We mogen weer een roadtripauto voor studenten opzoeken. Ditmaal met een lekker budget.
Het is weer die tijd van het jaar. De eerste zonnestraaltjes komen door en iedereen krijgt spontaan lentekriebels. Bij petrolheads betekent dat we ineens smoezen gaan bedenken om het bezit van een cabrio te rechtvaardigen. Een ander gedeelte daarvan gaat op zoek naar een betere roadtrip auto. In het geval van Leon en Hugo ligt dat een tikkeltje anders.
Roadtripauto voor studenten
Hugo en Leon zijn broers en gaan samen hun eerste auto kopen. Hugo gaat de auto ook gebruiken voor zijn studie in Oostenrijk en zal dus geregeld de auto voor langere ritten moeten inzetten. Daarbij willen ze de auto ook gebruiken voor diverse roadtrips door Europa, dus op de achterbank moeten mannen van 1,80 meter passen. Zelf waren ze aan het kijken naar een C-segment auto (daar komen we zo op terug).
Er moet wel een beetje pit inzitten, maar het hoeft zeker geen racer te worden. Een diesel hebben Hugo en Leon overwogen, maar dat wordt te gek met de maandlasten. We raden hen overigens wel aan om het rekensommetje te maken. Een paar keer per jaar op en neer naar Oostenrijk en een roadtrip of twee en je bent met een diesel al goedkoper uit.
De wensen en eisen voor een roadtripauto voor studenten kun je in onderstaande tabel lezen.
Huidige / vorige auto’s: | Geen, wel gereden in een Tesla Model 3 (verwend) en een Mini Clubman (F54) |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 6000 |
Jaarkilometrage: | 12.500 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Mijn broertje en ik willen samen een eerste autootje kopen. Ik moet voor school richting Oostenrijk, vandaar een fijne doch degelijk (lees goedkope) reisauto. |
Gezinssamenstelling: | Het gezin zal bestaan uit max 4 vrienden! |
Voorkeursmerken / modellen: | C-segment auto, Opel Astra, Golf of een Mitsubishi Lancer. Liefst een Aziaat, maar staan open voor verbreding. Het liefst een frisse, tijdloze uitstraling. |
No-go merken / modellen: | Peugeot, Audi of Mercedes. |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,272 per liter 95
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Utrecht, 24 jaar, 0 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Disclaimer: ga niet voor C-segment, maar D-segment
Natuurlijk: de vraag is duidelijk dat men een C-segment auto wil. Maar ja, met vier volwassen mannen en een kratje Hertog Jan de neus zit je al vrij snel op de maximale ruimte van de ruimste C-segment auto. Zeker als je ook geregeld in het buitenland rijdt (veel lange stukken) is het extra comfort van een D-segmentauto niet te onderschatten. Zeker niet voor het geld, want een dikke D-segmenter kost nauwelijks meer dan een kale C-segmenter, als we zo op Marktplaats kijken. Sterker nog, ze zijn soms goedkoper. Lang leve de afschrijving!
Hyundai Sonata 2.4 Dynamic Business (NF)
€ 5.750
2007
105.000 km
Wat is het?
Het is een beetje lastig om een Japanse sedan te vinden voor dit geld met niet al veel te kilometers op de klok. Auto’s als de Toyota Avensis, Subaru Legacy of Honda Accord zijn vrij prijzig. Deze generatie Hyundai Sonata was de eerste echte goede Zuid-Koreaanse sedan. Een auto die zich kon meten met de concurrentie. Qua styling is het een vrij tijdloos model (in tegenstelling tot zijn kitscherige voorganger).
Hoe rijdt het?
Oef, dat is lang geleden! Een grote atmosferische viercilinder rijdt altijd prettig, want zo’n potig blok levert lekker veel koppel. Het is geen racemonster, maar je komt nooit te kort. Qua handling is het geen Accord of Mazda 6, maar gewoon een goedmoedige reisauto, precies wat je zoekt. Mist wel ietsje raffinement ten opzichte van de Japanners en Europeanen, maar het verschil is kleiner dan je denkt, denken wij (denk je niet?).
