En Wouter in het bijzonder, al wordt hij niet benoemd in het onderzoeksrapport.
Zoals jullie weten zijn auto’s rijdende milieurampen. Ze braken niet alleen CO2, stikstof en fijnstof uit, maar ze laten ook nog eens een spoor van microplastics achter. Zeker als Wouter achter het stuur zit vliegen de microplastics je om de oren.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu – beter bekend als het RIVM – houdt zich niet alleen bezig met corona, maar ook met microplastics. Zij publiceren nu een onderzoekrapport waarbij ze gekeken hebben naar de grootste bronnen van microplastics.
Wat blijkt? De grootste boosdoener op het gebied van microplastics zijn banden. Deze zijn verantwoordelijk voor verreweg de meeste microplastics die in de lucht, de bodem en het water terechtkomen. En daar houdt het milieu niet van.
Wat kan hieraan gedaan worden? De RIVM heeft ook een paar oplossingen bedacht. Een daarvan is: ‘betere banden’ ontwikkelen. Daar zullen bandenfabrikanten vast nog niet aan gedacht hebben. Oké, het RIVM bedoelt waarschijnlijk banden die minder snel slijten of minder microplastics bevatten.
Verder oppert het RIVM “lagere kilometrage”. Dat is ook een lastige, want mensen zullen niet zomaar de fiets pakken omdat ze dan minder microplastics uitstoten. De meest realistische maatregel die genoemd wordt is dan nog het beter schoonmaken van wegen, om de troep die banden achter laten op te ruimen.
Voor de liefhebbers: het hele rapport is te lezen op de website van de RIVM
Richmond zegt
Tsja open deur maar het is natuurlijk ook het verdienmodel. Vroeger hadden nieuwe banden 10mm profiel nu komen ze met 6mm je zult misschien het de 6mm net zo lang doen als met de 10mm vroeger, maar per saldo los je niks op.
potver7 zegt
Profieldiepte heeft niet zoveel te maken met slijtagesnelheid. Toenemend voertuiggewicht en het feit dat banden tegenwoordig een stuk breder zijn dan, zeg, 20 jaar geleden heeft veel meer effect op slijtage en dus vrijkomende microplastics.
mashell zegt
Toegenomen koppel, dankzij de turbo, ook.
ponnie zegt
Dit is toch ook al langer bekend, een van de grotere zelden besproken nadelen van zware elektrische auto’s.
erce zegt
Ah, ik dacht al: wie spint het als eerste richting elektrische auto’s. Begint sleets te worden.
potver7 zegt
Ja de waarheid is soms hard hè?
Bottom line zullen EV’s wellicht beter voor het milieu zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen nadelen aan kleven die soms best even benoemd mogen worden.
Dat gezegd hebbende zijn het natuurlijk niet alleen EV’s die zwaarder worden, ook ICE-auto’s hebben er last van. Fabrikanten proberen ons wijs te maken dat dat te maken heeft met strenger wordende veiligheidseisen, en die zullen best een factor zijn. Maar BMW bewees ooit dat het heus wel anders kan: de i3 met 42kWh accu woog hooguit 1265kg, en ook die kreeg gewoon 4 sterren Euro NCAP (en dat had vooral te maken met ontbrekende veiligheids-electronica, die heus geen honderden kilo’s weegt)
Dutchdriftking zegt
Het zal aan mij liggen, maar ik denk dat er bij de banden productie, en de verwerking van de oude banden meer winst te behalen is dan het stof tijdens het rijden.
mashell zegt
Die vrijkomende microplastics tijdens productie en recycling zijn gemakkelijk af te vangen, de microplastics die vrijkomen tijdens het rijden liggen letterlijk overal, spoelen met een regenbui in de sloot, waaruit de koe drinkt, die de melk produceert die je baby drinkt en dan na 30 jaar is je baby een soort plastic robocop…
Usdriver zegt
Die microplastics worden niet vanzelf uitgestoten of afgesleten. Ze worden toegevoegd om “de kwaliteit te verbeteren”, lees langer mee te laten gaan. Bandenproducenten zullen op zoek moeten naar minder schadelijke alternatieven. Anders ben ik voor jmdka bezig met microplastic vrije zeep, shampoo en wat dies meer zij.
En voor de EV haters. Ik rijd 70.000 km met een setje. Dankzij FSD.
wza1979 zegt
Ik heb wel eens 170.000 gehaald met een setje onder de Astra H . Met altijd erg veel hard rijden. Snelweg. Hij moest nog 10 k tot termijn en leasemij Wilde er geen nieuwe banden onder zetten meer. Ik gleed alle kanten op. Dus gewoon nieuwe banden eronder laten zetten.
Diesel Rocks zegt
Een andere optie is om zwaardere auto’s ook zwaarder te belasten in plaats van niet te belasten of korting te geven. Of weer rijden met houten wielen maar dat is zóóó 1820.
audirs3 zegt
Eens, de zwaarste voertuigen zijn bestelbusjes, vrachtwagens en bussen, maar die betalen nauwelijks wegenbelasting.
Maar van de andere kant, zwaarder belasten zal het probleem niet verhelpen, alleen geld in het laatje brengen… Het beste is toch andere eisen stellen aan banden fabrikanten
gilettelubbers zegt
Hij noemt auto’s, niet voertuigen: dus de EV
RobTWo zegt
Ik was met mijn Alfa’s (2x 156 en 1x 155) altijd blij als ik de 20.000 km haalde met mijn banden. Met de XC90 T8, op kenteken 900 kg zwaarder, doe ik 50.000 met de voorbanden en 80.000 met de achterbanden. Gewicht is dus niet alles.
Gele Koplamp zegt
Uitlijning is zeker ook een dingetje. Ik haalde de 40.000 tot 60.000 vrij makkelijk met de 155 en 156’s.
mashell zegt
20.000km op een setje banden is duur, maar de weg terug vinden is dan wel weer gemakkelijk, gewoon het spoor volgen..
Gele Koplamp zegt
Hmm, moet opeens denken aan dat filmpje van de brand op de ‘Tire Graveyard’ in Koeweit (al Sulaibiya)
https://www.reddit.com/r/pics/comments/3tkfg0/fire_in_the_largest_tire_graveyard_in_the_world/
Johanneke zegt
Ik geloof niet in microplastics. En niet in corona. Het is de schuld van 5G.