Als groot liefhebber van machtig grote, enorm koppelrijke dieselmotoren maakte mijn hart een sprongetje bij het horen van het nieuws dat het VW-concern ook daadwerkelijk iets met de V10 TDI uit het Audi nanuk Concept gaat doen. Driewerf hoera!
Eerlijk zeggen: wie had er verwacht dat we na de Touareg/Phaeton V10 TDI en de Audi Q7 V12 TDI ooit nog een dieselblok met meer dan acht cilinders zouden terug zien? Ik niet in ieder geval, maar kennelijk hebben de ingenieurs het volste vertrouwen dat ze de 5 liter-krachtbron Euro 6-‘compliant’ krijgen.
Met de komst van een Bentley-SUV, een grotere Q7, maar ook mogelijk de volgende generatie VW Touareg en Porsche Cayenne (durven we ook Urus te zeggen??) zijn er voldoende full-size SUV’s waarin op de Europese markt een beest van een dieselblok zin heeft, speciaal voor degenen die de stookolie boven benzine verkiezen (en dan hebben we het nog niet eens over bijvoorbeeld de Flying Spur gehad. Gewoon lekker met een soepele achttraps automaat en de naald constant onder de 2.000 toeren Europa door, of je nou in Nederland rijdt of de Pyreneeën op.
In de nanuk kreeg de motor 544 pk en 1.000 Nm gespecificeerd, +44 paarden en evenveel Newtonmeters als het oude V12 TDI-blok leverde, en royaal meer dan de vorige V10 TDI. Bentley schijnt er al rondjes mee te rijden, zo ondervond Auto Nepal van een bron binnen het VAG-concern.
Nog een paar jaartjes wachten (we gokken ca. 2016), en wie weet hebben we er weer een uniek blok bij op de Europese markt. We zijn blij dat dit nog kan tussen alle geknepen motoren door.
lowbird zegt
Heel eerlijk gezegd was ik voor een paar jaar terug helemaal geen fan van dieselmotoren. Ze gaven voor mijn gevoel niet de beleving die benzinemotoren geven. Nu op dit moment is dat beeld van de diesel voor mij volledig omgekeerd. Dieselmotoren zijn efficiënt, rijden heerlijk vanwege het hoge koppel onderin, nodigen uit om lekker te toeren i.p.v. altijd de limiet op te zoeken. Vooral in de tijd van elektrificatie in de mobiliteitsbranche is het heerlijk om af en toe, tussen al het hybride-geweld, de brute sound van een dikke diesel (en benzine) te kunnen horen:)
lamborgfan zegt
@lowbird: + heel veel
Zeker mee eens! In combi met een automaat vind ik het helemaal top!
m550d zegt
@lowbird: ik kan jouw verhaal enkel bevestigen. Voor mij geen benzine meer.
4x4wheels zegt
Lijkt me een leuk alternatief blok voor de RS6 bezitters die kilometertjes maken. Een zelfde idee als die SQ5 die in (buitenland) twee smaakjes vloeistof leverbaar is.
E34M5Touring zegt
Is er wat bekend over het gewicht van het blok? Dat was bij de vorige nogal een dingetje. In de Touareq scheelde het 300kg ofzo met de V6 tdi. Wat hem nogal nose heavy maakt. In een SUV minder van belang maar als ie ook in grotere sedans gaat…
4x4wheels zegt
@E34M5Touring: Klopt ja, wellicht leuk voor die nieuwe R8.. Laaggeplaatste midden-motor configuratie zal de rijeigenschappen dergelijk minder beïnvloeden. 1000 Nm draaimoment is best prettig en met een V10 diesel valt vast wel een leuk b(r)ommetje te creëren :)
MDA zegt
@4x4wheels: met 300kg weight penalty weet ik niet of ie echt zo interessant is in een toekomstige R8. Zelfs al is het een middenmotor…
4x4wheels zegt
@MDA: Denk dat men zich daar in huize VAG bewust van is. Ik gok dat er dit maal veelvuldig gebruik zal worden gemaakt van lichtere metalen en composiet materialen.