Kosten Hyundai Sonata
- Verbruik: 1 op 10,24
- Brandstofkosten: € 232
- Gewicht: 1.438 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 74
- Verzekering: € 125
- Kosten per maand: € 431
Onderhoudsprognose
Hier ga je je geld terugverdienen, want de Sonata is een zeer betrouwbare auto. Zeker als je een exemplaar vindt zoals deze, met heel erg weinig kilometers. Dan kun je tot in lengte van dagen doorrijden. Een hoge mate van betrouwbaarheid, wil niet zeggen dat alles goedkoop is aan een Sonata. Soms kunnen sommige onderdelen verrassend duur zijn.
Afschrijvingsprognose
Zuid-Koreanen zijn ietsje minder gewild dan Japanners. De kilometerstand is erg laag, maar bijna niemand kent deze generatie Sonata. Goed, een paar duizend euro voor export krijg je er altijd nog wel voor.
Renault Laguna Dynamique 2.0 16v (X91)
€ 5.950
2008
120.000
Wat is het?
Een Franse auto! Maar je wilde geen Franse auto? Klopt, maar dit is echt een buitenkansje! De Renault Laguna van de derde generatie is een veel betrouwbaardere auto dan de voorgaande generatie. Mede met hulp van Nissan investeerde Renault enorm veel geld in de betrouwbaarheid van de auto. Dat betaalde goed uit. Verder is het een keurige berline.
Hoe rijdt het?
Gewoon comfortabel. Ondanks de uitvoering ‘Dynamique’ is het een comfortabele kilometervreter. De motor is heerlijk oldschool, niet echt bijzonder krachtig, maar prima voor een eerste auto. Het is allemaal niet zo heel erg bijzonder, maar gewoon voldoende.
Kosten
- Verbruik: 1 op 11,47
- Brandstofkosten: € 207
- Gewicht: 1.344 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 65
- Verzekering: € 120
- Kosten per maand: € 392
Onderhoudsprognose
Hier ga je je geld terugverdienen! De Laguna is namelijk een betrouwbare auto. Net als bij Japanse auto’s is de vorige eigenaar en het onderhoud van groot belang. Maar een nette Laguna kan lang meegaan. Er zijn niet veel dure items die standaard kapot gaan, zoals bij sommige concurrenten wel het geld geval is. Die 2.0 motor is niet bijzonder, maar je hebt geen kettingen die knappen, schraapveren die lekken of turbo’s die ploffen.
Afschrijvingsprognose
Dit is geen hete handel! Dat betekent dat je voor 6.000 euro een auto kunt kopen met slechts 120.000 km hebt. Het nadeel is dat je ze ook weer lastig verkoopt, alhoewel ze nu best zeldzaam beginnen te worden, zeker in deze staat. Maar als je er een jaartje of twee, drie mee rijdt dan kun je er nog wel wat voor vangen.
Seat Exeo 1.8T Style (3R5)
€ 5.000
2009
180.000 km
Wat is het?
In principe is deze Seat gewoon een Audi A4 van de B7-generatie (wat weer een A4 van de B6-generatie is). Dus een platform uit 2000! Het is een typische Audi, deze Seat. Dus een motor in lengte voor de vooras, wat garant staat voor een feilloze rechtuitstabiliteit. Het interieur (uit een A4 Cabrio) is nog altijd erg fraai, zeker met de sportstoelen is het een geweldige cabine. Er staat alleen Seat op geschreven.
Hoe rijdt het?
Als een Audi. En dan ook echt een Audi uit 2000. Dus een auto die vooral heel erg graag rechtuit wil. Zeker voor de langere afstanden zijn het heerlijke auto’s. Je merkt ook dat het chassis op (veel) meer vermogen is afgestemd. Dus je rijdt met kinderlijk gemak uren achter elkaar 200 km/u. Die motor trekt dat vrij makkelijk. Met 150 pk haal je gemakkelijk 200, maar kun je ook prima lekker cruisen. Het is geen inspirerende motor.
