Aankomend weekend begint met de 6 uur van Silverstone het WEC-seizoen 2015. Het belangrijkste weekend wordt dat van 13-14 juni, als de 24 uur van Le Mans wordt verreden. Dit zijn de mededingers in de topklasse.
Maar liefst 4 teams – 2 Duitse en 2 Japanse – strijden dit jaar in de LMP-H-klasse om de eindoverwinning op het circuit de Sarthe, en ze doen dit allemaal op hun eigen manier. De Nissan moet nog gehomologeerd worden, maar als de geruchten kloppen dat ze in de 2 MJ-klasse gaat racen worden dit jaar alle 4 de ERS-categorieën gebruikt!
Het principe van deze categorieën luidt: hoe meer energie per ronde teruggewonnen, hoe minder brandstof je per ronde mag gebruiken. Bijvoorbeeld: de Porsche 919 mag door zijn 8 MJ-categorie maximaal 88,5 kg benzine per uur verstoken, terwijl een vergelijkbare LMP1 in de 2MJ-categorie gelimiteerd is tot 94,3 kg/uur. Dit scheelt toch al snel een litertje of 8.
Audi: op Le Mans is en blijft Audi met zijn enorme overwinningenlijst het te kloppen team. De R18 TDI bleef in de basis gelijk, maar schoof wel een categorie op, van 2 naar 4 MJ.
Toyota: de winnaar (met overmacht) van het WEC-seizoen 2014 wacht nog steeds op zijn eerste Le Mans-overwinning, een schande die de Japanners dit jaar gaan proberen recht te zetten. De behoorlijk dominante TS040 bleef dit jaar in de basis gelijk, en komt wederom uit in de 6 MJ-klasse.
Laten we hopen voor Toyota dat het dit keer ook eens in de meest belangrijke race weet te zegevieren.
Porsche: Porsche treedt net als vorig jaar aan met 2 auto’s, maar op Le Mans met maar liefst 3 auto’s. Het is de enige deelnemer in de allerhoogste 8 MJ-categorie. Voor Le Mans was deze keuze duidelijk, maar het kostte de Duitsers veel werk om ook op de kortere circuits te zorgen dat deze enorme hoeveelheid energie teruggewonnen kon worden. Het is ze kennelijk gelukt, en dus zien we Porsche – met hun complexe stuurwiel – dit jaar als extreemste entry.
Nissan: de new kid on the block. Het gebruikt een innovatieve voorwielaandrijver, waar momenteel nog druk mee getest wordt. De eerste 2 races (Silverstone en Spa) worden overgeslagen, maar op Le Mans staan ze er. Tussen nu en dan volgen alle details, maar als gezegd: insiders verwachten een entry in de 2 MJ-klasse.
Op basis van de nog niet officiële aanname ten overstaan van Nissan is onderstaande tabel ingevuld.
R18 e-tron | TS040 | 919 Hybrid | GT-R LM | |
---|---|---|---|---|
Motor | 120° V6 turbo, 1 Garrett VTG charger | 90° V8 atmosf. | 90° V4 turbo, 1 Garrett charger | V6 twin-turbo |
Inhoud | 4.000 cc | 3.700 cc | 2.000 cc | 3.000 cc |
Vermogen | 410+ kW (558 PS) | 1.000+ PS (motor + MGU) | Motor: 500+ PS, MGU: 400+ PS | 600 PS, MGU: 650 PS |
ERS-Klasse | 4 MJ | 6 MJ | 8 MJ | 2 MJ* |
Min. gewicht | 870 kg | 870 kg | 870 kg | 870 kg |
Inhoud brandstof- tank | 54,2 liter | 68,3 liter | 68,3 liter | 68,3 liter |
Aandrijving | RWD, AWD in hybrid mode | permanent AWD | RWD, tijdelijk AWD op vooras tijdens elektroboost | FWD, AWD In hybrid mode |
Energie- verbruik (MJ/ronde) | 134.8 | 139.5 | 138.0 | 147.0* |
Maximale brandstof- flow (kg/uur) | 79.0 | 89.5 | 88.5 | 94.3* |
philipf zegt
Ik word helemaal wec!
clarkson zegt
Als porsche de 24h lemans weet te winnen doe ik een vreugde dansje! Ik volg het altijd. Maar er mag wel weer een nieuwe winnaar komen.
jrk68 zegt
@clarkson:
Klopt, maar na alle pech gun ik het Toyota net zo veel als Porsche.
Van Nissan verwacht ik nog niet zo veel.
Ach, als het maar een mooi seizoen wordt, technisch is dit kampioenschap interessanter dan de F1.
gijsso zegt
Ontzettend mooi om te zien dat er vier fabrikanten elk hun eigen visie hebben hoe het mogelijk is. Als werktuigbouwkundig student vind ik al deze verschillende technieken echt fantastisch om te zien. Van turbogeblazen V4 tot een satansap drinkende V6 en zelfs nog een atmosferische V8. Vooral Nissan met hun dikke voorwielaangedreven middelvinger is prachtig, nu nog een keer een goed resultaat neerzetten.
amgc63 zegt
Snap nog steeds die voorwielaandrijving van nissan niet..
