Lekker bezig Rob Jetten…
Een nieuw plannetje van onze enige echte klimaatminister. Je weet wel, de man die de hele wereld overvliegt om alle wereldwonderen te bekijken samen met zijn dinnetjes. De man die zich laat rondrijden in een dikke BMW 7-serie. De man die er alles voor overheeft om elke petrolhead de nek om te draaien.
De NOS meldt namelijk dat Rob Jetten het plan heeft opgevat om autorijden vanaf volgend jaar al oprecht onbetaalbaar te maken. En dat is niet eens overdreven. Rob Jetten doet het gewoon…
Rob Jetten maakt autorijden onbetaalbaar
Rob Jetten wil namelijk verplichten om de veel duurdere biobrandstof met gewone brandstoffen te mengen. Daardoor worden benzine en diesel zo’n vijf tot tien cent per liter duurder. Deze maatregel kan al vanaf volgend jaar ingevoerd worden.
Rob Jetten denkt dat deze maatregel ervoor gaat zorgen dat mensen minder in de auto stappen. Maar Rob Jetten, met zijn grachtengordelgedachtengoed weet niet dat de meeste mensen hun auto nodig hebben om van huis naar hun werk te komen.
Mensen die in een fabriek werken die al om 4 uur ’s nachts begint met draaien bijvoorbeeld. Mensen in een gebied waar geen OV rijdt en al zeker niet op onchristelijke tijden. Mensen die de auto simpelweg niet kunnen missen omdat ze anders NIET NAAR HUN WERK KUNNEN KOMEN.
Rob Jetten gaat de automobilist slopen
Maar dat is nog niet alles. Rob Jetten heeft nog meer onzalige plannen om de automobilist kapot te belasten. Zo wil hij de BPM op nieuwe auto’s gaan VERDUBBELEN. Dat gaat de schatkist miljoenen opleveren, en de consument naar goekopere tweedehands auto’s verdrijven.
Oh ja, het is niet alleen dramatisch nieuws wat we te brengen hebben over de klimaatminister. Als je een tweedehands EV koopt, hoef je minder belasting te betalen. Jammer alleen dat welke tweedehands EV nu al -ook zonder lastenverlichting- onbetaalbaar is voor de ‘gewone man’.
Oh ja, nog 1 dingetje; Zakelijke leaseauto’s moeten vanaf 2025 allemaal elektrisch zijn van onze eigen klimaatpaus.
Plannen van Jetten zijn wel een beetje duur
Hartstikke leuk natuurlijk dat Jetten de automobilist kapot wil maken, maar het kost de schatkist wel een berg knaken. Al die aankoopsubsidies voor EV’s zijn niet gratis natuurlijk En dat moeten we natuurlijk niet willen. Maar gelukkig heeft dit ‘genie’ daar ook een oplossing voor…
Vanaf 2030 moet het verlies aan inkomsten gecompenseerd worden door rekeningrijden voor ALLE AUTO’S. Dus ook EV’s…. Tot die tijd moet het kabinet andere inkomsten zoeken om de klimaathysterie te bekostigen. Zoals dus de verhoging van de BPM. Waarvan akte, zou Jaap gezegd hebben.
Conclusie: Laten we in godsnaam hopen dat de nieuwe grootste partij in de Eerste Kamer wél normaal nadenkt en ervoor zorgt dat deze onzalige plannen van Rob Jetten geen doorgang vinden. Dat zij wél weten hoe de normale burger in elkaar zit…
Dan heeft die waterschapsverkiezing pas toch nog zin gehad.
Zoals altijd. Het proef ballonnetje is heel groot, wat er uiteindelijk van komt is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de verontwaardiging is. Dus we zetten het maar even dik aan.
Maar zeg het maar. Gaat het prijsinstrument werken in dit geval? Gaan mensen inderdaad EV’s kopen. Of zouden ze gewoon lekker door blijven rijden? Wordt een mooi jaar voor de autohandel 2024. Als je occasions verkoopt of tweedehands dan…
Gele koplamp zegt
Met de komst van de milieuzones heb ik twee jaar geleden m’n zuinige diesel omgeruild voor een leuke benzineauto. Met het thuiswerken ben ik veel minder gaan rijden (<10.000km/jaar).
Als ik dan kijk wat EV's kosten in aanschaf kan die literprijs nog flink stijgen wil het eindelijk een keer lucratief worden om privé een EV te kopen.
En zonder alle subsidies haakt leasend NL ook af, dus moet het maar verplicht worden. Met als gevolg dat waarschijnlijk minder mensen een auto gaan leasen, waardoor er minder aanbod van tweedehands EV's komt, de prijzen hoog blijven en iedereen hun vertrouwde benzine- of dieselhok nóg langer door zal rijden. Nee, dit plan gaat echt werken…
thijsdeg zegt
Dit weten jij en ik maar blijkbaar hebben ze dat geen van allen in den haag in de gaten, het zelfde verhaal toendertijd met dikke subsidies op plug in hybride auto’s die dan “vanzelf” door zouden stromen naar de 2e hands markt. 90 procent is verkocht naar het buitenland want dat leverde meer geld op.
papa zegt
Tweedehands EVs verdwijnen toch de grens over, ook een gevolg van onze subsidies op EVs. Daardoor zijn okkazies verhoudingsgewijs te goedkoop en worden ze opgekocht voor export.
poes zegt
Daar geloof ik niets van. Zo was het in het begin van het hybride tijdperk. Maar bijvoorbeeld de Golf en Passat GTE’s zijn inmiddels allemaal wel uit de lease en het gros is gewoon in NL gebleven. Hetzelfde ga je de komende jaren met EV’s occasions zien. Dit gaat de komende jaren enorm omslaan als de huidige nog lopende lease contracten gaan aflopen.
Stijnson zegt
Was afgelopen weekend in Litouwen en het viel me op dat daar best wat Passats GTE reden. Ik gok dat toch wel een handjevol uit Nederland kwamen
grrrrrene zegt
Dat je het gokt, maakt het nog niet waar natuurlijk.
Ik geloof er ook niks van dat dit nog zo is. Hoewel ik het ook niet eens ben met de politieke beslissingen, vind ik het wel erg makkelijk om een artikel als dit te schrijven en zelf geen constructieve bijdrage te leveren. Negatievelingen hebben we all genoeg, wat zou je zelf dan doen om de uitstoot te verminderen (vraag gericht aan de auteur)? En wat kost dat de burger? Ons leventje van goedkope energie is over, hoe eerder je dat beseft, hoe minder de geschetste toekomst als een onaangename verrassing komt.
Wat betreft gesubsidieerde EV’s in Nederland houden: we kunnen ook BPM vorderen op geïmporteerde auto’s, dan kunnen we vast ook subsidie vorderen op tweedehands auto’s die worden geëxporteerd. Dan wordt het exporteren ineens heel onaantrekkelijk een komen die EV’s mét subsidie voordeel op de Nederlandse markt.
adbrotjeknor zegt
Ben het zeer met je eens. Ik wist niet dat Autoblog een politiek pamflet is geworden. Afgelopen winter lag er gewoon nauwelijks sneeuw in de Alpen. De gletsjers verdwijnen. De zeespiegel stijgt. Klagende ‘petrolheads’ zouden het een uitdaging moeten vinden om als autoliefhebber creatief mee te denken.
invictus66 zegt
Hoe dan? Het gemiddeld inkomen in een land als Litouwen ligt een pak lager dan in Nederland, zou me verbazen dat je een tweedehands passt GTE voor een hogere prijs kan verkopen dan in Nederland.
Robert zegt
@poes: ik weet niet meer waar de statistieken vandaan kwamen, maar dat gebeurt (helaas) nog steeds. Dat komt omdat onze gesubsidieerde nieuwprijzen zo veel lager zijn dan menig land om ons heen, dat dit doorwerkt in de prijs van een occasion.
