Vergeet de Transporters van deze wereld. Straks zie je alleen nog maar Rivian bedrijfswagens?
In Nederland is de Volkswagen Transporter een geliefde bedrijfswagen onder aannemers, ZZP’ers en noem maar op. Ook de Ford Transit en de busjes van Peugeot en Citroën zie je geregeld. Zouden de Nederlanders die deze bedrijfswagens rijden ook kiezen voor een Rivian?
Want als het aan Rivian poept de productieband er straks enorm veel bedrijfswagens uit. We kennen de elektrische startup van de pickup die ze maken, maar dat is niet de enige ambitie. Het Amerikaanse Rivian wil ook inzetten op bedrijfswagen, aldus CEO R.J. Scaringe.
Amazon is momenteel de grootste klant van Rivian. Het bedrijf van Jeff Bezos heeft een mega order openstaan bij het automerk voor een eigen bedrijfswagen op het EDV-700 platform van Rivian. Maar met dit platform kunnen nog veel meer bedrijfswagen toepassingen bedacht worden.
Elektrische vrachtauto’s voor bezorging, bestelwagens. Noem maar op. Scaringe zegt in gesprek te zijn met klanten om allerlei verschillende toepassingen te verzinnen waarbij het EDV-700 platform als basis dient.
Aan ambitie geen gebrek. Tegen 2030 wil Rivian een miljoen elektrische auto’s op jaarbasis maken. Dat zijn niet alleen personenauto’s, maar dus ook een elektrische bedrijfswagen.
Het voordeel van een modulaire platform is dat er allerlei auto’s voor bedacht kunnen worden, met verschillende vormen en maten. Op die manier kan de peperdure ontwikkeling zich terugbetalen op de lange termijn.
De uitspraken van Scaringe zijn niet zonder gevaar. Als startup allerlei ambities uitspreken is prima, maar als je het vervolgens niet waar kan maken kunnen investeerders argwaan krijgen. Werk aan de winkel dus voor Rivian om te laten zien wat ze in huis hebben de komende jaren. (via Reuters)
Dutchdriftking zegt
Geen gekke zet. Dit kan er voor zorgen dat je voor een concurrerende prijs een elektrische bus kunt aanbieden. Met name voor de pakketdiensten natuurlijk erg interessant. Maar ook voor de aannemer. Heeft deze meteen een mobiele accu bij zich om al het gereedschap mee van stroom te voorzien.
Ik ben ook erg benieuwd naar een camper op basis van deze bus. Je moet als ik het zo inschat er echt wel een enorme bus aan hebben. Met een beetje een fatsoenlijke accu, en een dak vol panelen is dit wellicht een ideale basis. Af en toe op de camping om de accu te laden, maar verder lekker wild kamperen.
Vergeet niet dat bedrijfsvoertuigen vaak wel een jaar of 15 in productie blijven. Vaak wel wat updates tussendoor, maar niets schokkends. Op die manier kan je de ontwikkelingskosten veel langer spreiden natuurlijk.
flutterby zegt
De meeste campers hebben al een gewicht probleem en met een accu van 700-1000kg blijft er weinig over en je range is al minimaal.
Daarnaast is het gewoon zonde om zo weinig kilometers op jaarbasis elektrische af te leggen. Elektrische is pas interessant wanneer je er dagelijks mee rijdt.
Of aannemers er voor te porren zijn twijfel ik. De meeste zullen geen eigen parkeerplaats hebben en op bouwplaatsen is de stroom voorziening ook beperkt. Dat betekent dat het niet aerodynamisch busje het retourtje moet halen én ze thuis kunnen laden.
werf76 zegt
“kapotveel”, tjonge. Nederlands op z’n goeist.
mashell zegt
Het volgende verdienmodel voor Amazon? Bezorgers verplichten een Amazon bus te rijden. De ZZP bezorger kan die natuurlijk alleen van Amazon leasen.