TheMaster zegt
@amgc63: In basis super slim! Door FWD geen aandrijfas naar achter. Elektromotoren in achterwielen hebben geen diff en aandrijfas nodig. Complete achterkant (= onderkant) van de auto kan gemaakt worden voor optimale downforce. Hierdoor veel aero aan de onderkant en weinig drag door de vleugel achterop. Zorgen dat op lage snelheiden de elektromotoren de uit de bocht kunnen accelereren en zodra je eenmaal op het rechte stuk bent, dan de brandstofmotor lekker op de voorwielen de krachten los. Smallere achterbanden weer mogelijk, hierdoor weer minder weerstand.
imdoctorbob zegt
@TheMaster: http://www.racer.com/images/igallery/resized/4601-4700/Nissan_GT_R_LM_NISMO_LMP1_by_Marshall_Pruett_11-4621-900-506-80-c.jpg Door de motor voor te houden hebben ze ruimte gemaakt zodat je van voor naar achter DOOR de auto 2 lange luchtkanalen kunnen plaatsen + kleine achterwielen. Een stuk minder luchtweerstand op deze manier en de aerodynamica is ook erg anders als bij de andere autos. Dit krijg je eigenlijk niet voor elkaar kwa packaging met een middenmotor.
Ontwerp is erg inspirerent en out-of-the-box maar zijn nog wel wat vraagtekens: ze zijn nog erg aan het testen en missen de eerste 2 wedstrijden. Daarnaast 650pk uit de electromotor gaan halen lijkt me onwaarschijnlijk, MGUs zijn erg complex en zeker met zo’n bijzondere package verwacht ik niet dat Nissan dat even voor elkaar krijgt in 1 keer.
robskilov zegt
Dus als ik het goed begrijp is het voordeel wat Porsche heeft door die 2MJ klasse uiteindelijk het minder pitstops voor brandstof hoeven maken.
rickvandeven zegt
Zou iemand mij kunnen uitleggen wrm de Audi een kleinere tank heeft en hoe het komt dat Audi zoveel minder energie verbruik heeft in verhouding tot de andere?
gijsso zegt
@rickvandeven: Audi gebruikt diesel, de anderen benzine. Diesel heeft een hogere energiedichtheid t.o.v. benzine, vandaar dat ze een kleinere brandstoftank (nodig) hebben om evenveel energie op te wekken. En het energie verbruik per ronde is waarschijnlijk een schatting, en dat is een sommetje van de hoeveelheid electrische energie gebruikt per ronde gecombineerd met de hoeveelheid liter diesel verstookt.
rickvandeven zegt
@gijsso: Jaa natuurlijk was vergeten Dat de Audi op diesel reed bedankt in ieder geval voor de uitleg!
mazdarx zegt
Ik hoop echt dat Nissan het goed doet bij Le Mans! Hun concept vind ik in ieder geval het meest interessant! En als ze winnen komen er vast en zeker hele lekkere LM versies van de GTR!
Als Nissan het dan toch niet mag worden dan zie ik graag Toyota winnen op Le Mans. Ze hebben het vorig jaar zo goed gedaan (beter dan Audi imo) dus ze verdienen het om een keer Le Mans zelf te winnen! Daarnaast zijn ze dan de 2e Japanse LM winnaar na, hoe kan het ook anders *wink* *wink*, Mazda!
2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt
@mazdarx: Als mazda nou terugkomt met een elektrisch ondersteunde wankelmotor en dat concept toepast in de nieuwe rx7…
mazdarx zegt
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: Dat zal helaas niet gebeuren aangezien wankelmotoren verboden zijn in de WEC. Mazda rijd (of reed) wel mee met een LMP2 auto uitgerust met een Skyactiv-D blok.
Dutchdriftking zegt
Altijd leuk de 24u.
autonieuwsvandestraatje zegt
-edit: thanks! Is aangepast-
reistje zegt
Ik hoop al jaren dat Toyota wint maar steeds komt het er niet van.
De Nissan is wel grappig, net als de Deltawing was. Maar ik zie er toch niet zoveel in, zelfs bij Audi hebben ze bedacht dat ze RWD nodig hadden.
mrrallycross zegt
Ik volg het niet zo maar geen diesels meer in het wec?
berlinetta zegt
@mrrallycross: Jawel, Audi.
roppp zegt
Toch wel erg dat er geen Peugeots meedoen in de hoogste klasse tijdens het meest Franse raceevenement van het jaar.
michelschouten zegt
Ik denk toch dat Audi t weer flikt.
rob5nismo zegt
Heb er nu al zin in
Alex_79 zegt
Yay! Bonuspunten voor de Porsche #17. Dat rood met wit is sprekend is sprekend de Porsche Salzburg livery van 1970.
mrB zegt
Ik hoop dat Nissan vanwege het concept of Porsche vanwege Porsche met de winst ervandoor gaat. Vooral die Nissan, zo of out-of-the-box is heel gedurfd en er zit zeker wat in de gedachtegang. Ik snap alleen nog niet helemaal waarom ze niet in een energie klasse hoger zitten, je zou zeggen dat het concept zich uitermate toespitst op minder pitstops met hun lage luchtweerstand.
Btw, zijn er meer mensen waarbij de galeries over de tekst heen staat in de app? Maakt het moeilijk lezen
toyotafortuner zegt
Hup Toyota en Nissan!
piwie zegt
EN de kaarten zijn besteld! voor de 3de keer heen :)
tyso44quattro zegt
Ik hoop dat audi het weer wint (waarschijnlijk van wel)van al die sukkels (ps. Porsche). Ik zou wel willen dat er meer merken meedoen aan deze raceklasse zou spannender zijn