Globaal rekenvoorbeeld: een EV die hier nieuw, na verrekening van subsidies, 50 mille kost, kost over de grens 10-20% meer. Als ‘de handel’ er na 4 of 5 jaar nog 50% van de nieuwprijs voor over heeft, betaalt deze dus 25 mille voor zo’n auto. Die marges gaan óók op voor het buitenland, dus dan is het voor hen goedkoper om gebruikte hybrides en EV’s uit Nederland te halen dan uit de eigen leasemarkt te betrekken.
En omgekeerd kunnen Nederlandse fleet owners in één keer de voor hen afgeschreven auto’s kwijt voor een marktconforme prijs, zonder dat ze er mee hoeven lopen te leuren. Sterker nog, de export wordt gestimuleerd, omdat voor de auto’s waarover wél een (gedeeltelijke) BPM is betaald bij aanschaf (bijv. hybrides), deze ook weer deels kan worden terug gevorderd bij de belastingdienst.
simonbv zegt
Zie jij nog Ampera’s, Outlanders, Civic (of hoe die ook heet) Prius? Veel Cayenne hybrides zijn ook vertrokken.
steephh zegt
@papa Je stelling is dus onjuist:, per saldo worden er juist veel meer EV’s geimporteerd dan ge-exporteerd.
https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-import-en-export-2022-tot-nu-toe-3401724
https://www.autoblog.nl/nieuws/evs-import-en-export-2021-tot-nu-toe-1042396
Verhoeven zegt
Je koopt een auto in het buitenland zonder belasting. In Nederland zit op een auto btw en bpm. In het buitenland hebben ze geen bpm. Dus zij betalen voor een Nederlandse auto de netto prijs. Die is vaak lager dan in hun eigen land.
potver7 zegt
Hoeveel BPM zit er op een EV? Bar weinig volgens mij…
En BTW moet je overal betalen, dus dat is het probleem niet.
detroitv8 zegt
Ja, redelijk jonge EVs. Dat komt voornamelijk omdat de zakelijke rijder dan nog een x periode van de lage bijtelling kan genieten.
De EVs die wat ouder zijn (lees betaalbaar) worden weer vrolijk geëxporteerd.
steephh zegt
@detroitv8 Heb je daar enige cijfers van, want daar ben ik wel benieuwd naar. :-)
Joseppe zegt
Klopt, mijn overbuurman verkoopt ze standaard aan de export. In Nederland wil niemand ze hebben….
papa zegt
Hoe vaak zie je nog een Jaguar i-pace rijden? Tesla model S wordt ook rap minder
goodvibrations zegt
De Model S gaat masaal naar het buitenland idd, plug-ins ook.
MaartenD zegt
D66, met stip de domste partij in Nederland
harrie zegt
Populisme voor hoger opgeleiden.
adbrotjeknor zegt
Als hogeschooldocent ben ik hoog opgeleid. Mijn studenten op de Hogere Beroepsopleiding Verpleegkunde worden straks hoog opgeleide verpleegkundigen. Ik snap je vijandigheid niet tegen mensen die goed kunnen leren en die hun mogelijkheden gebruiken om nuttige burgers te worden.
goodvibrations zegt
Ach er zit wel wat in.. Denk dat er relatief veel hoger opgeleiden D66 stemmen.. die iets te weinig kennis van/betrokkenheid met lager opgeleiden hebben. Zelfde zie je bij groen-links..
Feit is ook dat dit lager opgeleiden harder raakt dan hoger opgeleiden die iets vaker een EV en zonnepanelen en wellicht ook nog een warmtepomp hebben..
harrie zegt
Ik ben niet vijandig tegen hoog opgeleiden, ben zelf ook hoog opgeleid.
Ik heb alleen een hekel aan het populisme van D66, gericht op de doelgroep hoger opgeleiden.
mashell zegt
Waarom spel jij het woord oplossingen als populisme?
Alleen D66 komt af en toe met een oplossing voor een probleem, soms onaangenaam maar ze doen wel iets. De andere partijen in de regering doen niks en stellen alleen maar uit. Bijvoorbeeld met de stikstof doelen, of je die nou op 2030 of 2035 zet, je moet de piekbelasters gaan ruimen en de rest van de veeteelt moet enorm gaan krimpen maar dat durft behalve D66 niemand hardop te zeggen want dan verliezen ze stemmen en dus zetels. Zeggen wat het volk wil horen en niet zeggen wat het volk niet wil horen, dat is nou juist populisme. Politici die alleen maar aan hun eigen pluche zetel denken moeten zijn die zetel niet waard en moeten we wegstemmen!
Robert zegt
De haat die D66(6) opwekt heeft niet zozeer te maken met het feit dat ze het klimaat willen redden (dat wil ik ook, en velen met mij), maar de soms compleet idiote voorstellen en daarbij de van elke realiteitszin gespeende argumentatie waarmee ze hun voorstellen denken te kunnen onderbouwen.
Een van de aspecten die niet zijn benoemd in bovenstaand artikel, maar wel door Jetten zijn geuit, is dat het percentage ethanol in brandstoffen ook omhoog moet. ‘Want hernieuwbare energie.’ Terwijl de wetenschap dit argument al lang geleden heeft ontkracht, net als bijvoorbeeld die voor biomassa centrales.
Een ander, en misschien nog wel belangrijker aspect waarom D666 altijd als elite partij wordt weg gezet, is dat de uitkomst van al hun plannen telkens weer de zwaksten en de armsten van onze samenleving het hardst weet te raken. Of de mensen die niet in de Randstad wonen. Of de mensen die niet in aanmerking komen voor een baan op kantoor, met lease-auto, een 28- tot 32-urige werkweek en een bakfiets voor de kroost op de stoep voor de deur.
rollingstoned zegt
Hans van Mierlo draait zich om in zijn graf als hij ziet wat er van zijn partij verworden is…
karhengst zegt
Nederlands stemvee is nochtans de domste partij. 10 jaar lang klagen en tóch Rutte herkiezen. Ondertussen niet doorhebben dat dit gewoon een keuze is van het kabinet, onder regering van de VVD, die “toevallig” deze post aan D66 heeft gegeven. Zoals traditioneel gedaan wordt met posten waar je eerdergenoemd stemvee niet per sé mee op de hand krijgt.
Het artikel loeit ook lekker mee en getuigd van weinig politiek inzicht door hier één poppetje verantwoordelijk voor te houden terwijl het gewoon het gevolg is van eigen stemgedrag.
Begrijp me niet verkeerd: Volledig mee eens wat @rollingstoned stelt. Het VVD blijft tenminste nog bij z’n principes door het gewone volk te naaien.
Hawkeye72 zegt
Maar nee hoor; er is geen groen-links complot, welnee. Is vast dikke matties met Hugo die een miljoen huizen gaat bouwen waar je alleen je fiets bij kunt ‘parkeren’.
sook zegt
Realiteit is helaas dat de huidige mate en vorm van mobiliteit niet vol te houden is, zoals feitelijk ook van toepassing voor andere vormen van consumptie. De gevolgen hiervan komen bijna geheel elders (plaats en generatie) terecht. Leuk is anders, maar dit artikel mist (waarschijnlijk bewust als discussiestof) wel enige nuance.
Hawkeye72 zegt
Dat is eigenlijk best onzin. Als je zou inzetten op wereldwijde bevolkingskrimp in combinatie met technologische vooruitgang dan kunnen steeds meer mensen genieten van de mensenlijke verworvenheden….
V8Vantage zegt
Dat klopt. Schrijver van Apocalypse Never was voorheen een echte klimaat wappies. Hij is tot inzicht gekomen dat klimaat activisme meer schade brengt aan mens en milieu danals men dit niet zou doen. De technologische veranderingen het groeiende respect voor het milieu maar vooral het mondiaal samenwerken wat meer en meer gaat gebeuren zorgen ervoor dat er geen ‘apocalypse’ komt.
Zo zie je maar dat zelf extinction rebellion adepten het licht kunnen gaan zien.
potver7 zegt
Inzetten op wereldwijde bevolkingskrimp – hoe zie je dat voor je? In grote delen van de wereld is er niet eens een fatsoenlijk functionerende overheid, laat staan dat ze bij machte én bereid zijn beleid te voeren om een probleem op te lossen dat primair door de rijke landen is veroorzaakt.