Kosten Seat Exeo
- Verbruik: 1 op 10,93
- Brandstofkosten: € 217
- Gewicht: 1.375 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 74
- Verzekering: € 135
- Kosten per maand: € 426
Onderhoudsprognose
De 1.8 is een prima blok. Maak niet de fout door een TFSI te kiezen, die hebben aanzienlijk meer issues dan de oude vertrouwde 1.8 20VT. Het is een Audi, dus draagarmen slijten ook harder dan normaal. Net als met de Laguna is het zaak om een nette auto op te sporen. Overigens is een betrouwbare auto ook een rekbaar begrip, mensen verwisselen ‘betrouwbaar’ met ‘geen onderhoud nodig’, dus controleer het onderhoud goed.
Afschrijvingsprognose
Niemand kent het, dus het is geen snelle handel. Maar net als de Laguna heb je ook veel auto gekocht voor weinig geld. En er zijn altijd verstandige mensen die Autoblog lezen en dus ook eventjes kijken naar een puike Exeo in precies deze uitvoering. Dus qua afschrijving zal het meevallen, maar je moet wel eventjes geduld hebben.
YOLO: Saab 9-5 Aero (YR3SE)
€ 5.000
2001
185.000 km
Wat is het?
De ultieme reisauto voor intellectuelen met haast. Het is jammer dat Saab er niet meer is. Deze 9-5 Aero is het archetype Saab, eigenlijk. Enorm fijne sportstoelen (die eerder comfortabel zijn), een bespoilerd uiterlijk en een grote turbomotor. De meeste exemplaren op dit prijsniveau zijn ‘gebruikt’, dus verwacht geen nieuwe auto’s. Maar het is niet zo erg als met afgeleefde jaren ’90 Volvo 850’s.
Hoe rijdt het?
Op papier lijkt het niet heel erg bijzonder, maar deze auto’s zijn ijzersterk op de tussensprint. De 9-5 is snel, heel erg snel. De meeste zijn met een softwareupdate van Hirsch, Maptun of DionHPT (hallo Dion!) al richting de 280 pk getild. Het rijdt machtig, want je bent sneller dan iedereen. Het gaat ook nog eens met een gemak. Ook met diverse aanpassingen aan het onderstel, zijn het echter geen bochtenridders.
Kosten
- Verbruik: 1 op 9,09
- Brandstofkosten: € 261
- Gewicht: 1.525 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 82
- Verzekering: € 145
- Kosten per maand: € 488
Onderhoudsprognose
Tja, Saabs zijn op zich wel betrouwbaar, maar niet heel erg goedkoop in onderhoud. Daarbij hebben we het nu over 22 jaar oude auto’s! Er zijn diverse specialisten gelukkig waar je terecht kan. Onderdelen worden ook nog geleverd, dus op zich kun je wel doorrijden. Houd er alleen rekening mee dat een prijzige E-segmentauto was nieuw en dat het onderhoud daarbij past.
Afschrijvingsprognose
Deze valt mee, want Saabjes zijn populair bij een specifiek – reteslim – gedeelte van de bevolking. Dus een goede 9-5 Aero is altijd wel in trek bij de liefhebbers. Als je de 9-5 een beetje bijhoudt (wat geld kost), dan schrijf je niets af.
Conclusie roadtrip auto
Wat moet je nu kiezen? De Saab is tof en de afschrijving valt heel erg mee. Maar ja, als je geregeld naar Oostenrijk op en neer rijdt, zul je die 230 pk geregeld aanspreken. Slurp. De andere drie zijn heel erg aan elkaar gewaagd, waarbij persoonlijke smaak de doorslag kan en zal geven. De Hyundai is schromelijk onderschat en voldoet uitstekend, de Renault is al langer een slimme keuze voor het geld. In dit geval gaan we voor de Seat: puike stoelen en een fijne motor. We schatten zo in dat het de fijnste auto is voor deze specifieke doeleinden. Zet je er even overheen dat je geen Audi wilde en toch een ‘Audi’ koopt. En euhm…een D-segmenter in plaats van een C-segmenter dus…
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
RickB zegt
Wil geen Audi, advies: “Audi”
AudiRS zegt
Het is een Seat.
William zegt
C segment lijkt mij te klein voor vier lange Nederlanders plus bagage. Koop gewoon een Mondeo van na 2007.
kniesoor zegt
Zo’n Mondeo lijkt me een prima suggestie. Goed ruim en indertijd in flinke aantallen verkocht, dus er is vast één te vinden, die én niet teveel kilometers op z’n bast heeft en voor een redelijke prijs aangeschaft kan worden. En onderhoud kost ook niet de hele wereld, het zijn voor zover ik weet vrij probleemloze oto’s.