MDA zegt
@4x4wheels: Composiet in de motor allicht niet, maar in principe hoeft een V10 niet heel veel zwaarder te zijn dan 25% meer dan een V8, en dat is zeker geen 300 kg (behalve als je V8 1200kg weegt :D). Dus inderdaad: met wat meer Alu, wat lichtere componenten (moeilijk met 1000Nm) en andere moderne fratsen moet er een redelijke concurent voor een M550d en dergelijke gemaakt kunnen worden.
super zegt
@MDA:
je hebt verhoudingsgewijs een hoop extra massa nodig om al dat koppel aan te kunnen.
berlinetta zegt
@MDA: Die concurrent is er al, de V8 TDI. Ik denk dat deze V10 nog een stap verder gaat. Zelfs nog een stap verder dan de V12 TDI destijds.
autobart zegt
@4x4wheels: http://www.youtube.com/watch?v=iSmrvSr-RWc
Vanaf 0:45, de oude gilt lekker hoor!
roestvrijstaal zegt
Top! Kan er slecht tegen dat motoren aan alle kanten geknepen worden, maar dit klinkt wel lekker.
jrk68 zegt
What about een R8 TDI of een Cabrera TDI, kan je daar ook eens kilometers mee maken….
m4ple zegt
Ze zijn niet voor niet ooit naar meer cilinders gegaan, het is gewoon een stukje beter, leuker en bruter,…
doet een V10 nou per definitie onder voor een V8 qua verbruik en uitstootcijfers?? nee natuurlijk niet, we vergeten altijd de “cijfertjes” te vergelijken met de soort/grootte van de auto
een 2,5 ton wegende bolide kan natuurlijk nooit de cijfertjes halen van een c1 van 850 kg,…
Niet dat iedere idioot nu met een waggie van dik 2 ton moet rondknorren maar ze betalen al meer wegenbelasting (logisch), maak dan de CO2 tax afhankelijk van het gewicht, zo is het eerlijker (tuurlijk moet die CO2 tax dan omhoog van onze pakkendragers in den Haag)
Heb het hele idee van CO2 ook nooit begrepen…. een auto (zonder EGR *kots*) heeft nou eenmaal geen baat bij een lage CO2 uitstoot, iedere molecuul brandstof hoort te worden omgezet in CO2 + H2O , de CO, CxHy en NOx moleculen zijn behoorlijk ongewenst, wanneer een 1.0 benzine per km minder CO2 uitstoot dan een andere 1.0 benzine, dan kan dit alleen betekenen dat de motor efficienter met zijn brandstof omgaat of dat deze in een hogere versnelling rijd,… dit zijn de dingen waar men naar kijkt, maar een ideale verbranding gaat gepaard met maximale CO2 uitstoot, en ik vind dit een behoorlijk slechte maatstaf, kijk eerder naar vermogen uit liters benzine en vergelijk dat met uitstoot en overbrenging, combineer dit met het gewicht van de auto,… moeilijk moeilijk, chinees chinees en tada een eerlijke wetgeving waar autobouwers zich aan kunnen houden zonder corrupt te zijn en fraude te plegen
super zegt
@m4ple:
volgens jouw gewichts principe zou iemand die meer vervuilt proportioneel minder hoeven te betalen, lijkt me niet erg “eerlijk” voor diegenen die onder die vervuiling te lijden hebben.
een ideale verbranding zou meer vermogen moeten opleveren dus denk dat het prima is om naar CO2 te kijken als maatstaf.
m4ple zegt
@super: Ik heb het over een combinatie, niet puur CO2, niet puur Gewicht, alles bij elkaar, CO2 wil ik juist hebben, die andere troep wil ik niet
melkkoe zegt
benieuwd naar het antwoord van Merc en BMW. Met een lullig 6-cilindertje kun het wel shaken tegen deze V10.
Homer55 zegt
@melkkoe: Merc zou niet zo snel een dikke diesel gaan bouwen. Hun biturbo V8 levert bekant de zelfde cijfers…
BMW die alles aan het downsizen is zal ook niet opeens zo’n blok maken.
Ik denk als iemand zoveel pk’s wil toch wel voor een benzine gaat en deze V10 het niet lang zal redden. De V12 tdi was er ook maar heel ff.
lohran zegt
@Homer55: Mwoa, in de M550d zit niet echt een gedownsized blok..
anakiet zegt
@lohran: Juist wel. Is een vervanger voor de V8. Een vergelijkbare 5,0 V8 tripple of quad turbo diesel gaat over de 600 pk. Zelfde met de M5 V10 naar V8. Vroegah kwamen er ciinders bij, nu vallen ze af, downsizing dus kleinere motoren.
Doe mij maar een zo’n 5,0 V8 XD, gaat de buurman met zijn M5 niet leuk vinden.