Ja als we zo doorgaan dan komt die bevolkingskrimp vanzelf, maar niet op een heel fijne manier.
Sowieso kan de Nederlandse regering wel inzetten op een bepaald globaal doel, maar hooguit als stip op de horizon. Niet als onderdeel van Nederlands beleid.
De suggestie van sook is daarom geen onzin. Ons huidige consumptie- en mobiliteitspatroon is gierend uit de klauwen gelopen, en levert nu allerlei problemen op. Ook dat kan Nederland in z’n eentje niet oplossen, daar is op z’n minst de EU voor nodig om in ieder geval een regionaal machtsblok te vormen dat wereldwijd z’n invloed kan doen gelden.
Maar dat neemt niet weg dat Nederland natuurlijk voor de lokale markt wel de nodige maatregelen kan en moet nemen. Of een hogere BPM nou de oplossing gaat zijn, waag ik te betwijfelen. Ik zou liever zien dat de Nederlandse overheid meer inzet in beleid dat werkgevers stimuleert het personeel minder kilometers te laten reizen. Dat kan bijvoorbeeld door vestigingsbeleid anders in te richten (meer decentrale vestigingen voor grote bedrijven stimuleren bijvoorbeeld) of aanbestedingsregels aanpassen (zodat een schildersbedrijf uit Roosendaal niet met een verhoogde en verlengde, maar vrijwel lege bestelbus wekenlang dagelijks naar Amsterdam rijdt om brugleuningen te schilderen – ja dat gebeurt).
Richmond zegt
Precies dat, ipv te ontmoedigen dat mensen auto gaan rijden door het onbetaalbaar te maken (gaat niet lukken), kunnen ze beter kijken hoe de noodzaak van autorijden verminder kan worden. Dus richt de maatschappij anders in, waardoor forensen minder nodig is en auto meer voor plezier gebruikt kan worden. Dan vervalt een hoop verkeer meteen weg. Maar dat is teveel denk werk. Beter het probleem gewoon bij de burger neerleggen,
maotje zegt
Onzin? Is juist niet onze manier van leven de grote boosdoener? Het autobezit is hier per bevolkingshoofd hoger dan in afrika, azie en zuid amerika. De productie van een vele dingen is verhuisd naar azie omdat het rijke westen graag goedkoop wilt shoppen. En dat rijke westen klaagt vervolgens weer over de milieuvervuiling vanuit die aziatische landen.
simonbv zegt
Weet niet of jij in Azie bent geweest maar een scooter is wel wat meer vervuilend dan de suto’s hier
karhengst zegt
Onzin. Lokaal meer fijnstof ja, maar qua CO2 een stuk geringer. Tenzij die scooter op die paar kilometer door de stad meer brandstof verstookt dan een 1600kg auto over 50 kilometer?
En dan neem ik het hoge aandeel scooterpooling met moeders de vrouw, 4 kinderen en 2 kippen nog niet mee :P
Richmond zegt
Ja want door overheid opgelegde regels zoals afstand houden, qr code, geen benzine meer rijden wordt zo gewaardeerd door de bevolking dat ze erop zitten te wachten dat de overheid gaat bemoeien met wat er binnen je eigen muren van je slaapkamer gebeurt. Dat zij gaan bepalen dat je maar 1 of geen kinderen meer mag hebben zoals in China.
Habanero zegt
Dus voeren we het communisme in als doctrine. Geen gezeik, iedereen arm.
Timmeh94 zegt
Lekker neutraal stukje journalistiek dit!
Dat gezegd hebbende wel schandalig voorstel van ons aller klimaatdrammer. Ik zou in principe best elektrisch/hybride willen rijden, maar ik woon in een apartement en moet dus parkeren op openbaar terein. Er zijn geen laadpalen in de directe omgeving, de parkeerplaats van de supermarkt 2 straten verderop waar wel 4 laadpalen staan, wordt snachts afgesloten met een hek, dus ook geen optie.
Zorg nou eerst eens voor een goede infrastructuur en daarbij ook de hoognodige verbeteringen aan ons stroomnet dat op omvallen staat, voordat je onschuldige burgers die niet anders kunnen onnodig op kosten jaagt. Alles is al zo pleurisduur door de keuzes van dit kabinet, maar blijkbaar zien ze niet in dat niet iedereen bovenmodaal verdient, een huis met zonnepanelen en oprit bezig en zakelijk een auto van rijden. Rob Jetten, zou beter motten wetten.
poes zegt
Dan woon je gewoon een gebrekkige gemeente, helaas. Hier wordt zelfs in een krappe jaren ’30 wijk (met de eeuwige parkeer uitdaging) voldoende laadpalen geplaatst, naar gelang de groei van het aantal hybride’s en EV’ s. Het grootste probleem zijn sommige gebruikers die niet snappen dat het een laadplek is ipv een parkeerplek.
Timmeh94 zegt
Dat zou kunnen, maar mijn gemeente is daar echt niet uniek in. In het Oosten/Noorden van het land is het echt nog niet op het niveau dat het bruikbaar is. Ik heb even gezocht en er staan in mijn dorp maarlieft 2 publieke palen, voor +- 6800 bewoners. Daarnaast zoals ik eerder meldde een aantal palen bij een supermarkt die dus op eigen terein staan en niet 24/7 gebruikt kunnen worden.
Het zal best kunnen dat er palen aangelegd worden in de nabije toekomst, maar feit is gewoon dat het totaal niet bruikbaar is wanneer je geen eigen oplaadpunt bij huis hebt. Je bent altijd afhankelijk van de beschikbaarheid en als je thuiskomt en de plek is bezet kun je daarna de hele avond constant gaan controleren of er eindelijk plek is, als iemand anders je al niet net voor is. En dan mag je er waarschijnlijk ook maar voor een maximale tijd staan, waardoor je later weer naar de plek moet wandelen om je auto op te halen en maar hopen dat je genoeg hebt kunnen laden om de volgende dag weer op pad te kunnen. En dan maar niet te spreken over noodgevallen waarbij je onverwachts eens ergens naar toe moet…. Het is simpelweg niet te doen.
Mensen die nu al amper een auto kunnen betalen maar het wel nodig hebben om op hun werk te komen, worden wederom keihard gepakt. In heel veel plaatsen in ‘de regio’ zoals Den Haag het zo denigrerend noemt is openbaar vervoer ook niet toereikend. Dus je wordt weer op kosten gejaagd, terwijl de mensen die wel de luxe hebben om thuis te laden en dus electrisch kunnen rijden, kunnen blijven profiteren van oneindige subsidies. Het zorgt wederom voor een gigantische kloof in de samenleving.
Als je een wetsvoorstel maakt om een beter klimaat te bewerkstelligen, helemaal goed. Maar doe het eerlijk. Als degenen die het hardst geraakt worden door de maatregelen niet tegelijkertijd het meeste profijt hebben van de subsidies doe je iets grandioos mis. Dit kabinet lijkt het gewoon niet te snappen…
stekkerkoning zegt
Volgens mij is er echt geen gemeente meer in Nederland zonder publieke laadpunten. En als er geen gewone lader staat, dan is er altijd wel ergens een snellader. Dat opladen van een elektrische auto is het probleem niet.
Timmeh94 zegt
Er zijn nu 2 publieke laadpunten in mijn dorp. Er wonen 6800 mensen. Waarvan (gok ik) ergens tussen de 500 en 1000 in een apartementencomplex/flat of in een huis zonder oprit/parkeerplek. Laten we zeggen dat er 400 daarvan een auto hebben en de helft daarvan een electrische auto aanschaft. Hoe zie je dat voor je? Dan kunnen er nog tientallen palen bijkomen, maar dan nog is het toch gewoon niet realistisch? Permanent publiek moeten laden is simpelweg niet te doen. Er zijn nu al problemen met het stroomnet dus zomaar overal snelladers plaatsen is niet haalbaar.
mashell zegt
Permanent publiek laden is prima te doen. Ik rijd tegenwoordig zo’n 32 duizend kilometers per jaar, nu al 2,5 jaar elektrisch en laad alleen openbaar (doet steeds meer mensen want goedkoper dan thuisladen) en dat gaat gewoon. Je hoeft namelijk anders dan de populaire mening is, de auto niet elke dag op te laden. Eén keer per week, of als je veel rijdt rijd twee keer week, een nachtje aan een lader is genoeg.
