De economische gevolgen hakken er ook zwaar in bij Rivian, een ontslagronde is onvermijdelijk.
Rivian is niet het eerste en ook niet het laatste bedrijf dat gebukt gaat onder de huidige economische gevolgen. Diverse Amerikaanse bedrijven hebben ontslagrondes aangekondigd om het hoofd boven water te houden. Coinbase, Netflix en nu ook Tesla-concurrent Rivian zet honderden mensen op straat.
Rivian ontslagen
In een brief, in handen van Carscoops en gericht aan medewerkers van Rivian, geeft CEO R.J. Scaringe een toelichting. De CEO schrijft dat Rivian niet immuun is voor de huidige economische situatie. Bezuinigingen zijn noodzakelijk en het is onvermijdelijk dat daar ontslagen bij horen. Met de reorganisatie wil Rivian de prioriteiten weer op een rijtje zetten.
In dezelfde brief stelt Scaringe verder dat Rivian een financieel gezond bedrijf is. Dat laatste hoeft overigens niet veel te betekenen. Als het automerk financieel in de put zat zal dat zeker niet in een brief richting medewerkers op deze wijze gecommuniceerd worden. Het voelt dan ook een beetje als een geruststelling voor de overige medewerker voor Scaringe om dit te zeggen.
Het aandeel Rivian was op het hoogtepunt bijna 130 dollar waard. Net als vele andere beursgenoteerde bedrijven heeft de waarde de afgelopen maanden de nodige klappen gehad. Een aandeel in Rivian heb je nu al voor 30 dollar. Het afgelopen halfjaar is het aandeel meer dan 60 procent in waarde gedaald.
Bij het Amerikaanse automerk werken momenteel zo’n 14.000 mensen. Er is geen garantie dat het bij deze ontslagen blijft voor Rivian. Mogelijk volgen er in een later stadium nog meer ontslagen.
Mike zegt
De dure dollar maakt de Amerikaanse auto’s een stuk duurder in het buitenland dus de verkopen zullen onder druk komen te staan.
audirs3 zegt
Eens. Anderzijds zullen grondstoffen een stuk goedkoper worden. De meeste chips en accu’s komen uit Azië.
Dutchdriftking zegt
Toch vervelend als dit mooie merk vlak voor dat het daadwerkelijk van de grond komt in elkaar zakt. Laten we hopen dat het meevalt.
mashell zegt
Ze hebben een goed product en zullen dus wel overgenomen worden als het echt mis gaat.
potver7 zegt
Dat is maar de vraag; het product zelf is niet zoveel waard ben ik bang. Er gaan zat bedrijven kopje onder die prachtige auto’s bouwden (Saab, Fisker, dare I say it… Spyker). Een failliet bedrijf is pas een geschikte overnamekandidaat als het óf een geschikte uitbreiding is van het assortiment (dus geen ongewenste concurrentie in eigen huis), óf het beschikt over interessante kennis/patenten.
CYBRTRK zegt
Het probleem van Rivian is de betaalbaarheidsdrempel. Als de auto duur is om te produceren moet de prijs omhoog (is al gebeurd bij Rivian). Hierdoor neemt het aantal mensen dat de auto kan betalen af (dit gebeurd ongeveer exponentieel). Als je hierdoor niet de gewenste eenheden kunt verkopen krijg je je vaste kosten niet gedekt en kom je in de problemen.
basman147 zegt
Probleem voor veel start-ups (niet alleen automotive ) is dat geld lenen in de VS en het VK niet langer gratis is aangezien de rente de laatste maanden in stapjes is verhoogd. Daardoor zijn financiers minder genegen om geld in start-ups te pompen omdat ze toch nergens anders terecht konden, maar wordt schuldpapier van bijv overheden aantrekkelijker omdat dat misschien minder opbrengt, maar wel veel minder risicovol is.
Om nog aantrekkelijk te blijven voor investeerders zullen Start-ups zich dus meer als een normaal bedrijf moeten gedragen en moet er dus uitzicht zijn op winst op de korte termijn in plaats van groei ten koste van alles.
