De Rivian R3 laat zien hoe je WEL een kleine crossover moet maken.
Het is een dunne scheidingslijn tussen slaapverwekkende compacte crossovers en geslaagde compacte crossovers. Auto’s als de Toyota CH-R, Nissan Juke, BMW X2 en dergelijke hebben het probleem dat ze sportieve kwaliteiten veinzen en echt te veel hun best doen om hip te zijn. Het issue is dat alleen Huishoudbeursbezoekers het spannend vinden.
Vaak werkt de ruige offroadlook ietsje beter. Denk aan de Mercedes-Benz GLK, Skoda Yeti, Golf County. Nu is het wel logisch waarom fabrikanten sportief willen zijn: de consument wil dat namelijk ook (zijn)
Die eerste paar voorbeelden verkopen heel erg goed, de door ons aangehaalde positieve voorbeelden zijn al lang en breed uit productie.
Rivian R3
Maar gelukkig komt er weer een stoere kleine elektrische crossover: de Rivian R3. Gisteren onthulde Rivian al de R2, een kleinere variant op de R1 die we al een tijdje kennen. Fabrikanten doen dit soms wel vaker: dan lanceren ze enorm groot nieuws en dan nog meer groot nieuws. Ergo: het nieuws sneeuwt dan een beetje onder. Iets dat je op de Salon van Genève 2024 niet zou gebeuren, maar dat terzijde…
Maar niet getreurd, we hebben nu wat meer afbeeldingen en informatie voor je. De Rivian R3 staat op hetzelfde platform als de R2, maar is flink ingekort.
Volgens Rivian scheelt het 12,7 centimeter (precies de lengte van de kaars van Johan Derksen, geen idee of het toeval is). De Rivian R3 komt er in diverse configuraties. Versies met één, twee of zelfs drie motoren staan op de planning.
Achterruit apart te openen (dat is toch briljant?)
Waar BMW afscheid heeft genomen bij de separaat te openen achterruit voor de BMW 5 Serie Touring (WAAROM?), heeft Rivian het idee maar overgenomen. De klep gaat in zijn geheel open, maar als je iets kleins wilt inladen, kun je ook gewoon de ruit openen v an de Rivian R3.
Performance-uitvoering: R3X
De versie met drie motoren krijgt een aparte naam: R3X. ‘X’ moet aanduiden dat het om de performance-versie gaat. We zijn benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Meestal zijn ‘performance’-EV’s enkel wat sneller en gaan ze dankzij die extreem zware accupakketten alsnog beroerd over een bochtige binnenweg.
Bij Rivian hebben ze gekozen voor de ‘Raptor-behandeling’: dus juist een iets stoerdere uitvoering, niet faux-sportief. Met drie motoren aan boord zullen de prestaties meer dan in orde zijn.
Wanneer komt de Rivian R3 dan?
Wanneer de Rivian R3 op de markt komt en wat deze dan gaat kosten, is niet bekend. De Rivian R2 staat op de planning voor 2026, dus het zal sowieso daarna zijn, zeker daar jonge fabrikanten van EV’s vaak hun doelstellingen qua tijdsplannning nooit halen.
Tenslotte een tip voor Rivian: spreid dit nieuws vervolgens lekker uit! Vaak krijgen we 10 pre-teasers, 20 teasers, 5 spyshots en een paar vage video’s. Nu krijgen we van de Amerikanen ineens een paar gloednieuwe modellen. Maar verder: top werk!
escort77 zegt
Geinig model. En profil, qua proporties en met die c-stijl, heeft ie wel wat weg van de Golf 2 Country.
drdre1 zegt
Rivian maakt leuke, vriendelijk ogende auto’s en daar is altijd een publiek voor. (Fiat 500, Renault 5, Twingo, etc) Maar wat ik extra kan waarderen is dat ze ook een beetje out of the box denken. Hier met een achterruit, met hun pickup met opbergruimte. Goed bezig, ik wil er wel een.
hotze zegt
Ziet er hip uit inderdaad. Waar bv. VW een soort MPV’s heeft gecreëerd met de elektrische 3 en 4, oogt dit een stuk “stoerder”.
