En Wouter in het bijzonder, al wordt hij niet benoemd in het onderzoeksrapport.
Zoals jullie weten zijn auto’s rijdende milieurampen. Ze braken niet alleen CO2, stikstof en fijnstof uit, maar ze laten ook nog eens een spoor van microplastics achter. Zeker als Wouter achter het stuur zit vliegen de microplastics je om de oren.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu – beter bekend als het RIVM – houdt zich niet alleen bezig met corona, maar ook met microplastics. Zij publiceren nu een onderzoekrapport waarbij ze gekeken hebben naar de grootste bronnen van microplastics.
Wat blijkt? De grootste boosdoener op het gebied van microplastics zijn banden. Deze zijn verantwoordelijk voor verreweg de meeste microplastics die in de lucht, de bodem en het water terechtkomen. En daar houdt het milieu niet van.
Wat kan hieraan gedaan worden? De RIVM heeft ook een paar oplossingen bedacht. Een daarvan is: ‘betere banden’ ontwikkelen. Daar zullen bandenfabrikanten vast nog niet aan gedacht hebben. Oké, het RIVM bedoelt waarschijnlijk banden die minder snel slijten of minder microplastics bevatten.
Verder oppert het RIVM “lagere kilometrage”. Dat is ook een lastige, want mensen zullen niet zomaar de fiets pakken omdat ze dan minder microplastics uitstoten. De meest realistische maatregel die genoemd wordt is dan nog het beter schoonmaken van wegen, om de troep die banden achter laten op te ruimen.
Voor de liefhebbers: het hele rapport is te lezen op de website van de RIVM
Richmond zegt
Tsja open deur maar het is natuurlijk ook het verdienmodel. Vroeger hadden nieuwe banden 10mm profiel nu komen ze met 6mm je zult misschien het de 6mm net zo lang doen als met de 10mm vroeger, maar per saldo los je niks op.
potver7 zegt
Profieldiepte heeft niet zoveel te maken met slijtagesnelheid. Toenemend voertuiggewicht en het feit dat banden tegenwoordig een stuk breder zijn dan, zeg, 20 jaar geleden heeft veel meer effect op slijtage en dus vrijkomende microplastics.
mashell zegt
Toegenomen koppel, dankzij de turbo, ook.
JelmerS zegt
Inzicht is ook slecht geregeld voor de consument. Veel banden testen nemen niet een levensduur berekening en kilometerprijs mee. A-merken die ook innoveren op reductie van slijtage en rolweerstand komen er dan gunstiger uit dan de budget-rommel.
ponnie zegt
Dit is toch ook al langer bekend, een van de grotere zelden besproken nadelen van zware elektrische auto’s.
erce zegt
Ah, ik dacht al: wie spint het als eerste richting elektrische auto’s. Begint sleets te worden.
potver7 zegt
Ja de waarheid is soms hard hè?
Bottom line zullen EV’s wellicht beter voor het milieu zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen aan kleven die soms best even benoemd mogen worden.
Dat gezegd hebbende zijn het natuurlijk niet alleen EV’s die zwaarder worden, ook ICE-auto’s hebben er last van. Fabrikanten proberen ons wijs te maken dat dat te maken heeft met strenger wordende veiligheidseisen, en die zullen best een factor zijn. Maar BMW bewees ooit dat het heus wel anders kan: de i3 met 42kWh accu woog hooguit 1265kg, en ook die kreeg gewoon 4 sterren Euro NCAP (en dat had vooral te maken met ontbrekende veiligheids-electronica, die heus geen honderden kilo’s weegt)
fanboy zegt
@potver7: Tja iedereen en z’n moeder koopt SUVs tegenwoordig. Dat zorgt voor een gigantische toename in het gewicht. Helemaal als die elektrisch zijn.
Onze EV is 1600kg, menig benzine/diesel SUV zit hoger.
Dutchdriftking zegt
Het zal aan mij liggen, maar ik denk dat er bij de banden productie, en de verwerking van de oude banden meer winst te behalen is dan het stof tijdens het rijden.
mashell zegt
Die vrijkomende microplastics tijdens productie en recycling zijn gemakkelijk af te vangen, de microplastics die vrijkomen tijdens het rijden liggen letterlijk overal, spoelen met een regenbui in de sloot, waaruit de koe drinkt, die de melk produceert die je baby drinkt en dan na 30 jaar is je baby een soort plastic robocop…
dracae zegt
Ander probleem, andere oplossingen nodig.
Dit plastic is een ‘ lokaal’ probleem, het komt in de lucht, de moestuintjes, in ons.. Net als stikstof, ammoniak er is weinig link tussen het lokale probleem voor natuur en gezondheid en de er heel vaak met de haren bijgesleepte klimaatproblemen.