Timmeh94 zegt
@mashell Ook als er ’s avonds 20 of meer auto’s per laadpaal staan te wachten? Of dat je dagelijks je dorp door moet rijden op zoek naar beschikbaarheid en dan ter voet misschien wel kilometers van/naar je huis moet lopen iedere dag?
Je spreekt uit de huidige situatie, waarin electrische auto’s laag zijn. Dat geloof ik wel dat dit inderdaad goed gaat, dat zie ik inderdaad ook in mijn omgeving. Maar het gaat juist om het toekomstbeeld waar het kabinet naartoe gaat. Dan neemt de druk per laadpaal enorm toe. Dan kun je nog tientallen laadpalen toevoegen, maar dit zullen er honderden per dorp moeten zijn. Dat zijn simpelweg aantallen waar het stroomnet niet klaar voor is. Dat is gewoon een feit. Reflecteer daar eens op, dan.
mashell zegt
Inderdaad moeten er veel laadpalen bij komen, op elke 2e of derde parkeerplek moet er één komen. En inderdaad moet het stroomnet aangepast worden. Maar.., dat kan gewoon. Dat moest toch al vanwege zonnepanelen, er is ook een verdienmodel voor. Misschien moeten we ingrijpen bij de Lianders, Enexissen, om ze daar harder te laten gaan. Maar het probleem dat je schetst is geïdentificeerd en zelfs relatief gemakkelijk oplosbaar.
Timmeh94 zegt
Om het relatief makkelijk te noemen is wel heel erg kort door de bocht. Dit is een gigantisch probleem waar nog lang geen goede, duurzame en haalbare oplossing voor is bedacht zover ik het weet. Vragen hierover blijven onbeantwoord of wordt vooruit geschoven om later naar te kijken.
Stel dat het stroomnet het wel helemaal aankan is het ook nog de vraag of er wel zoveel laadpalen kunnen worden geplaatst. Veel parkeerplaatsen grenzen aan priveterrein van bedrijven of particulieren om maar iets te noemen. Daarnaast de kosten voor aanleg, onderhoud en risico’s voor vandalisme en ongelukken moeten gemeentes wel kunnen en durven dragen. Daarnaast nog de jurische problemen die komen vanuit bijvoorbeeld brandgevaar in parkeergarages en parkeerkelders. Het feit dat het geen overlast mag veroorzaken voor bijvoorbeeld voetvangers in verband met toegankelijkheid (geen kabels over de stoep, etc).
Er zijn gewoon gigantisch veel uitdagingen en problemen voor het uberhaupt technisch mogelijk is. Nog naast de financiele problemen dat veel mensen het simpelweg niet kunnen betalen en het feit dat technisch goede auto’s van een paar jaar oud verplicht moeten vervangen door nieuwe electrische auto’s het hele idee van duurzaamheden teniet doet. De beste vorm van duurzaamheid is een product zo lang mogelijk gebruiken.
j05b zegt
Ik rij al jaren elektrisch en pas sinds kort een eigen oprit. Publiek laden gaat prima zeker als je dit kan combineren met laden op werk.
Timmeh94 zegt
@j05b Ook als er ’s avonds 20 of meer auto’s per laadpaal staan te wachten? Of dat je dagelijks je dorp door moet rijden op zoek naar beschikbaarheid en dan ter voet misschien wel kilometers van/naar je huis moet lopen iedere dag?
Je spreekt uit de huidige situatie, waarin electrische auto’s laag zijn. Dat geloof ik wel dat dit inderdaad goed gaat, dat zie ik inderdaad ook in mijn omgeving. Maar het gaat juist om het toekomstbeeld waar het kabinet naartoe gaat. Dan neemt de druk per laadpaal enorm toe. Dan kun je nog tientallen laadpalen toevoegen, maar dit zullen er honderden per dorp moeten zijn. Dat zijn simpelweg aantallen waar het stroomnet niet klaar voor is. Dat is gewoon een feit. Reflecteer daar eens op, dan.
maotje zegt
Heb je bij je appartement wel een tankstation?
Roskampies zegt
This is the end. Shiiit wat een actie wordt dit dan. Mafkezen.
HZW zegt
De BPM verdubbelen is een uitstekend idee, milieu technisch gezien.
Niemand koopt meer een nieuwe auto, en het NL wagenpark wordt nog ouder en vervuilender dan het al is.
Ik koop nooit een nieuwe auto, ik wacht wel tot dat de BPM gecompenseerd is, door de waarde daling van de auto.
pramm zegt
Klimaatclowns, klimaathisterie, termen die m.i. zelfs een autositeredacteur onwaardig zijn. Je kan het eens of oneens zijn met de plannen van Jetten. Ik vind het persoonlijk geen hoogvlieger, maar om nu onzinnig populisme te bezigen met dergelijke termen, schrijf dan niets.
nicolasr zegt
Je kunt het ook omdraaien. Als in ‘lees dan niks’ en vooral ‘reageer dan niet’. Maar da’s wat makkelijk…
Soms is het gewoon even prettig om je frustratie te kunnen uiten en als dat dan toevallig via Autoblog is, dan doe ik dat ook. We zijn hier toch als autoliefhebber bij elkaar en dan is het gewoon ruk om te zien dat een klimaatplan gehaald moet gaan worden door het laaghangende fruit te plukken. Pak dan een Schiphol aan. Of Tata Steel. Of de haven van Rotterdam. Maar nee, dat kan niet, want dat kost te veel geld. Dan kun je beter scoren met een plan tegen een ‘sector’ die niet anders kan dan op de oude manier doorgaan -zie de voorbeelden uit de tekst- en dus wel moet betalen. Ok, je haalt je doelen niet, maar je hebt het wel ‘geprobeerd’ én het levert extra geld op voor de schatkist. Noem me een populist, maar volgens mij heb ik niet ongelijk in dezen…
Bovendien gaat het me ook om het principe ‘practice what you preach’. Als het hem allemaal zo aan het hart zou gaan, zou hij ook niet de hele wereld overvliegen voor werk en -erger nog- privé. De vergaderingen kunnen ook via Zoom vanuit Den Haag en Iran is ook prima in kaart gebracht door Google Earth. Hoef je ook niet met een extra stel dames te reizen om je geaardheid te verhullen… scheelt weer 4 plekken in dat vervuilende vliegtuig.
En daar komt de frustratie vandaan, beste Pramm. En dan ben ik blij dat we hier de vrijheid hebben om die ook af en toe even te uiten.
Waarvan akte. Zou Jaap hebben gezegd.
V8Vantage zegt
Geen zorgen. Nog even en dan is het kabinet weg. De kans dat de partij van dit enge gender liquide persoontje terug komt in de kamer acht ik klein.
Wel zal vrees ik, wat ik al eerder aangegeven heb, de mobiliteitarmoede snel toenemen. Helaas niet alleen in NL maar ook de rest van Europa. Met alle gevolgen van dien…
Verder, blijf lekker schrijven wat je wilt!
adbrotjeknor zegt
Nog even check gedaan; tot nu toe (en later ook niet) is niemand in de val getrapt om Jetten op zijn seksuele geaardheid aan te vallen. De meeste Nederlanders zijn door iemand als Andre van Duin wijzer en beschaafder geworden.
V8Vantage zegt
Aanval? Het is heel modern om tegenwoordig gender liquide te zijn.
V8Vantage zegt
Maar het kloot toch wat hij schrijft? Als het een echte vent was geweest dan had hij die vrouwen thuis gelaten en zo weer energie kunnen besparen.
cloverleaf zegt
Schiphol wordt al keihard aangepakt. En dat is geen laaghangend fruit. Scheelt vrij weinig emissie’s.