Allison Burgers zegt
Precies. Of een Mazda6 uit die periode.
Rokende Wielen zegt
Roest was nogal een issue bij Mazda’s uit die periode.
Allison Burgers zegt
Je kunt toch opletten wat je koopt?
Heb het overigens over de 2e generatie.
tjorque zegt
Ik zou voor een Octavia combi gaan.
Ruimte zat en voor 6k wel te vinden met wat ervaring :)
Johanneke zegt
Ik rij een Nissan Primera P12, die zijn spotgoedkoop en best luxe. Nadeel is wel: heb lang moeten zoeken naar een 2.0 met lage kmstand. En je wilt de 2.0, want die heeft een 6 bak. De 1.6 is veel te langzaam, de 1.8 kan je mee leven, maar liever de 2.0.
Zijn heel goed gebouwde auto’s, alleen electronica is deels gedaan door Renault. En dat is de zwakke plek. Heb er zelf 1 gekocht voor een spotprijsje met wat electronische issues, die opgelost, en sindsdien perfect.
Mocht je er naar kijken: de lampjes in het dak, daar kunnen de pootjes van losgaan, en dan maakt ie kortsluiting. En dan gaat er een ECU kapot. Dat had ik dus. En dan staat de naam Renault je groot aan te staren terwijl je de meest zwakke afgebroken plastic lipjes aan het fixen bent met schroeven zodat het niet weer gebeurt, want ja Renault bouwde het plafondlampje. 2ehands ECU moeten kopen en in laten lezen. Maarja, auto’s zijn wel weer spotgoedkoop en voor de rest goed. Standaard camera, dimmende spiegel, cruise control, multilink ophanging.
Nissan Primera Estate 2.0 Acenta CLIMATE CONTROL/CRUISE CONT
€ 2.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2101932217?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
camber24 zegt
Welnee man. Koop toch gewoon een crossover ipv die meuk.
Gele Koplamp zegt
Denk dat de YOLO weer eens de beste optie is
Allison Burgers zegt
De Exeo is een prima keuze. Tot ik las dat er achterin ook twee volwassenen moeten. Daarvoor is hij te krap.
https://www.practicalcaravan.com/wp-content/uploads/2021/05/PCV409.used_TC_Exeo.pc181109_039.jpg
Robert zegt
Was ook mijn eerste gedachte. De Audi A4 is, net als z’n grootste concurrenten (3-Serie, C Klasse) een D-segmenter met de binnenruimte van een C-segmenter. Een Seat logo op de neus en achterklep verandert daar niks aan.
De eerder gesuggereerde Ford Mondeo was ook het eerste wat er in me opkwam, maar de enige C-segmenters die eventueel ook nog in aanmerking komen zijn de Ford Focus Wagon en de Skoda Octavia SW.
Sowieso lijkt me een stationwagen de betere optie voor roadtrips met 3 of 4 volwassenen en de nodige bagage.
shibby zegt
Geen bmw of alfa? Gaat het wel goed met je @willeme?
Richmond zegt
beiden geen ruimte wonders
Dutchdriftking zegt
Leef een beetje en koop een 159 sedan op diesel.
kennone zegt
Ik zou een Volvo 240/740/940 aanschaffen en de overige 4k in de vakantie steken. Qua stoelen ga je niks fijners vinden voor een roadtrip, gaat niet stuk en zo wel is het met ducktape wel op te lossen en je hebt de hele weg een king of the road gevoel.
tmenges zegt
een goed behandelde betrouwbare 240/740/940 ga je voor €2000,- echt niet meer vinden hoor.
kennone zegt
Voor een roadtrip is het al snel prima toch? Heb vorigjaar nog een 240 2.3 Polar met nieuwe APK en nieuwe banden voor €850,- weten te kopen. Tuurlijk er zijn mooiere exemplaren met minder kilometers maar deze auto was en is nog steeds 100% in orde, weinig roest en nog steeds geen onkosten.
alloallo zegt
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke keuze
Roskampies zegt
Waar komt dat stigma van, rete slimme mensen rijden Saab toch vandaan?
