Die zag niemand aankomen.
Robert Kubica rijdt volgend jaar geen Formule 1. Dat is net bevestigd door de kampen van Kubica én Williams. Daarmee komt er een einde het F1-sprookje.
Het was zo’n mooi verhaal. Robert Kubica was een aanstormend talent in de autosport. Hij beleefde zijn debuut in de Formule 1 in 2006. Hij begon als testrijder, maar mocht de aan lager wal geraakte Villeneuve vervangen. In 2008 behaalde hij zijn eerst podium (Bahrein) en zijn eerste overwinning (Canada). Het zou later ook zijn enige F1-overwinning blijken.
Voor het seizoen van van 2011 crasht Kubica tijdens de Rally van Andorra zijn Skoda Fabia Super 2000. Hij loopt daarmee verwondingen op, waardoor hij niet meer mee kan doen met de Formule 1. Ook zijn de verwondingen te ernstig om in 2012 aan de start te verschijnen. Sindsdien gaan er verhalen over een comeback. Eindelijk in 2019 is het dan zo ver: Kubica werd coureur bij Williams. Het blijkt een zeer ongelukkig seizoen.
De Williams FW-42 is veel te laat klaar en mist veel snelheid. Maar het is niet alleen de auto. Het jonge talent George Russell rijdt Robert Kubica om de oren. Wat dat betreft is de 10e plaats tijdens de GP van Duitsland (goed voor een WK-punt) een schrale troost voor de Pool. Waarschijnlijk zal het daar ook bij blijven, want Robert Kubica en Williams zullen de samenwerking beëindigen. Dit jaar zal Kubica nog voor Williams rijden, maar zojuist is bekend gemaakt dat het na Abu Dhabi (de laatste race van het seizoen) over en uit is.
Volgens Kubica is het zijn eigen beslissing geweest. Claire Williams heeft hem bedankt voor zijn inzet en wenst hem succes in de toekomst. Wie Kubica gaat opvolgen is nog niet duidelijk. Reserverijder Latifi is een optie, deze man beschikt niet zozeer over talent, maar wel over veel sponsorgeld. Een andere optie zou Nico Hülkenberg zijn. Nu Romain Grosjean nog een jaartje bij Haas blijft, wordt de kans om F1 te blijven rijden telkens kleiner voor de sympathieke Duitser.
harrie zegt
Geprobeerd, niet gelukt.
Toch diep respect voor zijn doorzettingsvermogen.
pomoek zegt
@harrie: Absoluut. Geen fyck geven is les 1 in het formule 1 rijden.
maarteno zegt
@pomoek: tjah vanuit Robert snap ik het ook dat hij het gewoon probeert….net zoals ik dit het, hoewel stoer, wel volstrekt idioot vond om het zolang aan te houden…het was echt duidelijk dat hij het niet meer had
viezefreddyw zegt
Hoe mooi het sprookje ook was, dit zat er dik in natuurlijk.
Toch blijft het bijzonder dat hij het alsnog heeft weten te redden. Diepe buiging.
elemento zegt
@viezefreddyw: ik vind dat je moet focussen bijv F1. Skoda rally grotere kans crashes opzij moeten leggen
berlinetta zegt
@elemento: Bij jou is de vrijmibo al begonnen zo te zien?
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Na 4 keer lezen snap ik er nog niks van.
emping zegt
@viezefreddyw: Kubica had zich volledig op de F1 moeten focussen ipv ook nog eens in een Skoda te gaan rally racen waar er een grotere kans bestaat op een ernstig ongeluk. Zo moeilijk was dat toch niet?
viezefreddyw zegt
@emping: Jij bent echt heel slim. Thanks voor de opheldering.
dawwg zegt
@emping: Thanks Captain Hindsight !
thearchitect zegt
@elemento: Less is more… ik hou er wel van
elemento zegt
@viezefreddyw: maar idd buiging voor doorzettingsvermogen
rob5nismo zegt
Latfi kom er maar in
ghost zegt
Grote vraag die ik nu over hou is, wie gaat er nu altijd als laatste finishen? ???
cossiekiller zegt
@ghost: Hij finishte wel bijna altijd. Kan niet van elke coureur gezegd worden.
berlinetta zegt
@cossiekiller: Met die snelheid was het ook niet moeilijk om niet te crashen.
ghost zegt
@cossiekiller: wat ik zeg: Finishen ?