Wat zal die zich vergissen in mij M550D type plaatje, daaag buurman :)
lohran zegt
@anakiet: Nee, want in de 5-serie heeft nooit een V8 diesel gezeten. In de 7-serie zat die vroeger wel.
Maar goed, alle merken zijn aan het downsizen natuurlijk, maar BMW levert altijd nog wel lekkere uitvoeringen. Idem met MB en Audi.
m550d zegt
@anakiet: ik kan je vertellen dat het niet echt als een gedownsized blok aanvoelt… M5’s pesten op de Autobahn is geen uitzondering, eerder gewoonte.
SimonMc zegt
@m550d: M5’s pesten…en toen ging de wekker af zeker?
Onehp zegt
@SimonMc: hij zei niet welke M5. En een M550d heeft effectief iets van 400pk en 800Nm, dus zo moeilijk is dat niet om ze wat te kunnen pesten, zeker als er wat verkeer is geraak je die niet zomaar kwijt… wat niet betekent dat je er zo over gaat natuurlijk….
SimonMc zegt
@Onehp: Klopt wat je zegt, maar in wat verkeer, moet je al een auto hebben met heel veel meer vermogen om een andere auto los te rijden…
Cijfers zijn in ieder geval:
M5: 0-100 km/h= 4,3 sec. 0-200 km/h= 12,7 sec
M550d: 0-100 km/h= 5 sec. 0-200 km/h= 19,4 sec
Zoals je ziet, van 0-100 pakt de M5 “nipt” winst ( in nat weer zal het zelfs zeer nipt worden),
maar bij de hogere snelheden, blijkt pas waar er echt vermogen zit. Van 0-200, is de M5 6,7 (!!) seconden sneller.
Onehp zegt
@SimonMc: Dat is dus wat ik bedoelde, zelfs al is de laatste M5 duidelijk sneller, als er veel verkeer is en je dus vaak moet afremmen, geraak je zo een M550d niet zo snel kwijt als je denkt = wat ik versta onder pesten (anders rij je met je M5 er gewoon los van weg). Al helemaal als het een E39 M5 betreft die meestal iets minder dan opgegeven vermogen haalt…
guusboum zegt
Iemand uit mijn wijk heeft een touareg V10 TDI ABT, met rond de 400pk en 1000+ nm… Klinkt beestig! Hij kon alle bomen uit de straat in een keer omtrekken grapte hij ;)
gallardogt zegt
@sir_smokalot:
De Panamera zou toch ook een V8 TDI-blok krijgen net als de Cayenne? Had ik me net zo op verheugd, daar hoor je niets meer van. De V6 TDI kreeg alleen een flinke upgrade.
Dus het lijkt mij dat Porsche eerder bij de V8 blijft. Of zou deze V8 TDI überhaubt niet zo’n succes zijn, uhmm.
sir_smokalot zegt
De Panamera-diesel heeft net een upgrade gehad, misschien doen ze er later een V8 in, misschien zien ze er niet voldoende potentieel in. Cayenne is maar een gokje, Bentley en Touareg lijken zekerder.
Vincegail zegt
AutoNepal heeft de primeur? Waar gaat dat heen?
baap zegt
Sonne grôhte diesel jongeuh..
ronin1130 zegt
Toch nog altijd eerst zien en dan geloven;
erwh zegt
Doe mij maar zo’n Nanuk met 5 cilinder turboblok op benzine met veel vermogen en een lekker turbogat. Leuk die grote diesels, maar ik heb liever iets wilds in zo’n auto wat een beetje toewijding vergt. Audi bouwt z’n auto’s al afstandelijk genoeg.
jeanclaude zegt
Ik zag net de acceleratiecijfer van de gefacelifte Audi A8 4.2 tdi V8
Potverdikie in 4.7 seconden naar de 100 knalt dat ding, laat staan die V10.
KEV9 zegt
de diesel heerst anno 2013 toch ver boven een benzinemotor uit. Misschien niet kwa topsnelheid wel kwa pure trekkracht, zuinigheid, voor zover je bij een V10 van zuinig kan spreken al is hij dan nog steeds vele malen zuiniger dan een benzinegestookte V10. Maar vooral de pure rust..
2000 rpm in de A8 is in nederland heel rap je rijbewijs kwijt :) kom zelden boven de 1400 rpm uit hier in nederland
TDI-goeroe zegt
TDI-powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!
burninrubber zegt
Auto Nepal?! Moet niet gekker worden