Johanneke zegt
Is schijnbaar ooit onderzocht, IQ testje doen en dan vragen welk merk auto de persoon rijdt. Kwam saab als hoogste uit.
pitapita zegt
Werd vooral gekocht door huisartsen, notarissen, architecten, designers etc.
Svenska II zegt
Beiden is waar, zowel wat betreft de clientèle als onderzoekstechnisch. Wordt alleen geen IQ gemeten, maar opleidingsniveau.
shicomm zegt
De laguna is misschien wel een fijne reisauto maar het gaat goed geld kosten om die netjes te houden..
De exeo zit eigenlijk in hetzelfde straatje maar valt waarschijnlijk toch al meteen af omdat het gewoon een audi is..
De saab is denk ik net iets té niche , wel een gaaf ding.
De sonata is alles bij elkaar de beste keuze denk ik , al was het maar omdat ie waarschijnlijk het meeste gaat opleveren als ie weg gaat.
tenaci zegt
Ik zou voor een lekker obscure Amerikaan gaan. Je moet voor dit bedrag toch wel een nette Sebring op de kop kunnen tikken
BMWinhetkwadraat zegt
Ik dacht direct aan een octavia, en binnen het gestelde budget is er zelfs wel een Octavia RS met een beetje ervaring te vinden. Dan heb je toch echt wel leuk vermogen onder je rechtervoet. Nog een andere obscure auto die ik tegenkwam is de Suzuki Kizashi, Dat is toch wel wat bijzonders
hippopotamus zegt
Ik heb zo’n Laguna (weliswaar de GT en station) als daily, en heb ‘m inmiddels zonder problemen van 145 naar 205k gereden. Erg fijne en betrouwbare wagen, al zal ‘ie nooit echt zuinig zijn. Anyway, ik van WC eend raad ‘m aan.
racerx zegt
Die Hyundai is ondanks z’n aarslelijke interieur de beste keuze in deze.
Dat, of een nette Mondeo / Mazda 6 opsnorren.
Loek zegt
@racerx: sterker nog: ik zou een Grandeur opperen.
Als je er één kan vinden.
camber24 zegt
Ga voor de yolo. Of voor de obscure Sebring die hiervoor genoemd werd. Je gaat met je maten op pad. Je gaat historische avonturen aan. Doe je dat in een Hyundai? Of in een omgekatte Audi die je toch niet wilde? Welnee man. Je bedoeling is om herinneringen te maken. Dat doe je met een vreemde en toffe auto, die je een guitige bijnaam geeft halverwege de trip. Vanwege zijn karakter. Vergeet al de rest. Dan sta je maar een keer op de vluchtstrook op de takeldienst te wachten. Dan tank je maar wat vaker. Ga voor die auto die je herinneringen geeft, je blij maakt, en vergeet al die andere verstandige keuzes. Thank me later.
petroldrinker zegt
@camber24 kijk iemand die het snapt, vind dit allemaal wel erg saaie autos voor een roadtrip. Ik zou zelf kijken naar een Quattroporte of een S klasse oid onderaan de markt, sure zal wat meer kosten gaandeweg, wat meer issues, maar ook zoveel gaver dus meer herinneringen… althans ik kan mij de ritten die ik in normale autos maakte niet meer herinneren (en dat zijn er veel geweest), maar dat soort ritten in niet alledaagse autos weer wel…
Loek zegt
@camber24: mwah, het ligt ook aan de reis die je gaat maken.
Ik heb eveneens onvergetelijke herinneringen gemaakt met twee vrienden op reis in een ’04 Clio en een ’07 Fiesta.
En geloof mij, autopech op vakantie is echt het allerkutste qua rompslomp. Die ‘dan bel je maar de takeldienst’ verandert veel sneller in een complete wanorganisatie van internationale serviceverleners, het niet kunnen repareren van je auto ofwel ineens met driekwart van het aankoopbedrag moeten komen om hem te fixen, wat ook nog eens tijd kost. Het stukgaan van je auto op vakantie moet je echt niet bagatelliseren, want het overschaduwt alle lol die een auto geeft.