Daarom moeten de kosten omlaag en zijn er ook projecten geschrapt. Is feitelijk eind jaren 90 ook gebeurd toen de .com bubbel is gebarsten. Ik verwacht dan ook dat dit niet de laatste mededing van deze aard is geweest ( en Tesla is er een aantal maanden terug al mee begonnen).
mashell zegt
Je begint met “probleem is” maar beschrijft daarna een normale en gezonde situatie…
basman147 zegt
Ik ben het helemaal met je eens dat “gratis geld” zoals we de afgelopen tijd hebben gezien een uitermate ongezonde situatie is (die bovendien niet werkt om inflatie aan te jagen omdat het voornamelijk terecht komt bij mensen/bedrijven die al geld/onderpand hebben, maar dat is een hele andere discussie).
Het is natuurlijk wel een probleem voor bedrijven die erop hadden gerekend dat die situatie zou voortduren, hoe onverstandig ook, maar nu geconfronteerd worden met de werkelijkheid.
Robert zegt
@basman147: kritische economen hebben hier jaren lang voor gewaarschuwd. Het ongebreideld opkopen van schuldpapieren als ook het ongelimiteerd bijdrukken van geld móest een keer tot een kantelpunt komen. Wat dat betreft heeft de oorlog in Oekraïne de zaken hooguit wat versneld. Dat bedrijven en overheden hier onvoldoende op heeft ingespeeld, is enkel het gevolg van het kortetermijndenken, wat tegenwoordig de norm lijkt te zijn als het aankomt op het uitstippelen van toekomstig beleid
Dat de Amerikaanse dollar nu aan waarde wint t.o.v. de euro is overigens vooral het gevolg van het feit dat ‘The Fed’ al in een veel eerder stadium en met meerdere stappen de rente heeft verhoogd. Ook de Amerikaanse economie heeft alle eigenschappen van een zeepbel, met een alsmaar uitdijend begrotingstekort.
Even terug naar het topic: ik begin Rivian hoe langer hoe meer te zien als de reïncarnatie van de fameuze Tucker 48 ‘Torpedo’.
basman147 zegt
Eens, overigens denk ik dat het ook in Europa wel herkend is maar dat de ECB niet hetzelfde kon doen omdat dan de staatsschuld van sommige landen niet meer houdbaar zou zijn…
(Officieel heeft de ECB daar niets mee te maken, maar de praktijk is weerbarstiger).
Jorrit zegt
Volgens mij was het aandeel in november vorig jaar zelfs 172 dollar waard op het hoogste punt.
Treurig nieuws, maar ik zie wel brood in hun pickups. Ze zitten behoorlijk vernuftig in elkaar. Sandy Munro is er zeer enthousiast over. Zodanig, dat hij er ook één voor privédoeleinden heeft gekocht.
potver7 zegt
Aandelenwaarde en beurswaarde zeggen alleen niet zoveel als het gaat om de financiële gezondheid van een bedrijf. Waar aandelen ‘vroegah’ werden gebaseerd op de winstverwachting van het bedrijf (en dus het te ontvangen dividend), kijken beleggers nu voor hoeveel ze het aandeel volgende week weer kunnen verkopen. Zelfs als ze weten dat ze te maken hebben met een piramidespel dat op afzienbare tijd gaat klappen, zullen ze de aandelen kopen zolang ze denken die met winst te kunnen verkopen voordat de boel uiteen spat.
Die koers van Rivian zegt eigenlijk al genoeg. Het bedrijf zelf is niet veel veranderd, de automobielmarkt is niet veel veranderd, alleen de rente en de Dollarkoers zijn veranderd. Dat dat zou gebeuren wisten die beleggers ook wel van te voren, ze wisten alleen niet wanneer dat zou gebeuren. De heftige koersdaling heeft dus niks te maken met het beleid van het bedrijf Rivian (behalve wellicht dat het teveel afhankelijk is van geleend geld, maar dat wisten de beleggers) maar alles met het ultrakortetermijndenken van het beursvolk.
gregorius zegt
Lijken me hele andere zaken tussen Coinbase, Netflix en Rivian.
Coinbase ging hard op gebakken lucht van crypto’s en die lucht is wat minder heet nu.
Netflix ziet in dat de concurrentie het zeer goed lukt concurrent te zijn.
Rivian die er een paar honderd man uitgooit op 14000; ach als je in zeg 5 jaar tijd 14000 man inhuurt, is het logisch dat je er eens in de zoveel tijd mensen uit moet mikken. Maar volgens mij zijn er nog altijd wachtrijen voor Rivians; dus het is niet zo dat ze mensen eruit hoepelen omdat ze het slecht doen.