porsche wil investeren in een bedrijf dat morgen of overmorgen over kop gaat????
In tegenstelliung zelfs, VAG is goed bezig en het is daarmede dat porsche wil investeren, om mee te proeven van die economische groei bij VAG en natuurlijk ook om nationalistische redenen, maar soit.
GM in tegenstelling gaat niet verder samen werken met Renault en Nissan, dus trek je conclusies
Wie is hier arm? GM of VAG?