Je moet idealiter een combi van de twee hebben, een auto die de reputatie heeft om niet stuk te gaan en alsnog een dikke bazenbak is. Het enige dat ik dan kan bedenken is een Lexus GS of LS.
pitapita zegt
Precies zoals Loek zegt.
Afhankelijk waar de roadtrip heengaat, zou ik ook met de lokale reparatiemogelijkheden rekening houden. Zo kost een Peugeot 605 of Renault Safrane geen drol, zijn lekker ruim en comfortabel en er zijn zat garages in heel Zuid-Europa die die dingen goedkoop rijdend kunnen houden, want geen moderne elektronica aan boord. Met een Lexus of Maserati wordt dat toch een ander verhaal.
Motomoto zegt
Mazda 6 van eerste generatie?
Elise zegt
Die zijn allemaal weggeroest.
Allison Burgers zegt
Ik zou voor de 2e generatie gaan.
audiA41.8TFSI2013 zegt
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/toyota/m2100782396-toyota-rav4-1-8-16v-vvt-i-terra-1e-eigenaar-goed-onderhouddn
Toyota RAV4,. 2004, 165.000 km. Ziet er nog erg goed uit. Met onderhoudsboekjes en twee sleutels. Die Toyota raak je na alle roadtrips makkelijk weer kwijt m.i. / redelijk waardevast.
6.249 Euro. Die 249 euro praat je er wel af / je hebt geen inruil.
monsieurleloure zegt
Dit is de perfecte roadtripauto.
Ben zelf met een soortgelijke Lexus meerdere malen naar Malaga geweest.
https://www.autowereld.nl/lexus/gs/300-alle-opties-nette-staat-39541507/foto.html
petroldrinker zegt
En volgens mij kwamen deze met de atmospherische versie van de 2JZ erin….
faalhaas zegt
Honda Civic Hybrid, in dit geval een auto waar vaak langs heen wordt gekeken.
net10 zegt
De Renault Laguna is inderdaad een buitenkansje, zie ook het occasionadvies van Autoblog.
Het is een comfortabele, hele betrouwbare en ruime auto, die erg degelijk, en goed in elkaar zit. Is ook heel goedkoop in onderhoud, en reparaties. (Bij deze leeftijd moet je natuurlijk wel kijken of er achterstallig onderhoud is.)
D segment benzine auto’s uit deze periode zijn niet heel zuinig, ga uit van 1 op 11 of 12, of neem een diesel.
vbarchetta zegt
Gewoon een Toyota Prius 3. Zuinig, betrouwbaar, ruim en geen afschrijving. Geen spannende auto, maar in een leuke uitvoering ook redelijk tijdloos…..
rogerzz zegt
Toevallig, in mijn lijstje tijdloze auto’s zoals de Alfa Romeo GT Veloce 1750, de Mercedes Gullwing 300SL en de Ferrari 250 SWB staat ook de Prius 3.
petroldrinker zegt
Wat een saaie suggesties ook in de comments zeg, als je jong bent wil je wat leuks, en geen bejaardenbak hebben zoals veel word voorgesteld…
Nog een Yolo suggestie: Maserati Quattroporte :) tuurlijk kost wat meer, maar wel een bazen bak om als student te rijden….
Jagris zegt
Wat meer? Vergeet niet dat studenten een wat kleiner maandbedrag voor een auto beschikbaar hebben dan de gemiddelde particulier. Die zitten niet te wachten op exotische reparatiekosten, een hoge MRB en een auto die minder dan 1 op 10 loopt. Ik weet niet of je zelf student bent geweest, maar bij de meeste studenten is de portemonnee wat kleiner.
michiel_vandelft zegt
in dit budget zou ik gaan voor een Volvo S60/V70 met de 2.4 of T5 motor. Zulke fijne reis gezellen zijn dat. Onverwoestbaar, en veel meer been ruimte achterin dan zo’n Exeo, wat mijn tweede keus zou zijn als de achter passagiers wat kleiner van formaat waren.. :)
lucas23 zegt
Deze vraag schreeuwt volvo! Laatst een XC90 uit duitsland gehaald voor 6k als tijdelijke auto, nieuwe olie erin en al duizenden kilometers plezier van.