Is dit de tijd om in te stappen?
Goud, kunst, huizen. Nu geld op je spaarrekening bewaren geld gaat kosten in plaats van opleveren, is het bijna verstandig om je centen ergens anders in te steken. Een investeringsoptie waar wij Autobloggers meer mee kunnen, zijn klassiekers. Al gaan die auto’s op de korte termijn waarschijnlijk niet zo veel opleveren.
Althans, dat is wat Maarten ten Holder, de baas van RM Sotheby’s in Europa, bij De BNR Autoshow zegt. Hij kwam net van de Salon Rétromobile in Parijs, waar het veilinghuis tachtig auto’s kon verkopen. Dat is 73 procent van de auto’s dat het veilinghuis had meegenomen. Normaal verkoopt RM Sotheby’s 80 procent. Met andere woorden, de veilingmeesters moeten meer hun best doen om klassiekers te verkopen.
Niet dat de voertuigen nu ineens voor een appel en een ei weggaan: een BMW 507 en Porsche 904 leverden nog steeds bijna twee miljoen dollar op. Ten Holder denkt ook niet dat de prijzen van klassiekers ineens gaan dalen. Hij vergelijkt het met de huizen- en kunstmarkt; daar zijn ook prijsschommelingen in te zien. En aangezien de automarkt de afgelopen jaren alleen maar omhoog is gegaan, moet er ook een punt komen wanneer het allemaal gaat nivelleren. En dat punt is nu, denkt de baas van de Europese afdeling van RM Sotheby’s.
Nu een klassieker kopen en hopen dat je er bij de volgende veiling meer voor kunt vangen, lijkt er dus even niet in te zitten. Maar over een jaar? Dan zou je investering wel geld kunnen opleveren. Ten Holder denkt namelijk dat de prijzen van klassiekers niet snel gaan zakken, maar juist weer zullen stijgen. Al blijft de wereld van klassiekers natuurlijk wel gissen. Anderhalf jaar geleden waren die prijzen immers aan het dalen, net als afgelopen zomer…
Ten Holder deed zijn uitspraken bij de BNR Nationale Autoshow, met Wouter Karssen en Meindert Schut. Verder in deze aflevering: Amko Leenarts, de Europese designbaas van Ford, vertelt over zijn werk en de Puma en Wouter test de Bentley Bentayga Speed.
Foto: BMW 507 van HuibHasLanciaDelta, via Autojunk.nl.
hehe zegt
Wat een schitterende auto, die 507.
Met een enorme grille, zo zouden alle BMW’s moeten zijn
mp014 zegt
@hehe: hehe
thomasthomas zegt
@hehe: en de BMW 327 dan….
e38ossie zegt
@hehe: ooit mee gereden. Prachtige ervaring.
harrie zegt
Beleggingsadvies van een baas van een veilinghuis…
Schuift ie zondag aan bij Harry Mens?
poes zegt
Geld op je spaarrekening kost je al jaren geld. De rente is immer al heel lang lager dan de inflatie en veel lager dan het gemiddelde rendement op andere opties om je geld te stallen/investeren. Maar nu er ineens een -/- teken voor het rentetarief staat raakt iedereen ineens in paniek. Overigens zou ik mijn geld zeker niet in klassieke auto’s stoppen, die zijn al tijden way overpriced.
geenidee zegt
@poes: Heb je helemaal gelijk in poes. En daarbij mensen vergeten vaak ook dat klassiekers ook nog geld kosten, weliswaar niet veel als je er weinig mee rijdt, maar toch: het is niet allemaal als je een oldtimer na x tijd verkoopt.
fanboy zegt
Als je het als belegging ziet lijkt het me sowieso een slecht moment.
appeltaartislekker zegt
Zolang, klassiekers zeldzaam blijven, de rente laat staat en de ecb elk jaar miljarden bij drukt zullen de klassiekers waardevast blijven.
appeltaartislekker zegt
@appeltaartislekker: minus eerste comma.
harrie zegt
Precies, waardevast.
De prijs in euro’s en dollars loopt wel op, maar dat is omdat die briefjes steeds minder waard worden.
Dutchcarwizard zegt
Over drie jaar als het weer flink crisis is en bedrijven bij bosjes omvallen, dán moet je een klassieker kopen. Nooit op de top kopen, maar in het dal.
dwfc zegt
Beste Hayte, de prijzen zijn reeds 2 jaar over de top.
De reactie van Poes, een paar alinea’s hierboven, is correct.
Er zijn reeds prijsdalingen in sommige Porsche modellen uit de 911 reeks
Ook andere merken ontsnappen hier niet aan.
De markt is na 10 jaar van ongekende stijgingen en aankopen stilgevallen.
De baby boomers generatie met financiële slagkracht, hebben nu allen hun oldtimer in hun garage staan.
De traders of goudzoekers zijn uit de markt gefilterd en de pure liefhebbers blijven nu nog over.
Enkel in de champions league van Oldtimers is er nog een beetje marge.
De correctie zal nog even verder doorzetten.