Automobilist aanpakken is makkelijk, aangezien deze, in tegenstelling tot de boeren, slecht geeorganiseerd zijn.
Dat is denk ik meteen het punt. In theorie waren de 2030 normen het makkelijkst te behalen om de boeren aan te pakken, alleen hebben ze zich vergist in de macht van deze groep. Dan maar weer ouderwets de automobilist pakken, werkt altijd.
D66, ooit een zeer verstandige liberale partij is veranderd in een onsympathieke partij voor linkse deugers in een tesla.
mashell zegt
De boeren stoten teveel stikstof uit en de auto’s teveel CO2, dat is niet hetzelfde. Beide moet aangepakt.
En macht hebben die boeren helemaal niet, we kunnen ze heel gemakkelijk sturen, als ze de veestapel niet inkrimpen dan krijgen ze gewoon geen subsidies meer en is hun bedrijfsvoering niet meer sluitend. Je moet de stemmen op BBB ook niet zien als steun aan de boeren maar meer als afkeer van het uitstelgedrag van VVD en CDA.
karhengst zegt
Als Jaap je grootste inspiratie is heb ik slechte berichten voor je Nicolas.
Journalistiek maakt het een stuk meer indruk wanneer er meer wol en minder geblaat wordt geboden. Zie het als opbouwende kritiek. De frustratie is begrijpelijk, maar je hebt hier ook een podium om juist wat meer diepgang te geven over hoe bijvoorbeeld dit, zoals @cloverleaf ook aangeeft, helaas de politiek als geheel te verwijten is door 10 jaar lang de bal voor zich uit te trappen in plaats van er iets mee te doen. Dan maakt het nog niet eens uit of het voetbal of handbal is.
Sowieso snap ik de hoop op het BBB niet. We lopen hier al jaren te kafferen op het feit dat we 100 km/h moeten rijden zodat een klein clubje veehouders op oude voet verder kan gaan en nu zouden ze de redding van de Autoblogger moeten zijn? Erg naïef als je het mij vraagt. Zij zitten er maar voor één ding.
steephh zegt
@pramm Eens.
Interessant is ook dat sommige genoemde stellingen niet eens kloppen. Benzineprijzen die 5-10 cent hoger worden zijn super vervelend, maar uit het afgelopen jaar is wel gebleken dat men er geen kilometer minder om rijdt, zelfs al stijgen de prijzen per liter met meer dan 50 cent.
Ja, een verdubbeling van BPM op nieuwe auto’s op benzine en diesel is echt super kut voor petrolheads. Maar het maakt autorijden niet ineens onbetaalbaar voor iedereen. Wel zorgt het ervoor dat mensen snéller een EV zullen kopen ipv. een brandstofauto.
Mensen die amper de eindjes aan elkaar kunnen knopen kochten toch al geen nieuwe auto, dus hen het raakt het niet direct. Zij zijn afhankelijk van een 3e/4e/5e hands auto en als zij ergens in 2035-2040 een keer een EV aanschaffen dan kan je dat erg vroeg noeemen.
De automobilist kapot maken? Nee, daar ben ik het dus ook niet mee eens. De petrolhead kapot maken dan? Ook niet, maar maakt men het leven van de petrolhead zuurder: zéker.
Ik begrijp de verontwaardiging en kan me de woede van de petrolhead specifiek goed voorstellen, maar vind het wel jammer dat het stukje enigzins ongenuanceerd wordt neergepend, zeker voor een autosite. Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.
En aan @nicolasr dat je naar aanleiding van dit nieuws de behoefte hebt om je frustraties te uiten, bijvoorbeeld over andere sectoren die het amper tot niets raakt: zoals je al zegt Schiphol, Tata Steel of de Rotterdamse haven, dat begrijp ik echt hélémaal. Want dat is ook een grote ergernis van mij. Maar jammer dat ik dat dan pas in je reactie eronder lees en niet in het stukje zelf, dat zou het naar mijn idee echt een krachtig stuk maken.
En natuurlijk heb je alle vrijheid om je mening te uiten via een platform als AB (daar ageert ook niemand tegen), maar als je er veel persoonlijke frustratie in gooit dan kan je óók verwachten dat mensen er op reageren. :-)
hondafiel zegt
Las toevallig net dat in een groot Aziatisch land er deze maand 67000 voertuigen zijn verkocht van de 3 grootste merken (Toyo, Daihatsu, Honda). De norm voor nieuwe voertuigen daar is Euro4.
Wij gaan echt hier in Nederland de wereld redden qua klimaat.
marcomanta zegt
Weg met die droeftoeter, onvoorstelbaar dat zo een dropl*l ons land op die manier naar de kl*te helpt.
Hawkeye72 zegt
Valt iemand anders ook op dat klimaatdrammers veel gemeen hebben met evangeliserende gereformeerden…..
Crosscabouter zegt
Doe mij tegenwoordig maar een paar evangeliseren de gereformeerden. Die vallen reuze mee met sommigen die evangeliseren voor het klimaat.
alexnaoumov zegt
Prachtartikel met een mening die zeker thuis hoort op een blog over automobielen voor liefhebbers :). Dat die klimaatclows snel aftreden.
nicolasr zegt
Ja, dat kan natuurlijk ook…
jessepinkman zegt
Prima geschreven artikel, niks mis mee om af en toe een beetje politiek gekleurd te schrijven. Redelijk verfrissend hier op Autoblog. Ik heb ervan genoten. Maar: hoewel het idiote plannen zijn, is het ook weer niet het einde van de wereld. Een nieuwe auto koop ik niet en die 5 of 10 cent erbij zal ik ook niet opmerken, dat verschil is 2-5%..
cloverleaf zegt
Dat bijmengen is een nobel gebaar. Trek maar van de exorbitante accijnzen af!
V8Vantage zegt
Waar denk je dat dat geld eerst naar toe ging? Ooit van CDA gehoord?
zjos zegt
De huidige oude politieke garde met D66, PvdA en Groenlinks voorop gaat de burger uit zijn auto jagen, Het wordt gewoon weg onbetaalbaar. Ev zal voor de massa nooit een optie worden. Te duur in aanschaf, te beperkte levensduur, te risicovol als tweedehands. te beperkt in gebruik. De meesten hebben geen eigen oprit of zonnepanelen om goedkoop te kunnen laden. Mensen wordt wakker !
steephh zegt
@zjos
De brandstofauto werd voor de massa ook niets, daarom rijden we nu nog massaal op paarden. Net als mobiele telefoons, platte TV’s, dat hebben ook alléén de rijken.. Of nee wacht… De armen rijden nu al ook geen nieuwe dure auto’s, dus die zijn bij de EV óók gewoon afhankelijk van de 2e/3e/4e hands markt.
Beperkte levensduur, dat is simpelweg niet waar: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/accus-van-elektrische-autos-gaan-langer-mee-dan-gedacht en daarmee ook helemaal niet risicovol als tweedehands. Ze gaan bijzonder lang mee. Veel betrouwbaarder dan de 1.0/1.2je’s die men tegenwoordig massaal koopt. Die lopen al stuk voordat ze een ton hebben aangetikt.
Te beperkt in gebruik: voor een klein deel van de mensen waarvoor 15 minuten laden niet snel genoeg is op een lange rit. Maar dat is echt een klein deel. Het overgrote deel van de Nederlanders geen >400km, dag in, dag uit, maar voornamelijk naar hun werk en 2x per jaar een vakantierit waarvoor snelladen prima toegankelijk wordt.
En zeker, lang niet iedereen heeft zonnepanelen om goedkoop te kunnen laden. Met de vraagstukken die binnen de energietransitie liggen kan de EV een rol spelen in de opslag van energie en dan kan iedereen met zijn EV een rol spelen, mits de infra op publieke plaatsen maar gerealiseerd wordt. Daar ligt uiteraard nog wel een uitdaging.