De Skoda Yeti; of dat nu een goed voorbeeld is van een fraai uiterlijk… Dat is zo’n 70-plusser model, ondanks de briljante trackvorm die Top Gear ooit op het scherm toverde.
Het interieur van de Rivian is wel elektrisch-boring, maar met dit uiterlijk is ‘m dat vergeven.
drdre1 zegt
Ja, het interieur…🤔 Zijn er in deze klasse überhaupt auto’s met een spannend/interessant/authentiek interieur? Dáár zou een model ook nog het verschil kunnen maken ipv die 13-in-een-dozijn dashboards van nu.
drtim zegt
Ik kan het alleen maar eens zijn met dit verhaal. Ik krijg vlekken van bijna alle compacte cross-overs, maar dit is echt een leuk karretje.
potver7 zegt
Ik vraag me toch echt af hoe ‘compact’ dit ding is hoor. Bij sommige van de plaatjes staat er een persoon naast, en daar is de auto bijna net zo groot als die personen. Het zou me niks verbazen als deze auto hoger is dan een Ioniq 5 – ook zo’n auto waarvan je op de eerste persfoto’s niet goed kon inschatten hoe groot-ie nou eigenlijk was.
maarteno zegt
R2 is ongeveer Model Y niveau, iets groter…R3 is echt redelijk compact. Als je zoekt op Rivian R2/R3 Hands-On van Auto Focus op YouTube kan je het zien. Echt kleiner dan een Ioniq 5 die idd veeeeeeel groter is dan je initieel zou denken.
ericc zegt
Er staan in Detroit veel fabrieken leeg van de grote “3”. Samenwerking lijkt me ideaal om de productie op te drijven.
Robert zegt
In Europa weet ik ook nog wel een goed toegeruste productielocatie…
pignon zegt
Inderdaad. Als je dit ziet, dan denk je opnieuw; was toch mooi geweest als dit bij VDL gemaakt zou worden. Wie weet ontstaan er in de toekomst nog mogelijkheden. Hoe lager de prijs, hoe meer interessant het is om dicht op de markt te produceren. . .
superflip zegt
Ik heb vanaf de B stijl een enorm Golf 2 (5-deurs) gevoel.
Robert zegt
Het zijaanzicht deed mij (en dat is helaas geen compliment) denken aan de Zastava Yugo die hoog op de poten is gezet. Laten we hopen dat het adagio ‘build for economy, not for speed’ geen weerslag heeft gekregen op de bouwkwaliteit, zoals dat met dit Joegoslavische topproduct wel het geval was.
tenaci zegt
Heel gaaf! Laat maar komen
mashell zegt
Het kan natuurlijk zijn dat Rivian nu doet wat Lotus eens deed (dat ging helemaal mis), Tesla ook gedaan heeft (de Roadster is er nog steeds niet maar de Cybertruck vier jaar later wel): nieuwe modellen vroeg laten zien om investeerders aan te trekken.
jensoffbutton zegt
Heeft inderdaad inspiratie gehaald van de Golf 2.
En met dat het wat hoger staat, doet het me zelfs denken aan een Lada Niva.
Maar toch vind ik het wel cool. Ik zou dit veel vlugger kopen dan een Juke of andere wannabe-SUV waar je vaak dames in ziet met een kortpittig kapsel, fonkelrode bril en bloemetjeskleed.
potver7 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
driver79 zegt
Talbot is terug! Ik zou geen aandelen Rivian kopen…
DeWitteCondor zegt
DIT wil ik gewoon hebben. Wat een geinig ding. De wielen zijn te groot, maar who cares.
Eduardo Cuvelier zegt
Rivian R3 Rapid Ranger – Score :
– Johnny Mercer : ‘Personality’
– https://www.youtube.com/watch?v=WjG4rekjn7U