Je kunt Rivian kennen van de R1T pickup, maar ook van de Amazon bedrijfswagens. Laatstgenoemde heeft de prioriteit binnen het merk.
Hoewel de productie van de R1T pickup nu echt onderweg is en de eerste klanten de auto in ontvangst nemen, heeft de elektrische auto niet de prioriteit bij het merk. De hoogste prioriteit ligt momenteel bij de elektrische bedrijfswagen die het merk maakt voor Amazon. Daarover bericht Bloomberg.
Rivian bedrijfswagen voor Amazon
Als eerste moeten er zoveel mogelijk Amazon busjes geproduceerd worden. RJ Scaringe, de CEO van het automerk, hoopt voor het einde van het jaar 300 busjes geproduceerd te hebben. Vervolgens zal de productie flink opgevoerd worden. Het is namelijk zo dat Amazon voor het einde van 2022 de eerste 10.000 bedrijfswagens van Rivian wil hebben. En het is niet zo gek dat Rivian de hoogste prioriteit verleent aan Amazon. De Amerikaanse webshop heeft namelijk een order uitstaan van 100.000 busjes bij Rivian. Deze mega order is goed voor bijna 10 jaar aan werk. Ja, zo’n klant wil je wel in de watten leggen. Daarnaast doet Rivian dit niet uit luxe. Er zijn natuurlijk afspraken gemaakt met Amazon over de leveringen. Te weinig of niet op tijd kunnen leveren zijn dingen die je als opkomend automerk absoluut wil voorkomen.
Aan ambitie geen gebrek bij Rivian. Naast het Amazon busje en de R1T pickup is er ook nog de R1S, laatstgenoemde is een elektrische SUV. Maar voor de twee modellen staat het pitje wat lager. Het is onduidelijk of deze ontwikkelingen gevolgen hebben voor de overige plannen van Rivian. Zo wil het merk in 2022 voet aan wal zetten in Europa met de R1S.
janmetdelangeachternaam zegt
Amazon heeft ook flink geïnvesteerd in het merk wat er ook wel wat te maken mee zal hebben
JanJansen zegt
Het verbaast me hoe veel oude automerken hier niet op hebben geanticipeerd.
Hier had toch geen Rivian moeten staan, maar Ford of GM oid.
dees zegt
Ford en GM zitten toch al tientallen jaren te slapen.
hoe lang duurde het voor ze met een hybride kwamen? En dat deze dan nog slechter was dan de toen al oude Prius.
Er word daar ook te weinig geinvesteerd, alle andere merken zitten te investeren in op zijn minst 1 nieuwe tech maar Ford en GM nauwelijks.
rolov zegt
@janjansen: heb je die docu neit gezien : who killed the electric car?
fanboy zegt
@JanJansen: Ja mee eens maar GM heeft wel vrij serieuze elektrische bedrijfswagens aangekondigd.
Serieuzer dan de elektrische Mercedes Sprinter die voor zo’n grote bus en te kleine accu mee krijgt en dan ook nog veel moet kosten.
Waar GM mee bezig is ligt meer in de lijn van Rivian qua specs en vorm, en is daarmee m.i. wat serieuzer dan Mercedes en ook Ford, die geen dedicated EV bedrijfswagens maken, zijn allemaal ombouwen.
Al is Mercedes uiteraard wel weer bezig met de vrachtwagens.
p993 zegt
@fanboy: ah…ze zijn dus al begonnen…?
dees zegt
Kans dat dit puur is vanwege deadlines en dat je dit moet lezen als ”ze moeten de komende 10 jaar elk jaar 10.000 busjes leveren”.
Papageno zegt
Er zal in het begin waarschijnlijk ook geen apple carplay of android auto worden aangeboden, lijkt er op dat ze tot dusver alleen nog maar Alexa als spraakbesturings-systeem hebben.
aribsg zegt
Slimme zet ,als busje heb je in de stad niet meer nodig .elektrisch is meer dan afdoende en voorziet in enorme vraag uit de markt .gewoon maken waar om gevraagd word voor specifieke diensten .