Het nieuwe Amerikaanse automerk Rivian gaat zich nestelen in Waalwijk.
De geschiedenis herhaalt zich. Jaren geleden was het Tesla dat Tilburg uitkoos om een distributiecentrum neer te zetten. Hetzelfde gaat de producent van elektrische auto’s, Rivian ook doen en het automerk heeft Waalwijk uitgekozen als locatie.
Het hebben van een lokaal distributiecentrum brengt allerlei financiële voordelen met zich mee. Door auto’s komen zo goed als klaar vanuit Amerika naar Europa. De assemblage is vervolgens lokaal. Tesla doet dat in Tilburg en Rivian in Waalwijk. Op deze manier krijgen de bedrijven niet te maken met forse importtarieven.
Tesla is al veel verder dan Rivian en heeft inmiddels een Gigafactory in Berlijn. Voor Rivian moet het Europese avontuur nog beginnen. De verwachting was dat het automerk voor VDL zou kiezen.
Nadat BMW heeft besloten het contract niet te verlengen zijn ze bij VDL op zoek naar nieuwe klanten. Rivian lijkt een andere koers te varen. Er komt een distributiecentrum in Waalwijk. Dat maakt het FD op uit een vacature van Rivian. De Amerikaanse autofabrikant is op zoek naar personeel.
Waalwijk en Born liggen meer dan 100 kilometer uit elkaar. Het lijkt er dus niet op dat VDL hier iets mee te maken heeft. Rivian hoopt dit jaar 25.000 auto’s af te leveren. Chiptekorten en logistieke problemen door de oorlog in Oekraïne zorgen ervoor dat het automerk behoorlijk wat vertraging heeft opgelopen in het opstartproces
ghostnl zegt
Zou Van Mossel de stap gewaagd hebben?
Zijn inmiddels al importeur van MG en dit zou wellicht weer een stap verder zijn om het imperium uit te bouwen.
rutgerg zegt
@ghostnl: ik denk dat het bol.com in Waalwijk is die de stap heeft gewaagd, Rivian bestellen via bol.com of Apple… die zitten ook in Waalwijk…
Pallas zegt
@rutgerg: Hoofdkantoor Xenos zit er ook, misschien gaan die ook auto’s verkopen
rutgerg zegt
@pallas: ja of Piet Klerkx
ghost zegt
@rutgerg: ja en de Spar ook, is het al komkommertijd ?
aschja zegt
Zou zo maar kunnen. Van Mossel is een gigantisch pand aan het bouwen as we speak.
tjorque zegt
Een paar jaar geleden had ik nog nooit van van mossel gehoord en nu is ook in België ook een groot deel van de auto dealers vermosseld…
Die expansiedrang en overnamedrift van grote bedrijven vind ik echt zorgwekkend.
potver7 zegt
Ze openen een distributiecentrum voor onderdelen, het kan dus nog altijd zo zijn dat de assemblage van de auto’s ergens anders plaats gaat vinden. We gaan het meemaken.
VDL Nedcar leek me sowieso al een wat vreemde keuze. Rivian zoekt een faciliteit waar de aandrijflijnen in de verder al afgemonteerde carrosserieën gemonteerd kunnen worden. Als ze dat in Born zouden doen dan gebruiken ze dus maar iets van 3% van de productie- en assemblagelijn.
timdawg zegt
RKC: Rivian Knutsel Centrum
mashell zegt
Dus dat bos naast Nedcar is helemaal voor niets gekapt?
rensso zegt
Weet iemand vanaf wanneer deze te bestellen zijn in NL?
flutterby zegt
@rensso: 3200 kg curb weight, hopelijke heb je een C rijbewijs.