Weet je zeker dat je écht wakker bent? Of heb je de afgelopen jaren je ogen vooral gesloten gehouden? ;-)
marcomanta zegt
@steephh je bent aardig druk met typen zie ik de laatste tijd :-)
steephh zegt
@marcomanta Goed hè :-) Zorgt persoonlijk wel voor interessante discussies vind ik! Schrijf liever een stukje dan een oneliner en ik typ ook bijzonder snel, dat helpt wel mee.
simonbv zegt
Jij rijdt zeker niet elektrisch want ik ervaar het toch heel anders. Ga maar eens naar een evenement, pretpark of een overnachting in een grote stad. En je zult zien dat er totaal geen zekerheid is voor een laadpaal. Sta je dan weer met de familie 45 minuten aan de laadpaal. En dan hebben we het nog niet over het buitenland. Leuk voor woon-werk naar verder houdt het ook op
steephh zegt
@simonbv Correct. Maar hoe groter de adoptie is, hoe meer laadpalen er komen. En range neemt ook verder toe, net als de laadpaal. Ben je nu early adopter, dan is het inderdaad niet altijd optimaal, tenzij je een EV hebt die voldoende range heeft voor een roundtrip.
mashell zegt
Ik rijd wel elektrisch. Veel in Nederland en Duitsland. En dat er niet overal een laadpaal is dat is waar maar geen probleem want met 400km actieradius hoef je helemaal niet elke keer te laden. Net als je niet bij elk Shell station hoeft te tanken.
tuutertuuter zegt
Saillaint detail is dat paarden niet met 50-80% belast werden om de auto interessant te maken, dito met mobiele telefoons. Het is (denk ik) de eerste keer in geschiedenis dat we zo hard gechanteerd worden in “betere technologie”. Dat is het probleem waar de meeste mensen mee zitten. Als EV’s echt zo goed waren, hadden ze al die subsidies en aflaten op brandstof/bpm niet nodig.
steephh zegt
@tuutertuuter
Maar die droegen ook niet bij aan een gigantische CO2 uitstoot of althans, dat probleem bestond toen niet. Je moet iets als overheid. Ik zie dan meer in sturing of “chantage” zoals jij het noemt, dan gewoon helemaal niets doen en simpelweg per X alle brandstofmotoren verbieden. Dan hebben de rijken namelijk geen enkel probleem, maar zitten de onderste laag van de bevolking dus wél met een probleem omdat zij nooit nieuw kunnen kopen.
Het probleem is dat EV’s nog niet op dezelfde grote schaal geproduceerd worden als brandstofauto’s (op Tesla na dan wellicht). Dat is de hele reden dat ze (nog) gesubsidieerd worden/werden, omdat initieel niemand ze anders koopt. Qua TCO zijn ze al goedkoper, alleen maar weinig mensen rekenen dat door. Toch zie je dat mensen zich daar wel steeds bewuster van worden en dat daarom nieuw steeds meer EV’s verkocht worden.
pomoek zegt
@tuutertuuter: de automobiel werd, algemeen, gezien als een prima manier om de stad schoon te maken. Vroegah lagen de straten vol met paardenstront. Het stonk niet alleen, mensen werden er ook ziek van.
Joseppe zegt
Heb diverse 1.0 driecilinders gehad. Allemaal met 175.000 of zelfs 400.000 op de teller en tussen de 15 tot 25 jaar oud…. Nergens last van…..
steephh zegt
@boosterrolla Toch gaan ze écht eerder kapot: “Ze kunnen een miljoen kilometers mee, maar dat doen ze niet. Een metalen as die draait in een kunststof huis kan je na 100.000 km vervangen. Dat kan iedereen bedenken, en toch wordt het gemaakt.”
Bron: https://www.ad.nl/auto/kleine-zuinige-motoren-gaan-eerder-kapot-de-keerzijde-van-downsizing~a960630a/ die het weer van amt.nl (Auto en Motor Techniek) hebben n.a.v. gesprekken met revisie-experts.
Stefje zegt
Die 1.0 of 1.2 is wel echt aanzienlijk goedkoper om te vervangen dan je accupakket. Dus zonder garantie toch maar liever die 1.0.
steephh zegt
@stefje De belangrijkste reden daarvoor is opnieuw: massaproductie. Sterker nog, onder autofabrikanten wordt elkaars motor gebruikt om kosten steeds maar verder te minimaliseren. Kwestie van tijd dus tot dat omdraait.
Daarnaast zal er ook een markt komen voor gereviseerde accupakketten, net zoals er nu een markt is voor gereviseerde motoren. Daarbij kan met goede meetmethodes ook veel beter de staat worden ingeschat van een accupakket, waar je bij een gereviseerde motor maar geluk moet hebben dat ie bijvoorbeeld volledig is geinspecteerd op haarscheurtjes etc.
zjos zegt
Tweedehands EV zooi wil niemand bij ons hebben. Te duur, en vooral storingsgevoelig. Zeker de renault en nissan’s . Staan steeds vaker bij de garage met allerhande storingen. Van serieus tot brandende storingslampjes die maar niet uit te krijgen zijn en na een week weer aanfloepen. En dat zijn pittige prijzen die mensen met hun 3e hands 205je die dat onderhoud nu nog laten doen door een kennis in de familie die dat voor een paar euro’s fixt maar straks een officiële rekening krijgen van de garage. Actie radius is nog van de oude generatie dus daar kom je nog altijd niet ver mee en het is alleen maar minder geworden. En al die dromerige en onhaalbare toekomstmuziek van EV’s die een rol gaan spelen in de opslag en energie transitie neem ik pas serieus als het er is en functioneert en dat is nog lang niet het geval. Energie transitie is ook economische zelfmoord. Fabrieken draaien niet op dure zonnepaneeltjes en windmolentjes stroom. Dream on.
steephh zegt
@zjos Prima dat bij jullie (ik gok dat je daarmee doelt bij jullie thuis) niemand EV’s wil hebben. Toch denken veel mensen daar anders over, er worden zelfs veel meer EV’s geïmporteerd dan geëxporteerd. Als je de fimpjes van Autoweek volgt zie je dat het allemaal wel meevalt met batterijdegradatie.
Waarom zouden de mensen hun auto niet straks ook bij een kennis in de familie kunnen repareren? Tegenwoordig kan je ook gewoon zelf het scherm van je telefoon vervangen met behulp van een filmpje op YouTube. EV techniek is juist relatief eenvoudig, waar dat voor de huidige brandstofauto’s van de laatste generaties niet geldt: je hebt allerlei specialistisch gereedschap en meetapparatuur nodig om er überhaupt mee aan de slag te kunnen. De mensen die nu een veel-de-hands 205 rijden, moesten toch al naar een fatsoenlijke garage toe voor hun straks nieuwere brandstofauto.
Fabrieken draaien wel degelijk op zonnepanelen (die allang niet meer duur zijn) en op stroom van windmolens. Steeds meer bedrijven leggen hun dak hélémaal vol omdat er geld mee te verdienen valt. Sterker nog, er is inmiddels al zoveel hernieuwbare energie dat je geld toe krijgt met een dynamisch contract:
“Dat gebeurt steeds vaker: de vereniging van duurzame energiebedrijven (NVDE) verwacht dat in de loop van dit jaar 50 procent van de elektriciteit in Nederland uit zon en wind komt. ”
Bron: https://nos.nl/artikel/2472200-grote-batterijparken-moeten-een-einde-maken-aan-gratis-elektriciteit
Je kan je ogen hier natuurlijk voor sluiten en dromen dat het niet bestaat. Maar dan zal je ook nooit gaan zien wanneer het er is. :-)
stekkerkoning zegt
Misschien even opzoeken welke partijen momenteel de regering vormen?
sanderkomnogeensergens zegt
Rob Jetten, nooit een echte baan gehad. Altijd aan het pluche blijven kleven. Totaal geen ervaring in het bedrijfsleven. Pffffff en toch stemmen iedere keer weer mensen op hem.
marcomanta zegt
Ik vrees dat hij geen 2e ronde gaat meemaken, krijgt gewoon veel minder stemmen.
