Niet alleen omdat het de vriendelijkste coureur van het veld is.
Het is woensdag 25 september. Alle Formule 1 teams zijn nu bezig met de verscheping van alle auto’s, onderdelen en motorhomes van Singapore naar Sochi. Zo rond dit tijdstipzal Robert Kubica de Grand Prix van Singapore ook daadwerkelijk uitrijden.
De grappen zijn te makkelijk gemaakt en eigenlijk niet zo heel erg leuk. De terugkeer van Robert Kubica is op het eerste gezicht niet eentje om blij van te worden. Hij start in principe vanaf de laatste startpositie (Pool Position) en eindigt ongeveer als laatste. Dat beeld is de afgelopen 15 races bijna hetzelfde gebleven. Wat dat betreft is het lastig om zijn rentree in een goed daglicht te zien. Dat ‘ie überhaupt het tot de F1 heeft weten te schoppen in 2019 na alle tegenslagen die hij heeft gehad is bijzonder indrukwekkend. Helemaal dat ‘ie een WK-punt scoorde in Duitsland.
Maar ondanks dat ‘ie nog een optie had voor 2020, stopt hij na dit seizoen met de Formule 1. Althans, bij Williams. Er is namelijk kans dat Robert Kubica volgend jaar terugkeert, zij het in een iets andere rol. Haas prominenten hebben te kennen gegeven aan Autosport om Robert Kubica aan te trekken als reserve- en testcoureur. Kubica zal dan veel tijd in de simulator moeten doorbrengen en mag dan op de vrijdagen diverse testsessies afwerken.
Tevens staat hij paraat om in te vallen voor als Grosjean of Magnussen te veel strafpunten op hun licentie hebben en een race geschorst worden. Dat is niet onvriendelijk bedoeld, maar met een grillig duo als Romain en Kevin is dat natuurlijk goed mogelijk. Kubica houdt wat dat betreft zijn hoofd altijd koel.
Ook kan Kubica buigen op een grote hoeveelheid ervaring en maakt een testcoureur als Kubica net even wat meer indruk dan bijvoorbeeld Nicholas Lafiti of een andere overduidelijke paydriver. Overigens geeft Gunther Steiner wel te kennen dat gesprekken zich nog in een vroeg stadium bevinden. Overigens is Haas niet de enige die interesse heeft in Kubica, ook Racing Point zou gebruik willen maken van de diensten en talent van de eenvoudig racewinnaar.
ghost zegt
De man die altijd finished!
Erik zegt
@ghost:
Hij spaart zijn materiaal natuurlijk uitzonderlijk goed en gaat met de juiste snelheid door de bochten.
lekkerlinksrijden zegt
@erik2907: jawel, spektakel gegarandeerd
pvg100 zegt
@erik2907: uitgezonderd als ie rally rijdt.
gwnbmw zegt
@pvg100: dit is toch wel een flinke yikes…
supertjeduc zegt
Zou wel lachen zijn als hij sneller blijkt te zijn dan magnussen en stokbrood
Roef zegt
@supertjeduc: Ah, Olav Mol zit ook op Autoblog, zo te zien. Altijd genuanceerd en professioneel!
brammetjedeb zegt
Verstappen is natuurlijk de vriendelijkste coureur op de grid. Neem aan dat jullie sarcastisch waren…
slickrick zegt
@brammetjedeb: er kan maar een de vriendelijkste zijn en dat is uiteraard Ricciardo, lijkt me evident.
gwnbmw zegt
@slickrick: lando norris, alexander albon en sebastiaan vettel zitten toch wel op hetzelfde niveau hoor…
edjehaze zegt
@gwnbmw: vettel ?
gwnbmw zegt
@edjehaze: vettel misschien niet grappig aardig, maar qua ‘humbleness’ staat ie ver bovenaan. Is volgens vele ook een hele normale jongen gebleven.
wildbeest zegt
Zag ergens een staatje met rondetijden, williams zit op de tijden van mercedes 3 jaar geleden. Dat is wel erg triest hoor
dillinger zegt
@wildbeest: En nu heeft Williams zelfs de brede banden die Mercedes 3 jaar geleden nog niet hadden… Hopelijk komt Williams terug tussen de ‘best of the rest’ teams!
Edge zegt
Sterker nog: Kubica’s sponsor PKN Orlen schijnt volgens diverse Poolse media zo blij te zijn met de impact die hun Formule 1 sponsoring heeft, dat men gesprekken met Haas voert over een deal waarbij niet alleen Kubica als test- en reservecoureur wordt aangetrokken, maar Orlen ook als nieuwe titelsponsor gaat optreden. En hoewel Orlen voor de volle 100% achter Kubica staat, zou men óók in de F1 willen blijven als Kubica besluit er helemaal mee te stoppen.
emping zegt
Ik zie hem liever gaan. Hij kan gewoon niet meer op en top presteren. Dan hoor je niet thuis in de topsport.
kobus1967 zegt
Lafiti is dat een ver familielid van Latifi?
lambowambo zegt
Pool position, nice.. Ik denk dat een rol als ontwikkelaar en simulator driver een perfecte rol is voor een man als Kubica en dat een team dat relatief kort in de F1 zit daar veel aan kan hebben. Het daadwerkelijke terugkeren naar competitief rijden is een bridge too far gebleken, maar gun het hem van harte dat hij toch bij de F1 betrokken kan blijven.
edjuuh zegt
@lambowambo: Een team wat er relatief lang zit heeft er iig niks aan gehad, dus misschien heb je gelijk..
lambowambo zegt
@edjuuh: Ik denk dat het probleem van Williams niet met één coureur te fixen is. Zelf met de terugkeer van Paddy Lowe rijden ze met een zeepkist. Je kunt nog zo veel goede ideeën of andere waardevolle input geven, maar als er geen geld voor de daadwerkelijke ontwikkeling is houdt het natuurlijk op.
edjuuh zegt
@lambowambo: Ik zie helaas zijn meerwaarde niet, hij heeft geen ervaring in betere wagens van nu en weet de limiet al helemaal niet te vinden. Verbetering vind je met kennis of op de limiet, niet door eindeloos te cruisen met 1 hand aan het stuur.
lambowambo zegt
@edjuuh: Heb je zeker gelijk in, daarom is zo’n simulator job misschien wel iets voor hem. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ze hem alleen maar vanwege de sponsoren die hij met zich meebrengt willen hebben. Het lijkt me dat er genoeg paydrivers zijn die jonger zijn en fysiek beter in staat zijn die limiet op te zoeken. Kan ook dat ze er misschien marketingwaarde in zien vanwege zijn verhaal.