Het is altijd de vraag of je het wilt oplossen, dat is een politieke keuzen, maar dit is meer zoals asbest dan zoals drijfgassen..
Usdriver zegt
Die microplastics worden niet vanzelf uitgestoten of afgesleten. Ze worden toegevoegd om “de kwaliteit te verbeteren”, lees langer mee te laten gaan. Bandenproducenten zullen op zoek moeten naar minder schadelijke alternatieven. Anders ben ik voor jmdka bezig met microplastic vrije zeep, shampoo en wat dies meer zij.
En voor de EV haters. Ik rijd 70.000 km met een setje. Dankzij FSD.
wza1979 zegt
Ik heb wel eens 170.000 gehaald met een setje onder de Astra H . Met altijd erg veel hard rijden. Snelweg. Hij moest nog 10 k tot termijn en leasemij Wilde er geen nieuwe banden onder zetten meer. Ik gleed alle kanten op. Dus gewoon nieuwe banden eronder laten zetten.
Diesel Rocks zegt
Een andere optie is om zwaardere auto’s ook zwaarder te belasten in plaats van niet te belasten of korting te geven. Of weer rijden met houten wielen maar dat is zóóó 1820.
audirs3 zegt
Eens, de zwaarste voertuigen zijn bestelbusjes, vrachtwagens en bussen, maar die betalen nauwelijks wegenbelasting.
Maar van de andere kant, zwaarder belasten zal het probleem niet verhelpen, alleen geld in het laatje brengen… Het beste is toch andere eisen stellen aan banden fabrikanten
gilettelubbers zegt
Hij noemt auto’s, niet voertuigen: dus de EV
RobTWo zegt
Ik was met mijn Alfa’s (2x 156 en 1x 155) altijd blij als ik de 20.000 km haalde met mijn banden. Met de XC90 T8, op kenteken 900 kg zwaarder, doe ik 50.000 met de voorbanden en 80.000 met de achterbanden. Gewicht is dus niet alles.
Gele Koplamp zegt
Uitlijning is zeker ook een dingetje. Ik haalde de 40.000 tot 60.000 vrij makkelijk met de 155 en 156’s.
mashell zegt
20.000km op een setje banden is duur, maar de weg terug vinden is dan wel weer gemakkelijk, gewoon het spoor volgen..
Gele Koplamp zegt
Hmm, moet opeens denken aan dat filmpje van de brand op de ‘Tire Graveyard’ in Koeweit (al Sulaibiya)
https://www.reddit.com/r/pics/comments/3tkfg0/fire_in_the_largest_tire_graveyard_in_the_world/
Johanneke zegt
Ik geloof niet in microplastics. En niet in corona. Het is de schuld van 5G.
dracae zegt
Zo geef ik Al Gore altijd de schuld van de klimaatproblemen.. waarom heeft die idioot dat ooit bedacht?
evert01 zegt
En wat is wereldwijd de grootste boosdoener? Ik denk zelf microplastics van fast fashion en wegwerpplastic. Als je dan meetelt wat wij exporteren naar die landen is dat misschien wel onze grootste uitstoot. Misschien daar maar beginnen
dracae zegt
Ik schreef het elders al, dat is gedeeltelijk een ander probleem.
Je hebt de plasticsoep in de oceanen en al de rommel op vuilnisbelten en dergelijke. Dat is een probleem.
Hier gaat het over een meer lokaal, dichtbij probleem. Microplastic dat direct bij ons in het milieu en dus de lucht, op de groentes en ook in ons terecht komt.
De ironie van schoon en verantwoord is dat biomelk, melkproducten, kit etc. regelmatig meer viezigheid bevat.. omdat die dieren veel meer buiten lopen tussen al de troep die wij in onze omgeving dumpen. Zelfs meer landbouwgif, bij de buren vandaan.
Een lokaal probleem moet je dus, als je het tenminste wil oplossen ook lokaal oplossen.
achnaton08 zegt
Het is eindelijk tijd voor de vliegende auto!
sizedoesmatter zegt
Aanpassingen aan de samenstelling van de banden met dus minder microplastics?
En natuurlijk het idioot toegenomen gewicht van personenauto’s met ook nog eens véél meer koppel; dat moet de hel voor de banden zijn.
Heeft RIVM ook nog gekeken naar de slijtage van kunstgras? Dat is kilo’s plastic per veld per jaar, nog afgezien van de rubberkorrels. Vast minder dan banden, maar ik ben er we benieuwd naar.