steephh zegt
@sanderkomnogeensergens
Totaal geen ervaring? Nee. Van Wikipedia: “Na een traject als managementtrainee bij ProRail werkte hij aldaar als adviseur en als regiomanager Bouwmanagement voor Noord- en Oost-Nederland. “
harrie zegt
ProRail is een ambtenaren club gecamoufleerd als private onderneming, dat telt niet.
steephh zegt
@harrie en aan welke criteria moet een “echt” bedrijf dan volgens jou wel voldoen? ;-)
hondafiel zegt
Iig geen zelfstandig bestuursorgaan of organisatie waar de overheid de grootaandeelhouder van is.
mashell zegt
Herman Heinsbroek… Een ondernemer die voor de LPF de regering wel eens ging laten zien hoe het moest. Ging hopeloos mis, eigenlijk net als met elke ondernemer in het openbaar bestuur, want stiekem is openbaar bestuur veel moeilijker dan een onderneming runnen omdat je met veel meer belangen te maken hebt. NS, Prorail succesvol runnen kon wel eens een stuk lastiger zijn dan een Philips of Ahold.
steephh zegt
@harrie @hondafiel @sanderkomnogeensergens
Interessant. Dan ben ik benieuwd, welke politici hebben volgens jullie wel een “echte” baan gehad voordat ze de politiek in stapten. Kunnen jullie wat voorbeelden noemen? ;-)
sabrerator zegt
Ach, vanavond nog HVO100 getankt voor €2,219 per liter.
Rij ik 40.000km per jaar op met een 1:14 rijdende auto. Dus waar zeurt iedereen over?
V8Vantage zegt
Waar? Gisteren niest ik 2,519 betalen bij De Kissel in Heerlen. Ben maar gestopt bij 40 liter…
sabrerator zegt
Bij Dordrecht. Vanuit het zuiden over de Moerdijkbrug de eerste afrit nemen en dan over de snelweg en dan doorrijden tot het DC Berkel station.
Bij de BP in het dorp Epe is het ook vaak goedkoop. Heb daar een paar weken terug nog getankt voor 1,989! Maar dat was waarschijnlijk een foutje. Dacht ook de pompbediende.
spec zegt
Het enige wat Jetten hier mee bereikt, is dat Jan Modaal doorrijdt met zijn relatief vuile oude auto, of in de aanschaf is aangewezen op dit soort auto’s, die door dit soort maatregelen ook nog eens flink duurder zullen worden om te kopen.
steephh zegt
@spec
Jan modaal koopt geen nieuwe auto’s. De wat rijkere mensen wel. Die zullen nu wellicht sneller voor een EV gaan ipv een brandstofauto. En daarmee komt de EV ook als tweedehands auto beschikbaar voor Jan Modaal en de armere huishoudens.
potver7 zegt
Iets met de temperatuur van soep…
Ik neem toch aan dat iedereen die hier zijn gal spuwt ook wel door heeft dat er iets aan de hand is qua milieu. Of is het altijd iemand anders die maar de prijs moet betalen?
sacha zegt
Ik ben zo benieuwd naar de ‘km-heffing’ plannen en implementatie. Gebruik beprijzen gaat pas echt zoden aan de dijk zetten.
potver7 zegt
Zelf dát moet ik nog maar zien. Uitstapjes zullen duurder worden, en voor kortere ritten zullen mensen misschien wat vaker de fiets pakken. Maar alle zakelijke kilometers, inclusief woon-werk-verkeer, zal gewoon blijven. De belastingvrije kilometervergoeding gaat al omhoog. En al die kosten zullen uiteindelijk gewoon worden doorbelast aan de klanten, met hogere inflatie tot gevold. Nou is inflatie op zich niet eens zo’n groot probleem, maar dat was het doel van de maatregel niet.
Je ziet ook dat als de brandstof schoftig duur wordt, dat er verdomd weinig mensen zijn die maar een kilometertje minder gaan rijden.
Het wordt wat anders als het OV een waardig alternatief wordt, zowel qua gebruiksgemak (hallo opgeheven bushaltes) als qua kostprijs. Maar zolang zelfs lokaal busvervoer trager werkt dan de fiets, en een ritje met het OV nauwelijks goedkoper is dan de auto (en al helemaal als je met meerdere personen reist), maakt het OV geen schijn van kans.
Van kilometerheffingen gaat de kostprijs omhoog, maar een waardig alternatief is er voor veel mensen niet. Die compenseren de hogere vervoerkosten wel met kiloknallers van de supermarkt, tel uit je milieuwinst…
rogers zegt
Prima met mijn hobby auto Peugeot 205 CTI rij ik toch niet veel en volgende jaar gaat de BMW 320 GT de deur uit en wordt de Tesla model 3 onze tweede auto en komt er een nieuwe elektrische auto.
stekkerkoning zegt
Op een volledig elektrische auto zit precies nul euro BPM, op een Range Rover Sport plugin gaat het om 500 EUR. Daarin valt best wat te corrigeren. Beetje bijmengen van biobrandstof kan geen kwaad, zeker als alle zoete autobloggertjes hier ooit e-brandstof willen tanken. Die olieboeren moet je de juiste kant opduwen, want niks verandert vanzelf.
Wordt trouwens gekeken naar het autobezit, dan gaat het zo beroerd nog niet. De wegen zijn ramvol en auto’s zijn er meer en meer. Je mag je best afvragen of dat allemaal nodig is, juist ook vanwege de milieudruk. Een baantje om de hoek en af en toe een plezierritje is toch veel fijner dan eindeloos vaak aanschuiven in de file? De blik van de autoeigenaar komt soms niet verder dan het einde van de motorkap.
Dat op de man (persoon) spelen is natuurlijk ronduit flauw. Wel effectief, ergens vermakelijk, vrij onfatsoenlijk en van dik hout. Er is één site heel erg groot dankzij dit soort nieuws voor snelle en tamelijk hersenloze consumptie. Het werkt.
Wanneer komt er weer eens iets langs uit de Autoblog Garage? Dat vind ik wel leuk.
porker zegt
Asjemenou
MrSkyline zegt
Een groot deel van de zorgmedewerkers moet met de auto naar het werk aangezien ze nachtdiensten draaien of vroeg beginnen. Zie maar eens een trein te vinden vanuit lutjebroek om 6 uur sochtends in het weekend om om 7 uur een keer op je werk te kunnen zijn in plaats van 30 minuten met de auto. En het is niet alsof de benzine nu wel betaalbaar is…
mrjlr zegt
Het wordt de hoogste tijd voor een nieuwe politieke partij. De DAP, De Automobilisten partij. Net als BBB een partij voor de boeren is wordt DAP de partij voor autorijdend Nederland. Stem voor: Geen BPM, geen brandstof accijnzen, geen wegenbelasting, geen rekening rijden, stem voor meer snelwegen, geen snelheid limieten en dus geen snelheid controles en bekeuringen. Stem voor vrijheid. Wij als auto liefhebbers hebben al te vaak en te lang uit laten melken om alle begrotingsjaren te vullen. Het wordt tijd voor compensatie. Tijd om onze stem te laten horen. 10 miljoen autorijders zijn 10 miljoen stem gerechtigden. Wij kunnen een revolutie veroorzaken. Wie doet er mee?!
cloverleaf zegt
Zullen we beginnen met geen BPM en lagere accijnzen? Anders heeft het 0 kans van slagen.
Vincent_van_B zegt
Ehm. Mijn oldtimer? Die gaat kapot van biobrandstof. Moet E98 in. Wat nu?
ggj1987 zegt
De rekening voor motorrevisie naar dhr. Jetten sturen
Otua zegt
“Rob Jetten denkt dat deze maatregel ervoor gaat zorgen dat minder mensen in de auto zullen stappen”
Maar toch wordt er ook bezuinigd op het OV? Prima als ze meer mensen het OV in willen krijgen, maar dan moeten ze dat niet ook minder aantrekkelijk maken.
