Na Amazon-bedrijfswagens in Amerika overweegt Rivian nu ook bestelbusjes in Europa te gaan bouwen.
Net als Tesla een paar jaar geleden al besloot, wil ook Rivian nu in Europa auto’s gaan bouwen. Dat schrijft Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De Amerikaanse autobouwer zou een makelaar in de hand hebben genomen om een geschikte locatie te vinden. Er zou nog geen keuze zijn gemaakt, wel worden er meerdere plekken overwogen. Onder meer het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Hongarije zouden in Rivians vizier zitten. Al zouden ze ook naar een plekje buiten Europa kunnen gaan, zeggen de ingewijden.
Met de fabriek in Europa zou Rivian eerst de Amazon-bedrijfswagens gaan bouwen. Amazon heeft een order voor honderdduizend exemplaren staan, die tegen 2030 allemaal op de weg moeten rijden. Het is niet duidelijk waar deze bestelbusjes naar toe gaan. Gaan ze naar Amerika of blijven ze in Europa? Voor zover bekend heeft Amazon nooit duidelijk gemaakt waar die Rivian-bestelwagens precies gaan rondrijden.
Rivian blijft niet alleen voor Amazon bouwen in die Europese fabriek, zeggen de ingewijden. ‘Kort daarna’ zou het bedrijf ook consumentenauto’s willen maken. Het is onduidelijk of het dan gaat om een consumentenvariant (of een versie voor andere zakelijke klanten) van dat Amazon-bestelbusje, of om andere consumentenauto’s van Rivian. Rivian wil volgend jaar al met de productie kunnen beginnen.
Amazon heeft een deal gesloten voor drie Rivian-bestelwagens, met verschillende cabinevormen en groottes. De bestelbusjes moeten zo’n 241 kilometer op een acculading kunnen rijden. Volgend jaar moeten de eerste tienduizend al op de weg rijden.
raoufff zegt
241 kilometer op 1 acculading gaat em niet worden worden met een bezorger met een PostNL-stressstoornis achter het stuur.
florisje zegt
@raoufff: Die busjes zijn voor de Amerikaanse markt gemaakt, ik denk dat ze dan juist zeer overgeachikt zijn voor hier in Nederland
dunhozzie zegt
Tesla heeft hier in Tilburg nog een loze locatie.
Maar serieus: waar gaan ze de accu’s vandaan halen? Dat was toch voor de grote jongens al een probleem? Zelfs Tesla had daar problemen mee als ik me dat goed kan herinneren l, hoewel die dat nu op orde hebben begreep ik.
florisje zegt
@dunhozzie: Ja dat begint langzaam op gang te komen. In de EU alleen al worden tientallen batterij fabrieken uiteindelijk goed voor 70,000 banen en 30% van de wereldwijde productie. Gaaf om te zien dat het niet allemaal naar China gaat.
utregcity zegt
Dat is de bestelversie van de Honda e. 😎
vacano zegt
Als je volgend jaar de eerste 10.000 wil bouwen zou je nu al bezig moeten zijn met de bouw van de fabriek.
Maar ze zijn nog aan t zoeken naar een locatie.
Daar gaat weinig van in huis komen.
Kunnen ze niet beter een fabriek in de US bouwen voor de Amerikaanse markt en eentje in de EU voor de Europese markt?
pramm zegt
Ze hebben in de VS ook al een flinke fabriek staan. De zoektocht is voor naar een fabriek voor EU leveringen.
XO101 zegt
Laat ze ff bellen met NedCar, die kan nog we een klant erbij gebruiken