Edge zegt
Robert had een clausule voor nog een jaar, waarbij Robert hem zelf kon lichten op het moment dat hij in de zomerstop vóór Russell in het kampioenschap stond. Dat was het geval, en dus had er ook voor kunnen kiezen om nog een jaar Formule 1 te rijden. Gezien het feit dat de jaren die zijn topjaren hadden moeten zijn heeft moeten revalideren, had ik er alle begrip voor gehad als hij die optie had geactiveerd. Des te knapper vind ik het besluit om de eer aan zichzelf te houden, dat siert hem wel.
Ik verwacht op korte termijn een aankondiging dat Robert naar Racing Point verhuist en daar als test- en reservecoureur aan de slag gaan. Zijn manager en mensen van Racing Point zijn onlangs bij Robert’s sponsor PKN Orlen gespot. Bovendien past het ook bij de familie Stroll. Voordat zij Racing Point kochten hebben zij herhaaldelijk bij Williams aangedrongen om Kubica aan te nemen, omdat Kubica een uitstekende mentor voor Lance was. Hem in diezelfde rol naar Racing Point halen is dan een logische vervolgstap. Bovendien is het een no-brainer, aangezien Orlen ook nog geld meebrengt.
rednasnamsob zegt
@Edge: interessant… Dat wist ik niet. Weer wat geleerd
Erik zegt
@Edge:
Ben jij een van de weinigen die het contract heeft mogen lezen van Kubica? Chapeau!
str8six zegt
Niets dan respect voor deze man en z’n beslissing.
Dutchdriftking zegt
Niet heel verassend. Wel jammer voor hem. Ik hoop vooral dat Williams volgend jaar niet meer standaard achteraan staan….
rednasnamsob zegt
Zonde, maar ik denk de enige juiste keuze van Kubica. Nu zijn er dus weer 2 “opties” voor Hülkenberg… Hoop dat deze man volgend jaar nog mee mag doen. Heeft bij beide teams wel een kans(je)
reactief zegt
Hoe tof het ook was dat hij weer terug kwam, is deze keuze om te stoppen de enige juiste.
8cylinder zegt
Ik heb de hele Kubica saga niets anders dan uiterst pijnlijk gevonden dit jaar. Al dat gelul over wat een legende het wel niet is, en dan zó het snot voor de ogen te worden gereden door Russell.
w0o0dy zegt
Ergens heel jammer maar het lijkt erop dat iemand die te weinig ervaring heeft met bandenmanagement en de complexe hybride systemen, weinig tot niets te zoeken heeft in de huidige F1.
Beetje het probleem van Vettel VS LeClerc. Diegene die de banden makkelijker in de juiste zone krijgt en houdt is uiteindelijk veel sneller.
Russell snapt de banden wel want heeft F2 gereden. Kubica heeft geen ervaring en krijgt de banden dus niet “aan de praat”…
Design_Driven zegt
@w0o0dy: Ze hebben allemaal gekart en daar is dat ook aan de orde van de dag.
chrisvis zegt
@w0o0dy: probleem van Vettel heeft meer met de “losse” achterkant van de Ferrari te maken dan met de banden in het juiste window te krijgen. Het is algemeen geweten dat Seb liever een stabiele achterkant heeft en dit hebben ze hem niet kunnen geven bij Ferrari, Charles lijkt daar beter mee overweg te kunnen blijkbaar…
daniel1975 zegt
Ik wist niet eens dat hij ooit gewonnen had, heeft hij toch iets om later met trots op terug te kijken.
breakingpoint zegt
@daniel1975: man, ik zou al apetrots zijn moest ik in eens in een F1 bolide op een circuit mogen stuntelen, laat staan jaren op het hoogste raceniveau meekomen. Niet oedereen kan de beste zijn, en dat is geen schande.
toniominestrone zegt
Weg ermee,heeft allang niets meer te zoeken in de F1.