Anekdote: ik stond laatst op maandagochtend op Hoorn station om de Intercity te pakken van 7:10, die reed niet. Een minuut of 12 later kwam de spitstrein. Veel te kort, zat al ramvol. Ik besloot er nog eentje af te wachten.. Dat was een iets langere dubbeldekker maar daar kon ook niemand meer bij. Uiteindelijk was ik een uur te laat. Natuurlijk is dit niet altijd zo maar als ervaringsdeskundige die al 6 jaar in Amsterdam studeert is het wel een stuk erger geworden sinds corona
jje003 zegt
Mijn probleem met dit alles is dat men ervan uit gaat dat het merendeel van de bevolking een leuk baantje ergens op kantoor heeft. Mijn pa werkt in diensten in een fabriek en mijn moeder werkt in de thuiszorg. Samen hebben zij misschien 3000 euro per maand want in het Zuiden zijn de lonen lager. Hoewel het een redelijke stad is, rijdt er geen ov voor 0700 uur en ook maar 1x per uur. Ze krijgen allebei een standaard vergoeding van 29 cent per kilometer. Omdat het allebei blue collard beroepen zijn is er geen lease-auto of auto van het werk, terwijl tijdens covid ze allebei als cruciaal beroep bestempeld waren. Maak het rijden onbetaalbaar en een heel groot deel van de bevolking gaat dit voelen. Dit laat zien hoe ver de politiek af staat van hoe waarschijnlijk 60% van het land functioneert. Dit kan toch niet blijven doorgaan zo?!
jje003 zegt
Zeg dat mijn pa op de fiets kan gaan, hij heeft een lichte vorm van reuma dus dat gaat wellicht twee keer per week, niet ziek genoeg on afgekeurd te worden. Moeders doet 75km per dag in haar Nissan Note 1.2 die op korte stukken toch wel 1 op 12 rijdt. Dat dekt haar kosten, maar laat weinig ruimte over om te sparen/investeren in een nieuwe auto. Electrische auto van de zaak zou ideaal zijn, maar gebeurd niet omdat in deze sector daar geen subsidies/geld vrijgemaakt voor worden. Ik persoonlijk denk dat juist voor deze groep een oplossing bedacht moet worden, niet voor de leasende kantoorman die vanuit thuis zou kunnen werken! Kom met oplossingen voor dit soort situaties, niet een kansloze verhoging van bpm/btw/accijns! Het is nu al te duur voor deze mensen dus hoe gaan die in godsnaam ooit elektrisch kunnen rijden?!? Zo iemand als Jetten staat veel te ver van de realiteit af en dat is een probleem!
karhengst zegt
De vergoeding voor dergelijke beroepen zou dan ook niet alleen de brandstofkosten, maar ook afschrijving en overige kosten af moeten dekken. 1 op 12 is weinig zuinig natuurlijk, maar in stedelijk gebied helaas een feit. Het zou fijn zijn als er dan voor dergelijke situaties eens wordt nagedacht over echte oplossingen en mogelijkheden over te gaan op een EV, als men dat werkelijk wil, in plaats van niet verder te komen dan “prijzen verhogen”.
Verder is het niet alleen Jetten, dit is gewoon een besluit van de gehele coalitie. VVD en het CDA hebben nog altijd een groter aandeel hierin, het is alleen toevallig een D66 post. Laat je geen zand in de ogen strooien. Geens van allen heeft wat met de gewone man op.
thjvanvlerken zegt
Heb niet alles kunnen lezen aan reacties. Maar we hebben een bio mandaat in nederland op diesel, kwa prijs maakt biobrandstof dus al onderdeel uit van de diesel prijs.
William zegt
“Biobrandstof”. Dat klinkt als een klassiek geval van greenwashing. Net doen alsof het milieuvriendelijk is, maar er eigenlijk tropisch regenwoud wordt vernietigd om aan de biomassa te komen?
Een typisch symbolisch D66 idee.
alfagtv6 zegt
Weer zo’n klimaatterrorist die met onzin maatregelen en dwang anderen hun mening wil opleggen en op kosten jaagt. Laat meneer Jetten zijn BMW eerst maar eens inleveren. Met dat tengere postuur van hem past hij met gemak achter in een ID.3. De wereld verbeteren begint bij jezelf was het toch? Wat een aanfluiting voor de Nederlandse politiek die kerel. Sowieso die hele D66.
thearchitect zegt
Kinderachtig artikel dit. Met een lekker schreeuwende kop en ditto inhoud.
Mist blijkbaar zijn uitwerking niet, aan de reacties te lezen.,
Dutchdriftking zegt
Ik hoop persoonlijk toch dat het kabinet nog een keertje struikelt en een hoop plannen dan weer even de ijskast in gaan.
heckblende zegt
Alle reacties hier, minus de reacties op “drink je tijdens het rijden” zijn zware drinkers.
Ook goed te zien aan de manier waarop ze reageren… “drammers” “terroristen”
goodvibrations zegt
D66 is toch pro Europa? Probeer dan voor de verandering een beleid te creëren op Europees niveau. Dit is zo enkel een hoop extra, kostbare bureaucratie die onbetaalbaar is voor de minder bedeelden..
Best wel krankzinnig.. Geen last van met mijn EV, maar vind het wel absurd. Thuiszorg, kraamzorg etc. moet betaalbaar een eigen auto kunnen rijden.
pomoek zegt
Okay, laten we eens rekenen. Stel je koopt een nieuwe Peugeot 208 Active | 1.2 PureTech 75 5-bak Handgeschakeld. De nieuwprijs is € 24.050 euro, waarvan € 3.984 BPM. Dat wordt dus € 28.034. Dat is een forse prijsstijging. Laten we zeggen dat we de auto 5 jaar gaan rijden, 11.000 km per jaar. Afschrijving is laten we zeggen 50% over 5 jaar, dus € 14.017 totaal. Dat is dan € 1.992 in totaal méér dan met de oorspronkelijke prijs. De kosten voor brandstof stijgen met 10 ct per liter. Je verbruikt in die periode 5,3 liter per 100 km, dat is 2915 liter brandstof. Daar betaal je dan € 291,50 meer. De totale kosten over 5 jaar zijn dus € 2.283 méér dan in geval van de oorspronkelijke prijs. Dat is dus per maand € 38 méér.
Als je géén nieuwe auto koopt en enkel met duurdere brandstof te maken hebt zijn de extra kosten bij 11.000 km nog geen 5 euro per maand.
PAN zegt
Ik zit in ploegendienst en rij elke dag 220 km, en nee verhuizen is niet te doen. Tevens kan het bedrijf dichterbij geen technische mensen krijgen. Lekker alle industrie en bedrijven gepakt in de randstad, ja vroeger moesten we forenzen. Nu ie het gewoon verre van ideaal. Beleid van vroeger verzorgt nu een complete onbalans in wonen en werken
mashell zegt
We zouden inderdaad een soort van randstadbelasting moeten invoeren om bedrijven zich beter over het land te laten verspreiden.
tuutertuuter zegt
Op een Stelvio zit €25k BPM. Catalogusprijs is €43k. Dat is nu dus €79k incl. BPM/BTW en wordt meer dan €100k voor een instapmodel. Wat een land..
In frankrijk gaan ze de straat op voor zowat alles, en hier zijn we okee wanneer onze “leiders” na 30-50% inkomstenbelasting nog eens 40-60% op een auto heffen…
William zegt
Op de foto bij het artikel zie je Rob genieten van zijn zoveelste duurzame vliegvakantie.
audirs3 zegt
Helemaal prima toch, je mag dus nog steeds een ICE rijden, wordt alleen ietsje duurder.
jensoffbutton zegt
Ik ben geen Nederlander maar op zich is het idee van ver te werken wel wat waanzin.
Ik denk dat er in Nederland ook genoeg vacatures zijn om dichter bij huis te gaan werken.
Ikzelf ben ook van 40km enkele reis naar 4km gegaan en ik kan het enkel maar aanraden.
100’en euro’s kosten uitgespaard aan brandstof en autokost en 1u per dag extra of 5u per week aan tijd. Als ik die uren zou gebruiken om extra te gaan werken zou ik nog eens 100’en euro’s extra hebben per maand, wat ik soms ook doe.